testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

En voor de HSL machinisten natuurlijk wel een bijpassend 'zorro’ masker voor tijdens hun dienst op de ICNG.  :rofl:

Het is nog steeds 2022 wanneer de eerste reizigers in moeten kunnen stappen. Het SpoorPro artikel lijkt een foutieve interpretatie erop na te houden. In 2023 moet de introductie in de ICD afgerond zijn, niet beginnen.

De trein moest getest worden op een hogere snelheid dan op de testring in Tsjechië mogelijk is, waardoor die tests in Duitsland op een HSL uitgevoerd werden. De trein werkt echter niet onder de Duitse bovenleidingsspanning en beveiliging, dus werd de trein daarom gesleept.

De testritten vinden in het begin inderdaad alleen 's nachts plaats, later ook overdag. Wanneer dat precies zal zijn hangt natuurlijk ook af van de resultaten van de tests.

 

Nog een mooie rapportage van treinreiziger.nl voor de liefhebber: https://www.treinreiziger.nl/ns-start-testprogramma-icng-productie-vertraagd/

Reputatie 7
Badge +3

Jammer dat er weer een trein op het spoor komt waarvan de stoelen en de ramen niet goed bij elkaar aansluiten. Nu krijg je weer stoelen die precies naast een dwarsbalk zitten en je niet naar buiten kunt kijken. Een gemiste kans. Wordt daar niet meer op gelet bij het ontwerp van rollend materieel?

Wordt net door een NS medewerker gewaarschuwd dat we door de Drontermeertunnel gaan rijden. Leuke service.

Rijden door de Drontermeertunnel geeft druk op de oren in NS treinen. Alleen bij een omgeleide Berlijn trein was geen luchtdruk op de oren.

Is de ICNG ook luchtdicht?

Ja, ICNG is ook drukdicht voor dit soort tunnels. Die functie wordt door het ETCS systeem aangestuurd.

Reputatie 7
Badge

Nee, het drukdicht maken zit in de zogenaamde ‘track conditions’ van de baan.

ETCS zorgt er dan voor dat de trein drukdicht gemaakt wordt (maar ik neem aan dat er ook wel een handmatige functie voor in zit).

 

Uiteraard regelt ERTMS ook de snelheid die ter plaatse gereden mag worden.

Nou als je een bocht aanpast in het spoor en er 1 minuut tijdwinst uit haalt vind ik dat behoorlijk, de bocht zal dan een hogere snelheid toelaten.

Reputatie 5

Binnenkort kunnen belangstellenden ICNG zelf bekijken:

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9209/intercity-nieuwe-generatie-icng-binnenkort-geopend-voor-publiek.html

In Velim worden vooral de techniek in de trein getest. Dus: werken de remmen binnen de normen (wel zo praktisch), gedragen de tractiemotoren zich zoals ontworpen, werken de omzetters voor de hoogspanning naar behoren, hoe stabiel rijdt de trein op hoge snelheid, en nog veel meer. 

Het is inderdaad de bedoeling dat de machinisten uit het proefbedrijf de collega's die later op de trein opgeleid worden ook gaan begeleiden. Overigens gebeurde dat bij de Traxx ook al wel.

Het lastige aan de HSL is vooral gewenning. Als je dingen tientallen jaren op een bepaalde manier gedaan hebt en je moet opeens omschakelen naar een heel nieuw systeem dat computergebaseerd is. Dat is gewoon wennen.

Edit: die vlogs zijn overigens vaak heel erg gesimplificeerd om het voor zoveel mogelijk mensen begrijpelijk te houden.

@Momo Inderdaad zal dit stel vooral gebruikt gaan worden voor de opleiding van behoorlijk wat mensen. Voor zover ik weet zal dit stel echter ook gebruikt gaan worden voor de eerste tests in Nederland, maar dat zullen geloof ik geen testritten zijn. Normaal is de eerste periode na de aankomst van een nieuwe trein namelijk vooral zgn. statische tests. Er worden dan geen daadwerkelijke ritten gereden, maar het is puur op de plek testen en valideren van eerder behaalde resultaten.

Als er een ander treinstel volledig gereed is, dan worden de treinstellen omgewisseld en gaat deze weer retour voor verdere afbouw van o.a. het interieur. Dat andere treinstel gaat dan verder met testen. Of de testritten op dat moment al begonnen zijn zou ik niet weten, ik heb geen inzicht in de exacte planning.

Reputatie 5

Geen verassing. Instroom ICNG is vertraagd. Via deze tekening te zien op NS Nieuws is goed en overzichtelijk te zien uit hoeveel landen de onderdelen moeten komen: 

 

 

Dat verklaart o.a. de vertraging van de levering van de ICNG.  

Reputatie 7
Badge

Helaas zal de ICNG dit jaar niet meer met passagiers gaan rijden. Er zijn in de loop van het testprogramma nog enkele issues ontdekt die eerst opgelost moeten worden. De verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2023 nu de reizigers in moeten kunnen stappen.

