Mondkapjes gedrag.....



Toon eerste bericht

248 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dus maakt u zich zeker geen zorgen, ik ken geen enkel land waar deze hele situatie wel consequent wordt gehandhaafd en naar mijn eerlijke oordeel is het ook verre van realistisch dat dat wel zou gebeuren. Daarvoor zou er op ieder perron en in iedere trein een groep van de V&S of de Securail moeten lopen en tot nu toe zijn die alleen nog op de allergrootste stations in de hal te zien geweest.

Dan ken je de wereld blijkbaar niet zo goed. En weer ga ik hier naar Aziatische landen wijzen als voorbeeld. Daar wordt het niet zo zeer altijd door de politie of medewerkers van de vervoerder gehandhaafd, maar is er veelal sociale controle. Zowat iedereen draagt, ook buiten het OV, een mondkapje en reizen er veel meer mensen met het OV. Sommige winkels kom je zelfs zonder mondkapje niet in. De kans is veel groter dat je aangesproken of geweigerd wordt omdat je geen mondkapje draagt.

Ik heb net een onderzoek van het NS Panel “Reisgedrag & Corona” ingevuld. Daarin ook aangegeven dat het tailgaten enorm is toegenomen en dat ook steeds meer reizigers het mondkapjesgebruik aan hun laars lappen. Hoe dat komt?? Er komt nog steeds geen conducteur m/v langs om te controleren. In de afgelopen maand door omstandigheden (ziekenbezoek) vrij veel gereisd met het OV (geen auto). Geen enkele keer kaartcontrole gehad, alleen 2 keer een conducteur voorbij zien rennen.  

 

Als dit beleid gehandhaafd blijft ga je natuurlijk vanzelf wel een keer failliet.

Reputatie 7

Dus maakt u zich zeker geen zorgen, ik ken geen enkel land waar deze hele situatie wel consequent wordt gehandhaafd en naar mijn eerlijke oordeel is het ook verre van realistisch dat dat wel zou gebeuren. Daarvoor zou er op ieder perron en in iedere trein een groep van de V&S of de Securail moeten lopen en tot nu toe zijn die alleen nog op de allergrootste stations in de hal te zien geweest.

Dan ken je de wereld blijkbaar niet zo goed. En weer ga ik hier naar Aziatische landen wijzen als voorbeeld. Daar wordt het niet zo zeer altijd door de politie of medewerkers van de vervoerder gehandhaafd, maar is er veelal sociale controle. Zowat iedereen draagt, ook buiten het OV, een mondkapje en reizen er veel meer mensen met het OV. Sommige winkels kom je zelfs zonder mondkapje niet in. De kans is veel groter dat je aangesproken of geweigerd wordt omdat je geen mondkapje draagt.

Wees blij dat het hier niet zo gaat als in sommige Aziatische landen al jaren het geval is. Dat is toch geen doen. Realistisch vergelijken kan je het niet, wezenlijk andere maatschappij en cultuur. 

Reputatie 7
Badge +1

Dus maakt u zich zeker geen zorgen, ik ken geen enkel land waar deze hele situatie wel consequent wordt gehandhaafd en naar mijn eerlijke oordeel is het ook verre van realistisch dat dat wel zou gebeuren. Daarvoor zou er op ieder perron en in iedere trein een groep van de V&S of de Securail moeten lopen en tot nu toe zijn die alleen nog op de allergrootste stations in de hal te zien geweest.

Dan ken je de wereld blijkbaar niet zo goed. En weer ga ik hier naar Aziatische landen wijzen als voorbeeld. Daar wordt het niet zo zeer altijd door de politie of medewerkers van de vervoerder gehandhaafd, maar is er veelal sociale controle. Zowat iedereen draagt, ook buiten het OV, een mondkapje en reizen er veel meer mensen met het OV. Sommige winkels kom je zelfs zonder mondkapje niet in. De kans is veel groter dat je aangesproken of geweigerd wordt omdat je geen mondkapje draagt.

Wees blij dat het hier niet zo gaat als in sommige Aziatische landen al jaren het geval is. Dat is toch geen doen. Realistisch vergelijken kan je het niet, wezenlijk andere maatschappij en cultuur. 

