testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

 

Heb gelezen dat je de fiets in een bepaalde klem kunt zetten.

 

Nee, er is geen speciaal fietsen'rek'. Wel kan je, net als nu al in de ICD (ICR) de fietsen met een spanband vastzetten. Er zijn driemaal 4 fietsplekken in een treinstel, dus maximaal 12 fietsen totaal.

De trein wordt overdag nog niet op de HSL getest, wel op de rest van het netwerk.

Reputatie 5

 

Heb gelezen dat je de fiets in een bepaalde klem kunt zetten.

 

Nee, er is geen speciaal fietsen'rek'. Wel kan je, net als nu al in de ICD (ICR) de fietsen met een spanband vastzetten. Er zijn driemaal 4 fietsplekken in een treinstel, dus maximaal 12 fietsen totaal.

De trein wordt overdag nog niet op de HSL getest, wel op de rest van het netwerk.

Vermoed dat veel reizigers het zeer waarderen dat fietsen meegenomen kan worden in de ICNG. Dat was toch eventjes een discussie met fietsen in HSL Intercity. 

Voorlopig kan dat niet vanwege bepaalde regels m.b.t. coronavirus. Maar er komt een tijd dat de fietsen weer mee mogen.

Het is al mooi dat ze nu al overdag op de rest van het netwerk getest wordt. Nu nog de Hanzelijn.

De meeste treinmachinisten hebben een vrij grote wegbekendheid maar de HSL is weer apart inderdaad, ik heb geen wegbekendheid voor de HSL trajecten en ben niet ERTMS bevoegd.  Hoeft ook niet omdat mijn standplaats totaal niet op de HSL rijdt en wij ook niet nodig zijn voor op de HSL te rijden.

Zelf heb ik er ook geen specifieke interesse voor om op de HSL te rijden, ik ben uit interesse wel een keer mee geweest om het traject eens te zien en uitleg te krijgen over het een en ander omdat het zo uitkwam in de dienst.

Ga er vanuit dat de huidige machinsiten van de HSL gewoon daar blijven rijden aangevuld met zo nu en dan wat nieuwe machinsiten, dus die gaan straks leren rijden met de ICNG en kennen het traject natuurlijk al dus moeten alleen de trein verder leren kennen.  En eigenlijk leer je dat pas als je er veelvuldig mee rijdt.

Of de trein ook al zo snel op het traject naar het Noorden komt te rijden is nog afwachten, de tijdwinst die gesteld wordt is in de nacht gehaald, overdag is deze route zo druk dat het dan nog maar mogelijk moet zijn met alle drukte op het HRN.  Ik zou niet eens weten of er al ICNG treinen besteld zijn voor de trajecten naar het Noorden.

 

 

De trein is al meerdere malen op de Hanzelijn geweest voor zover ik weet.

Reputatie 5

De trein is al meerdere malen op de Hanzelijn geweest voor zover ik weet.

Slechts 1 foto gezien bij Lelystad Centrum en Zwolle. Ook testritten met ETCS?

Reputatie 5

De meeste treinmachinisten hebben een vrij grote wegbekendheid maar de HSL is weer apart inderdaad, ik heb geen wegbekendheid voor de HSL trajecten en ben niet ERTMS bevoegd.  Hoeft ook niet omdat mijn standplaats totaal niet op de HSL rijdt en wij ook niet nodig zijn voor op de HSL te rijden.

Zelf heb ik er ook geen specifieke interesse voor om op de HSL te rijden, ik ben uit interesse wel een keer mee geweest om het traject eens te zien en uitleg te krijgen over het een en ander omdat het zo uitkwam in de dienst.

Ga er vanuit dat de huidige machinsiten van de HSL gewoon daar blijven rijden aangevuld met zo nu en dan wat nieuwe machinsiten, dus die gaan straks leren rijden met de ICNG en kennen het traject natuurlijk al dus moeten alleen de trein verder leren kennen.  En eigenlijk leer je dat pas als je er veelvuldig mee rijdt.

Of de trein ook al zo snel op het traject naar het Noorden komt te rijden is nog afwachten, de tijdwinst die gesteld wordt is in de nacht gehaald, overdag is deze route zo druk dat het dan nog maar mogelijk moet zijn met alle drukte op het HRN.  Ik zou niet eens weten of er al ICNG treinen besteld zijn voor de trajecten naar het Noorden.

