testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Badge +3


Ook op blz. 3 van de kamerbrief van de staatssecretaris is het te lezen:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/10/aanbieding-42e-voortgangsrapportage-hsl-zuid

Oei, die percentages op pag. 3 zijn wel heel positief zeg (minder dan 0,1% uitval?). Met de Thalys (niet eens TRAXX loc toch?) als ‘winnaar’.. een op de 5000 valt daar dus stil.

Maar goed, er zijn meerdere sluispassages en andere wisselingen, zullen dat er 7 zijn of zo maximaal?

Dat is vergelijkbaar met 1 op de paar honderd keer je reishistorie of facturen even niet kunnen inzien in Mijn NS of zo! Of je Traject Vrij wijzigen, of een wachtwoord reset aanvragen..

Over dat laatste doet men niet moeilijk “ja we weten het, bel of chat maar” of kijk morgen even of het lukt…:rolling_eyes:

 

Reputatie 5

Uiteraard zullen de HSL-machinisten opgeleid gaan worden voor de ICNG. 

Heb gelezen dat de ICNG automatisch kan omschakelen in spanningssluizen. Bij de Traxx moet de treinmachinist de handelingen zelf doen (omschakelen beveiligingssysteem & stroomsysteem en pantograaf omlaag en omhoog). Hoeven de HSL treinmachinist die handelingen in de ICNG niet meer te doen? 

Heb dat in dit artikel van Spoorpro.NL gelezen:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/10/03/prorail-en-ns-krijgen-nul-op-het-rekest-voor-verbeterplan-hsl/

Quote:

De verwachting is dat het nieuwe ICNG-materieel op termijn zal leiden tot een verbetering van de prestaties en de storingsafhandelingen op de hogesnelheidslijn. De nieuwe treinen hebben snellere keer - en halteertijden en kunnen spanningssluizen volautomatisch nemen. Daarnaast hebben de treinen betere bedieningsinterfaces voor de machinisten. 


Ook op blz. 3 van de kamerbrief van de staatssecretaris is het te lezen:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/10/aanbieding-42e-voortgangsrapportage-hsl-zuid

 

Reputatie 5

Uiteraard zullen de HSL-machinisten opgeleid gaan worden voor de ICNG. 

Heb gelezen dat de ICNG automatisch kan omschakelen in spanningssluizen. Bij de Traxx moet de treinmachinist de handelingen zelf doen (omschakelen beveiligingssysteem & stroomsysteem en pantograaf omlaag en omhoog). Hoeven de HSL treinmachinist die handelingen in de ICNG niet meer te doen? 

Heb dat in dit artikel van Spoorpro.NL gelezen:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/10/03/prorail-en-ns-krijgen-nul-op-het-rekest-voor-verbeterplan-hsl/

Quote:

De verwachting is dat het nieuwe ICNG-materieel op termijn zal leiden tot een verbetering van de prestaties en de storingsafhandelingen op de hogesnelheidslijn. De nieuwe treinen hebben snellere keer - en halteertijden en kunnen spanningssluizen volautomatisch nemen. Daarnaast hebben de treinen betere bedieningsinterfaces voor de machinisten. 

Reputatie 5

Uiteraard zullen de HSL-machinisten opgeleid gaan worden voor de ICNG. 

Heb gelezen dat de ICNG automatisch kan omschakelen in spanningssluizen. Bij de Traxx moet de treinmachinist de handelingen zelf doen (omschakelen beveiligingssysteem & stroomsysteem en pantograaf omlaag en omhoog). Hoeven de HSL treinmachinist die handelingen in de ICNG niet meer te doen? 

Uiteraard zullen de HSL-machinisten opgeleid gaan worden voor de ICNG. 

Reputatie 5

Er is een pool aan treinmachinisten die op de HSL treinen rijden. Gaan dezelfde treinmachinisten ook de ICNG bedienen? 

