testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Reputatie 6
Badge

Hoe snel een trein kan optrekken is van meer dingen afhankelijk dan alleen vermogen. Denk ook aan hoeveel van de assen aangedreven zijn, wat de asdruk is, hoeveel vermogen op welke snelheid nog geleverd kan worden, enzovoorts. 

Reputatie 7
Badge +3

Waarom er geen dubbeldekkers voor de HSL zijn besteld is al eerder gevraagd en ook redenen voor gegeven. 

Uit Duitse berichten blijkt dat het convooi remproblemen had en er daardoor een frontale botsing dreigde met een RB-trein. De treindienstleider heeft het convooi daarom naar een doodlopend zijspoor gedirigeerd en daar is het convooi uiteindelijk ontspoord en tot stilstand gekomen. Het is niet duidelijk of er een remprobleem met de loc of de ICNG was of dat de voorschriften zijn genegeerd doordat er o.a. geen remwagens aan het convooi waren toegevoegd. Onderzoek volgt. 

Reputatie 5

Oke maar gaat de ICNG de oude treinen van de IC brussel vervangen?

Reputatie 5

De dienstsnelheid van de Intercity Direct blijft voorlopig 160 km p/u. Pas als de Traxx + ICR vervangen is op de IC Direct Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven gaat de dienstsnelheid omhoog naar 200 km p/u. 

Wat niet wil zeggen dat de ICNG geen 200 km p/u gaat rijden. Maar de reistijden van de huidige IC Direct tussen Schiphol - Rotterdam - Breda via de HSL blijft voorlopig ongewijzigd. Maar er is wel extra marge als de ICNG instroomt omdat die 2 minuten tijdswinst kan boeken tussen Breda - Rotterdam. En 3 minuten tussen Rotterdam - Schiphol. Een extra marge van 5 minuten kan goed gebruikt om de punctualiteit van de IC Direct Breda - Amsterdam flink te verbeteren. 

Dat kun je dan ook weerzien op de site Intercity Defect. :wink:  

 

Helaas zal de ICNG dit jaar niet meer met passagiers gaan rijden. Er zijn in de loop van het testprogramma nog enkele issues ontdekt die eerst opgelost moeten worden. De verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2023 nu de reizigers in moeten kunnen stappen.

Artikel bij de NOS:

Nieuwe intercity-treinen laten nog langer op zich wachten - https://nos.nl/l/2454552

Reputatie 5

Er was een testrit van ICNG tussen (Utrecht) Almere - Zwolle - Groningen:

Weet iemand of op de Hanzelijn testritten met ETCS was? Heb ooit gelezen dat treinmachinist een encryptiesleutel nodig hebben voor het rijden op de Hanzelijn. Klopt dat? 

Dan heb je op de huidige ETCS trajecten al 5 encryptiesleutels nodig.  

 

Reputatie 7
Badge +1

Ja, de 3301 t/m 3320 zijn geschikt om over het Belgische spoor te rijden en zullen de huidige getrokken TRAXX + ICRm rijtuigen vervangen. 

Reputatie 5

Gaat de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda via Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam C (via HSL) de treinseries tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag en Intercity Direct Breda - Amsterdam Centraal vervangen? Bij NS Nieuws is te lezen dat de Airport Sprinters pas ingevoerd worden als de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda gaat rijden. En de IC Arnhem - Utrecht - Schiphol - Den Haag - Dordrecht (6 keer p/u?) kan het wegvallen van de IC tussen Schiphol - Den Haag C opvullen. 

Reputatie 5

De nieuwe generatie dubbeldekkers komt nog. Zowel de ICM als de DDZ gaan richting 2030 vervangen worden, dat kan niet alleen met ICNG. ICNG vervangt ICR en een deel van ICM, dan wordt DDZ en het restant van ICM later vervangen door de nieuwe dubbeldekkers. In de jaren ‘30 bestaat de intercityvloot van NS dan weer grotendeels uit nieuwe treinen, net zoals in de jaren ‘80 en '90. VIRM gaat nog wel even iets langer mee, hoewel het ook mogelijk is dat er later VIRM's vervangen gaan worden door de nieuwe dubbeldekkers. VIRM is alleen nog niet zo heel oud dus het zou weinig zin hebben om die voor 2040 helemaal van het spoor te halen.

Het is alleen nog onduidelijk of de V-IRM-M op spoortrajecten gaat rijden die zijn voorzien van ETCS. En daarom ook voorzien worden van ETCS. Maar de uitrol van ETCS zal ergens tussen 2025 -2050 gaan gebeuren. In ieder zal dan genoeg andere (NS) treinen zijn die dan al voorzien zijn van ETCS. Kunnen ze de V-IRM-M gefaseerd gaan afvoeren als ze besluiten het niet van ETCS te voorzien. 

