wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7141 Bekeken


Toon eerste bericht

269 reacties

Reputatie 5

Kijk, nu komen we ergens :grinning:  Ik ben niet alwetend, maar het idee is dat iedereen zich gaat realiseren dat “wij” het probleem zijn, niet “zij”. Heel goed dat je zelf een mondkapje draagt, met name om anderen te beschermen! Ik denk dat de signaalwaarde van het dragen van een mondkapje al heel goed helpt. Het aanspreken van anderen is misschien niet verstandig; het laatste wat je wilt is een (verhitte) discussie in een afgesloten ruimte. Niet met mondkapje en zeker niet zonder mondkapje.

Waar komen we dan? Ik geef een signaalwaarde af met het dragen van mijn mondkapje maar zit ondertussen wel in een coupé waarin de helft van de reizigers het mondkapje niet of niet juist draagt. Dat helpt dan dus niet. Is dan wij het probleem of zijn zij het probleem? Het aanspreken van anderen is misschien niet verstandig. Wat is dan wel verstandig volgens jou? Het lijkt mij dat er meer signaalwaarde uitgaat van het aanspreken van anderen dan het dragen van een mondkapje. Aangezien NS de reizigers niet of onvoldoende aanspreekt zullen de reizigers het dan wel zelf moeten doen.

 

Handhaving kost veel geld, maar al die ziekenhuisopnames en de economie in het slop nog veel meer. Bovendien ben je anders een groot gedeelte van het geld toch kwijt aan het betalen van werkloze mensen.

Een manier om te ondervangen dat mensen alleen een mondkapje op hebben in het zicht van een conducteur, is dat er BOA's of (spoorweg)politie in burger in coupé's gaat zitten.

Handhaving kost veel geld, maar al die ziekenhuisopnames en de economie in het slop nog veel meer. Bovendien ben je anders een groot gedeelte van het geld toch kwijt aan het betalen van werkloze mensen.

Een manier om te ondervangen dat mensen alleen een mondkapje op hebben in het zicht van een conducteur, is dat er BOA's of (spoorweg)politie in burger in coupé's gaat zitten.

Keep on dreaming, dan zit elke agent straks in burger in de trein en is er niemand meer om in de steden te handhaven.

Reputatie 7
Badge

Dan moet je inderdaad een hele grote blik BOA's opentrekken. En dan gaat de prijs van het treinkaartje ook rap omhoog. 

Militairen inzetten, die lopen liever door de trein te patrouilleren met schoolkinderen en dagjesmensen dan in de woestijn van Syrië, en misschien nog nuttiger ook.....

Reputatie 5

Handhaving kan helpen, maar brengt ook extra besmettingsrisico’s met zich mee en kost een hoop geld. Daarnaast kun je niet blijven handhaven “tot achter de voordeur”. De virusverspreiders moeten zelf tot inkeer komen. Dat zijn “wij” dus.

 

 

Volgens mij gaat dit topic over mondkapjesgedrag in de trein en niet tot achter de voordeur.

Reputatie 5

.Ik heb de oplossing niet, maar ik denk dat Darwin ons hier uiteindelijk gaat helpen, hoe vervelend ook. Het wordt misschien een oplossing van de lange adem.

Survival of the fittest. Hoe sociaal...

Reputatie 5

Militairen inzetten, die lopen liever door de trein te patrouilleren met schoolkinderen en dagjesmensen dan in de woestijn van Syrië, en misschien nog nuttiger ook.....

@jeroen, @vareo, @deventer

Ik blijf het een zwaktebod vinden om dan maar niets te doen. Conducteurs verstoppen zich in de trein en de reiziger moet zelf maar zien. Vinden jullie dat terecht?

Heb je @mariskah mijn vraag al beantwoord hoe jij dan de IC Amersfoort naar Groningen zou bewaken als HC, eerder gesteld in dit topic ? 

Reputatie 5

Heb je @mariskah mijn vraag al beantwoord hoe jij dan de IC Amersfoort naar Groningen zou bewaken als HC, eerder gesteld in dit topic ? 

Ja hoor, als je goed gelezen zou hebben had je het volgende kunnen lezen. Dat kan alsnog natuurlijk maar ik zal het hier nog even voor je weergeven:

Als ik zou constateren dat de maatregelen onuitvoerbaar zijn dan zou ik dit neerleggen bij mijn werkgever waar het hoort, en niet bij de reiziger

…..

Als ik zou constateren dat de maatregelen onuitvoerbaar zijn dan zou ik dit neerleggen bij mijn werkgever waar het hoort, en niet bij de reiziger

Nou dat is echt wel bekend bij het management.   En wat stelt het management voor, minder Hc’s op de treinen in de toekomst.

 

Reputatie 5

…..

