beantwoord

declaratie taxikosten



Toon eerste bericht

159 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Een maximumvergoeding kan natuurlijk alleen maar als dat van tevoren wordt aangegeven. Als een NS-medewerker zegt "zoek maar een taxi want ik vind er geen” dan moet hij het er wel bij zeggen als daar beperkingen aan zijn. En er dan meteen bij zeggen wat het alternatief is als de taxi te duur blijkt. NS is immers wel verplicht om iets te regelen en wel zonder extra kosten.

Dit lijkt me een geval voor de geschillencommissie.

Reputatie 7
Badge +1

Ondertussen is wel weer een veelzeggende radiostilte bij NS inzake de vergoeding van de werkelijke taxikosten.

Gisteren kreeg ik nog binnen 3 uur reactie nu al meer dan 24 uur niet meer van mevrouw Bouma 

Ondertussen is wel weer een veelzeggende radiostilte bij NS inzake de vergoeding van de werkelijke taxikosten.

Gisteren kreeg ik nog binnen 3 uur reactie nu al meer dan 24 uur niet meer van mevrouw Bouma 

Je kan een klacht indienen via klachten@ovombudsman,nl.

Ik zou daarin ook zeker de reactie van mevrouw Bouwman in opnemen.

En als blijkt dat het AVG-technisch niet kan, wat zouden reizigers zonder mobiele telefoon (of een telefoon met lege accu of geen/te weinig beltegoed) dan voor optie hebben? Wordt die vraag ook meegenomen? 

Ik neem het mee!

Reputatie 2

Hier op het forum zie ik vaker het bedrag van 125 euro voor vervangend vervoer voorbijkomen. Waar komt dit vandaag of in welke voorwaarden is dit gepubliceerd?

Bij de NMBS en DB is het maximale bedrag opgenomen in de vervoersvoorwaarden. Bij NS kan ik dit nergens terugvinden.

Reputatie 7
Badge +3

 

Je zult hier voor echt bij de chat, X, of Facebook moeten zijn. Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity.

Reputatie 2

 

Dit is het bericht die ik heb gestuurd voorafgaande van deze reactie! 

Goedemorgen ik heb al eens een bericht gestuurd over de situatie die is ontstaan op zondag/maandag 31-7 / 1-8 op Rotterdam centraal. In mijn Google drive staan foto's van mijn OV waar overigens 2x €12 is afgehaald terwijl ik vast zat op Rotterdam en een foto van het bonnetje wat ik kreeg nadat we een taxi zelf hebben moeten regelen op verzoek van het personeel dat daar die avond/nacht aanwezig was. Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen te vertellen. Ik en een vriendin van me vertrekken om 11:57 vanuit Helmond richting Rotterdam verder geen problemen. Dat begint zodra we savonds terug naar huis willen. We zouden de trein van 20:44 in Rotterdam pakken om naar huis te gaan. Vervolgens word terwijl we het station oplopen om 20:42 omgeroepen dat er geen treinverkeer mogelijk is door een storing toch zien wij nog 1 trein aangegeven staan die wel zou komen de intercity direct naar Breda van 21:11 deze komt aan, maar nadat we daarin zitten worden verzocht deze te verlaten aangezien die niet kan rijden. Hierop volgt de chaos die er was op Rotterdam centraal niemand van het personeel kon vertellen wanneer het verholpen zou zijn en zelf heeft de NS aangegeven dat dat 23:00 zou zijn en vervolgens werd dat 23:30 en daarna vrijwel niet meer op 2 treinen na (voor ons de verkeerde richting in) na het lange wachten op informatie en het een beetje in de buurt blijvende van het personeel om iets van info mee te krijgen horen we dat het vrijwel niet meer geregeld kan gaan worden en dat ze op zoek zullen gaan naar anders vervoer dit zal rond 00:00 zijn geweest. Er word de mensen die er nog zijn verzocht om een briefje in te vullen die daar word uitgedeeld door het personeel om je naam/geboortedatum/station waar je heen moest op te schrijven deze zouden worden bewaard zodat ze de namen weten van de mensen die daar zijn. 00:45 ongeveer hebben ze een bus kunnen regelen, maar alleen voor de mensen die naar station Breda moesten verder niemand. Daarna om 01:00 ongeveer is er nog een trein die naar Dordrecht gaat en een die naar Utrecht voor de mensen die die zouden moeten pakken. Vervolgens blijft er dus nog een deel mensen over waar eigenlijk niks voor is geregeld tot op dat moment daarna om 01:30 gaat er een medewerker op een bankje staan en verteld ons dat we kunnen kiezen uit 3 dingen: 1 is dat wel een hotel kunnen regelen die we dan wel zelf zouden moeten regelen voor max €150p.p. Het 2de ding is dat we ZELF een taxi kunnen regelen mocht je echt naar huis moeten wat wij ook moesten want we moeten gewoon werken. Hier heb ik meerdere keren gevraagd aan verschillend personeel of dat dit volledig vergoed zou worden waarop hun hebben gezegd dat dat 100% vergoed word en voor word geregeld indien je het bonnetje hebt van het hotel of de taxi! Het 3de punt was om in een stilstaande trein die op dat perron stond (#2) te gaan zitten en wachten tot morgenvroeg op de eerste trein. Wij hebben er dus voor gekozen om een taxi te regelen om 01:52 deze was uiteindelijk €329 en nu kan dus niemand ons helpen. Er word niet gereageerd om DM's via de telefoon kan ook niemand helpen. Wie kan er dan wel helpen?? Ik voelde me best wel in de steek gelaten nadat wij alleen maar hebben opgevolgd wat er ons is verteld door het NS personeel. Heb overigens 1 DM ontvangen daarin werd gezegd dat ik maar €125 vergoed zou krijgen hier ga ik niet mee akkoord! Ik wil alles vergoed hebben wat ik aan kosten heb moeten maken na een verschrikkelijke avond op het station. Hopelijk heb ik u hierbij genoeg geïnformeerd. M.v.g. Anthony Trepels