Reputatie 5

Ja, de 3301 t/m 3320 zijn geschikt om over het Belgische spoor te rijden en zullen de huidige getrokken TRAXX + ICRm rijtuigen vervangen. 

20 achtdelige ICNG België met totaal (20 x 410 zitplaatsen) = 8200 zitplaatsen is aanzienlijk meer dan de huidige 11 - 12 stammen NS Traxx + ICR. Worden die 20 stellen specifiek ingezet tussen Brussel - Rotterdam - Amsterdam/Den Haag?  

Reputatie 7
Badge +1

Corona heeft op alles en iedereen een gigantische impact, en dus begrijpelijk en logisch dat dat ook hier het geval is. Jammer, maar het is niet anders.

Wat betreft de snellere intercity's naar het noorden: Vanuit Groningen gezien (en dat geldt ook voor Leeuwarden) gaat de intercity om en om rechtstreeks naar Den Haag Centraal of naar Rotterdam (series 500, 600, 700 en 1800?). De laatstgenoemde van Leeuwarden of Groningen, via Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal zou dan blijven rijden zoals ie dat nu ook doet. De intercity die nu al via de Hanzelijn gaat eindigt in Den Haag Centraal, maar de nieuwe verbinding gaat via Rotterdam C en dus niet meer naar Den Haag?

EDIT: @Thijs_jvv heeft mijn vragen al beantwoord terwijl ik aan het typen was. Dat maakt mijn post een beetje overbodig. 😅

 
Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat ze hoofdzakelijk voor de IC Brussel diensten worden ingezet, want het zijn de enigste treinstellen in de hele serie die vanuit de fabriek al op 3.000 V DC kunnen rijden en beschikken over TBL 1+. Uiteraard kunnen deze treinen ook gewoon binnenlandse diensten rijden, mocht dat nodig zijn. 

Badge +3

Nieuws… https://nieuws.ns.nl/ns-verlengt-dienstregeling-2022-met-een-jaar-wijzigingen-2023-uitgesteld

NS gaat de dienstregeling 2022 grotendeels ook in 2023 rijden. Het plan was om in 2023 vanuit Breda en Rotterdam over de HSL en via Amsterdam Zuid naar Noord- en Oost-Nederland te gaan rijden. Dat wordt met minimaal een jaar uitgesteld, zo staat in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Belangrijkste reden: de levering van een deel van de benodigde snelle ICNG-treinen duurt door de wereldwijde impact van corona langer dan gepland.

Een encryptiesleutel is iets totaal anders dan een fysieke sleutel. De sleutels voor de communicatie tussen de trein en baan zitten gewoon in de trein opgeslagen, daar heeft de machinist niks mee te maken. Is de betreffende sleutel niet opgeslagen in de trein, dan zal die trein geen verbinding op kunnen zetten met het baanvak. Bijvoorbeeld bij de NS Traxx locomotieven staan wel de sleutels voor de HSL in de loc opgeslagen, maar niet die voor Amsterdam-Utrecht, dus de locomotieven zullen daar niet onder ETCS kunnen rijden.

In de SNG heeft de machinist wel een aparte fysieke sleutel nodig om ETCS (in z'n totaliteit) te gebruiken, om te voorkomen dat machinisten die niet bevoegd zijn voor ETCS per ongeluk onder ETCS komen te rijden op de baanvakken waar dat kan. De machinisten die wel ETCS bevoegd zijn hebben dus die extra sleutel, waarmee zij aan de trein kunnen ‘vertellen’ dat er ook gewisseld mag worden naar ETCS.

Bij de ICNG is zo'n fysieke sleutel echter niet aan de orde. Die heeft geen losse sleutel nodig voor ETCS, zoals de SNG dat heeft. De machinist moet dus zelf kiezen tussen alleen ATB of ATB+ETCS.
 

Reputatie 5

Waarom er geen dubbeldekkers voor de HSL zijn besteld is al eerder gevraagd en ook redenen voor gegeven. 

Voorlopig nog genoeg ruimte op de HSL. Ondanks het verschil in maximumsnelheid tussen Thalys & Eurostar (300 km p/u) en IC Direct (160 km p/u). En straks de ICNG (200 km p/u). Verschil in snelheid wordt gemaakt tussen Nieuw Vennep - Rotterdam Noord,, Barendrecht - Zevenbergsche Hoek en Breda Zuid - Antwerpen Noord. Die dubbeldekstreinen zijn op de HSL Zuid voorlopig nog niet nodig. Het is geen HSL Lyon - Parijs waar een enorm hoge frequentie is. 

Lijk me praktisch als NS kiest voor een Coradia Stream Duplex die ze eventueel kunnen koppelen aan een enkeldeks Coradia Stream (ICNG). Vooral handig als bijvoorbeeld de verbinding Groningen/Leeuwarden - Breda met ICNG wordt gereden. Tussen Groningen/Leeuwarden - Lelystad kunnen enkeldekstreinen het meestal wel alle reizigers vervoeren. Maar tussen Lelystad - Schiphol is de vervoersstroom aanzienlijk groter. Handig als je dan een dubbeldeksintercity kunt koppelen met enkeldeksintercity's. Iets wat SNCF ook doet met TGV Duplex en TGV Reseau. 