Als ik zou constateren dat de maatregelen onuitvoerbaar zijn dan zou ik dit neerleggen bij mijn werkgever waar het hoort, en niet bij de reiziger

Nou dat is echt wel bekend bij het management.   En wat stelt het management voor, minder Hc’s op de treinen in de toekomst.

 

Tja, maar het is mijn werkgever niet. Het is jouw werkgever. Als jouw werkgever afspraken maakt met de overheid over toezicht op de mondkapjesplicht in de trein en die afspraken worden vervolgens niet nagekomen omdat er te weinig personeel is om het uit te voeren en/of omdat het weinige personeel dat er is het liever niet wil uitvoeren of van mening is dat het onuivoerbaar is dan is het wel heel onterecht om dat probleem naar de reizigers door te schuiven. Jullie hebben toch een vakbond ga daar dan klagen. Dit is gewoon een omkering van de feiten. Zo heb ik van NS medewerkers in het verleden ook al eens gehoord dat het probleem niet was dat er te weinig treinen waren, wel nee. Er waren gewoon te veel reizigers! Illustratief voor het totale gebrek aan klantvriendelijkheid. Welk bedrijf klaagt er in vredesnaam nou over een teveel aan klanten?

@Jeroendat verhoogde risico werkt het treinpersoneel zelf in de hand door niet structureel te controleren op het dragen van mondkapjes.

 


Het in de drukte begeven zoals op de o.a. perrons waar geen mondkapjes verplicht zijn verhoogt ons risico al in tegenstelling tot mensen die de drukte kunnen mijden.

En een ieder die geen mondkapje draagt verhoogt het risico voor de ander, ook de mondkapjes die wij vanuit de NS krijgen beschermen voornamelijk de ander en niet onszelf. Daarbij zijn de risico's op besmetting altijd groter als je met meer mensen in contact komt dan als je maar met een enkeling in contact komt.

En met de huidige situatie waar de cijfers weer flink oplopen kan ik de collega's niet geheel ongelijk geven dat ze aan hun eigen gezondheid denken.  In de tijd dat de cijfers laag waren was het risico beperkt en was controleren naar mijn idee gewoon goed mogelijk zonder veel extra risico's.

Klopt niet, niet medische mondmaskers zijn niet dicht genoeg om de virus deeltjes op te vangen. Anders hadden wij ze in het ziekenhuis al lang gebruikt. Daarnaast is er toegegeven dat het om gedrags beïnvloeding gaat. 

 

Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.

Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.

Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.

 

Tja, maar het is mijn werkgever niet.

Inderdaad, je bent de klant. Al eens overwogen, immers je mening staat voor jou onomstotelijk vast, om een officiële klacht in te dienen over een OV vervoerder bij een officieel klachten orgaan. Klagen op een klantenforum tegen medeklanten en een verdwaalde werknemer heeft in de regel erg weinig nut @mariskah ?

En over Spanje, als men daar net zo hygiënisch omgaat met het wegwerp mondneuskapje als hier bijna iedereen doet is het ook wel logisch dat men besmet raakt.

Zeer vele weten nog geeneens hoe op te zetten, of wat de voor- of achterkant is. Sommige zijn zichtbaar vuil na weken gebruik.

De maskers helpen zeker wel, maar de gebruiker weet niet hoe er mee om te gaan 😭 

Reputatie 7
Badge +3

Jullie hebben toch een vakbond ga daar dan klagen.

Misschien even het nieuws volgen? De plannen van NS vallen niet echt goed bij de vakbondsleden https://www.nu.nl/economie/6080897/vakbondsleden-verwerpen-massaal-bezuinigingsplannen-ns.html  

Reputatie 5

Tja, maar het is mijn werkgever niet.

Inderdaad, je bent de klant. Al eens overwogen, immers je mening staat voor jou onomstoten vast, om een officiële klacht in te dienen over een OV vervoerder bij een officieel klachten orgaan. Klagen op een klantenforum tegem medeklanten en een verdwaalde werknemer heeft in de regel erg weinig nut @mariskah ?

Ja hoor, allang gedaan bij alle instanties die ik kon bedenken. BIJ NS zelf. t is nog even wachten tot die klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld en dan kan ik ermee naar de OV Ombudsman en bij de rijksoverheid zelf oa. En, waar heb jij een officiële klacht ingediend? Als verdwaalde werknemer, daarmee bedoel je dan oa jezelf neem ik aan, zie ik hier ook heel wat klachten van jouw kant voorbijkomen.

Reputatie 5

Jullie hebben toch een vakbond ga daar dan klagen.

Misschien even het nieuws volgen? De plannen van NS vallen niet echt goed bij de vakbondsleden https://www.nu.nl/economie/6080897/vakbondsleden-ve

Jullie hebben toch een vakbond ga daar dan klagen.

