geen controles


Reputatie 2

Ik rijd wekelijks met de trein, duur 1.5 uur enkele reis.na een jaar niet gecontroleerd te zijn ben ik gestopt met inchecken.  Ik dacht: zodra het 1x mis gaat, bij de 1e keer controle, start ik weer met inchecken. Inmiddels een jaar later en nog geen enkele keer gecontroleerd. Bizar. Dat had ik ook niet verwacht.  


24 reacties

Als je in het weekend reist en bijvoorbeeld een Weekend Vrij hebt, maakt het sowieso weinig uit. En anders zeg ik: je betaalt om te worden vervoerd, en een trein rijden is ook niet gratis.

Maar dit is een algemeen bekend probleem, waar NS continu weigert iets aan te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Je betaalt voor vervoer niet om gecontroleerd te worden. Treininzet wordt o.a. bepaald door het aantal mensen dat op een bepaald traject incheckt. Als de trein te vol is ga jij dan staan of ben jij dan de eerste die een plekje opeist in de 1e klas?

Reputatie 7
Badge +4

U heeft een overeenkomst dat u zult in- en uitchecken en daar heeft u zich aan te houden. Los van het feit of er controle is of niet.

 

Dat die er al lang weer frequent had moeten zijn en met intensieve handhaving is een ander verhaal.  Mensen die niet willen betalen, vinden altijd wel een rotsmoes. Dit forum staat er vol mee.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb even een kleine selectie uit de database gemaakt inzake dit onderwerp. Ik kan hem als ik de tijd ervoor neem moeiteloos aanvullen tot 100 stuks. De NS stelt dat de reiziger op 1, 2 en 3 staat. De reiziger die controle wenst is blijkbaar voor NS een aparte categorie.

 

Graag een toelichting waarom dit zo is???

 

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/controle-in-de-1e-klasse-57798

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/wanneer-gaan-de-conducteurs-conductrices-weer-controleren-66199

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/geen-controles-73210

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/controle-in-de-trein-70309

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/zijn-conducteurs-opgehouden-te-controleren-68224

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/controles-70476

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/wanneer-controleren-de-conducteurs-weer-in-de-trein-of-wanneer-worden-ze-uitgefaseerd-70000

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/meer-en-betere-controle-van-de-eerste-klas-69451

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/vraag-aan-ns-reiziger-terug-dus-hc-ook-terug-72309

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/kan-de-ns-wat-actiever-handhaven-in-de-1e-klas-70930

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/kaartcontrole-aanwezigheid-conducteur-1277

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/heb-ik-het-massa-ontslag-van-conducteurs-gemist-70664

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/zijn-er-nog-conducteurs-70217

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/klacht-68521

Reputatie 7

Je betaalt voor vervoer niet om gecontroleerd te worden. 

Aanvulling: Je betaalt voor vervoer in een specifieke klasse. Om misbruik van de duurdere klasse te voorkomen is controle hiervan frequent nodig (helaas is het geen ideale wereld!).

1e klasreizigers mogen best iets verwachten hierin. Stop anders maar met dit concept en maak de hele trein één standaardklasse.

Reputatie 7

Toch vind ik het altijd typisch dat zovelen menen alleen te hoeven betalen als er 'kaartcontrole’ is. Dus de trein die u vervoert heeft geen kosten voor stroom, materieel en onderhoud, gebruik van het spoor, aanwezigheid personeel (denk eens aan de machinist die uw trein rijdt) ?! Buitengewoon asociaal en een fenomeen wat wat mij betreft gewoon gelijk getrokken mag worden aan diefstal. 

Reputatie 5

@henny2 Ik pak vanavond je je auto voor een rit,want je controleerd toch niet of hij er nog staat.🙄

Reputatie 1

Het is verschrikkelijk. Er wordt totaal niet meer gecontroleerd met enorm veel zwartrijders tot gevolg. Conducteurs blazen op hun fluitje en duiken gelijk hun cabine in. In 2 jaar tijd ongeveer 5x controle gehad. En reis dagelijke met de trein……

Ook in de eerste klas dagelijks reizigers zonder kaartje of 2e klas kaartje die daar gewoon simpelweg gaan zitten omdat men weet dat er totaal niet meer gecontroleerd wordt. Daar zit ik dan met een duurbetaald 1e klas abonnement tussen naar wiet stinkende scholieren met hun voeten op de bank. Waardeloos van NS dit.

