Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Het probleem waar ik in ieder geval geregeld tegen aan loop is als volgt. Even voor de duidelijkheid, ik wil hier niet mee aangeven dat de reiziger altijd fout zit. We moeten het samen doen om het veilig te houden.

Situatie 1

Het is in de avond op een traject tussen Eindhoven en Weert en we zitten op een sprinter. De avond is meestal rustig, dus de rit start op station Eindhoven. De vertrekmogelijkheid voor de sprinter is afhankelijk van de Intercity's naar Maastricht en Venlo, als deze te laat eruit gaan, zal ik met de sprinter er ook te laat uitgaan. Nu is men allemaal op tijd, de overstappers zijn tijdig bij de trein en ik als HC sta op het perron te kijken naar de reizigers, het vertreklicht en de vertrektijd. In mijn handboek staat duidelijk dat ik de vertrekprocedure pas mag inzetten als iedereen is in- en uitgestapt. Wat doe ik, ik zie dat het tijd is en dat ik veilig heb, dus ik controleer mijn trein. Ik zie niemand meer in- of uitstappen, dus ik ga fluiten. Vervolgens ga ik naar mijn deur toe om de deuren te sleutelen en in de vergrendeling te krijgen. Hier zit denk ik 5 tot 10 seconden tussen. Ik heb me ook ver van de trap opgesteld om weg te komen. Na het controlemoment dat inderdaad al mijn deuren dicht zitten en niets of niemand ertussen maak ik mijn deur dicht. Ultieme situatie, die vaak in de dal zeker voorkomt.

Situatie 2

Zelfde trein, ik krijg een DDZ mee, dus ik heb een trein met een sluitfluit en waar de deuren niet automatisch sluiten. Helaas heeft een bus op weg naar het station vertraging opgelopen en reizigers hollen naar mijn trein toe. Ik zit weer op het moment dat ik tijd en veilig heb en het vertrek wil inzetten. Deze hollende reizigers kan ik dus niet zien aankomen. Ik kijk dus eerst of de deuren vrij zijn van alle in- en uitstappers en ga dan fluiten en mijn deuren sluiten. De sluitfluit gaat ook af en nu komen er toch nog reizigers hollend en wel naar de trein om deze toch te halen. Nu komt het gevaarlijke moment. Men houdt of de deur tegen, dus men kan klem komen te zitten, men kan uitglijden en een smak maken in de trein, men kan tussen het perron en trein komen te zitten of men kiest ervoor om naar mij te hollen om bij mij erin te jumpen, met het gevaar dat ikzelf word getorpedeerd en geblesseerd raak.

Tijdens de spits is het helemaal alert zijn met het vertrek. Als ik in Utrecht Centraal wil vertrekken, dan ontkom ik er dus niet aan om toch al te fluiten, terwijl er nog reizigers instappen. Het is voor mij een keuze, want ik schat in hoe lang men ongeveer nodig zal hebben om nog in te stappen. Ik heb het niet over reizigers die nog uitstappen, het is not done om dan al te fluiten. Ook zie ik geregeld reizigers netjes langs de trein naar achteren lopen om een zitplaats te bemachtigen. Deze reizigers wachten met instappen tot ofwel ze hun deur hebben bereikt of dat er gefloten word. Als ik daar op moet wachten, tot iedereen is ingestapt, zal ik niet kunnen vertrekken. Er zitten dus wel wat haken en ogen aan en ik moet zeggen dat ik het ook een erg interessante discussie vind om te volgen.

Ik heb mijn opleiding ook al gehad voor deze campagne.
Als ik eerlijk ben: belangrijkste vind ik dat je tussen sluitende deuren nooit instapt, of deuren openhoud om nog in de stappen. Daar verbaliseer ik ook op.

Verder is het belangrijkste; iedereen is veilig ingestapt en uitgestapt.

Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech. Zelfde geld als iemand nog met warme koffie komt aanrennen oid, ook dan heb je verkeerde keuzes gemaakt waardoor je gewoon echt te laat bent.
Ik probeer altijd te kijken of het mogelijk is om iemand mee te nemen die aan komt rennen, dat mag u van mij aannemen, dat is echter wel mijn beslissing en niet die van een reiziger.
Het openhouden van deuren is erg gevaarlijk, ivm klemgevaar. Ook gaan deuren (toch zeker slt) erg snel in een storing, waardoor heel de trein niet meer kan rijden op dat moment.
Voorkomt u echter een gevaarlijke situatie, doordat bijvoorbeeld iemand struikelt en tussen de deuren dreigt te geraken, dan zult u mij uiteraard niet horen.

Ik zou u toch adviseren voorzichtig te zijn met het openhouden van deuren, het boetebedrag is €230,-.
Voor de liefhebbers:

http://www.treinenweb.nl/materieel
@LizBo

Daar kan ik wel inkomen hoor. Ik heb zo ook mijn voorkeuren waar ik graag in werk of juist niet. Op zich is het wel fijn voor de afwisseling al die verschillende types treinen, maar het belangrijkste is idd netheid, capaciteit ed voor de reiziger.
Ikzelf persoonlijk had de actie liever gecommuniceerd in het veroorzaken van veiligheidsrisico's bijvoorbeeld tussen de deuren komen, deuren openhouden en dergelijke. En acties waarbij daadwerkelijk gehandhaafd zou worden, door gewoon alle HC's voor dergelijke acties te laten verbaliseren, dan is het zo klaar :)

Fluitsignaal blijft altijd tricky, soms is/was het wel handig om hem te gebruiken als in "hee even opschieten ik wil weg"
Reputatie 7
Badge +3
Begin maar 's met duidelijk aan te geven waar treinen gaan stoppen. Op Utrecht kloppen zó vaak de a- en/of b-aanduidingen niet, dat het logisch is dat mensen op verkeerde plekken staan te wachten.
Daarnaast hebben veel IC's een eigen fluitsignaal als de deuren gaan sluiten. In de treinen staat dat je na het "laatste" fluitsignaal niet meer moet in-/uitstappen. Dat is dus níet de fluit van de conducteur.
Reputatie 7
Badge +3
Feit is dat je tegenwoordig alleen op de IC stations nog maar op de hele minuut vertrekt, de stopstations vertrek je op de seconde, dus dan kun je al niet de maatregel nemen van vertrekken op de tijd op het bord. Tenzij je secondes gaat weergeven, maar ook dan wordt het niet duidelijker en bij een vertraging een scherm vol met tekst. Ik begrijp jullie allemaal en jullie hebben allemaal gelijk, maar aan elk alternatief hangen haken en ogen en volgens mij is het hoe het nu geregeld is wel de beste manier.

Dat klinkt allemaal heel logisch. Maar dan moet NS geen vertrektijden op hele minuten publiceren. Dat schept een verwachtingspatroon bij de reizigers. Het vertrekken op halve minuten of zelfs secondes wordt immers nergens gepubliceerd. (Sinds wanneer wonen we in Japan?)

Misschien ooit in de toekomst een afteller, die aftelt hoe lang het nog duurt voor vertrek/aankomst.

Het is een tamelijk academische discussie omdat NS weigert te erkennen dat ze er gewoon naast zitten door de vertrekprocedure te vroeg te beginnen. Het is heel simpel. Deuren horen niet gesloten te zijn voordat de minuut versprongen is. NS kan helemaal niet beoordelen waarom reizigers op het laatste moment komen aanhollen. Dat hebben ze waarschijnlijk nog nooit onderzocht.

In de meeste gevallen zullen dat reizigers zijn die vertraagd zijn op weg naar hun aansluiting. Dat kan een andere vertraagde trein zijn of een bus of tram die vertraagd is op weg naar het station. Deze reizigers moeten niet nog eens extra vertraagd worden door deuren te vroeg te sluiten en zogenaamd op tijd te vertrekken.
Merkwaardig eigenlijk dat deze discussie gevoerd moet worden over iets dat voor iedereen volkomen logisch en duidelijk is behalve voor NS.
Reputatie 4
Deze campagne is een totale aanfluiting, gespeend van iedere realiteitszin. Zo lang NS aansluitingen plant die vrijwel onmogelijk te halen zijn (Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Zwolle, etc) kan men beter eerst de hand in eigen boezem steken.
Ik denk niet dat we er uit zullen komen met de NS want waarschijnlijk zal men flink met boetes willen gaan strooien.

http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/06/stel-krijgt-boete-van-460-voor-te-laat-instappen

Even ter herinnering....

