testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

En voor de HSL machinisten natuurlijk wel een bijpassend 'zorro’ masker voor tijdens hun dienst op de ICNG.  :rofl:

Reputatie 6

Laat ik het zo zeggen, ik hoop dat ze geleerd hebben van de SNG (hoewel die ook best aardig wat goede punten heeft, laten we wel wezen).

Laten we in ieder geval hopen dat ze snel optrekken en afremmen, goed geveerd zijn en lekker zitten ook op een slecht bouwvak, betrouwbaar zijn in slecht weer, snel van spanning kunnen veranderen en niet te veel herrie maken of je er nou in zit of naast staat.

Reputatie 6

Ja dat kan ik me voorstellen, jullie hoeven er niet tegenaan te kijken :grinning:

Ach, zolang het ding goed rijdt zal het mij verder persoonlijk een zorg zijn hoe dat ding er van buiten uitziet :joy:

Reputatie 6

Boehoe :wink:

De treinstellen worden er ook niet echt mooier op, vergeleken met de robuuste look van een 1600/1700 is het nu allemaal rond en gestyled, yuck.

Dat is met auto's toch niet anders :wink:

Helaas kan ik dat alleen maar volmondig met je eens zijn…

De ICNG is het helaas ook weer echt niet. Gelukkig niet zo "lelluk” als de V250.

Reputatie 6

Theoretisch zou je juist met wagons het meest flexibel moeten zijn, maar ik begrijp wel dat het in de praktijk niet zo werkt.

Goed om te horen dat je het leuker vindt om op een loc te rijden :smiley:

Boehoe :wink:

De treinstellen worden er ook niet echt mooier op, vergeleken met de robuuste look van een 1600/1700 is het nu allemaal rond en gestyled, yuck.


Dat is met auto's toch niet anders :wink:

Reputatie 7
Badge

Ik zie met lede ogen toe hoe NS steeds meer ruituigen met locs inwisselt voor treinstellen. Ik vind het principe geweldig, zitplaatsen en tractie scheiden. Het betekent ook geen herrie van de tractie in de trein. Het zal economisch of functioneel best wel uit te leggen zijn, maar het blijft in mijn ogen jammer.

Ik ga dan natuurlijk wel uit van locomotief kwaliteit Alsthom 1600 en niet Traxx of nog veel erger, de Belgische 2500 (?) serie (trein naar Parijs vroeger).


Tja, ook wij rijden liever met een loc dan met een treinstel, maar het is vanuit bedrijfsoogpunt natuurlijk niet handig.

Rij je met 1 loc, moet je rangeerders stellen voor het af- en aankoppelen, je moet de ruimte hebben/aanvragen om met die loc om te mogen lopen en dat kost allemaal tijd, dus je moet meer treinen gaan inzetten met langere keertijden.

 

Rij je in een sandwichbedrijf, heb je locs per trein nodig en ook een langere keertijd, want een loc ombouwen duurt langer dan een treinstel.

Dan zit je nog met flexibiliteit. Een getrokken/trek-duwtrein rijdt in een vaste samenstelling, daar kun je niet veel mee in de late avonduren. Treinstellen koppel je in een handomdraai aanelkaar en haal je zomaar van elkaar af.

 

Best for business dus.

Reputatie 6

Boehoe :wink:

De treinstellen worden er ook niet echt mooier op, vergeleken met de robuuste look van een 1600/1700 is het nu allemaal rond en gestyled, yuck.

Ik zie met lede ogen toe hoe NS steeds meer ruituigen met locs inwisselt voor treinstellen. Ik vind het principe geweldig, zitplaatsen en tractie scheiden. Het betekent ook geen herrie van de tractie in de trein. Het zal economisch of functioneel best wel uit te leggen zijn, maar het blijft in mijn ogen jammer.

Ik ga dan natuurlijk wel uit van locomotief kwaliteit Alsthom 1600 en niet Traxx of nog veel erger, de Belgische 2500 (?) serie (trein naar Parijs vroeger).


Het is meer gewoon de nieuwe realiteit, alles kan compacter gebouwd worden waardoor het mogelijk is dit in te bouwen in de trein zelf waardoor geen aparte loc meer nodig is voor het reizigers vervoer. 