Reputatie 5

@Holandia40Gewoon je eerste klas stopzetten.

Heb ik ook gedaan en als je het doet dit melden aan NS (via social media)

N.B.:Wel gewoon 2de klas gaan reizen.(net als ik doe)

Reputatie 2

Een herkenbaar probleem. Ik ben het met MoDe eens dat je betaalt voor het vervoer en niet voor de controle. De kosten van een conducteur zitten verwerkt in de prijs van het treinkaartje, dus als NS niet van plan is voor controle te zorgen kunnen ze de conducteurs ook wel schrappen en vervangen door incidenteel langskomende controleteams zoals bij metro en tram. Zeker bij stoptreinen kan dat probleemloos, zoals al jaren elders in Europa wordt aangetoond. Het afschaffen van conducteurs in stoptreinen betekent dat zeker de helft minder conducteurs nodig is, waardoor NS fors kosten bespaart (even ruw schatten: 1/3e van de kosten NS zijn personeel, daarvan 1/3e conducteurs is een besparing van zo'n 10%). Kortom, het treinkaartje zou bij afschaffing van de conducteurs ruim 10% goedkoper kunnen worden. Daarnaast wordt NS flexibeler, want het inzetten van een langere trein bij verwachte drukte wordt niet verhinderd doordat het niet beschikbaar zijn van conducteurs.

Kortom, de goedwillende klanten betalen letterlijk en figuurlijk de prijs in de vorm van een duurder treinkaartje en minder kwaliteit.

Je betaalt voor vervoer niet om gecontroleerd te worden. 

... maak de hele trein één standaardklasse.

Goed idee.

Reputatie 7
Badge +1

NS weigert natuurlijk weer om een toelichting te geven. Ach het zijn maar klanten die willen we helemaal niet en zetten we ook absoluut al jarenlang niet op 1, 2 en 3.

Reputatie 7

Je betaalt voor vervoer niet om gecontroleerd te worden. 

... maak de hele trein één standaardklasse.

Goed idee.

Als controle uitblijft is dat inderdaad een heel goed idee, maar gaat niet gebeuren, zoals al NS al meerdere malen liet weten. 1e klas blijft. En de ergernis over bewust foutzittende (minder betalende) “we gaan gewoon lekker hier zitten” reizigers ook helaas. 

Gisteren kwam er ook weer iemand de 1e klas (Sprinter) binnen. “Hier 1e klas telefoon opladen??” Ik verstond het niet, dus ik vroeg “sorry wat zei u”. “Telefoon opladen, versta jij niet?!” Hij keek onder de stoelen, maar geen stopcontact (gelukkig!) . Hij ging opgefokt weg. 

Reputatie 7

…...dus als NS niet van plan is voor controle te zorgen kunnen ze de conducteurs ook wel schrappen en vervangen door incidenteel langskomende controleteams zoals bij metro en tram. Zeker bij stoptreinen kan dat probleemloos, zoals al jaren elders in Europa wordt aangetoond.

@Vaste klant 

Ik had hier op dit forum weleens begrepen dat dat bijvoorbeeld ivm treinlengte en sommige perronligging (in een bocht o.a) dit wat betreft veiligheid niet zou kunnen. Er dient een conducteur aanwezig te zijn om de trein veilig te laten vertrekken. Je kan stoptreintjes in het buitenland, en de zijlijntjes in Nederland, niet 1-op-1 vergelijken met sprinters van NS op het Nederlandse hoofdnet.  

Reputatie 7

Mijn ervaring is positiever ik ben nu inmiddels 3 weken aan het reizen zoals voor de Corona en heb meer controle in de eerste klas gehad als het halve jaar voor Corona. Gisteren zelfs heen en terug het kan dus wel. 