Zo wordt de NS slapend rijk...
Dat de reacties vooral negatief zijn is best begrijpelijk.

Jullie geloven toch hopelijk zelf ook niet dat 54% van de reizigers na het fluitsignaal nog instapt ?

En als de vertrektijd eerder is dan de aangegeven tijd, ligt het toch echt ook bij jullie want bij alle andere vervoerders is de tijd op de borden het moment waarop de deuren sluiten.
Reputatie 4
Je legt uit dat de NS hier "bewust" niet voor gekozen heeft, maar waarom hebben ze die keuze gemaakt?
Dat vraag ik mij ook af. Met de geclaimde cijfers moet de NS zich toch afvragen of er iets mis is in de procedure.
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb het woord 'bewust' weggehaald. Dat is wellicht ongelukkig gekozen. Ik heb nagevraagd waarom wij hiervoor kiezen. Of daar een antwoord op komt weet ik niet. Ik vermoed dat dit gebaseerd is op ons beleid en de keuzes die daarbinnen zijn gemaakt. Mocht ik meer horen, dan koppel ik dit uiteraard terug. Macca en Ik Spoor, jullie vragen heb ik tevens uitgezet.

Arnold, fijn dat je het kunt waarderen. Ik kan me voorstellen dat dit zo klinkt, en in zekere zin is dat ook zo: dit is ons beleid. Dat neemt niet weg dat wij suggesties en feedback ontzettend belangrijk vinden en dus ook zeker waarderen. Juist daarom zijn de reacties op dit forum (en in dit topic) zo waardevol.

Mocht ik meer horen, dan horen jullie dat natuurlijk ook.
In een andere draad werd al gesproken over hoe het GVB in Amsterdam dit heeft opgelost bij het nieuwste metro-materieel. Er zijn bij alle deuren LED-strips die oplichten in verschillende kleuren.

Rood knipperend: waarschuwing dat de deuren gaan sluiten en gelijktijdig met een geluidsignaal.
Wit: neutraal, tijdens de rit.
Groen: voor aankomst en geeft aan welke zijde de deuren gaan openen.

Dat rood knipperende signaal werkt uitstekend en zou ook bij treinen kunnen worden geïnstalleerd. Dat fluiten voor vertrek is eigenlijk maar een vreemd overblijfsel uit de negentiende eeuw.:D


Er zijn al diverse treinen waarin er al wordt gewerkt met rode knipperende lichten
Ik kom zelf dan uit Den Helder maar, als ik in de trein stap zie ik heel vaak dat er een lamp boven de deur is geïnstalleerd. Elke keer dat de deuren sluiten zie ik hem knipperen. En dat helpt niet. Ik zie vaak nog dat er nog mensen instappen terwijl de deuren zich al sluiten..
Reputatie 4
Een lampje boven de deur, de effectiviteit daarvan is in twijfel te trekken. De uitvoering in de trein is niet te vergelijken met die in de metro, waar de signalering op ooghoogte is aangebracht.

Reputatie 7
Badge +3
Zo'n instapbalk is op zich een prima idee maar als ProRail het blijft vertikken daar bij zijn sporenplanning rekening mee te houden is het weggegooid geld.
Bij mijn weten wordt de sporenplanning gedaan door Lokaal Plan, een afdeling van NS. Het lijkt me eerder een probleem van de linkerhand bij NS die niet weet wat de rechterhand aan het doen is. Een probleem dat zo ongeveer bij ieder incident naar boven komt. Iedere afdeling doet wat ze zelf goed vinden zonder dat er coördinatie plaatsvindt.

Als NS nu eerst eens zorgt dat alle eigen processen op orde zijn dan mogen ze daarna met slapende mannetjes komen aankakken.