Grappig dat je dat zegt. Ik ben namelijk op dit moment een paar maanden in Hong Kong. Het is hier bijna elke dag zowat 30 graden en ik draag elke dag een mondkapje als ik ergens naartoe moet. Het dragen van mondkapjes is een soort routine geworden en je raakt er snel gewend aan als je raar aangekeken of geweigerd wordt als je geen mondkapje draagt. Met de airco die zo'n beetje overal beschikbaar is, is het goed te doen met een mondkapje, ook op straat is het wel te doen.

De maatschappij en cultuur in Azië is inderdaad anders. Maar het dragen van mondkapjes, meten van de temperatuur en het volgen van de hygiëne maatregelen hebben ervoor gezorgd dat het aantal corona gevallen en doden in Hong Kong zo laag is. Bovendien heeft het er ook voor gezorgd dat het niet nodig is/was om de meeste horeca gelegenheden te sluiten. Social distancing doet men hier weinig aan. De treinen en metro's zitten hier, al helemaal tijdens de spits, vol geramd met mensen en nog valt het aantal gevallen mee.

Hong Kong heeft 8,5 miljoen inwoners, hogere bevolkingsdichtheid en ligt veel dichter bij de oosprong van het virus. Er zijn 1.132 totale zieken, 1.078 hersteld en 5 doden, wat veel lager is dan in Nederland. 

Badge +3

 

Reputatie 5

Moest vandaag een deel van het traject met Keolis reizen icm werkzaamheden. Wat een verademing, eindelijk worden mensen aangesproken op hun gedrag en wordt er op toegezien dat men zich aan de regels houdt!

Het kan dus wel, NS medewerkers.....

Ik zit dagelijks in de trein en wat mij op valt is dat er nog steeds slecht gecontroleerd wordt, en nu er een extra maatregel geldt is het helemaal ergerlijk.

Wat ik zie is het volgende wat de mondkapjes aan gaat:

Mensen lopen zonder het mondkapje buiten al op te doen de trein in. 

Ze doen het mondkapje af in de trein als ze de trein uit gaan

Ze zitten te eten, te drinken, te bellen met het mondkapje onder hun kin

Ze gebruiken een sjaal als mondkapje

Ik heb zelfs een gebreid/gehaakt mondkapje gezien

En wordt hier wat van gezegd door een conducteur? Nee. 

Gisteren zag ik op Utrecht centraal zelfs een conducteur/machinist door een collega zonder mondkapje de trein in gaan, en deze conducteur gaf een reiziger wel een standje over het correct dragen van het mondkapje, wat ook zo hoort, maar het is wel met 2 maten meten...…

Beste NS kom met goede maatregelen, roep de nieuwe regels regelmatig om in de trein en op de stations dan is het voor de reiziger ook duidelijk. 

 

Tilburg, 19 juni 2020


Beste collega’s, 
We horen geluiden uit het land dat teammanagers vragen aan de medewerkers waar ze naar op vakantie gaan en dit vervolgens noteren.
Je bent niet verplicht om dat aan je werkgever te vertellen.
Doe het dus niet, het kan tegen je gebruikt worden…

Met vriendelijke groet, 
Wim Eilert | Vakbondsbestuurder VVMC

https://vvmc.nl/het-moet-niet-gekker-worden/

 

Op vakantie? Moi? Meestal in de lege cabine. Hoezo? 😉

 

 

Reputatie 4

Ik heb nog geen controle gezien in de trein en aanspreken heeft mij al 1 keer ruzie opgeleverd. 
 

wanneer gaat de NS dit controleren en handhaven?

Hier bijna dezelfde ervaring. Teller staat sinds maandag op tien treinen. Conducteurs zijn op één uitzondering na (vandaag 10.41 Meppel - Groningen ook meteen kaartcontrole door een uiterst vriendelijke conducteur) bij vertrek direct in de cabine of ander hok verdwenen en hebben hun gezicht niet meer laten zien.

Veel mensen hebben geen zin of lukt het gewoon niet om ze (correct) te dragen en de meeste conducteurs  controleren niet. Ik ben in ieder geval blij dat NS-personeel op de trein grotendeels besloten heeft de mondkapjesplicht niet te handhaven en het mensen in de trein zelf uit te laten zoeken. Ik geef ze groot gelijk. 

Hahaha, zoals ik al zei, het is gewoon schijnveiligheid. De regering kijkt gewoon naar onze buurlanden en weten gewoon totaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze hebben gewoon gekeken naar België en Duitsland. Tja, zegt Nederland. laten we dat dan ook maar invoeren. 