 

 


Lijk me dat eerst de treinmachinisten de ICNG moeten leren bedienen. En daarna komt de wegbekendheid vanzelf. Dan zijn ze al een tijdje verder. Kan dat zelf niet bepalen vanachter mijn laptop. Degenen die daar het meest verstand van hebben zijn degenen die de trein bedienen.

Zoals je weet is de oorspronkelijke 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG (ongeveer totaal 25.000 zitplaatsen). Als goed begrepen heb zal de Intercity Direct Breda - Amsterdam (2 keer p/u) zal worden omgebogen via Amsterdam Zuid en verlengd naar Groningen/Leeuwarden via Almere Centrum, Lelystad Centrum en Zwolle. In feite worden de treinseries 900 en de series 700/1800 grotendeels aan mekaar gekoppeld. Alleen het deel tussen Schiphol - Amsterdam Centraal/Den Haag Centraal zal dan wegvallen. Die kan NS laten opvullen door andere treinseries.

En dan zullen de treinseries 1000 Intercity Direct Amsterdam Centraal - Rotterdam en 1100 Eindhoven - Den Haag Centraal gaan rijden. Als mijn informatie tenminste klopt. 

Maar eerst de juiste stappen nemen en die nieuwe IC goed laten rijden en bedienen. Kijk er in ieder geval naar uit. Zeker omdat in Oost Nederland woon.   

200 km/u, daar is de trein voor gemaakt. Echter uiteraard is de maximale snelheid wel afhankelijk van de toegestane maximale snelheid op het traject en bijvoorbeeld of de energievoorziening het aankan.

En natuurlijk vinden er tests onder zowel ETCS als onder ATB plaats. Dat zijn allemaal dingen die gewoon getest moeren worden.

Reputatie 5

Dan had ik nog één vraag. Las deze quote:

In z'n algemeenheid, de tests omvatten onder andere tests om te kijken of de trein voldoet aan de eisen die gesteld worden voor de toelating, dus bijvoorbeeld hoe de trein zich gedraagt op het Nederlandse spoorwegnet, zoals de treindetectie, het beveiligingssysteem, tractiesystemen en nog veel meer. Dat zal maanden in beslag nemen.

Wie bepaalt tegenwoordig de toelating op het Nederlandse spoor? Inspectie Leefomgeving & Techniek (IL&T)? Of European Railway Agency (ERA)? En zijn de eisen voor toelating strenger geworden? 

Reputatie 5

200 km/u, daar is de trein voor gemaakt. Echter uiteraard is de maximale snelheid wel afhankelijk van de toegestane maximale snelheid op het traject en bijvoorbeeld of de energievoorziening het aankan.

En natuurlijk vinden er tests onder zowel ETCS als onder ATB plaats. Dat zijn allemaal dingen die gewoon getest moeren worden.

Ook 200 km p/u onder 1500 volt. Hoop het mee te maken op de Hanzelijn. Hanzelijn is op een groot deel in principe geschikt voor 200 km p/u. Maar qua energievoorziening lijkt het erop dat de ICNG voorlopig met een dienstsnelheid van 160 km p/u gaat rijden. Althans dat lees je op bepaalde sites van de overheid. 

 

 

De toelating omvat de Europese eisen zoals vastgelegd in de TSI's, en daarnaast zijn er landspecifieke eisen voor een trein. Tegenwoordig gaat de volledige toelating via de ERA, maar ILT beoordeelt voor hen nog altijd het dossier.

Reputatie 5

De toelating omvat de Europese eisen zoals vastgelegd in de TSI's, en daarnaast zijn er landspecifieke eisen voor een trein. Tegenwoordig gaat de volledige toelating via de ERA, maar ILT beoordeelt voor hen nog altijd het dossier.


De ICNG België zal in Nederland en België toegelaten moeten worden. Ga er vanuit dat de ICNG eerst in Nederland toegelaten zal worden. Is dan de toelating van ERA dan voldoende voordat het in België n beoordeeld wordt door DVIS? Bijvoorbeeld de grensovergang bij Hazeldonk waar de ICNG België probleemloos de grens zal moeten als het overschakelt van de Siemens ETCS level 2 naar ETCS level 2 van Alstom op de Belgische HSL Antwerpen - Nederlandse grens. Om maar een voorbeeld te noemen.  

