Eerst even een ander voorbeeld, namelijk dit topic: https://community.ns.nl/dienstregeling-59/weer-een-te-vroeg-vertrekkende-trein-50073/index1.html#post336375
Over Tilburg Reeshof zijn al meer meldingen, bv deze van 24 mei die dan weer niet in je mei analyse voorkomt. Ik neem aan om de reden die je al aangeeft.
https://community.ns.nl/dienstregeling-59/waarom-te-vroeg-47819/index5.html#post326346
Maar de meldingen gaan terug tot zeker februari/maart
De 2 treinnummers die weer wel in je mei analyse staan laten wel goed zien dat te vroeg bij 1 station door kan werken bij volgende stations.
De 2 treinnummers die weer wel in je mei analyse staan laten wel goed zien dat te vroeg bij 1 station door kan werken bij volgende stations.
En je ziet ook meteen wat de marge is waar ik het telkens over heb, waarschijnlijk is het verschil dus een stuk groter dan het lijkt.
(blijf even in losse berichten reageren, omdat quotes e.d. berichten slopen)
Met die 959/963 lijkt het wel okay te zijn gegaan uiteindelijk in Infoplus-land. 963 is te Breda opgeheven om 20:10 en verder geen bericht meer van ontvangen. De 959 is netjes uit Breda vertrokken, heeft alleen in Rotterdam een lading wijzigingen gekregen. Als ik goed kijk dan is Schiphol overgeslagen als stopstation.
Ja, dat klopt. Ik ben via Gouda - Woerden - Breukelen - Bijlmer gegaan 🙂
Leuke omweg
Via Delft en Leiden kon natuurlijk niet vanwege werkzaamheden.
Ben ik altijd :-)
Ik mocht daarna overigens direct door als de 974, omgeleid via, jawel, Leiden, Den Haag en Delft 🙂
Heet dat dan een rondje rond de HSL?
@Momo Rondje rond de HSL Noordsectie. Over de Zuidsectie kon ik beide keren keurig rijden 😉
Wellicht heeft dat in een oude versie gestaan.
In de huidige versie staat niets over de dienstregelingsnelheid, alleen dat je dus op basis van de dienstregeling de snelheid bepaald. Als ik dus te laat ben ligt die snelheid hoger dan als ik op tijd ben, met inachtneming van de plaatselijke beperkingen, materieelbeperkingen en aanwijzingen.
Het woord dienstregelingsnelheid komt niet voor in die paragraaf.
Overigens lijken mij dit overigens geen discussies die op een openbaar forum gedaan zouden moeten worden.
WoW
Maar wel weer een heel groot aandeel voor degene die Momo al in het lijstje had staan.
Of gewoon achteraf de werkelijke vertrektijd vermelden in de planner. Treinen vertrekken statistisch gezien nooit te vroeg.
De marge in die status 5 melding is al groot genoeg om geen 'false positives' te krijgen als het om enkele seconden gaat...
Dan is dit natuurlijk gewoon onderdeel van je business intelligence en gebruik je andere, directere bronnen die hier meer voor geschikt zijn. Maar op deze manier kan ik me dom houden en verdedigen dat het om openbare data gaat.
Fijne reis toegewenst, Henk
Ik sta te kijken dat zowel iMark als Pe_pe vaak meemaken dat na het fluiten mensen nog aan het uitstappen zijn.
Ja, ook ik fluit wel eens om reizigers, zoals het hier genoemd wordt om op te jagen om in te stappen. Dit is vaak het geval in de spits en iedereen die netjes optijd op het perron staat, neem ik mee. Ik ga ervan uit dat het gros dat doet. Anders komen we gewoonweg niet weg.
Een aantal gevaarlijke situaties doir reizigers, die dus rennend de trein wil halen. De echte laatkomers.
Denk aan een beklemming tussen de deur, reiziger springt de trein in en gaat op zijn plaat, bagage wat tussen trein en perron valt, reiziger die tussen trein en perron valt, een HC die zowat getorpedeerd wordt om nog bij die deur in te stappen, deuren die worden opengehouden kunnen in storing vallen etc.
Wat doe ik vaak al om mezelf uit de gevaarlijke linie te houden is ruim uitstappen en bij me eigen deur ruimte houden voor die reiziger die lef heeft om erin te springen, zodat ik op me benen kan blijven staan.
we hebben al een aantal fluitsignalen, die voor verschillende gevaren staan.
Welke zijn dat?
Ik heb niet het idee dat dat systeem zo uitgebreid gebruikt wordt dat er geen codering meer mogelijk is. ;)
Ook vanwege de grote variatie tussen de vertrekfluiten bij verschillen de conducteurs: Je bijvoorbeeld hebt de lange gelijkmatige fluit, de lange fluit die eerst zachter en dan weer harder wordt, de korte er-staat-niemand-meer-op-het-perron-maar-ik-moet-nou-eenmaal-fluiten fluit, de ietwat afgezaagde "Shave and a Haircut" en ik heb in Gouda een keer een conducteur een samba horen fluiten voor vertrek.