Misschien even het nieuws volgen? De plannen van NS vallen niet echt goed bij de vakbondsleden https://www.nu.nl/economie/6080897/vakbondsleden-verwerpen-massaal-bezuinigingsplannen-ns.html  

 

rwerpen-massaal-bezuinigingsplannen-ns.html  

Je begrijpt als altijd toch weer niet precies waar deze discussie nou over gaat.Volg jij maar fijn het nieuws hoor lekker thuis voor de tv! Ik kan de komende dagen weer in de trein zitten tussen een heleboel reizigers die geen mondkapje dragen

Reputatie 7
Badge +3

Oh ja, lekker makkelijk. Jij vindt dat NS medewerkers niet goed hun werk en dat ze bij klachten wat betreft hun werkgever maar moeten klagen bij hun vakbond. Dat ze de bezuinigsplannen verwerpen is een behoorlijke klacht richting de werkgever en als ik dat laat zien dan begin je tegen mij te katten. 

En, waar heb jij een officiële klacht ingediend? 

De tijd dat ik überhaupt een klacht ergens over indiende ligt ver achter mij. Kwestie van wat ouder worden @mariskah denk ik.....Daar maak ik mij dus niet meer druk over. Kost gewoon te veel energie en tijd, en leverd in de regel niets op.

Laat je de uitkomst van je vele ingediende klachten alhier nog even horen ?

Reputatie 5

Oh ja, lekker makkelijk. Jij vindt dat NS medewerkers niet goed hun werk en dat ze bij klachten wat betreft hun werkgever maar moeten klagen bij hun vakbond. Dat ze de bezuinigsplannen verwerpen is een behoorlijke klacht richting de werkgever en als ik dat laat zien dan begin je tegen mij te katten. 

Ik heb geprobeerd je erop te attenderen dat de discussie gaat over de huidige situatie in de trein en over hoe nu toezicht wordt gehouden op de mondkapjesplicht en niet over bezuinigingsplannen in de toekomst. Ik constateer inderdaad elke dag, op dit moment ook weer, dat er geen controle is op de mondkapjesplicht en dat vind ik een slechte zaak. Ook vind ik het niet kloppen dat een groot deel van het NS personeel hier steeds de verantwoordelijkheid bij de reiziger legt terwijl ze zichzelf verstoppen in de trein. Jij hoeft niet met het OV en de conducteur zit lekker in zijn hokje. Dus wie is er hier nou makkelijk?

 

Reputatie 5

En, waar heb jij een officiële klacht ingediend? 

De tijd dat ik überhaupt een klacht ergens over indiende ligt ver achter mij. Kwestie van wat ouder worden @mariskah denk ik.....Daar maak ik mij dus niet meer druk over. Kost gewoon te veel energie en tijd, en leverd in de regel niets op.

Laat je de uitkomst van je vele ingediende klachten alhier nog even horen ?

Met zo'n instelling begrijp ik nu ook veel beter waarom het de NS maar nooit lukt de problemen op te lossen..Geen tijd en energie aan besteden, niet druk maken, de vetantwoordelijkheid afschuiven op anderen. Ik ben iets ouder dan jij denkt vermoed ik. Gelukkig heeft bovenstaande mentaliteit niets te maken met ouder worden, ik heb er in ieder geval geen last van gelukkig.

Maar waarom controle op de mondneuskapjes @mariskah ? De trein is geen kleuterklas, en de Pandemie is geen grap.

Als alle reizigers zich nu eens gewoon verantwoordelijk gaan gedragen en stopen met hun belachelijke toneelstukjes met mondneuskapjes snel weer afdoen, verkeerd dragen, zgn vergeten, 100 km doen over een kopje koude koffie dan zou de treinreis voor iedereen prettig en veilig zijn.

Denk dat veel treinpersoneel wel een beetje klaar is na maanden dweilen met de kraan open.......

Ik denk dat @mariskah toch liever ziet dat we uit onvrede de treinen laten staan uit protest richting de werkgever en de overheid die het NS personeel opzadelt met toezicht op (on)volwassen reizigers die het erg veel moeite vinden om hun mondkapje op te doen/houden tijdens hun treinreis.

Gezien het afwijzen van het pact door een grote meerderheid van het personeel wordt dit stilzetten van de treinen mogelijk binnenkort nog wel werkelijkheid ook, dan is @mariskah haar probleem ook opgelost.

Want tja, volwassen mensen moet je natuurlijk als kleuterklas zien omdat ze geen verantwoordelijkheid kennen richting anderen wat betreft het gebruik van mondneusmaskers tijdens hun OV reis.

Overigens heeft @mariskah inmiddels in meerdere berichten aangegeven dat ze zich niet meer in de discussie zou mengen en dat doet ze ook nog steeds. :rofl:

Reageer