Waarom wordt er nauwelijks gecontroleerd in de trein? Ondanks mijn redelijk frequente treinreizen ben ik het afgelopen jaar misschien 1x gecontroleerd. Niet omdat ik betaal om gecontroleerd te worden, maar wel om reden van veiligheid. Vroeger werd je altijd gecontroleerd, waarom is dit veranderd? 
Goede controle had de beroving met geweld van mijn dochter kunnen voorkomen. En nu weer die jonge meid die 40 min (!) is aangerand op het traject Amsterdam-Alkmaar. Als er meer controle zou zijn, dan gebeuren dit soort zaken niet, domweg omdat deze maatregel preventief werkt! 
Maar nee hoor, NS heeft een Whatsapp nr in het leven geroepen. Waarom denken jullie dat mijn dochter en deze jongedame geen Whatsappje heeft gestuurd? Alsof een belager die ook nog eens je telefoon afpikt je hiertoe de kans geeft. Ook de alarmknop in de trein werkt toch alleen als je er toevallig naast staat? Een kind kan dat bedenken, maar NS heeft het probleem via de makkelijkste weg opgelost. Hoeveel misdrijven zijn er geweest in de trein en in hoeveel situaties zijn deze middelen van nut gebleken.

Deze gebeurtenis heeft zowel bij mij als bij mijn dochter alles weer doen herbeleven met een zeer groot trauma bij haar tot gevolg. Besef nu eens NS dat je aan de bak moet en geen gelul van dat de conducteurs het al zo druk hebben terwijl ik ze in de 1e klas met hun telefoon zie spelen. Mijn dochter heeft slechts de lokale krant gehaald. De gebeurtenis met de jongedame van 19 is op de radio geweest en in Het Parool. Wat moet er nog meer gebeuren voordat NS nu eens die simpele maatregel neemt van ALTIJD controle. Schrik dit soort criminelen preventief af of hang het station vol met posters die jullie kunnen maken Nav de videobeelden. 😡

…...dus als NS niet van plan is voor controle te zorgen kunnen ze de conducteurs ook wel schrappen en vervangen door incidenteel langskomende controleteams zoals bij metro en tram. Zeker bij stoptreinen kan dat probleemloos, zoals al jaren elders in Europa wordt aangetoond.

@Vaste klant

Ik had hier op dit forum weleens begrepen dat dat bijvoorbeeld ivm treinlengte en sommige perronligging (in een bocht o.a) dit wat betreft veiligheid niet zou kunnen. Er dient een conducteur aanwezig te zijn om de trein veilig te laten vertrekken. Je kan stoptreintjes in het buitenland, en de zijlijntjes in Nederland, niet 1-op-1 vergelijken met sprinters van NS op het Nederlandse hoofdnet.  

Je moet de vakbonden niet klakkeloos geloven.

Want waarom kun je een Duitse S-Bahn niet vergelijken met een Nederlandse sprinter? In Frankfurt en München rijdt daar materieel dat vrijwel identiek is aan SLT met 8:of 12 bakken. En dat zonder conducteur.

Een van de stations die in een zeer scherpe bocht ligt is Kropswolde waar Arriva ook met eenmansbediening rijdt. En daar rijden in de spits ook langere treinen.

 

Wat moet er nog meer gebeuren voordat NS nu eens die simpele maatregel neemt van ALTIJD controle. 

Wat daarvoor moet gebeuren is dat de vakbonden bij NS buitenspel gezet worden. Die eisen nu dat de leiding zich niet mag bemoeien met het doen en laten van het rijdend personeel.

 

Reputatie 7

@Vaste klant

Ik had hier op dit forum weleens begrepen dat dat bijvoorbeeld ivm treinlengte en sommige perronligging (in een bocht o.a) dit wat betreft veiligheid niet zou kunnen. Er dient een conducteur aanwezig te zijn om de trein veilig te laten vertrekken. Je kan stoptreintjes in het buitenland, en de zijlijntjes in Nederland, niet 1-op-1 vergelijken met sprinters van NS op het Nederlandse hoofdnet.  

Je moet de vakbonden niet klakkeloos geloven.

Want waarom kun je een Duitse S-Bahn niet vergelijken met een Nederlandse sprinter? In Frankfurt en München rijdt daar materieel dat vrijwel identiek is aan SLT met 8:of 12 bakken. En dat zonder conducteur.

Een van de stations die in een zeer scherpe bocht ligt is Kropswolde waar Arriva ook met eenmansbediening rijdt. En daar rijden in de spits ook langere treinen.

 

Heb het oude topic even opgezocht. Daarin wordt vermeld dat je vanuit de voorste cabine van een 12-bakssprinter in een bocht de achterkant niet kan zien en dus niet veilig kan vertrekken zonder conducteur. Eenmansbediening op de Sprinter kan niet want er is in Nederland geen tijd in de dienstregeling om de machinist steeds in-en uit te laten stappen. Heel strak gepland. Wat is nu waar en niet waar.