Het is ook erg lekker warm met een mondkapje op met dit weer. Mensen raken hun mondkapjes gewoon met de handen. 

 

 

Reputatie 7

De maatschappij en cultuur in Azië is inderdaad anders. Maar het dragen van mondkapjes, meten van de temperatuur en het volgen van de hygiëne maatregelen hebben ervoor gezorgd dat het aantal corona gevallen en doden in Hong Kong zo laag is. 

Dat zou best kunnen in het geval van Hong Kong. Gelukkig hoeven wij geen mondkapjes op in winkels e.d. Het afstand houden in de openbare ruimte is ook langzamerhand meer aan het versloffen. Desondanks zijn de cijfers nog steeds heel laag.

De gemiddelde Nederlander draagt het lapje in het OV alleen maar omdat het verplicht is en er wordt danig de hand mee gelicht zie ik iedere dag in de trein. Ook door een enkeling van het personeel bij het alleen zitten in de coupé. Als het niet van bovenaf opgelegd was, maar vrijwillig en op advies, zou de meerderheid het volgens mij gewoon achterwege laten omdat er niet in geloofd wordt. De bingokaart van die @Robert B postte is typerend :wink:

Reputatie 7
Badge

@Jeroen Dit is gewoon triest gedrag van deze personen.

Niet mee eens. Afstand houden heeft iedereen wel door inmiddels en daar zijn geen stickers op de ramen voor nodig (die toch al een eigen leventje leidden, zie ander topic en misschien zelfs een reactie van jezelf, op de koppeling/bok tussen stellen zo’n sticker ineens?).

Alle zitplaatsen mogen weer gebruikt worden, zonder priority/voorkeur. Het advies “zoek een plek met groene sticker” heb ik nog nergens gezien na 1 juli, en zal er ook niet komen.

Volgens mij worden ze binnenkort toch allemaal verwijderd, dus wie er nu eentje mee pikt begaat geen noemenswaardige overtreding (mijn mening). Blijkbaar zag het treinpersoneel de humor er ook wel van in?

Echt provoceren en grenzen opzoeken ben ik uiteraard tegen. Oh, en “ze heeft mijn telefoon afgepakt” ging over een medereiziger, niet om treinpersoneel...


Ik kan me inderdaad indenken dat iemand bij het aantreffen van zo’n sticker denkt:
“Hé, alle zitplaatsen mogen weer gebruikt worden. NS is een trein vergeten te ontstickeren, ik help maar even een handje :) ”

Nee, ik zie het niet als overtreding. Maar persoonlijk vind ik het niet netjes om het ongevraagd te doen ;)
(en dat geldt ook voor de treinstelstickers in de eersteklas hokjes van de ICM’s, er is iemand die steevast die dingen eraf pielt)

Badge +3


(en dat geldt ook voor de treinstelstickers in de eersteklas hokjes van de ICM’s, er is iemand die steevast die dingen eraf pielt)

Dat zal dan geen 1e klas reiziger zijn… en dus ander verhaal :sweat_smile:

Maar zijn die aanduidingen in ICM zo makkelijk te verwijderen dan?

Ik denk dat ik die bingokaart elke dag zeker 6 vd 9 vakjes kan afkruisen, meerdere keren.

Keolis rijdt met kortere treinen en hebben dus minder trein te behappen. Neemt niet weg dat het bij ons een stuk beter mag qua toezicht, begrijp me niet verkeerd.

 

Tilburg, 19 juni 2020


Beste collega’s, 
We horen geluiden uit het land dat teammanagers vragen aan de medewerkers waar ze naar op vakantie gaan en dit vervolgens noteren.
Je bent niet verplicht om dat aan je werkgever te vertellen.
Doe het dus niet, het kan tegen je gebruikt worden…

Met vriendelijke groet, 
Wim Eilert | Vakbondsbestuurder VVMC

https://vvmc.nl/het-moet-niet-gekker-worden/

 

Mmm 🤔

https://werkenbijns.nl/teammanager/ v https://www.ns.nl/binaries/_ht_1584711136884/content/assets/ns-nl/over-ns/ns-regeling-integriteitsmeldingen.pdf

 

Edit:

Wat ik doe als Teammanager? Veel plannen, organiseren, vergaderen en daarnaast volop bezig zijn met het team. 

https://werkenbijns.nl/collegas/teammanager-veiligheid-service/ 

 

 

Reputatie 4

Ik heb nog geen controle gezien in de trein en aanspreken heeft mij al 1 keer ruzie opgeleverd. 
 

wanneer gaat de NS dit controleren en handhaven?

