wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7141 Bekeken


Toon eerste bericht

269 reacties

Duidelijk hoe jij en je collega's er in staan Jeroen. 

Erg verhelderend. 

Badge +3

Wat ik zei (passagierende NS medewerker in Arriva trein) was niet om vingertje te wijzen, maar voor de reiziger in kwestie was het natuurlijk vreemd dat hij/zij een mondkapje op moest, terwijl voor de MCN/HC die tegenover hem zat een faceshield blijkbaar voldoende was…

Het virus maakt immers geen onderscheid tussen een NS personeelslid en andere reizigers, en dat het dragen van een NS uniform je ineens toestaat om geen mondkapje te hoeven dragen in een Arriva trein komt natuurlijk ook een beetje vreemd over, toch?

Lastig in ieder geval, want ben je tijdens woon-werkverkeer in dienst/functie?

Lastig in ieder geval, want ben je tijdens woon-werkverkeer in dienst/functie?

Wat maakt men zich hier bij herhaling toch druk over het OV personeel. Mijn mening is dat het OV personeel verantwoordelijk werkt en vanzelfsprekend de regelgeving hierin volgt en het goede voorbeeld geeft. Op een reizigersforum is het misschien beter de nadruk te leggen op de (mede-) reiziger. Daar kan je nog heel wat over schrijven.

En ook bij deze vraag @Robert B speelt helemaal niet de vraag of deze OV medewerker in functie is maar wat er in het interne bedrijfsprotocol staat. En dan blijkt een gezichtsscherm juist vermeld te staan, een OV medewerker mag dan juist geen door de werkgever verstrekt mondneuskapje dragen in "eigen" tijd. Reist de medewerker in de "baas" zijn tijd, dan mag de medewerker zelf een keuze maken.

Badge +3

Dat laatste snap ik niet helemaal, want wat je in je eigen tijd doet heeft een werkgever weinig mee te maken (zolang dat geen invloed heeft op je werk, dus even een jointje in je pauze is geen goed idee).

Maar als ik een door mijn werkgever verstrekt mondkapje (gaat per doos van 50) gebruik in mijn ‘eigen tijd’ is dat niet zo'n probleem, alhoewel… je neemt toch ook geen WC papier van je werk mee naar huis?

Maar goed, een spatscherm mag dus tijdens het werk voor ov-personeel. Als een HC in ‘eigen tijd’ met een (door NS verstrekt, dus de spreekwoordelijke rol WC papier) spatscherm in een Arriva trein gaat zitten dan krijg je scheve gezichten, vandaar mijn opmerking. Zet dan gewoon een mondkapje op en klaar. @Jeroen doet dat dus ook gewoon.

Hoe je er tijdens je werk van NS mee mag omgaan doet er niet toe, je zit nu gewoon als reiziger in een trein/bus/tram/metro!

En dan met name wegens (willekeurige, deze van 10 min geleden) reacties als deze:

@NS_online ik ga nu voor de 3e keer op een rij met de trein en zie allemaal mensen met hun mondkapje als een soort “kinluier” en verder geen conducteur in zicht. Ik ben na 3 dagen ook wel klaar met politie agent spelen. Kunnen jullie dit oplossen?

NS: Wij raden in zo'n geval aan om toch langs een conducteur te lopen. Die kan gepaste actie ondernemen. ^RW

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat interne bedrijfsprotocol kent de gemiddelde reiziger niet, want dat is intern.

Hoe je er tijdens je werk van NS mee mag omgaan doet er niet toe, je zit nu gewoon als reiziger in een trein/bus/tram/metro!

Tijdens woon/werkverkeer mag OV personeel @Robert B ook een uniform aan in "eigen" tijd. Dit reizen heeft ook verzekeringstechnisch een aparte status. Met een "gewone" reiziger is het zeker niet te vergelijken.

@Momo Het Wetboek kent ook niet iedereen uit zijn hoofd, zelfs geheel openbaar. En soms zeer handig hier kennis van te hebben 😏

Reputatie 7
Badge +3

Het Wetboek is zoals je zegt openbaar, dus kun je zeggen dat mensen zelf iets op kunnen zoeken. Een intern bedrijfsprotocol is niet openbaar dus kun je niet verwachten dat reizigers daarvan op de hoogte zijn. Verwijs dan naar de informatie op de site van de Rijksoverheid.

Of NS moet over bepaalde dingen, zoals gebruik van spatschermen door medewerkers, een uitleg zetten op de pagina over de corona maatregelen. Busmaatschappijen gaven wel aan waarom hun chauffeurs geen mondkapjes ophoefden. 