Ik ben overigens voorstander van een nationale campagne om Nederlanders duidelijk te maken dat het bijzonder gevaarlijk is om op knoppen van deuren te drukken als de trein/metro/tram op het punt staat weg te rijden. Maar hoepel op met dat slapende mannetje. Dat slaat qua toon de plank volledig mis.

Tot slot nog een punt over de treinlengte-informatie. Sivan zegt dat deze informatie te vinden is in de Xtra app. Dat is heel mooi, maar het zou natuurlijk veel mooier zijn als deze informatie, inclusief perronvakaanduiding, op de TPB's komt te staan. Dan weet ik als reiziger precies welke treinlengte ik kan verwachten. Als de machinisten dan ook nog bij de juiste cijferborden stoppen, kan het niet misgaan.
Hier hoeven geen ingewikkelde proeven met een 'instapbalk' voor gedaan te worden. Ga gewoon eens bij de Deutsche Bahn kijken en de oplossingen liggen voor het oprapen.
Hier vast wat Duitse plaatjes ter inspiratie.
http://www.zw-rail.de/Docs/p16/FIA%20Bahnsteiganzeiger%20II.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/IMG_4574_Wuerzburg_Hbf.JPG
Reputatie 6
Badge
Helaas zal de trein nooit zo effectief worden als de Metro, daar zullen we allemaal aan moeten wennen.
Sim, dat is zeker jammer! Dat neemt niet weg dat we blij zijn met alle feedback, positief én minder positief.
Ik begrijp het.
Maar ik zat laatst in de metro in Amsterdam en zag dat toen het licht rood werd er nog iemand snel instapte en daardoor bijna klem kwam tussen de deuren. de enige manier om mensen die nog instappen terwijl de deuren sluiten te verhelpen is de deuren heel snel laten sluiten zoals bij de metro in AMSTERDAM.
Reputatie 6
Badge
Dat is niet echt snel, ik zou er zo ij kunnen springen zonder klem te komen. In China gaan de deuren pas echt snel dicht. Maar daar ben je je hand kwijt als je hem nog snel tussen de deur steekt....
Reputatie 4
Maar hoepel op met dat slapende mannetje.
Is al eerder aangekaart, maar is blijkbaar niks mee gedaan: https://forum.ns.nl/de-trein-11/respect-voor-reizigers--20222
Reputatie 1
Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden.

NS heeft hier niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.


Ik vind dat hele verhaal van op de hele minuut, of ervoor danwel erna, niet zo relevant. Treinen komen vaak al niet exact op de afgesproken tijd aan, waardoor de vertrektijd ook verschuift. Dan heb je als reiziger toch geen benul van wat de conducteur als nieuwe vertrektijd in zijn hoofd heeft? Drie minuten later? Of vier? Er is dan dus maar één manier om aan te geven dat je wil vertrekken. Fluiten. En dan willen we dus wel nog gauw mee als we aan komen rennen. Fluiten = opschieten wat mij betreft.
Reputatie 7
Badge +3
De Hc en de machinist kunnen wel een vertrektijd in hun hoofd hebben. Ze zijn toch afhankelijk van het veilig komen van het sein dat door ProRail bediend wordt.

Overigens zijn er op sommige stations ruime stationnementen. Die buffertijd kan benut worden om vertragingen in te lopen.
Vandaag op Schiphol dacht ik een fluitsignaal te horen, al was ik niet zeker van mijn zaak. prt. Op Sloterdijk moest ik overstappen en heb ik het vertrek even afgewacht. prt. Graag PPPPPPPPPPPRRRRTTTT i.p.v. prt. 😉
Reputatie 1
De Hc en de machinist kunnen wel een vertrektijd in hun hoofd hebben. Ze zijn toch afhankelijk van het veilig komen van het sein dat door ProRail bediend wordt.

Ja, maar dat weet je als reiziger toch niet? Als reiziger weet je pas dat we gaan vertrekken op het moment dat er gefloten wordt. Je kunt geen rekening houden met een andere fictieve tijd die niet bekend is bij het grote publiek.

Op een station als Weesp bijvoorbeeld, staan de treinen altijd minuten lang met de deuren open te wachten. Pas als er gefloten wordt weet je; nu vertrekken we echt.

Reageer