 

Wat moet er nog meer gebeuren voordat NS nu eens die simpele maatregel neemt van ALTIJD controle. 

Wat daarvoor moet gebeuren is dat de vakbonden bij NS buitenspel gezet worden. Die eisen nu dat de leiding zich niet mag bemoeien met het doen en laten van het rijdend personeel.

 

Volgens mij moet jij eerst eens even bij de bonden de recente artikelen gaan lezen omtrent de NS en  de medewerkers van de NS.  De Bonden eisen juist meer betrokkenheid van het management van de NS bij de medewerkers op de werkvloer. De NS directie heeft zich zover op afstand gezet van de werkvloer dat ze geen flauw idee hebben wat er op de werkvloer gebeurt.  Ze lopen dan voor de buhne een slagje mee met een medewerker op de trein maar dan heb je nog geen indruk van wat een medewerker allemaal meemaakt.

Managers bij de NS zie je pas op zijn vroegst tegen 8 uur beginnen terwijl de rest 24/7 werkt, managers zie je niet als de treindienst opstart in de verblijven en ook niet bij de aflopende diensten.

 

@Rene74   dat is helemaal juist, er zijn verschillende perrons waar er geen overzicht over de hele trein is vanaf de voorkant van de trein. Daarbij hebben treinen met eenmansbediening camera's die de deuren overzien welke de NS treinen niet hebben, dat maakt nogal een verschil in je overzicht vanuit de cabine. Tamzin heeft grote praatjes maar deze moet het maar eens aanschouwen op Amsterdam CS met de 146serie richting Zwolle met 10 of 12 bakken en dat is maar 1 voorbeeld van een perron waar geen overzicht is. 

Reputatie 5

Gisteren ben ik van Tilburg naar Hilversum geweest, in alle 6 treinen geen controle.

@Vaste klant

Ik had hier op dit forum weleens begrepen dat dat bijvoorbeeld ivm treinlengte en sommige perronligging (in een bocht o.a) dit wat betreft veiligheid niet zou kunnen. Er dient een conducteur aanwezig te zijn om de trein veilig te laten vertrekken. Je kan stoptreintjes in het buitenland, en de zijlijntjes in Nederland, niet 1-op-1 vergelijken met sprinters van NS op het Nederlandse hoofdnet.  

 

Heb het oude topic even opgezocht. Daarin wordt vermeld dat je vanuit de voorste cabine van een 12-bakssprinter in een bocht de achterkant niet kan zien en dus niet veilig kan vertrekken zonder conducteur. 

In het buitenland zoals op tal van S-Bahn stations overal in Duitsland wordt dat opgelost met een camerasysteem. Alleen al in Berlijn zijn zo'n 30 stations daarmee uitgerust.

Hier in Nederland blijven personeel en vakbonden maar beweren dat dat niet kan, uiteraard omdat ze daar belang bij hebben.

@Tamzin  Zoals jezelf ook heel goed weet moet een trein in NL na dit soort aanpassingen weer een heel goedkeuringstraject doorlopen aangezien de NS treinen GEEN camera's hebben aan de buitenzijde met zicht op de deuren. Het wordt dus een aanpassing van een treinstel met het hele goedkeuringsproces wat daar weer bij hoort.

Daarbij lost het geen veiligheidsprobleem in de trein op als er geen NS personeel meer in de trein aanwezig is m.u.v. de machinist die zijn cabine niet zomaar kan verlaten.

@Tamzin  Zoals jezelf ook heel goed weet moet een trein in NL na dit soort aanpassingen weer een heel goedkeuringstraject doorlopen aangezien de NS treinen GEEN camera's hebben aan de buitenzijde met zicht op de deuren. 

Camera's en schermen zitten in Duitsland niet in de trein maar zijn geïnstalleerd op het perron. Vanuit zijn stoel heeft de machinist zich op de schermen.

 

Daarbij lost het geen veiligheidsprobleem in de trein op als er geen NS personeel meer in de trein aanwezig is m.u.v. de machinist die zijn cabine niet zomaar kan verlaten.

Conducteurs die alleen maar in de achterste cabine zitten lossen dat probleem ook niet op maar voegen wel gigantische kosten toe. Arriva heeft met eenmansbediening de zaken beter voor elkaar dan NS met vaste conducteurs.

 

Reageer