Een intern bedrijfsprotocol is niet openbaar dus kun je niet verwachten dat reizigers daarvan op de hoogte zijn

Meer dan 99 procent van de reizigers zijn hier ook helemaal niet in geïnteresseerd en gaan er van uit dat het personeel volgens regelgeving handelt en hoeft niet alles tot drie cijfers achter de komma te weten over interne bedrijfsprocessen.

Als ik weer eens met de KLM vlieg vraag ik mij ook niet af waarom nou net de ene stewardess een ander jasje draagt 😀

Badge +3

Dat was toch iets met ‘laat iedereen het maar gewoon (beperkt) krijgen’ en daarna iets met groepsimmuniteit of zo?

Eigenlijk was dat het beste plan… Toen!

Reputatie 7

Uit het gerenommeerde tijdschrift Nature mbt groepsimmuniteit (Herd immunity: where are we ?)

“At this stage, only non-pharmaceutical interventions, such as social distancing, patient isolation, face masks and hand hygiene, have proven effective in controlling the circulation of the virus and should therefore be strictly enforced”.

 

https://www.nature.com/articles/s41577-020-00451-5

Reputatie 7
Badge +3

Ons nieuwe handelingsperspectief is uit en daar zijn geen wijzigingen opgenomen tav een eet of drinkverbod. Er staat dat er nog steeds gegeten en gedronken mag worden, maar dat het niet de bedoeling is om hele maaltijden te gaan nuttigen. Advies blijft om op het perron of station te eten en te drinken. Aangezien dit dus niet overeenkomt met de site van de Rijksoverheid is er veel onduidelijkheid en intern gevraagd voor duidelijkheid. Ik vrees dat dit verschil in inzicht nog blijft door deze troebele communicatie.

Wel of geen verbod maakt mij weinig uit, wel dat het eenduidig gaat worden. 

Wordt ongetwijfeld snel vervolgd.

De tekst op die ene pagina van de Rijksoverheid is aangepast, die is nu””Houd het mondkapje tijdens de reis op. Wilt u toch iets eten of drinken? Doe dat zoveel mogelijk voor of na de reis.” en zegt nu hetzelfde als degene die er al eerder stond

Om nog even een on-topic reactie te geven gisteren naar Arnhem gegaan met de trein en vandaag weer terug. Ritten van zon kleine 150 km. Ongeveer 2 uur met de rein dus. Zowel gisteren als vandaag geen NS-personeel in de trein gezien. Dus ook niet langslopen in de trein. 

Als het goed is is deze herstelde fout op de website van de Rijksoverheid op 2 oktober ook intern aan al het personeel gecommuniceerd. Dus geen onduidelijkheid meer, regels zijn weer zoals ze al reeds waren @Momo 

Reputatie 7
Badge +3

Goed dat de onduidelijkheid nu weg is, het was natuurlijk erg vreemd dat 2 pagina's van de Rijksoverheid elkaar tegenspraken op dit punt. 

Reputatie 1

Ik had het over A, B en Z. Er zullen ook C, D en F zijn die misschien hoger scoren dan Z, beter uitlegbaar zijn en op minder weerstand stuiten. Plus ik gaf al aan dat het ook per situatie kan verschillen.

Ik denk bv ook wat ons Belgisch forumlid eens meldde over maskerplicht bij onze zuiderburen, zoals mondkapje ook verplicht wanneer je alleen op een bospad loopt. Is niet uit te leggen en voegt niets toe.

Als ik afstand kan houden, voegt een mondkapje niets of maar zeer weinig toe. Als ik drukte vermijd, voegt een mondkapje niets of maar zeer weinig toe. Als er goede andere maatregelen zijn, voegt een mondkapje niets of maar zeer weinig toe. Als deze dingen niet mogelijk zijn zal een mondkapje misschien wel iets helpen.

Daarnaast is mij nog steeds niet duidelijk hoeveel effect een mondkapje echt heeft. Er is onder experts nog steeds geen consensus over de rol van aerosolen bij de verpreiding. De door het publiek gebruikte mondkapjes houden prima de grotere druppels die binnen 1,5 meter naar de grond vallen tegen, maar filteren veel minder goed de kleine druppeltjes. Als juist die kleine druppeltjes zorgen voor veel besmetting dan gaan die zo door die simpele mondkapjes heen en zweven ze dus alsnog gewoon in de lucht. Zo'n mondkapjes beschermt jou en anderen dan in dat geval dus alleen tegen de grotere druppels die je al kan vermijden door afstand te houden,uiteraard in die situaties waarin die afstand mogelijk is. 