Reputatie 5

Het zal op zijn vroegst 2022 worden voordat de ICNG in de dienstregeling zal instromen:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-10-brief-ns-over-vertraging-infasering-icng

Helaas is de coronavirus wederom de boosdoener. 

 

 

Nee, in 2021 zal de ICNG in gaan stromen. In de loop van 2022 moet echter de volledige ICD treinserie met ICNG rijden, eerder was de planning december 2021, maar door de Covid-problematiek wordt dat dus helaas later.

Dan heb ik het niet goed begrepen. Des te beter😀 Zal NS gefaseerd de Traxx van Alpha, Macquire, Akiem, NMBS (totaal 70) terugsturen naarmate de ICNG instromen? 

Las dat ze eerst als reserve achter de hand gehouden wordt. Lijk me geldverspilling als een aantal stammen Traxx + ICR een tijdje stilstaan op het opstelterrein. En in een spoorblad las ik dat er conditieritten nodig waren voor de Traxx + ICR. 

Als dan goed begrijp zal als alle Traxx + ICR tussen Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven zijn vervangen een groot deel van de 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG zijn ingestroomd. 

Zal de ICNG in dienstregeling 2023 tussen Groningen/Leeuwarden - Breda rijden? Dat hoop ik tenminste. 

 

 

Het zal op zijn vroegst 2022 worden voordat de ICNG in de dienstregeling zal instromen:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-10-brief-ns-over-vertraging-infasering-icng

Helaas is de coronavirus wederom de boosdoener. 

 

 

In 2021 zal de ICNG in gaan stromen, echter pas in de loop van 2022 zal echter de volledige ICD treinserie met ICNG rijden, eerder was de planning december 2021, maar door de Covid-problematiek wordt dat dus helaas later.

Reputatie 5

De ICNG bij een testrit in de provincie Groningen:

Zal de Traxx + ICR nog langer op de HSL blijven rijden. Een tijdelijke trein is de Traxx + ICR allang niet meer. Was bedoeld als tijdelijke trein totdat de Fyra zou gaan rijden. Maar het rijdt al vanaf september 2009 op de HSL. 

Hoe lang kan de NS technisch de ICR nog goed laten rijden op de HSL? De oorspronkelijke planning was dat de ICR in 2025 geheel vervangen zou moeten zijn door de ICNG. Als laatste tussen Brussel - Rotterdam - Amsterdam/Den Haag. 

 

Reputatie 5

Het zal op zijn vroegst 2022 worden voordat de ICNG in de dienstregeling zal instromen:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-10-brief-ns-over-vertraging-infasering-icng

Helaas is de coronavirus wederom de boosdoener. 

 

 

Reputatie 7
Badge

Dat is inderdaad irritant. Je hebt een zitplaats maar geen raam.

Reputatie 7
Badge +3

Jammer dat er weer een trein op het spoor komt waarvan de stoelen en de ramen niet goed bij elkaar aansluiten. Nu krijg je weer stoelen die precies naast een dwarsbalk zitten en je niet naar buiten kunt kijken. Een gemiste kans. Wordt daar niet meer op gelet bij het ontwerp van rollend materieel?

De trein moest getest worden op een hogere snelheid dan op de testring in Tsjechië mogelijk is, waardoor die tests in Duitsland op een HSL uitgevoerd werden. De trein werkt echter niet onder de Duitse bovenleidingsspanning en beveiliging, dus werd de trein daarom gesleept.

De testritten vinden in het begin inderdaad alleen 's nachts plaats, later ook overdag. Wanneer dat precies zal zijn hangt natuurlijk ook af van de resultaten van de tests.

 

Nog een mooie rapportage van treinreiziger.nl voor de liefhebber: https://www.treinreiziger.nl/ns-start-testprogramma-icng-productie-vertraagd/

Reputatie 5

Correct. De tests worden uitgevoerd door speciaal opgeleide testmachinisten van NS, die het afgelopen jaar ook al in o.a. Tsjechië de tests hebben uitgevoerd. Dat wordt in opdracht van Alstom gedaan en Alstom heeft dus ook de regie over het testen.
Daarnaast zijn er nog meer bedrijven bij de tests betrokken, zoals bijvoorbeeld Dekra Rail of DB Systemtechnik, die gespecialiseerd zijn in de metingen die gedaan moeten worden bij de tests.