Klopt, er zal nog wel variatie mogelijk zijn. Ms het volkslied ;)
Niet iedere HC gebruikt dezelfde fluit. Sommige kunnen fluiten op de nokkensleutel, volgende met de mond en andere hebben een speelgoedfluit.
Dat " waarom fluit ik nog" voor alle onzichtbaren herken ik wel. Maak ik me ook wel eens schuldig aan, spaar de oren actie noem ik die maar.
Loes, bedankt voor je reacties.
Onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten en vervolgens de deuren te sluiten. Uiteraard kijken ze goed of er nog groepen reizigers aan het instappen zijn. Als dit het geval is worden de deuren nog niet gesloten. De veiligheid van onze reizigers staat voorop. Mocht je iets anders meemaken, dan kun je dit altijd melden.
Om meer treinen per uur te kunnen rijden moeten we wel degelijk nog stipter gaan rijden. Wanneer we meer treinen per uur gaan rijden, komen treinen dichter op elkaar te rijden. Het is dan van belang dat treinen precies volgens dienstregeling gaan rijden, vertrekken op de tijd die op het bord staat.
En ook hier werkt de campagne 'de gehele trein mag gebruikt worden door de reizigers'
Ik herinner mij deze altijd: http://www.nieuwsblad.be/cnt/gkb2ak5n9 .
Resultaat: de reiziger een voet kwijt... en de controleur heeft beide benen verloren !
Ik denk niet, dat ze bij de NS al zo'n drama hebben meegemaakt, maar als dat zo door gaat met de door Sivan NS geciteerde statistieken, dan zal het er nog wel van komen.
De Belgen zijn immers vaak trendsettend: ze hadden onlangs de eerste trein zonder bestuurder.
Het is ruim voor mijn tijd dat in Nederland ook op deze manier vertrokken werd, dus vertrekprocedure inzetten, andere deuren sluiten, machinist krijgt vertrekbevel en 1 deur bleef open bij de conducteur die na de controle en al rijdend gesloten werd. Wanneer het is gebeurd geen idee en of het om het ongeluk in Belgie ging, maar mij is verteld dat door een ernstig ongeval de vertrekprocedure hebben aangepast aan de huidige, dus de trein komt pas in beweging als alle deuren gesloten zijn.
In vergelijking met bijvoorbeeld België is de Nederlandse vertrekprocedure altijd erg veilig geweest. De trein gaat pas rijden als de machinist de lamp 'deuren dicht' te zien krijgt. Ook de vergrendeling van de deuren is tegenwoordig goed geregeld. Dat was vroeger, zoals met mat '54 (Hondekop) en al het getrokken materieel wel anders. Daar kon tijdens het rijden gewoon een deur opengetrokken worden.
Het helemaal uitsluiten van ongevallen is helaas een utopie. Er zullen altijd mensen zijn die iets zullen proberen om toch nog met een trein mee te kunnen. Daar gaan geen duizend campagnes iets aan veranderen.
Oplossing: 3 uur van tevoren aanwezig zijn op het station, doen luchtreizigers ook (grootste kans dat je in een trein kan komen), en een half uur per overstap incalculeren...slapen doe je maar op je werk (of waar de reis ook naar toe gaat).
2 voorbeelden van een onmogelijke overstap: Hoofddorp-Uitgeest 3 minuten (en altijd vertraging door dat de trein vaak te veel oponthoud heeft op Schiphol)
Leiden-Rijswijk (in het weekend) 2 minuten overstaptijd in Den Haag HS
Beide voorbeelden zijn reisadviezen....
Misschien is het voor de veiligheid beter om toch nog even te wachten op de overstappers?
Kan NS daar geen campagne over starten "niet rennen, de trein wacht wel even"?
Er moet een grens getrokken worden Arnold2.
Zo als jij het schetst raakt de trein nooit weg,want er blijven mensen komen.
Zo worden je medepassagiers die wel op tijd zijn de dupe.
En zeker als die later in de reis een overstap van een paar minuten hebben.
Bedankt iedereen voor de uitgebreide feedback. Ik heb alle commentaar ter evaluatie doorgezet naar de collega's die over deze campagne gaan. Mogelijk komen zij nog met een terugkoppeling.
@Arnold2, ik lees dit alsof je zegt dat die trein maar zolang moet blijven staan als jij zelf wilt.
Dus bij wijze van: 'Oh, we houden de trein nog even vast want m'n tante staat nog in de rij bij de Swirls, want ik ben klant en dus moet NS pas vertrekken als ik dat wil'.
Dat is wat je nu in feite zegt.
Mag ik ook nog op tijd op m'n bestemming aankomen als ik in jouw trein zit? Ik heb misschien wel een belangrijke afspraak en ben ruimschoots op tijd vertrokken! Wie te laat is, heeft pech lijkt me...