De nieuwe generatie dubbeldekkers komt nog. Zowel de ICM als de DDZ gaan richting 2030 vervangen worden, dat kan niet alleen met ICNG. ICNG vervangt ICR en een deel van ICM, dan wordt DDZ en het restant van ICM later vervangen door de nieuwe dubbeldekkers. In de jaren ‘30 bestaat de intercityvloot van NS dan weer grotendeels uit nieuwe treinen, net zoals in de jaren ‘80 en '90. VIRM gaat nog wel even iets langer mee, hoewel het ook mogelijk is dat er later VIRM's vervangen gaan worden door de nieuwe dubbeldekkers. VIRM is alleen nog niet zo heel oud dus het zou weinig zin hebben om die voor 2040 helemaal van het spoor te halen.

Reputatie 5

Een vraag: Zie op het filmpje dat de ICNG 1 pantograaf gebruikt. Het heeft er twee voor 1500 volt. Thalys, ICE en Eurostar gebruiken alle twee pantografen gebruikt voor het rijden onder 1500 volt. Hoe komt het dat de ICNG net als de Koploper, Regiorunner en DDZ met 1 pantograaf kan rijden?  

De vijfdelige treinen rijden inderdaad met 1 stroomafnemer op. Dat is meer dan voldoende om de stromen die de trein afneemt aan te kunnen. De achtdelige treinen zullen naar waarschijnlijkheid wel met twee stroomafnemers op rijden, omdat die extra motoren hebben en dus meer stroom verbruiken.

Eurostar rijdt onder 1,5 kV overigens met 4 stroomafnemers op. Dit zijn technisch eigenlijk twee treinstellen aan elkaar gekoppeld, waarbij de tussencabines weggelaten zijn.

Reputatie 5

Was vergeten dat Eurostar uit 2 helften bestaat. De achtdelige ICNG wel met 2 pantografen. Een trein van 165 meter. Vergelijkbaar met de zesdelige V - IRM - M qua lengte. 

Ben benieuwd naar het vermogen van de trein. Wat dat betreft heeft de Traxx in sandwich combinatie een gigantische vermogen.

 

Reputatie 3

De ICNG Groningen/Leeuwarden-Schiphol-Rotterdam zal inderdaad de huidige series 700 en 1800 Groningen/Leeuwarden-Den Haag vervangen geloof ik. De huidige treinen Groningen/Leeuwarden-Utrecht-Rotterdam (series 500, 600) zullen doorrijden naar Den Haag ipv Rotterdam, omdat Rotterdam dan al een directe verbinding heeft met het noorden via de HSL en Den Haag niet.

Het wegvallen van de IC tussen Schiphol-Leiden-Den Haag wordt volgens mij inderdaad opgelost door een tienminutentrein Leiden-Schiphol-Utrecht-Arnhem/Eindhoven.

Reputatie 5

Thalys had al snelheidsritten gedaan waarbij het met ruim 330 km p/u reed (300 km p/u + 10% marge). Maar dat was toen geen enkele andere trein op de HSL reed.

Zal de ICNG tussen de reguliere HSL treinen snelheidsritten rijden met ruim 220 km p/u? Of zal die snelheidsritten vooral s nachts gebeuren?

In de brochure lees je dat in deze vierde fase werkplaatsen wordt ingericht. Zal dat nu vooral Watergraafsmeer zijn?

Ik meende dat die ritten op de maximale snelheid + 10% al afgelopen jaar uitgevoerd zijn in Duitsland op een hogesnelheidslijn, dus ik verwacht persoonlijk niet dat het hier nogmaals gaat gebeuren, maar wat ik al eerder zei: ik heb geen inzicht in de exacte tests die gedaan gaan worden in Nederland.

De HSL werkplaats op de Watergraafsmeer is/wordt inderdaad verbouwd. In tegenstelling tot de andere treinen zit bij ICNG veel apparatuur op het dak, dus zijn er daarvoor aanpassingen gedaan zodat er eenvoudig aan gewerkt kan worden.

Reputatie 5

Weer een leuke foto van ICNG:

 

Als me niet vergis bij station Breda. Staat de ICNG ergens in Nederland opgesteld voor de nachtelijke testritten? Of rijdt het elke nacht vanaf werkplaats Onnen naar bepaalde bestemmingen zoals Rotterdam, Eindhoven? Daar waren foto's van te zien. 