Heb een You tube filmpje gezien van DB Systemtechnik waar een Taurus (182) de ICNG trok in Duitsland. Wat was de reden van deze test? 

Waarschijnlijk zullen de testritten in het begin s nachts uitgevoerd gaan worden. Wanneer zal de ICNG overdag tussen de reguliere treinverkeer getest gaan worden?

Correct. De tests worden uitgevoerd door speciaal opgeleide testmachinisten van NS, die het afgelopen jaar ook al in o.a. Tsjechië de tests hebben uitgevoerd. Dat wordt in opdracht van Alstom gedaan en Alstom heeft dus ook de regie over het testen.
Daarnaast zijn er nog meer bedrijven bij de tests betrokken die gespecialiseerd zijn in de metingen/valideren van de metingen die gedaan worden bij de tests.

Reputatie 5

De eerste ritten worden meestal op de minst drukke baanvakken gedaan, zodat, als er iets mis gaat, niet direct het halve land er problemen door ondervindt. Dat is de reden dat dit treinstel nu eerst naar Onnen is gegaan, zodat de trein meteen op eigen kracht kan gaan testen. Ook andere nieuwe treinen beginnen op deze manier met testen. Er zijn een aantal baanvakken waarop specifieke tests gedaan worden. Zo kan je het treinstel in de komende maanden ook tegenkomen tussen Eindhoven en Venlo, Amsterdam en Utrecht, natuurlijk ook op de HSL en dus op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.

Het opleiden van de reguliere machinisten begint vlak voor het begin van het testen door NS zelf, dus dat is pas aan het einde van de toelatingsperiode.


Julian bedankt voor je toelichting. Begreep het al niet met de opleiding van de treinmachinisten. Zijn er ook Alstom medewerkers op de trein? Als goed begrijp in het filmpje moet de NS testen uitvoeren die door Alstom worden gevraagd. 

De eerste ritten worden meestal op de minst drukke baanvakken gedaan, zodat, als er iets mis gaat, niet direct het halve land er problemen door ondervindt. Dat is de reden dat dit treinstel nu eerst naar Onnen is gegaan, zodat de trein meteen op eigen kracht kan gaan testen. Ook andere nieuwe treinen beginnen op deze manier met testen. Er zijn een aantal baanvakken waarop specifieke tests gedaan worden. Zo kan je het treinstel in de komende maanden ook tegenkomen tussen Eindhoven en Venlo, Amsterdam en Utrecht, natuurlijk ook op de HSL en dus op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.

Het opleiden van de reguliere machinisten begint vlak voor het begin van het testen door NS zelf, dus dat is pas aan het einde van de toelatingsperiode.

Reputatie 5

Tweede ICNG is in Nederland aangekomen. En is nu in de werkplaats bij Onnen: 

Was is het grote verschil dat deze Intercity t.o.v. Fyra ook naar andere werkplaatsen wordt gebracht? De Fyra V 250 werd alleen naar Watersgraafsmeer gebracht. Het reed dan vooral op de HSL. De ICNG wordt ook ingezet op klassieke spoorlijnen.

Klopt dat het getest zal worden tussen Onnen - Zwolle? Neem aan dat het dan 's nachts zal zijn. Ook hebben ze in het filmpje over dat de treinmachinisten al tussendoor opgeleid worden. Terwijl de kinderziektes van de nieuwste Intercity mogelijk dan nog niet verholpen zijn. Of maakt dat weinig uit?  

Nog een ander filmpje:

 

 

Reputatie 3

Post verwijderd door moderator.