Reputatie 7
Badge +1

Hoe langer ik er over nadenk hoe bozer ik word eerlijk gezegd: Mevrouw Bouma zegt gewoon dat de klant liegt en zo iemand is dan Hoofd Klantenservice????? 

Reputatie 2

Triest dat je zo'n reactie van NS ontvangt. Ik ben overigens wel hogelijk verbaasd dat je al zo snel een reactie hebt gekregen. De normale klachtenmafhandeling duurt maanden.

Heb gisterenmiddag m'n eerste mail gestuurd! Daar kreeg ik vanochtend om 09:50 reactie op dat ze het niet echt begreep wat nu de situatie was dus toen heb ik een half uurtje later dat bericht gestuurd. Vervolgens kreeg ik daarop de andere reactie al om 13:10 denk dat ze het zsm weg willen vegen ofzo 

Reputatie 7
Badge +3

Op twitter ns_online wordt elke keer gewaarschuwd om niet zelf een taxi of vervoer te regelen omdat deze niet vergoed zal worden. Wat wel verwarrend is, is dat de ene keer moet je de conducteur of stationspersoneel vragen iets te regelen, de andere keer moet je telefonisch contact opnemen met NS klantenservice om iets te laten regelen.

TS heeft het over de bonnetjes waar naw-gegevens zijn genoteerd. De vraag is of deze gelden als bindende afspraak en waar deze dan zijn. Als TS een foto heeft gemaakt van dat bonnetje dan staat hij een stuk sterker.

Vanwege allerlei klachten over toezeggingen dat kosten vergoed zouden worden, maar uiteindelijk de klant met de rekening bleef zitten, heb ik bij stranden altijd gewacht tot er iets geregeld werd of als ik zelf iets regelde het zo gedaan dat het mij niet teveel extra ging kosten. Want bij zelf regelen krijg je vaak ook geen gtbv-vergoeding, hoewel je tegenwoordig wel makkelijker kunt reageren op een afwijzing.

 

Reputatie 2

Dat word dus 2 weken wachten😅 tegen die tijd kunnen ze er vast niks meer over terug vinden 

 

recruitment.retail@ns.nl? Dat lijkt me een e-mailadres om te solliciteren bij de Kiosk e.d.?

Ja geen idee🤷🏻‍♂️ heb gewoon op hetzelfde gereageerd als de vorige keer. Bij de klachten sectie niet om een baan te krijgen daar😂 het komt tenminste wel aan bij de hoofd van de klantenservice dat is het belangrijkste 

Reputatie 7
Badge +3

Dat van het maximum van €125 is nieuw voor mij. Misschien wel een intern iets, maar die had ik nog niet eerder gehoord.