Alles is nu veel efficienter qua ruimte gebruik en ook het computer tijdperk zorgt voor een flinke ruimtebesparing in de aansturingen.

De losse locs zul je uiteindelijk alleen nog gaan zien in het goederenvervoer.

Reputatie 6

Ik zie met lede ogen toe hoe NS steeds meer ruituigen met locs inwisselt voor treinstellen. Ik vind het principe geweldig, zitplaatsen en tractie scheiden. Het betekent ook geen herrie van de tractie in de trein. Het zal economisch of functioneel best wel uit te leggen zijn, maar het blijft in mijn ogen jammer.

Ik ga dan natuurlijk wel uit van locomotief kwaliteit Alsthom 1600 en niet Traxx of nog veel erger, de Belgische 2500 (?) serie (trein naar Parijs vroeger).

Reputatie 5

Zal me ook benieuwen hoe het geluidsniveau van de ICNG is bij de testritten zal zijn. Door de Jacobsdraaistellen en 4 assen i.p.v. 8 assen bij een aantal rijtuigen zijn er minder assen. Lijk me dat net als bij de SLT, SNG en de Flirt Sprinter dat de treinloop dan stiller kan zijn. De Intercityrijtuigen uit de jaren '80 zijn niet erg stil op de HSL. Zowel binnen als buiten.  

Inwoners van Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk en Bergschenhoek klagen over de lawaai van de Traxx locomotieven. Schijnt iets te maken hebben met de ophanging. Zelfs volgens een omwonende die op NU.NL reageerde zijn de Eurostar & Thalys ondanks hogere snelheid stiller en minder lawaaiig. Heeft dit te maken met de onderstellen en de loopwerk? 

Bij de Brabantroute bij o.a. Gilze Rijen klagen ze over trillingen en geluid. De Traxx hebben een snelheidsbeperking op bepaalde overwegen van maximaal 110 km p/u. ProRail kijkt welke maatregelen ze kunnen nemen. Neem aan dat als de ICNG er gaat rijden de problemen opgelost zijn. Immers in de TV programma Monitor werd aangegeven dat de omwonenden geen hinder hebben van de Flirt Sprinters. Wel de goederentreinen en de Traxx + ICR locomotieven. Heeft dit te maken met de aslast van de twee Traxx locomotieven die elks een aslast van 21 ton hebben? Of zijn er andere oorzaken? 

Reputatie 7
Badge

De maximale snelheid op de buitenring van Velim is 210 km/u. Daarom is er dus uitgeweken naar Duitsland voor de hogere snelheden. De ritten zijn inderdaad gesleept uitgevoerd omdat de ICNG niet zelf in Duitsland kan en mag rijden.

Dat wist ik nog niet. Thanks.

 

De maximale snelheid op de buitenring van Velim is 210 km/u. Daarom is er dus uitgeweken naar Duitsland voor de hogere snelheden. De ritten zijn inderdaad gesleept uitgevoerd omdat de ICNG niet zelf in Duitsland kan en mag rijden.

Reputatie 7
Badge

Die testritten vonden niet in Duitsland plaats, maar op de Ring van Velim in Tsjechië.

Op de grootste ringbaan van 13 kilometer lang kan je daar maximaal 230 km/h rijden. ICNG zou denk ik dan ongeveer 210 km/h gereden hebben.

Reputatie 5

Ik meende dat die ritten op de maximale snelheid + 10% al afgelopen jaar uitgevoerd zijn in Duitsland op een hogesnelheidslijn, dus ik verwacht persoonlijk niet dat het hier nogmaals gaat gebeuren, maar wat ik al eerder zei: ik heb geen inzicht in de exacte tests die gedaan gaan worden in Nederland.

De HSL werkplaats op de Watergraafsmeer is/wordt inderdaad verbouwd. In tegenstelling tot de andere treinen zit bij ICNG veel apparatuur op het dak, dus zijn er daarvoor aanpassingen gedaan zodat er eenvoudig aan gewerkt kan worden.


Heb volgens mij daar iets over gelezen. Was die ICNG toen niet met hoge snelheid door een Duitse locomotief getrokken? Als ik me niet vergis. 