Hier bijna dezelfde ervaring. Teller staat sinds maandag op tien treinen. Conducteurs zijn op één uitzondering na (vandaag 10.41 Meppel - Groningen ook meteen kaartcontrole door een uiterst vriendelijke conducteur) bij vertrek direct in de cabine of ander hok verdwenen en hebben hun gezicht niet meer laten zien.

Veel mensen hebben geen zin of lukt het gewoon niet om ze (correct) te dragen en de meeste conducteurs  controleren niet. Ik ben in ieder geval blij dat NS-personeel op de trein grotendeels besloten heeft de mondkapjesplicht niet te handhaven en het mensen in de trein zelf uit te laten zoeken. Ik geef ze groot gelijk. 

Hahaha, zoals ik al zei, het is gewoon schijnveiligheid. De regering kijkt gewoon naar onze buurlanden en weten gewoon totaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze hebben gewoon gekeken naar België en Duitsland. Tja, zegt Nederland. laten we dat dan ook maar invoeren. 

Het is ook erg lekker warm met een mondkapje op met dit weer. Mensen raken hun mondkapjes gewoon met de handen. 

T​​​

 

Toch jammer datj ondanks alle informatie nog niet door hebt wat het nut van een mondkapje is. Het is om anderen tegen JOUW virussen te beschermen. Dus als men er met zijn handen aan zit maakt mij dat niet uit, je vergroot alleen het risico voor jezelf. Dus wees eens sociaal voor je medemens en draag een kapje. Door geen kapje te gebruiken zeg je eigenlijk dat de gezondheid van anderen je niet interesseert.

 

volgens mij heb jij niet gehoord wat meneer Rutte zeg, blijf thuis als je verkouden bent, blijf thuis als je hoest, blijf thuis als Corona verschijnselen hebt. Alleen mensen die gezond zijn, mogen naar buiten. Dus als alleen gezonde mensen naar buiten gaan, waarom zou je dan een mondkapje voor je mond moeten houden? 

Reputatie 4

Ik heb nog geen controle gezien in de trein en aanspreken heeft mij al 1 keer ruzie opgeleverd. 
 

wanneer gaat de NS dit controleren en handhaven?

Hier bijna dezelfde ervaring. Teller staat sinds maandag op tien treinen. Conducteurs zijn op één uitzondering na (vandaag 10.41 Meppel - Groningen ook meteen kaartcontrole door een uiterst vriendelijke conducteur) bij vertrek direct in de cabine of ander hok verdwenen en hebben hun gezicht niet meer laten zien.

Veel mensen hebben geen zin of lukt het gewoon niet om ze (correct) te dragen en de meeste conducteurs  controleren niet. Ik ben in ieder geval blij dat NS-personeel op de trein grotendeels besloten heeft de mondkapjesplicht niet te handhaven en het mensen in de trein zelf uit te laten zoeken. Ik geef ze groot gelijk. 

Hahaha, zoals ik al zei, het is gewoon schijnveiligheid. De regering kijkt gewoon naar onze buurlanden en weten gewoon totaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze hebben gewoon gekeken naar België en Duitsland. Tja, zegt Nederland. laten we dat dan ook maar invoeren. 

Het is ook erg lekker warm met een mondkapje op met dit weer. Mensen raken hun mondkapjes gewoon met de handen. 

T​​​

 

Toch jammer datj ondanks alle informatie nog niet door hebt wat het nut van een mondkapje is. Het is om anderen tegen JOUW virussen te beschermen. Dus als men er met zijn handen aan zit maakt mij dat niet uit, je vergroot alleen het risico voor jezelf. Dus wees eens sociaal voor je medemens en draag een kapje. Door geen kapje te gebruiken zeg je eigenlijk dat de gezondheid van anderen je niet interesseert.

Jammer? wat is een nut van mondkapje dat niet gecertificeerd is? Volgens mij kan ik die maar eens eerst aan u vragen..

Ach ja, de VVMC. 