Da's waar, en een leuk detail, maar die nummers zijn er bij de definitieve uitvoering weer af geloof ik. NS heeft ze ook heel anders ingedeeld. Is dat nummer 602 001 toevallig iets wat de Duitsers verplicht stellen voor bij het transport?

Reputatie 7
Badge

Zoiets? 

 

Jongens, zie we het nu wel goed? Lijkt die trein op ons?


Ja, hij heeft net als de Zware Jongens een nummer op zijn borst… 😁

 

Badge +3

Oisterwijk :wink:

Reputatie 5

Laten we in ieder geval hopen dat ze snel optrekken en afremmen, goed geveerd zijn en lekker zitten ook op een slecht bouwvak, betrouwbaar zijn in slecht weer, snel van spanning kunnen veranderen en niet te veel herrie maken of je er nou in zit of naast staat.


Ben ook benieuwd hoe snel ze optrekken en afremmen. Zal dat vergelijkbaar zijn met de Coradia Polyvalent? Die lijkt qua design ook het meest op de Coradia Stream van NS & Trenitalia. Het schijnt dat de Coradia Stream een verbeterde versie is van Coradia Polyvalent. Een aantal Coradia Polyvalent is geschikt voor het rijden met 200 km p/u volgens Wikipedia. Ook is daar te lezen dat de Coradia Polyvalent 429 cm hoog is. Erg hoog voor een enkeldekstrein.   

Alstom levert ook Coradia treinen voor de Zweedse Staatsspoorwegen (SJ). En die hebben een goede reputatie. Heb er zelf in gezeten. Lekker stil en rijden soepel. Heb er veel vertrouwen in dat de ICNG ook een stille trein zal zijn. Daar zullen omwonenden aan het spoor bij Bleiswijk, Bergschenhoek,  Berkel en Rodenrijs, Gilze Rijen, Dorst en Oirschot ook blij mee zijn.   

 

 

 

Reputatie 5

Ik ga dan natuurlijk wel uit van locomotief kwaliteit Alsthom 1600 en niet Traxx of nog veel erger, de Belgische 2500 (?) serie (trein naar Parijs vroeger).

De Traxx serie 186 is toch een goede locomotief? Vele goederenspoorbedrijven hadden/hebben een Traxx locomotief. En die reed probleemloos tussen verschillende landen.  

De problemen voor Bombardier begon toen ze NS namens verhuurbedrijven Traxx serie 186 moesten leveren voor het rijden op de HSL. Het bleek wel erg lastig om de bestaande Traxx locomotief aan te passen voor het rijden op de HSL. De gloednieuwe ERTMS bleek voor Bombardier vaak een probleem te zijn. Niet alleen op de HSL. Maar ook in Zweden op de Vasterdal Line met INTERFLO 550 en Zwitserland op de Gotthardlijn. De Bombardier Traxx werd tijdelijk niet toegelaten op de Gotthardlijn.

Voor de HSL zijn de Traxx niet helemaal geschikt vanwege de specifieke eisen op het rijden op de HSL.NMBS verklaarde in 2010 toen ze de Traxx inzette tussen Amsterdam - Brussel via de klassieke route via Roosendaal dat ze geen problemen hadden. Maar NS had voortdurend problemen met de Traxx op de HSL.

Maar had dat niet anders kunnen zijn als het de goede specificaties had zoals Railjet? De Taurus locomotief waren er eerst. Daarna gaf ÖBB aan Siemens om de rijtuigen + stuurstandrijtuig te leveren. En nu rijden ze aangepast met ERTMS ook probleemloos op de HSL Wenen - Linz in trek/duwformatie.

En de locomotief serie 1700 kon achteraf ook aangepast worden om de ICR te trekken/duwen? In ieder geval zal de ICNG van de goede specificaties voorzien zijn. Dat was te lezen op Tenderned. Al was dat beknopt.     

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Zoiets? 

 

Jongens, zie we het nu wel goed? Lijkt die trein op ons?

Reageer