Kan een ICNG op de Duitse hogesnelheidslijn rijden? De ICNG is aangepast voor het rijden onder 25 kV en 1500 volt gelijkstroom. Hoe dan ook die ICNG gaat ook bij testritten nog wel eens met 200 - 220 km p/u op de HSL Zuid rijden. En mogelijk met 200 km p/u op de Hanzelijn. 

Meestal is de apparatuur onder de vloer weggewerkt. Neem aan de motoren wel onderaan zijn gemonteerd. 

Ik meende dat die ritten op de maximale snelheid + 10% al afgelopen jaar uitgevoerd zijn in Duitsland op een hogesnelheidslijn, dus ik verwacht persoonlijk niet dat het hier nogmaals gaat gebeuren, maar wat ik al eerder zei: ik heb geen inzicht in de exacte tests die gedaan gaan worden in Nederland.

De HSL werkplaats op de Watergraafsmeer is/wordt inderdaad verbouwd. In tegenstelling tot de andere treinen zit bij ICNG veel apparatuur op het dak, dus zijn er daarvoor aanpassingen gedaan zodat er eenvoudig aan gewerkt kan worden.

Reputatie 5

Thalys had al snelheidsritten gedaan waarbij het met ruim 330 km p/u reed (300 km p/u + 10% marge). Maar dat was toen geen enkele andere trein op de HSL reed.

Zal de ICNG tussen de reguliere HSL treinen snelheidsritten rijden met ruim 220 km p/u? Of zal die snelheidsritten vooral s nachts gebeuren?

In de brochure lees je dat in deze vierde fase werkplaatsen wordt ingericht. Zal dat nu vooral Watergraafsmeer zijn?

Reputatie 5

De toelating omvat de Europese eisen zoals vastgelegd in de TSI's, en daarnaast zijn er landspecifieke eisen voor een trein. Tegenwoordig gaat de volledige toelating via de ERA, maar ILT beoordeelt voor hen nog altijd het dossier.


De ICNG België zal in Nederland en België toegelaten moeten worden. Ga er vanuit dat de ICNG eerst in Nederland toegelaten zal worden. Is dan de toelating van ERA dan voldoende voordat het in België n beoordeeld wordt door DVIS? Bijvoorbeeld de grensovergang bij Hazeldonk waar de ICNG België probleemloos de grens zal moeten als het overschakelt van de Siemens ETCS level 2 naar ETCS level 2 van Alstom op de Belgische HSL Antwerpen - Nederlandse grens. Om maar een voorbeeld te noemen.  

De toelating omvat de Europese eisen zoals vastgelegd in de TSI's, en daarnaast zijn er landspecifieke eisen voor een trein. Tegenwoordig gaat de volledige toelating via de ERA, maar ILT beoordeelt voor hen nog altijd het dossier.

Reputatie 5

Dan had ik nog één vraag. Las deze quote:

In z'n algemeenheid, de tests omvatten onder andere tests om te kijken of de trein voldoet aan de eisen die gesteld worden voor de toelating, dus bijvoorbeeld hoe de trein zich gedraagt op het Nederlandse spoorwegnet, zoals de treindetectie, het beveiligingssysteem, tractiesystemen en nog veel meer. Dat zal maanden in beslag nemen.

Wie bepaalt tegenwoordig de toelating op het Nederlandse spoor? Inspectie Leefomgeving & Techniek (IL&T)? Of European Railway Agency (ERA)? En zijn de eisen voor toelating strenger geworden? 

Reputatie 5

De meeste treinmachinisten hebben een vrij grote wegbekendheid maar de HSL is weer apart inderdaad, ik heb geen wegbekendheid voor de HSL trajecten en ben niet ERTMS bevoegd.  Hoeft ook niet omdat mijn standplaats totaal niet op de HSL rijdt en wij ook niet nodig zijn voor op de HSL te rijden.

Zelf heb ik er ook geen specifieke interesse voor om op de HSL te rijden, ik ben uit interesse wel een keer mee geweest om het traject eens te zien en uitleg te krijgen over het een en ander omdat het zo uitkwam in de dienst.