 :slight_smile:

De stickers zijn nog steeds van belang, deze geven de plaatsen aan welke gebruikt kunnen worden als het niet te druk is in de trein om zo nog redelijke afstand van elkaar te houden.  

Mensen mogen vanaf 1 juli gewoon zitten waar ze willen. Misschien even de reacties van je collega's op Twitter lezen. Als je naast iemand wilt zitten en diegene bevalt dat niet, dan heeft die persoon pech en mag hij of zij lekker een andere trein of vervoermiddel nemen. Geen sticker die hier iets aan verandert.

NS is de enige vervoerder die (nog) met die betuttelende stickers werkt. Haal ze gewoon weg zoals de andere vervoerders. Als je als perse af wilt wijken van de rest en je niet aan wilt passen aan de nieuwe regels, moet je ook niet zeuren over afwijkend gedrag. 

Ik zit dagelijks in de trein en wat mij op valt is dat er nog steeds slecht gecontroleerd wordt, en nu er een extra maatregel geldt is het helemaal ergerlijk.

Wat ik zie is het volgende wat de mondkapjes aan gaat:

Mensen lopen zonder het mondkapje buiten al op te doen de trein in. 

Ze doen het mondkapje af in de trein als ze de trein uit gaan

Ze zitten te eten, te drinken, te bellen met het mondkapje onder hun kin

Ze gebruiken een sjaal als mondkapje

Ik heb zelfs een gebreid/gehaakt mondkapje gezien

En wordt hier wat van gezegd door een conducteur? Nee. 

Gisteren zag ik op Utrecht centraal zelfs een conducteur/machinist door een collega zonder mondkapje de trein in gaan, en deze conducteur gaf een reiziger wel een standje over het correct dragen van het mondkapje, wat ook zo hoort, maar het is wel met 2 maten meten...…

Beste NS kom met goede maatregelen, roep de nieuwe regels regelmatig om in de trein en op de stations dan is het voor de reiziger ook duidelijk. 

Ik stap voorlopig niet in de trein. Mondkapjesbeleid is inderdaad een farce als ze (half?) afmogen om te eten en te drinken. Dan belanden evt. virussen alsnog in de (publieke) ruimte. Alle informatie benadrukt dat, je mag ze eigenlijk niet eens aanraken, dus wat is het nut? Een trein heeft niet de luchtzuivering van bijv. een vliegtuig. Verbied eten en drinken en dan kunnen wij - uit een wat kwetsbare groep - ook weer mee.

Ik kan me inderdaad indenken dat iemand bij het aantreffen van zo’n sticker denkt:
“Hé, alle zitplaatsen mogen weer gebruikt worden. NS is een trein vergeten te ontstickeren, ik help maar even een handje 

Nee, ik zie het niet als overtreding. 

We glijden in snel tempo af. Blijf gewoon van andermans spullen af. Of die stickers nu wel of geen nut hebben, het is niet aan reizigers om te bepalen dat ze dan verwijderd moeten worden.

Hoe diep ben je gezonken als je dit soort vandalisme goedpraat @Aar ?

Reputatie 7
Badge +1

Hahaha, zoals ik al zei, het is gewoon schijnveiligheid. De regering kijkt gewoon naar onze buurlanden en weten gewoon totaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze hebben gewoon gekeken naar België en Duitsland. Tja, zegt Nederland. laten we dat dan ook maar invoeren. 

Het is ook erg lekker warm met een mondkapje op met dit weer. Mensen raken hun mondkapjes gewoon met de handen. 

T​​​

Toch jammer datj ondanks alle informatie nog niet door hebt wat het nut van een mondkapje is. Het is om anderen tegen JOUW virussen te beschermen. Dus als men er met zijn handen aan zit maakt mij dat niet uit, je vergroot alleen het risico voor jezelf. Dus wees eens sociaal voor je medemens en draag een kapje. Door geen kapje te gebruiken zeg je eigenlijk dat de gezondheid van anderen je niet interesseert.

volgens mij heb jij niet gehoord wat meneer Rutte zeg, blijf thuis als je verkouden bent, blijf thuis als je hoest, blijf thuis als Corona verschijnselen hebt. Alleen mensen die gezond zijn, mogen naar buiten. Dus als alleen gezonde mensen naar buiten gaan, waarom zou je dan een mondkapje voor je mond moeten houden? 