Hier zie je dat de ICNG de Traxx + ICR ontmoet. Op de HSL zal de ICNG ook Eurostar en Thalys op de andere HSL spoor tegenkomen. Zullen ze nog testritten gaan uitvoeren met luchtdruk met Eurostar/Thalys en ICNG op volle snelheid? En zullen deze testritten speciaal 's nachts plaatsvinden? Of gewoon een keertje overdag als de Eurostar/Thalys in reguliere dienst rijdt. Kunnen ze testen hoe goed de enkele deuren functioneren tegen de luchtdruk van een passerende Eurostar/Thalys. 

De uitvalsbasis is Utrecht Cartesiusweg, maar soms kan het zijn dat door werkzaamheden het makkelijker is om de trein op een iets andere locatie op te stellen. De trein zal niet terugkeren naar Onnen, dat was alleen voor de allereerste testdagen.

Reputatie 5

De uitvalsbasis is Utrecht Cartesiusweg, maar soms kan het zijn dat door werkzaamheden het makkelijker is om de trein op een iets andere locatie op te stellen. De trein zal niet terugkeren naar Onnen, dat was alleen voor de allereerste testdagen.

Logische locatie. Mooi centraal in Nederland. Kun je veel kanten op. 

Reputatie 7
Badge

Als er nodig onderhoud plaats moet vinden dan gaat die naar de werkplaats van de Watergraafsmeer toe, of het Technisch Centrum in Utrecht.

Reputatie 5

Als er nodig onderhoud plaats moet vinden dan gaat die naar de werkplaats van de Watergraafsmeer toe, of het Technisch Centrum in Utrecht.

Is onderhoud vaak nodig? En voert Alstom die onderhoud uit?

Reputatie 7
Badge

Weer een leuke foto van ICNG:

 

Als me niet vergis bij station Breda. Staat de ICNG ergens in Nederland opgesteld voor de nachtelijke testritten? Of rijdt het elke nacht vanaf werkplaats Onnen naar bepaalde bestemmingen zoals Rotterdam, Eindhoven? Daar waren foto's van te zien. 

Hier zie je dat de ICNG de Traxx + ICR ontmoet. Op de HSL zal de ICNG ook Eurostar en Thalys op de andere HSL spoor tegenkomen. Zullen ze nog testritten gaan uitvoeren met luchtdruk met Eurostar/Thalys en ICNG op volle snelheid? En zullen deze testritten speciaal 's nachts plaatsvinden? Of gewoon een keertje overdag als de Eurostar/Thalys in reguliere dienst rijdt. Kunnen ze testen hoe goed de enkele deuren functioneren tegen de luchtdruk van een passerende Eurostar/Thalys. 


Klopt, Breda. Reed daar gisteravond doorheen, Breda en zag ‘m ook staan op dat spoor. Mooie trein.

Reputatie 5

Weer een leuke foto van ICNG:

 

Als me niet vergis bij station Breda. Staat de ICNG ergens in Nederland opgesteld voor de nachtelijke testritten? Of rijdt het elke nacht vanaf werkplaats Onnen naar bepaalde bestemmingen zoals Rotterdam, Eindhoven? Daar waren foto's van te zien. 

Hier zie je dat de ICNG de Traxx + ICR ontmoet. Op de HSL zal de ICNG ook Eurostar en Thalys op de andere HSL spoor tegenkomen. Zullen ze nog testritten gaan uitvoeren met luchtdruk met Eurostar/Thalys en ICNG op volle snelheid? En zullen deze testritten speciaal 's nachts plaatsvinden? Of gewoon een keertje overdag als de Eurostar/Thalys in reguliere dienst rijdt. Kunnen ze testen hoe goed de enkele deuren functioneren tegen de luchtdruk van een passerende Eurostar/Thalys. 


Klopt, Breda. Reed daar gisteravond doorheen, Breda en zag ‘m ook staan op dat spoor. Mooie trein.

Heb ook foto's van ICNG van dichtbij gezien. Dan is de neus wat langer en vloeiender. Als naar de hoogte van ICNG op deze foto kijk is het ongeveer even hoog als de NS rijtuigen. Dat is het leuke van de foto. Je kunt het vergelijken met elkaar. 

Reageer