 

Kan je deze discussie misschien elders voortzetten? 
Je hoeft niet met het OV

Wat betreft de update,

Niet zo vreemd, zeer waarschijnlijk op één of meerdere punten aangevuld, zonder andere onderwerpen te wijzigen of te verwijderen @mrfreeze  

Reputatie 5

En dan heb ik nog niet eens genoemd dat volgens de afspraken in het protocol verantwoord blijven reizen met het OV van de rijksoverheid de NS toezicht dient te houden op de mondkapjesplicht in de trein 

Reputatie 5

Zoals eerder gezegd, ik ga geen eindeloze en nutteloze discussies meer aan over dit onderwerp. Maar dit wil er nog wel over zeggen: ik ben reiziger dus klant bij NS. Ik ben daar geen werknemer. Als werknemer ben ik verantwoordelijk voor de mensen met wie ik te maken heb, ook als dat risico's met zich meebrengt. En niet andersom. Ik vind jouw argumenten dus niet relevant. Niet wat betreft gezondheidsrisico voor NS personeel en niet wat betreft eigen verantwoordelijkheid van de reiziger. Want dat heeft NS zelf erbij bedacht, de afspraak was toezicht houden op mondkapjes gedrag in de treinen en die afspraak wordt gewoon niet nagekomen. De problemen die jij beschrijft worden veroorzaakt doordat er veel te weinig toezicht is. Reizigers kunnen maar doen en laten wat ze willen. Ik heb gisteren twee jongens aangesproken op hun mondkapjesgedrag en ze waren heel verbaasd hierover. Nou wat kinderachtig zei er een het lijkt wel of ik op school ben. Maar zo moet het helaas wel en dat weet NS uit ervaring heel goed. Zo ging het met de invoering van de ov chipkaart, de rookpalen en nu met het rookverbod. Ik zie op het station wel V&S personeel als haviken loeren op rokers maar de 1,5 meter afstand op de stations waar volgens het protocol verantwoord blijven reizen met het ov van de rijksoverheid toezicht op gehouden zou worden naast de mondkapjesplicht in de trein, daar is dan geen aandacht voor. NS blijft wat dit betreft in gebreke en brengt de gezondheid van reizigers hierdoor in gevaar.

Reputatie 5

Juist! En wie heeft het nu eigenlijk voor het zeggen in de trein? Op dit moment zijn de reizigers aan elkaar overgeleverd. Maar dat zou toch gewoon de conducteur moeten zijn al dan niet met ondersteuning van personeel van V&S?

als je ziet dat verschillende mensen zich niet aan de regels houden, dan roep je toch om dat je niet eerder vertrekt dan als iedereen het mondkapje opheeft en ophoudt.

Nou dat experiment zal een flinke dip in de punctualiteit gaan geven, dan rijdt er nog maar weinig. 

En @mariskah je roept om het hardst om veel meer en vooral continue mondneuskapjes toezicht in de praktijk op de trein, maar hoe zou jij dit dan toepassen op de trein.

Mariskah je gaat op stap met Virm4 + Virm4 op het traject Amersfoort - Zwolle - Assen - Groningen. Vanzelfsprekend ben je als HC dan alleen. Hoe ga jij de continue controle doen ? En wat doe je en waar als iemand weigert een kapje te dragen ?

@Jeroenals je ziet dat verschillende mensen zich niet aan de regels houden, dan roep je toch om dat je niet eerder vertrekt dan als iedereen het mondkapje opheeft en ophoudt. 

Het treinpersoneel moet de veiligheid van de reiziger waarborgen. Een mondkapje dragen is voor de veiligheid van de medereiziger. De medereiziger kan op het (juist) dragen attenderen, het treinpersoneel zal het moeten. Als iedereen het kapje correct draagt hoeft een conducteur zich dan ook niet op te sluiten als hij/zij bang is voor besmetting.

Veiligheid is voor mij iets heel anders dan gezondheid en gezondheid staat verder neit in de taakomschrijving van een Hc.

En zoals Deventer aangeeft zal ik dan als machinist weinig rijden omdat er in elke trein wel een reiziegr is die de verplichting tot het (juist) dragen van een mondkapje aan zijn/haar laars lapt.

Maar als ik zelf langs de trein loop attendeer ik mensen ook op het mondkapje, als iemand er geen één op heb dan geef ik dat aan en zolang ze er geen op hebben blijf ik wachten en geef ze de mogelijkheid er 1 op te doen of uit mijn trein te stappen.

Echter loop ik niet op elk station langs de trein en zie ik bij ee ndubbeldekker ook de bovenzijde niet. Maar zoals ik al aangaf controleert V&S geregeld bij ons in de regio op de treinen maar 1 station nadat ze zijn uitgestapt is het weer feest qua mondkapjes. Het is en blijft gewoon triest gedrag van reizigers die denken dat de plicht niet voor hen geldt.  En je kunt dat wel de verantwoording vinden van de Hc maar dat is het totaal niet, net zoals dat stoppen voor een rood verkeerslicht niet de verantwoording is van de Politie en in het geval van de trein de verantwoording is van IL&T.  Want bij het ontbreken van controle daar op zou ik dus gewoon door rood mogen rijden en kan ik wijzen naar de Politie of IL&T omdat er zo weinig op gehandhaafd wordt.