Als je, je een beetje ingelezen hebt in het coronavirus weet je dat mensen ook drager van het virus kunnen zijn ook al tonen ze geen ziekteverschijnselen (asymptomatisch). Ook als je, je dus niet ziek voelt weet je niet zeker of je het virus hebt of heb gehad zonder een test te doen.

https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/onderbouwing-a-pre-vroegsymptomatische-transmissie

Badge +3

Een trein heeft niet de luchtzuivering van bijv. een vliegtuig.

Daar is kennelijk aan gewerkt, aldus NS-directeur Roger van Boxtel:

De NS trekt volgens Van Boxtel alles uit de kast om de reiziger veilig te vervoeren. Zo is er ventilatie geïnstalleerd in de treinen, die gelijk is aan de ventilatie in het vliegtuig.

Ze helpt NS gewoon een handje, aangezien de stickers niet meer relevant zijn :slight_smile:

De stickers zijn nog steeds van belang, deze geven de plaatsen aan welke gebruikt kunnen worden als het niet te druk is in de trein om zo nog redelijke afstand van elkaar te houden.  Dat is de reden dat ze niet verwijderd worden op dit moment.

Ik begrijp die redenering maar tegelijk geef je als bedrijf daarmee de boodschap af dat het zelfs met een mondkapje op in de trein nog steeds niet pluis is. En dat is niet verstandig (tenzij daar echt redenen voor zijn) om de reizigers terug in de trein krijgen en dat laatste begint nu toch inmiddels redelijk urgent te worden. 

Hetzelfde geldt ook voor het nog steeds verplicht achteraan instappen in de bus. Als het veilig is met de bus te reizen zoals onze Pedro beweert waarom dan nog steeds totale isolatie van de chauffeur?  

Ik was vanmorgen in de Jumbo en daar is de hele rij zelfbedieningskassa's weer open en die staan echt niet verder dan een meter uit elkaar. Vreemd dus dat het bij het OV anders blijft. 

Afgelopen week zou trouwens het advies van het RIVM over het OV komen, niets over bekend gemaakt. 

Badge +3

Daar is kennelijk aan gewerkt, aldus NS-directeur Roger van Boxtel:

De NS trekt volgens Van Boxtel alles uit de kast om de reiziger veilig te vervoeren. Zo is er ventilatie geïnstalleerd in de treinen, die gelijk is aan de ventilatie in het vliegtuig.

Jaja, dat hebben ze dan razendsnel gedaan (of was altijd al van dezelfde kwaliteit) :joy:

Overigens, met het aanraken van je mondkapje is op zich niet zoveel mis, zolang je daarna maar je tengels ontsmet. Maar beste natuurlijk bij het elastiekje (wegwerpmaskertjes) en dan aan één oor, en dus niet op een stoel of tafeltje leggen.

Reputatie 7
Badge

Ik kan me inderdaad indenken dat iemand bij het aantreffen van zo’n sticker denkt:
“Hé, alle zitplaatsen mogen weer gebruikt worden. NS is een trein vergeten te ontstickeren, ik help maar even een handje 

Nee, ik zie het niet als overtreding. 

We glijden in snel tempo af. Blijf gewoon van andermans spullen af. Of die stickers nu wel of geen nut hebben, het is niet aan reizigers om te bepalen dat ze dan verwijderd moeten worden.

Hoe diep ben je gezonken als je dit soort vandalisme goedpraat @Aar ?

@Deventer

Ho, ho.. Door mijn bericht in te korten, en essentiele details weg te laten, trek je mijn bericht uit het verband, en zet je mij dus in negatief daglicht! Niet echt netjes. 

Of was je niet opgevallen dat er quotes in stonden? In dat geval heb ik niks gezegd. ;)

 

@Aar 

"Nee, ik zie dit niet als overtreding"

Het zijn toch echt je eigen woorden. 

Gelukkig vinden de meeste onder ons het verwijderen van stickers uit treinen wel een overtreden, en is deze ook gewoon strafbaar !

Reputatie 7
Badge +3

@nsfreak2011 Als alleen gezonde mensen naar buiten gaan….dat is dus het probleem, vrijwel niemand blijft binnen met (verkoudheid)klachten. Daarnaast kun je ook geen of weinig klachten hebben en toch besmet zijn met Corona.

Reageer