wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7141 Bekeken


Toon eerste bericht

269 reacties

Dan moet je inderdaad een hele grote blik BOA's opentrekken. En dan gaat de prijs van het treinkaartje ook rap omhoog. 


Omdat het niet om zwartrijden gaat maar om een grote pandemie, vind ik eigenlijk dat het geld hiervoor uit de nationale pot moet komen.

 

Reputatie 7
Badge

Ik zou zeggen geef het door aan Mark en Hugo.

Mark en Hugo, het geld moet uit de nationale pot komen!

 

Maar waar is deze community nou voor? Ik lees her en der dat je voor klachten ergens anders moet zijn. Wordt hier dan niet meegelezen door mensen die het voor het zeggen hebben?

Reputatie 7
Badge

Nee, er wordt meegelezen door moderators. En die hebben niet de macht om eigenhandig de maatregelen te nemen die u graag ziet.

Nou dan meld ik me maar weer af. Of wacht, u bent geen moderator, ik dacht dat even doordat er "Reisleider” staat en u me met "u” aanspreekt.

Ik wil nog wel even zeggen dat ikzelf ook liever geen mondneuskapje draag in de trein, en dat ik eerder ben voor het volgende: veel treinstellen, en wel minimaal anderhalve meter afstand in de trein (dus heel veel lege stoelen).

Maar als ik er dan tegen heug en meug één draag, dan wil ik wel dat de rest dat ook doet, en dat daar op toegezien wordt.

…..

Ik wil nog wel even zeggen dat ikzelf ook liever geen mondneuskapje draag in de trein, en dat ik eerder ben voor het volgende: veel treinstellen, en wel minimaal anderhalve meter afstand in de trein (dus heel veel lege stoelen).

...

En wie gaat dat dan betalen?  Want de overheid wil dat niet betalen.  Daar loopt op dit moment een flinke discussie over tussen de OV bedrijven en de overheid, want de overheid wil dat we de originele dienstregeling blijven rijden als OV bedrijven maar dekt niet de kosten die daar mee gemoeid gaan. Elk bedrijf zou vraag en aanbod opnieuw op elkaar afstemmen om zo de kosten in de hand te houden, de OV bedirjven mogen op dit moment het aanbod niet verminderen omdat de vraag lager is.

De dekking van de kosten moet toch ergens vandaan gaan komen, langere treinen betekend nml. ook extra kosten vanwege stroomverbruik, personeel, slijtage materieel en daarmee gepaard onderhoud.

Reputatie 5

 

Overigens heeft @mariskah inmiddels in meerdere berichten aangegeven dat ze zich niet meer in de discussie zou mengen en dat doet ze ook nog steeds. :rofl:

Als ik direct aangesproken of geciteerd wordt, ja dan reageer ik soms wel als me dat zinvol lijkt. Op de rest van jouw bericht reageer ik niet, dat vind ik nou bij uitstek een bericht dat geen reactie verdient.

 

Handhaving kan helpen, maar brengt ook extra besmettingsrisico’s met zich mee en kost een hoop geld. Daarnaast kun je niet blijven handhaven “tot achter de voordeur”. De virusverspreiders moeten zelf tot inkeer komen. Dat zijn “wij” dus.

Volgens mij gaat dit topic over mondkapjesgedrag in de trein en niet tot achter de voordeur.

Ja dat klopt en het probleem wat we moeten oplossen zit met name achter de voordeur. Het zou mooi zijn als we overal, dus ook in de trein, mensen daarvan bewust kunnen maken.

.Ik heb de oplossing niet, maar ik denk dat Darwin ons hier uiteindelijk gaat helpen, hoe vervelend ook. Het wordt misschien een oplossing van de lange adem.

Survival of the fittest. Hoe sociaal...


Het is niet anders. Moet ik me bezwaard voelen omdat ik mijn werk zo kan aanpassen dat ik minder kans op infectie maak? Terwijl anderen elkaar de tent uitvechten ga ik gewoon een paar maanden binnen zitten als het moet.

 

Reputatie 5

Maar waarom controle op de mondneuskapjes @mariskah ? De trein is geen kleuterklas, en de Pandemie is geen grap.

Zoals meerdere malen door mij hier gepost, er zijn duidelijke afspraken gemaakt over toezicht van de NS op de mmondkapjesplicht. Dat jij daar anders over denkt betekent niet dat die afspraken niet gemaakt zijn.