Dat is logisch want als het meer wordt kun je beter een hotel nemen.

Mensen kunnen we in het wilde weg maar raak gaan claimen maar die vlieger gaat niet op.

Dat had ik ook al bedacht, dat je bij hoge taxikosten beter een overnachting kunt zoeken.

Als je het puur financieel bekijkt wel, maar als je gestrand ben in Rotterdam, in Venlo woont en de volgende dag weer vroeg op werk moet zijn is een overnachting in Rotterdam niet zo handig. En er kunnen ook andere redenen zijn waarvoor je echt naar huis moet, bv een huisdier waarvoor je naar huis moet, medicijnen die thuisliggen.

Reputatie 7
Badge +3

Ja klopt het verschil was € 350,00, ik wilde de tweet knippen maar het knipprogramma wat ik gebruik wilde niet wat ik wilde. Las overigens ook op twitter dat er veel reizigers zondagavond op Geldermalsen gestrand waren.  

Deze bedoel je:

 

Reputatie 7
Badge +1

De 125 euro staat nergens opgenomen, dat is een intern beleid. Zodra er een situatie is waarbij dit van toepassing is, dan communiceren we dat met de klanten die hier een claim voor indienen. Maar in principe is er nooit echt 'recht’ op taxikosten vergoeding, tenzij dit met NS is afgesproken en genoteerd onder de klant zijn/haar gegevens of wanneer het gaat om de thuisbrengplicht waarbij NS de taxi regelt, en niet de klant. Een uitzonderingssituatie zoals een algehele langdurige storing heeft weer andere regels.

NS is wel verplicht om een alternatief (of een overnachting) te regelen. Als NS dat niet doet (en we weten allemaal dat zulke gevallen helaas ook voorkomen), dan blijft NS in gebreke en is het in principe aan de rechter om te bepalen welke vergoeding voor het specifieke geval redelijk is. Intern NS-beleid lijkt me daarbij niet direct bepalend.

Reputatie 7
Badge +3

@Geduldige_reiziger_1990 het is €125 per taxi. Zie gemarkeerd antwoord.

Reputatie 2

@Laura NS Het blijft onbegrijpelijk dat dit nergens is vastgelegd. Als een laatste sprinter uitvalt kan dit handjevol reizigers nog wel bellen naar de klantenservice. Maar bij uitval van Intercity's op belangrijke trajecten is het onmogelijk om de klantenservice telefonisch te bereiken. Zelfs al zou NS het grootste callcenter van het land hebben. In deze gevallen moet duidelijk zijn tot welk bedrag een taxi redelijk is en richtlijnen omtrent overnachtingen. Zolang de details niet helder zijn, blijft er chaos ontstaan. 

Iedereen die bedrijfseconomie gestudeerd heeft weet dat de klantenservice nooit het sluitstuk van een organisatie mag zijn.

Reputatie 7
Badge +1

@Robert B : Het gaat inmiddels hier niet meer over dat bonnetje van TS wat inderdaad niet echt duidelijk is maar om EneruNL dat boonnetje is wel duidelijk.

 

 

Geen vervangend vervoer meer regelen via een zuil is inderdaad heel recent. Dit moest inderdaad aangepast worden vanwege de AVG-wetgeving.

Ik heb even goed nagedacht over wat ik hier moest schrijven, want ik snap jullie emotie heel goed. Ik vond in ieder geval dat dit topic zeker een reactie van een moderator moet hebben. Wat betreft EneruNL's reactie met dat het dom voelde het niet te filmen, dat moet absoluut niet. Je zou het niet hebben moeten filmen om jezelf maar te bewijzen, en ik geloof je absoluut wanneer je vertelt wat ons personeel op het station heeft verkondigd. In de e-mail zie ik tekst die duidt op een 'standaard’ antwoord waarin de normale procedure wordt uitgelegd. Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn collega op het moment van schrijven ook nog niet op de hoogte was van deze situatie, en misschien daarom heeft gekozen voor deze uitleg. Maar dat is even mijn aanname. Mijn collega bedoelt zeker niet dat je liegt.