Nadeel is dat je ergens ook weer moet afkoppelen.Lijk me dat kan in Almere Centrum.   

Reputatie 5

Weer een klein detail bekend over ICNG. Zie bij eerste raampje op de ICNG aangegeven dat de vijfdelige ICNG 199 ton weegt: 

Ben benieuwd wat het vermogen van de vijfdelige/achtdelige ICNG zal zijn.  

Reputatie 5

Hoe snel een trein kan optrekken is van meer dingen afhankelijk dan alleen vermogen. Denk ook aan hoeveel van de assen aangedreven zijn, wat de asdruk is, hoeveel vermogen op welke snelheid nog geleverd kan worden, enzovoorts. 

Heb gelezen dat achtdelige ICNG 8 aangedreven assen heeft. En vijfdelige ICNG 6 aangedreven assen heeft.

Verschillende filmpjes te zien op YouTube waar ICNG snel en soepel optrekt. Als je het vermogen van ICNG met 2,5 MW/3,4 MW afzet tegen V - IRM - M (1608 KW/2400 KW) is het vermogen van ICNG aanzienlijk hoger. 

Helaas zal de ICNG dit jaar niet meer met passagiers gaan rijden. Er zijn in de loop van het testprogramma nog enkele issues ontdekt die eerst opgelost moeten worden. De verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2023 nu de reizigers in moeten kunnen stappen.

Artikel bij de NOS:

Nieuwe intercity-treinen laten nog langer op zich wachten - https://nos.nl/l/2454552

Franse treinen volgens de bekende Franse slag. Ik koop ook nooit meer een Franse auto.

Reputatie 5

Ik vermoed dat ze hoofdzakelijk voor de IC Brussel diensten worden ingezet, want het zijn de enigste treinstellen in de hele serie die vanuit de fabriek al op 3.000 V DC kunnen rijden en beschikken over TBL 1+. Uiteraard kunnen deze treinen ook gewoon binnenlandse diensten rijden, mocht dat nodig zijn. 

Eventueel kunnen ze gekoppeld rijden tussen Amsterdam - Brussel. Vooral in de zomerperiode was de Beneluxtrein vaak vol. Totdat de coronavirus zich verspreidde. 

En eventueel kan zoals je al aangeeft andere ICNG versterken. Vergelijkbaar met ICE/TGV waar de ICE 3 International gekoppeld rijdt met de ICE Dortmund - Frankfurt.

Reputatie 5

De ICNG Groningen/Leeuwarden-Schiphol-Rotterdam zal inderdaad de huidige series 700 en 1800 Groningen/Leeuwarden-Den Haag vervangen geloof ik. De huidige treinen Groningen/Leeuwarden-Utrecht-Rotterdam (series 500, 600) zullen doorrijden naar Den Haag ipv Rotterdam, omdat Rotterdam dan al een directe verbinding heeft met het noorden via de HSL en Den Haag niet.

Het wegvallen van de IC tussen Schiphol-Leiden-Den Haag wordt volgens mij inderdaad opgelost door een tienminutentrein Leiden-Schiphol-Utrecht-Arnhem/Eindhoven.

Ben dan weer benieuwd of de IC Den Helder - Nijmegen, Lelystad - Dordrecht, IC Venlo - Schiphol daar bij opkomen. Vermoed dat dit ook veranderd gaat worden. Het wordt nog een interessante puzzel.  

Reputatie 5

👍

Badge +3

Een dubbele BIJ' door Eindhoven.

https://twitter.com/mcn_ehv1974/status/1362535501325074432

Reputatie 5

Uit Duitse berichten blijkt dat het convooi remproblemen had en er daardoor een frontale botsing dreigde met een RB-trein. De treindienstleider heeft het convooi daarom naar een doodlopend zijspoor gedirigeerd en daar is het convooi uiteindelijk ontspoord en tot stilstand gekomen. Het is niet duidelijk of er een remprobleem met de loc of de ICNG was of dat de voorschriften zijn genegeerd doordat er o.a. geen remwagens aan het convooi waren toegevoegd. Onderzoek volgt. 

Heb verschillende foto's gezien van overbrengingsritten. Altijd met remwagens. Dat was te zien Flickr, Facebook, Twitter. 

Maar hier niet. Wil niet beweren dat dit de fout is. Maar het is wel het verschil.

Reputatie 7
Badge +1

Voor de geïnteresseerden heeft NS een video gemaakt van het interieur van de ICNG:

 

Ik vind het een hele mooie trein, kan niet wachten tot het in dienst komt. 😍

Reageer