Reputatie 5

 

Denk dat veel treinpersoneel wel een beetje klaar is na maanden dweilen met de kraan open.......

Maar het overgrote deel van het treinpersoneel dweilt helemaal niet, en dat terwijl de kraan al sinds maart openstaat.. 

Reputatie 5

 

Denk dat veel treinpersoneel wel een beetje klaar is na maanden dweilen met de kraan open.......

Maar het overgrote deel van het treinpersoneel dweilt helemaal niet, en dat terwijl de kraan al sinds maart openstaat.. 

Daar ben ik dus wel een beetje klaar mee..

"We" gaan maar even wachten wat je "overal" ingediende klachten over de door jou gesignaleerde tekortkomingen gaan opleveren @mariskah 

Dat kan 3 kanten opgaan, of de treinen blijven rijden en het nu aanwezige toezicht wordt voldoende geacht, of er moet veeel meer toezichthouders op de trein komen, of het treinverkeer wordt gestaakt omdat het toezicht onvoldoende is op de mondneuskapjes verplichting en de veiligheid in gevaar komt.

…..

Ik wil nog wel even zeggen dat ikzelf ook liever geen mondneuskapje draag in de trein, en dat ik eerder ben voor het volgende: veel treinstellen, en wel minimaal anderhalve meter afstand in de trein (dus heel veel lege stoelen).

...

En wie gaat dat dan betalen?  Want de overheid wil dat niet betalen.  Daar loopt op dit moment een flinke discussie over tussen de OV bedrijven en de overheid, want de overheid wil dat we de originele dienstregeling blijven rijden als OV bedrijven maar dekt niet de kosten die daar mee gemoeid gaan. Elk bedrijf zou vraag en aanbod opnieuw op elkaar afstemmen om zo de kosten in de hand te houden, de OV bedirjven mogen op dit moment het aanbod niet verminderen omdat de vraag lager is.

De dekking van de kosten moet toch ergens vandaan gaan komen, langere treinen betekend nml. ook extra kosten vanwege stroomverbruik, personeel, slijtage materieel en daarmee gepaard onderhoud.


Op jouw vraag wie gaat dat dan betalen? In eerste instantie zou ik denken: de overheid (de belastingbetaler). De trein is een publieke voorziening, en het hele land is erbij gebaat dat men a. naar zijn werk gaat, b. dat men de trein neemt en niet de auto, en c. dat het virus zich niet verder verspreidt.

In tweede instantie denk ik ook: bijna iedereen in Nederland levert financieel in nu. Misschien moeten de kaartjes toch maar TIJDELIJK een flink stuk duurder. Maarrrrr … dat vind ik voor de mensen in vitale beroepen die dagelijks naar hun werk gaan, toch niet kloppen. En voor mensen met een laag inkomen wordt het ook een probleem. Daar zou je weer regelingen voor kunnen maken. Dit is een oplossing, of het een goede oplossing is, weet ik niet. Waar wel heel goed geld vanaf kan, is van de mensen die veel geld ontvangen bij de NS.

Verder, dat is wel inzichtelijk, jouw lijst met de dingen die extra kosten veroorzaken. Ik had daar nog een vraag over, maar ik moet nog even nadenken hoe ik dat ga formuleren. Het is iets als: hoeveel maakt naar verhouding een leeg extra treinstel in kosten uit dat je meesleept achter een normaal gevulde trein.

Reputatie 5

Handhaving kan helpen, maar brengt ook extra besmettingsrisico’s met zich mee en kost een hoop geld. Daarnaast kun je niet blijven handhaven “tot achter de voordeur”. De virusverspreiders moeten zelf tot inkeer komen. Dat zijn “wij” dus.

Volgens mij gaat dit topic over mondkapjesgedrag in de trein en niet tot achter de voordeur.

Ja dat klopt en het probleem wat we moeten oplossen zit met name achter de voordeur. Het zou mooi zijn als we overal, dus ook in de trein, mensen daarvan bewust kunnen maken.

.Ik heb de oplossing niet, maar ik denk dat Darwin ons hier uiteindelijk gaat helpen, hoe vervelend ook. Het wordt misschien een oplossing van de lange adem.

Survival of the fittest. Hoe sociaal...


Het is niet anders. Moet ik me bezwaard voelen omdat ik mijn werk zo kan aanpassen dat ik minder kans op infectie maak? Terwijl anderen elkaar de tent uitvechten ga ik gewoon een paar maanden binnen zitten als het moet.