Wat er in de mail staat over de procedure klopt echter wel. Wij hebben daar afspraken over staan en we dienen ons daaraan te houden. Niks verplicht NS tot meer actie dan de afspraken die staan. En helaas dus ook niet iemand die verkondigt dat het een ander verhaal is en we alles volledig vergoeden. En natuurlijk spijt dat me oprecht, dat er verkeerd is geïnformeerd en dat jullie daar waarschijnlijk geen boodschap aan hebben, maar meer kunnen we echt niet doen. Dus wat de taxivergoeding betreft, dat is inderdaad een max. van € 125,00 p.p. voor deze situatie, normaliter worden taxikosten ook helemaal niet vergoed. Ik weet niet hoe mijn collega precies aan de € 150,00 p.p. kwam voor een hotelovernachting, maar hier geldt ook een max. van € 125,00 p.p. voor.

EDIT: € 125,00 per taxi, niet per persoon.

Ik vind het heel erg om de slechtnieuwsbrenger te zijn in dit geval en weet dat ik het moeilijk vind dit te schrijven. Ik weet wel dat er intern wat procedures aan het herzien worden, omdat het, zoals jullie ook al aangaven, in de praktijk helaas niet zo goed gaat als op papier. Hier worden gesprekken over gevoerd momenteel en jullie verhalen zijn bekend. Voor de situatie van zondag/maandag verandert dit helaas niets.

Badge +3

Hoe staat het nu met het aanvragen van vervangend vervoer via de informatiepaal? Op deze pagina staat nog altijd dat die paal daarvoor gebruikt kan worden.

Dit direct aangekaart! Is inderdaad tegenstrijdige informatie. Ik laat het even weten.

Weer een maand zonder nieuws. Hoe staat het er nu mee?

Mijn collega bedoelt zeker niet dat je liegt. Hoe weet je dat of is dat ook niet meer dan een aanname? Ik vind de stelligheid van je opmerking erg onhandig.

Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn collega op het moment van schrijven ook nog niet op de hoogte was van deze situatie. EneruNL heeft hierboven precies geciteerd wat hij schreef voordat jouw collega antwoordde.

Niks verplicht NS tot meer actie dan de afspraken die staan. En helaas dus ook niet iemand die verkondigt dat het een ander verhaal is Dit is uitermate wonderlijk als wel degelijk iemand namens NS beloftes doet. Als dit tegen interne afspraken is, dan moet NS dit verder intern oplossen, maar erkennen dat namens NS toezeggingen zijn gedaan. Niets verbiedt NS dan volgens deze toezeggingen te handelen. Of was mevrouw Bouma in persoon aanwezig en heeft zij de toezeggingen van de medewerker meteen teruggenomen?

PS Ik wind me erg op over deze kwestie omdat ik in het verleden zelf in naam van mevrouw Bouma indirect voor leugenaar ben uitgemaakt. Wat ik aankaartte was volgens deze dame niet mogelijk.

Reputatie 7
Badge +1

Mijn collega bedoelt zeker niet dat je liegt. Hoe weet je dat of is dat ook niet meer dan een aanname? Ik vind de stelligheid van je opmerking erg onhandig.

Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn collega op het moment van schrijven ook nog niet op de hoogte was van deze situatie. EneruNL heeft hierboven precies geciteerd wat hij schreef voordat jouw collega antwoordde.

Niks verplicht NS tot meer actie dan de afspraken die staan. En helaas dus ook niet iemand die verkondigt dat het een ander verhaal is Dit is uitermate wonderlijk als wel degelijk iemand namens NS beloftes doet. Als dit tegen interne afspraken is, dan moet NS dit verder intern oplossen, maar erkennen dat namens NS toezeggingen zijn gedaan. Niets verbiedt NS dan volgens deze toezeggingen te handelen. Of was mevrouw Bouma in persoon aanwezig en heeft zij de toezeggingen van de medewerker meteen teruggenomen?

PS Ik wind me erg op over deze kwestie omdat ik in het verleden zelf in naam van mevrouw Bouma indirect voor leugenaar ben uitgemaakt. Wat ik aankaartte was volgens deze dame niet mogelijk.

Precies Mevrouw Bouma heeft heel wat uit te leggen met haar brief.  De oplossing van Laura is geen oplossing. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik waardeer het ook dat jij hier een reactie geeft. En je hebt gelijk, er is een normale procedure waar reizigers zich aan zouden moeten houden (niet zelf een taxi regelen), maar volgens die normale procedure zouden NS medewerkers ook niet reizigers moeten adviseren wel zelf een taxi te regelen en beloftes doen over vergoeding hiervoor.

