beantwoord

Vraag aan NS: reiziger terug, dus HC ook terug?

  • 15 March 2022
  • 5 reacties
  • 353 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Beste NS,

De samenleving gaat open. De mondkapjesplicht gaat verdwijnen in het OV. NS neemt initiatieven om reizigers weer de trein in te lokken.

De afgelopen jaren is er steen en been geklaagd op dit forum over de rol van de conducteur. Geen of nauwelijks boetes in de eerste klas, uberhaupt weinig controle, geen servicerondes (of in sneltreinvaart langssjeezen) en het verdwijnen in een cabine om iets anders te doen. Formeel gezien heeft de conducteur allerlei andere taken. Maar wat de rol vna de conductuer is, verschilt heel erg met wat de betalende reiziger wil. En conducteurs die wel hard hun best doen om wel te controleren en service te verlenen - dus alle Loezen en Loeken - voel jullie niet aangesproken.

Vraag aan NS: de reiziger mag weer terugkomen van jullie, maar komt de conducteur terug? Zien wij ze weer controlerend en serviceverlenend? Gaan eersteklas reizigers merken dat zwart- en grijsreizigers worden beboet, en niet meer het Nederlandse ik-kijk-maar-weg-cultuur? En kunnen jullie vanuit NS geen standaardantwoord geven als '’de conducteur heeft ook andere taken' of 'natuurlijk worden zwartrijders beboet’?

Ofwel: breekt er een nieuw tijdperk van de conducteur aan?
 

icon

Beste antwoord door Loes 15 March 2022, 19:24

Bekijk origineel

5 reacties

Hier kan ik in eerste instantie heel kort over zijn, maar sowieso verwacht ik niet dat er een antwoord komt waar je op hoopt. Voor nu is er echter nog geheel niks over te zeggen.

Los daarvan, ook voor de Corona pandemie was de zichtbaarheid van de conducteurs een veelvoorkomend discussiepunt op de Community. Jij vraagt dus eigenlijk naar een situatie waar ook vóór Corona geen sprake van was. In hoeverre dat na Corona zal terugkeren, heb ik mijn twijfels over.

Verder is het voor nu afwachten of er een wijziging gaat zijn in de handelingsperspectieven voor treinpersoneel. De aankondiging dat mondkapjes verdwijnen is letterlijk een paar uur oud, dus het zal sowieso nog wel even duren voordat er een verandering zal zijn daarin. Maar wellicht kan @Loes daar een beter beeld of verwachting over geven,

Het is nu te vroeg om hier uitsluitsel over te geven, maar er werd vanuit NS gestuurd naar de HC om weer door de trein te gaan. Veel collega's hoorde ik zeggen dat ze pas weer door de trein zouden gaan als de mondmaskerplicht zou vervallen. Das dus straks het geval, ik ben dus heel benieuwd. 

Verder geeft men ons handvatten om weer ons werk te doen en hoe dit weer op te bouwen. Hoe dit in de praktijk wordt, weet ik pas later als ik meerdere diensten gedraaid heb. Hoop dat je hier wat mee kan iig.

Reputatie 7
Badge +1

Moet je niet hier vragen-moet je bij de bonden voor zijn.

Maar afgelopen week toch al 2 snikverhalen van ouders die geconfronteerd werden met de rekening van hun abusievelijk in de 1e klas plaatsgevonden puberzoontjes.

Overigens: persoonl. score afgelopen weekend: 2x echt gecontroleerd, beide keren dames. 3x poortjes die slechts half opengingen. 1x luid schreeuwende HC op de omroep die de reizigers ten sterkste verzocht jas+tas van de zetel af te halen-en wat later dat achterin nog zitplek zat was.

Wandelend over een perron naar andere zijde in Utr CS: ruim 25 peuken geteld.

Is hier nog een update over/? Ondanks richtlijnen van de NS, zie je heel erg weinig conducteurs. Niet iedereen heeft de arbeidsethos van Loes. Ondertussen wordt er op TV wel reclame gemaakt voor een baan als HC. 

Die reclame moeten ze wel maken want er is een flink gebrek aan mensen die nog bij de NS willen werken, nu er druk is ontstaan op de arbeidsmarkt kiezen velen voor een andere baan en eerlijk gezegd kan ik ze geen ongelijk geven.

Als je nu kijkt wat de NS als voorstel doet in de CAO onderhandelingen moet je er ook alvast rekening mee gaan houden dat er dit jaar gestaakt zal gaan worden voor een betere CAO. Het is toch echt triest als je van medewerkers die elke dag op een ander tijdstip beginnen, die ochtend, avond en nachtdiensten draaien en elke dag flexibel zijn met diensten die gedurende de dag of voor aanvang van de dienst wijzigingen gaat verlangen dat ze NOG flexibeler worden. 

Verlang je dan dat ze een luier om gaan doen zodat ze geen plaspauze meer hebben of verwacht je dat er dat er geen pauze meer is om even te ontspannen en te eten ?

Reageer