Ga er vanuit dat de huidige machinsiten van de HSL gewoon daar blijven rijden aangevuld met zo nu en dan wat nieuwe machinsiten, dus die gaan straks leren rijden met de ICNG en kennen het traject natuurlijk al dus moeten alleen de trein verder leren kennen.  En eigenlijk leer je dat pas als je er veelvuldig mee rijdt.

Of de trein ook al zo snel op het traject naar het Noorden komt te rijden is nog afwachten, de tijdwinst die gesteld wordt is in de nacht gehaald, overdag is deze route zo druk dat het dan nog maar mogelijk moet zijn met alle drukte op het HRN.  Ik zou niet eens weten of er al ICNG treinen besteld zijn voor de trajecten naar het Noorden.

 

 


Lijk me dat eerst de treinmachinisten de ICNG moeten leren bedienen. En daarna komt de wegbekendheid vanzelf. Dan zijn ze al een tijdje verder. Kan dat zelf niet bepalen vanachter mijn laptop. Degenen die daar het meest verstand van hebben zijn degenen die de trein bedienen.

Zoals je weet is de oorspronkelijke 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG (ongeveer totaal 25.000 zitplaatsen). Als goed begrepen heb zal de Intercity Direct Breda - Amsterdam (2 keer p/u) zal worden omgebogen via Amsterdam Zuid en verlengd naar Groningen/Leeuwarden via Almere Centrum, Lelystad Centrum en Zwolle. In feite worden de treinseries 900 en de series 700/1800 grotendeels aan mekaar gekoppeld. Alleen het deel tussen Schiphol - Amsterdam Centraal/Den Haag Centraal zal dan wegvallen. Die kan NS laten opvullen door andere treinseries.

En dan zullen de treinseries 1000 Intercity Direct Amsterdam Centraal - Rotterdam en 1100 Eindhoven - Den Haag Centraal gaan rijden. Als mijn informatie tenminste klopt. 

Maar eerst de juiste stappen nemen en die nieuwe IC goed laten rijden en bedienen. Kijk er in ieder geval naar uit. Zeker omdat in Oost Nederland woon.   

De meeste treinmachinisten hebben een vrij grote wegbekendheid maar de HSL is weer apart inderdaad, ik heb geen wegbekendheid voor de HSL trajecten en ben niet ERTMS bevoegd.  Hoeft ook niet omdat mijn standplaats totaal niet op de HSL rijdt en wij ook niet nodig zijn voor op de HSL te rijden.

Zelf heb ik er ook geen specifieke interesse voor om op de HSL te rijden, ik ben uit interesse wel een keer mee geweest om het traject eens te zien en uitleg te krijgen over het een en ander omdat het zo uitkwam in de dienst.

Ga er vanuit dat de huidige machinsiten van de HSL gewoon daar blijven rijden aangevuld met zo nu en dan wat nieuwe machinsiten, dus die gaan straks leren rijden met de ICNG en kennen het traject natuurlijk al dus moeten alleen de trein verder leren kennen.  En eigenlijk leer je dat pas als je er veelvuldig mee rijdt.

Of de trein ook al zo snel op het traject naar het Noorden komt te rijden is nog afwachten, de tijdwinst die gesteld wordt is in de nacht gehaald, overdag is deze route zo druk dat het dan nog maar mogelijk moet zijn met alle drukte op het HRN.  Ik zou niet eens weten of er al ICNG treinen besteld zijn voor de trajecten naar het Noorden.

 

 

@Momo Inderdaad zal dit stel vooral gebruikt gaan worden voor de opleiding van behoorlijk wat mensen. Voor zover ik weet zal dit stel echter ook gebruikt gaan worden voor de eerste tests in Nederland, maar dat zullen geloof ik geen testritten zijn. Normaal is de eerste periode na de aankomst van een nieuwe trein namelijk vooral zgn. statische tests. Er worden dan geen daadwerkelijke ritten gereden, maar het is puur op de plek testen en valideren van eerder behaalde resultaten.

Als er een ander treinstel volledig gereed is, dan worden de treinstellen omgewisseld en gaat deze weer retour voor verdere afbouw van o.a. het interieur. Dat andere treinstel gaat dan verder met testen. Of de testritten op dat moment al begonnen zijn zou ik niet weten, ik heb geen inzicht in de exacte planning.

Reageer