Wat betreft die normale procedure vind ik, en dat heb ik al eerder in andere topics aangegeven, dat NS duidelijker moet communiceren hierover, niet alleen op de website maar bv ook dmv informatie op de stations en in SPOOR of nieuwsbrieven en tijdens een incident als dit misschien ook via de omroep. 

Meneer Spithorst heeft op dezelfde zondagavond meerdere tweets gedaan met een oproep om de reizigers correct te informeren. NS heeft dat botweg geweigerd. Als je dat doet moet je ook de gevolgen daarvan dragen. 

 

Nu wordt er weer verwezen naar Algemene Voorwaarden die niemand kent dat is niet toegestaan. Je moet in dit soort situaties duidelijk zijn naar je klanten.

Reputatie 7
Badge +3

Voor het eerst hoorde ik dat het ivm privacy niet mogelijk is om vervoer te regelen via de SOSzuil. Dat is mij nooit verteld in de keren dat ik contact had via de zuil vanwege stranden. Laatste keer was dat mei 2022. Kreeg alleen te horen dat ik maar moest wachten… 

Die is ook nieuw voor me. Ben benieuwd welk artikel NS nu weer in de AVG heeft gevonden … Ik ben een paar jaar geleden een keer of vijf binnen een paar maanden gestrand. Er werden toen gewoon taxi's geregeld na contact via de zuil. Dat was overigens wel de informatiezuil, niet de SOS-zuil.

Dat je het bedrag zelf in zijn geheel hebt betaald voor 2 personen is niet erg. Laat die 2e persoon contact opnemen en deel de bon (alleen met de persoon waarmee de taxi is gedeeld). Deze zal aan het klantenbestand worden toegevoegd. Diegene die de taxi met je deelde dient hier wel zelf contact over op te nemen want het bedrag moet naar diegene worden overgemaakt. Daarna kan/mag diegene het natuurlijk naar jou overmaken, maar dat dienen jullie onderling te regelen. Het komt erop neer dat je het totaalbedrag deelt, d.m.v. de bon en aangeeft met hoeveel personen je hebt gereisd. Is de bon € 400,00 en was je met 2 personen, dan wordt er € 250,00 vergoed totaal/€ 125,00 p.p. Was de bon € 110,00 en was je met 2 personen, zal de vergoeding € 55,00 p.p. zijn.

En eens, eens, eens. Het had absoluut niet zo moeten gaan en móet beter in het vervolg.

De oplossing van Laura is geen oplossing. 

Ik bood ook geen oplossing. Ik informeer.

Dat van het maximum van €125 is nieuw voor mij. Misschien wel een intern iets, maar die had ik nog niet eerder gehoord.

Dat is logisch want als het meer wordt kun je beter een hotel nemen.

Mensen kunnen we in het wilde weg maar raak gaan claimen maar die vlieger gaat niet op.

Ik denk dat een hotel regelen in Rotterdam ook nog wel eens lastig kan worden in deze periode. En de prijzen voor een hotelovernachting zijn ook behoorlijk fors. En hoe zit het met die snipperdag voor 2 personen de volgende dag dan? Wat mij bij al die taxi topics opvalt is dat er altijd wel een NS medewerker is die blijkbaar zegt: "neem maar een taxi en wij vergoeden het wel”. Tijd om hiervoor een sluitend protocol te ontwikkelen en zeker ook de klanten beter te informeren. (Rechten staan nergens vermeld en worden bij dit soort storingen volgens mij ook niet actief omgeroepen).

Voor vervolgschade omdat je de dag er na niet kunt werken (je kunt overigens de dag er na om 7.28 in Venlo zijn, weinig mensen beginnen vroeger) hoeft NS sowieso niet te betalen en dus ook geen rekening mee te houden in de afweging.

Wel mee eens dat aantal en omvang van dit soort storingen niet langer acceptabel is en dat NS duidelijker aan moet geven hoe de reizigers in dit soort gevallen dienen te handelen.

 

Voor een ieder; ik heb alle foto's van bonnen in dit topic even verwijderd.

Reageer