Artikel bij de NOS:

Nieuwe intercity-treinen laten nog langer op zich wachten - https://nos.nl/l/2454552

Franse treinen volgens de bekende Franse slag. Ik koop ook nooit meer een Franse auto.

Behoorlijke onzin wat je uitkraamt. Want Alstom staat niet bekend vanwege slechte treinen. Sterker zelfs: Ze hebben prima ervaring met treinen voor op de HSL. En de onderdelen worden ook geleverd uit alle delen van Europa.

Probeer eens een keer wat minder te ranten, jongen. Dat kan je best. 🙂

De maximale snelheid op de buitenring van Velim is 210 km/u. Daarom is er dus uitgeweken naar Duitsland voor de hogere snelheden. De ritten zijn inderdaad gesleept uitgevoerd omdat de ICNG niet zelf in Duitsland kan en mag rijden.

Reputatie 7
Badge

De maximale snelheid op de buitenring van Velim is 210 km/u. Daarom is er dus uitgeweken naar Duitsland voor de hogere snelheden. De ritten zijn inderdaad gesleept uitgevoerd omdat de ICNG niet zelf in Duitsland kan en mag rijden.

Dat wist ik nog niet. Thanks.

 

Nee, de toelatingstesten zijn voor de opbouw van het toelatingsdossier. Dat gaat nu gekeurd worden door ILT. 

In de tussentijd gaat NS dus nog eigen proefritten rijden, zonder reizigers om dus de functionaliteit en de betrouwbaarheid te testen. De toelatingstesten zijn in principe om te kijken of de trein voldoet aan alle wettelijke eisen die gesteld worden, de NS proefritten zijn om te kijken of de treinen voldoen aan de specifieke bestelling die NS heeft gedaan.

Pas na de formele toestemming van ILT en het doorlopen van het eerste gedeelte van de proefritten van NS zullen de reizigers in kunnen stappen.

Reputatie 5

En buiten de HSL deelt het de pad met andere treinen. Aan ProRail om een 200 km p/u rijpad te maken. 

Voor zover ik weet gaat de trein buiten de HSL niet 200km/u rijden. Dan liggen ze binnen no-time naast het spoor denk ik 😂. Alleen de Hanzelijn zou eventueel nog kunnen.

De Hanzelijn ook maar beperkt aangezien we met een tunnel zitten en de bocht bij Kampen Zuid niet geschikt is voor 200 km/uur.

Zo bedoelde ik het niet 😉. Nee bedoel dus 200 km p/u rijpad op de HSL vanaf 2023. 

Tenzij je kantelbaktrein hebt.😉 200 km p/u op Hanzelijn is tussen knooppunt Hattemerbroek - station Kampen Zuid en tussen Drontermeertunnel - opstelterrein Lelystad. ICE reed in 22 minuten tussen Zwolle - Lelystad tijdens een testrit. Daar is een filmpje van. 

Maar verwacht eerder dat er met 160 km p/u op Hanzelijn gereden wordt. 

Reputatie 5

Het zal op zijn vroegst 2022 worden voordat de ICNG in de dienstregeling zal instromen:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-10-brief-ns-over-vertraging-infasering-icng

Helaas is de coronavirus wederom de boosdoener. 

 

 

Nee, in 2021 zal de ICNG in gaan stromen. In de loop van 2022 moet echter de volledige ICD treinserie met ICNG rijden, eerder was de planning december 2021, maar door de Covid-problematiek wordt dat dus helaas later.

Dan heb ik het niet goed begrepen. Des te beter😀 Zal NS gefaseerd de Traxx van Alpha, Macquire, Akiem, NMBS (totaal 70) terugsturen naarmate de ICNG instromen? 

Las dat ze eerst als reserve achter de hand gehouden wordt. Lijk me geldverspilling als een aantal stammen Traxx + ICR een tijdje stilstaan op het opstelterrein. En in een spoorblad las ik dat er conditieritten nodig waren voor de Traxx + ICR. 

Als dan goed begrijp zal als alle Traxx + ICR tussen Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven zijn vervangen een groot deel van de 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG zijn ingestroomd. 

Zal de ICNG in dienstregeling 2023 tussen Groningen/Leeuwarden - Breda rijden? Dat hoop ik tenminste. 

 

 

Voor de geïnteresseerden heeft NS een video gemaakt van het interieur van de ICNG:

 

Ik vind het een hele mooie trein, kan niet wachten tot het in dienst komt. 😍

Het is ook een hele mooie trein van binnen, ik kon hem al een jaar geleden tijdens 1 van de proefritten in de nacht bewonderen op het station waar ik aan het werk was. Nu hopen dat deze trein ook met respect door de reizigers behandeld gaat worden en dat iedereen zijn/het/haar  afval ook gaat weggooien in de daarvoor bestemde prullenbakken.