 

Je moet je natuurlijk bezwaard voelen omdat dit niet alleen voor jou geldt, maar voor alle mensen. Ook voor de kwetsbare en zieke mensen. Ook over de mensen met contactberoepen die wel met het OV moeten reizen. Het is niet anders? Het kan natuurlijk wel anders 

Over ' achter de voordeur' mentaliteit gesproken...

Reputatie 5

Intercity Enschede - Den Haag vertrek 16.46

Geen controle, twee reizigers in de coupé dragen geen mondkapje

Reputatie 5

Okee? Wat is daar dan okee aan?

Ik maak helaas acht treinreizen per week met NS op volgens mij het drukste traject van het land (deel van het traject A’dam-R’dam). 
 

Sinds eind augustus heb ik geen enkele conducteur meer in de trein gezien!
 

Gisteren sprak ik een medereiziger aan die geen mondkapje droeg en tegenover mij plaatsnam. Werd uitgescholden! Toen ik bij het uitstappen op mijn eindstation de conducteur aansprak op het perron, droeg hij ook geen mondkapje!
 

Waar zijn ze mee bezig bij NS? Gewoon even weer je werk gaan doen (waar ook het door de trein lopen en mensen aanspreken op mondkapjes bij hoort) en draag zelf een mondkapje FFS.

Het dragen van een mondneuskapje @Reiziger100.001 op het perron door reiziger of personeel is niet verplicht, maar slechts een advies.

Het dragen van een mondneuskapje @Reiziger100.001 op het perron door reiziger of personeel is niet verplicht, maar slechts een advies.


Maar in de trein is het verplicht en daar gebeurt het steeds vaker niet, omdat conducteurs zich niet meer in de trein laten zien. 

De reizigers hebben hierin een grote eigen verantwoordelijkheid. De trein is geen kleuterklas. Men gaat er in het algemeen van uit dat volwassen mensen hun verantwoordelijkheid nemen bij een levensbedreigende pandemie. Dus niet de conducteur de schuld geven, maar de reiziger welke zich niet aan de verplichtingen houd @Reiziger100.001.

Ik ben bang dat als het OV blijft weigeren de mondkapjesplicht te handhaven de zaak zo meteen door de overheid wordt platgelegd. Men houdt zich gewoon niet aan de afspraken die 1 juli zijn gemaakt.

De reizigers hebben hierin een grote eigen verantwoordelijkheid. De trein is geen kleuterklas. Men gaat er in het algemeen van uit dat volwassen mensen hun verantwoordelijkheid nemen bij een levensbedreigende pandemie. Dus niet de conducteur de schuld geven, maar de reiziger welke zich niet aan de verplichtingen houd @Reiziger100.001.


Doet u wel vaker aan wensdenken of reist u gewoon nooit met de trein? Ik heb gisteren een medepassagier aangesproken en werd uitgescholden. De conducteur deed vervolgens niets toen ik hem erop wees. 
 

Ik ben klant van NS hè, ik betaal hén en verwacht dan dat zij zich aan hun kant van de deal houden: een veilige reisomgeving. 

Ik vind het vervelend om te lezen dat je bent uitgescholden door deze medereiziger, Reiziger100.001, maar Deventer heeft wel gelijk. Een conducteur kan controleren tot hij/zij een ons weegt, het blijft aan de reiziger om het mondkapje ook op te houden als de conducteur weer weg is. Controle gebeurt overigens wel degelijk, er zijn recentelijk genoeg berichten op deze Community die daar blijk van geven.


Natuurlijk is de asociale reiziger de aanstichter hiervan. Dat ben ik volmondig met u eens. 
 

Maar ik zie dus al sinds eind augustus géén controle en handhaving. Dan heb ik er dus niets aan dat anderen het wel zeggen te zien. 

Zolang de overheid toch de verliezen betaalt is er voor de OV-bedrijven geen enkele reden om de mondkapjesplicht te gaan handhaven. 

Ik ben bang dat als het OV blijft weigeren de mondkapjesplicht te handhaven de zaak zo meteen door de overheid wordt platgelegd. Men houdt zich gewoon niet aan de afspraken die 1 juli zijn gemaakt.


OV is een vitale sector volgens de overheid dus die wordt niet platgelegd door de overheid.

@bahnrider V&S van de NS hebben geen wapenstok.

Reageer