Uiteraard zullen de HSL-machinisten opgeleid gaan worden voor de ICNG. 

Reputatie 5

Als die ICNG zag zoals twee jaar geleden als mock up gok ik dat ICNG een aantal overeenkomsten krijgt met SNG zoals prullenbakken, toilet, displays, USB aansluiting, stopcontacten, gelijkvloerse instap. Wel meer ruimte. Ben benieuwd naar bekleding van ICNG. Hoop op velours bekleding in tweede klas zoals bij ICM-M. Maar smaken zullen verschillen. 

De bekleding is te zien op de vele foto's die al op internet te vinden zijn. Dat is gewoon nepleer, net als de meeste andere NS treinen.

En al die dingen die je noemt zitten er uiteraard in. Dat is tegenwoordig gewoon de basisuitrusting van een trein.

Reputatie 5

Uiteraard zullen de HSL-machinisten opgeleid gaan worden voor de ICNG. 

Heb gelezen dat de ICNG automatisch kan omschakelen in spanningssluizen. Bij de Traxx moet de treinmachinist de handelingen zelf doen (omschakelen beveiligingssysteem & stroomsysteem en pantograaf omlaag en omhoog). Hoeven de HSL treinmachinist die handelingen in de ICNG niet meer te doen? 

Heb dat in dit artikel van Spoorpro.NL gelezen:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/10/03/prorail-en-ns-krijgen-nul-op-het-rekest-voor-verbeterplan-hsl/

Quote:

De verwachting is dat het nieuwe ICNG-materieel op termijn zal leiden tot een verbetering van de prestaties en de storingsafhandelingen op de hogesnelheidslijn. De nieuwe treinen hebben snellere keer - en halteertijden en kunnen spanningssluizen volautomatisch nemen. Daarnaast hebben de treinen betere bedieningsinterfaces voor de machinisten. 


Ook op blz. 3 van de kamerbrief van de staatssecretaris is het te lezen:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/10/aanbieding-42e-voortgangsrapportage-hsl-zuid

 

Badge +3


Ook op blz. 3 van de kamerbrief van de staatssecretaris is het te lezen:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/10/aanbieding-42e-voortgangsrapportage-hsl-zuid

Oei, die percentages op pag. 3 zijn wel heel positief zeg (minder dan 0,1% uitval?). Met de Thalys (niet eens TRAXX loc toch?) als ‘winnaar’.. een op de 5000 valt daar dus stil.

Maar goed, er zijn meerdere sluispassages en andere wisselingen, zullen dat er 7 zijn of zo maximaal?

Dat is vergelijkbaar met 1 op de paar honderd keer je reishistorie of facturen even niet kunnen inzien in Mijn NS of zo! Of je Traject Vrij wijzigen, of een wachtwoord reset aanvragen..

Over dat laatste doet men niet moeilijk “ja we weten het, bel of chat maar” of kijk morgen even of het lukt…:rolling_eyes:

 

En ze zijn inderdaad enorm ruim. Zelfs onderuitgezakt in de 2e klas heb ik als iemand van redelijk normale lengte (187 cm) nog behoorlijk wat beenruimte over. 

dan ben je net als ik vrij lang, maar als het om beenruimte gaat is er wat mij betreft in Nederland sowieso vrij weinig reden tot klagen . Goed om te horen dat dit bij deze trein ook goed zit

Treinen in veel andere landen en vooral treinen als Thalys/tgv/eurostar vind ik wat dat betreft soms een ramp (helemaal als je laat een ticket koopt en een vierzits plek aan het raam krijgt toebedeeld). Bij die treinen moet ik bij ritten van een paar uur echt een aantal keer een wandelingetje gaan maken. 1e klas ticket boeken voor extra beenruimte wil ook niet altijd helpen

Reputatie 5

Als het interieur zo blijft wordt de trein echt heel erg ruim, wordt dus een beetje de luxe segment binnen de NS vloot. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Stoel zat net zoals in de andere nieuwe of gereviseerde treinen wat harder maar het is wel een zetel waar je inzit.

En de cabine zag er ook heel netjes uit, al had het corona scherm welke er nu in zit wel inmiddels de nodige schade veroorzaakt aan de afwerking van de cabine.

Luxe segment binnen NS. Dat is ook prima. Want er zijn genoeg Nederlanders die het "schandalig" vinden dat je €1,56 in daluren en € 2,60 moet betalen voor toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam met de huidige ICD.

Maar de ervaring leert als je wat tegenover stelt de reizigers wel bereid om makkelijker een toeslag te betalen. De betrouwbaarheid is het belangrijkste bij ICNG. Treinreizigers willen afgezien van verbeterde comfort vooral een betrouwbaardere trein. 

Maar de HSL is een specifiek spoor. 

Reageer