Kom op zeg, in wat voor wereld leven jullie.


Service verlenen wel, kaartjes controleren doet nu niet iedereen. Ook Hc's maken zich zorgen over hun gezondheid aangezien ze wel de hele dag met diverse reizigers te maken hebben die uit het hele land komen en dus ook uit de corona haarden. Zoals hier boven al wordt aangegeven MOGEN ze door de trein heen voor een service rondje of kaart controle, maar een ieder maakt zelf de afweging op dit moment en daar denken de Hc's verschillend over.

De meeste mensen proberen zo min mogelijk met anderen in aanraking te komen ter voorkoming van besmetting, dat is voor het treinpersoneel veelal niet anders.

Hoezo wordt er wel service verleend? Zaterdag de reis Heemskerk-Arnhem gemaakt en zondag Arnhem-Heemskerk. Op beide dagen alleen maar personeel op het perron gezien en niet in de trein. 

Is toch een zeer lang traject met slechts 1 overstap in Amsterdam. Er is volgens mij alle tijd om tussen Amsterdam en Arnhem minimaal 1 keer door de trein te lopen (geldt in principe ook voor Heemskerk-Amsterdam, maar dat traject heeft wel belachelijk veel tussenstops) om een zgn serviceronde te maken. Waarom gebeurt dat dan niet??

Reputatie 1

@mariskahdie kunnen we ook omdraaien, als jij maar geen risico loopt op corona dan is het goed want de gezondheid van de Hc interesseert jou weinig/niet. Deze collega's worden hier wel elke werkdag gedurende elke keer dat ze door de trein gaan aan bloot gesteld, lopen door meerdere coupes heen en meerdere treinen per dag.  Want iedere reiziger verwacht ze na elk statio ndoor de trein te zien lopen en daarbij lopen ze uiteindelijk vele malen meer risico.

Het begint nog steeds bij de reiziger zelf die gewoon lak heeft aan de maatregelen en die na controle gewoon het kapje weer af doet. Schandalig gedrag van je mede reizigers maakt dit tot een probleem, controle zou helemaal niet nodig moeten zijn als iedereen gewoon zijn/haar verantwoordelijkheid neemt.

Maar ja, het is weer oh zo makkelijk om het af te schuiven op de controles terwijl dat dweilen is met de kraan open.

En goed, nu gaan we controleren ne hebben we een reiziger zonder mondkapje en gaan we die uit de trein zetten en bekeuren. Reiziger wil de trein niet uit dus poltie laten komen.  Hoe lang denk je dat de trein hierdoor stil blijft staan op het perron ?

Afgelopen week te maken gehad met zo'n probleem geval die pertinent weigerde een mondkapje op te doen ondanks meerdere waarschuwingen van de Hc op mijn trein. Puntje bij paaltje dacht ze net voordat V&S bij de trein kwam het kapje op te doen en onder de boete uit te komen.  Nou dat dacht ik en de Hc dus even niet, mevrouw heeft een boete gehad voor het mondkapje en ook nog voor het niet tonen van een ID. Politie moest erbij komen en al bij al heeft het dus 15 minuten geduurd en toen moest de Hc de combibon nog compleet gaan uitschrijven.

Als iedere reiziegr gewoon zijn/haar verantwoordelijkheid serieus nam richting de mede passagiers dan was dit hele topic overbodig geweest.  Maar helaas wonen we steeds meer in een land waar we egoistisch zijn en totaal geen rekening meer houden met een ander.

De gezondheid van de HC interesseert me wel, daarom draag ik een mondkapje

Reputatie 1

Kan je deze discussie misschien elders voortzetten? 
Je hoeft niet met het OV

En waarom vraag je dit niet ook aan de andere deelnemer in de discussie, maar alleen aan degene wiens mening je blijkbaar niet aanstaat?

FYI, ik reis al een tijd niet met het OV, al voordat we te maken hadden met Corona en om redenen die niets met Corona of mondkjapjes te maken hebben. Maar zou ik door bepaalde omstandigheden wel met het OV moeten dan zal ik geheel volgens de regels een mondkapje dragen, of er nu wel of geen controle is.  De bezwaren die ik uitte in de discusse betreffen vooral het nut van mondkapjes (met name de mondkapjes zoals die overal te koop zijn of zelf gemaakt worden) in situaties waar er andere maatregelen getroffen zijn of mogelijk zijn, zoals een kuchscherm of 1,5 meter afstand. Dit laatste is in OV voertuigen niet altijd mogelijk. 

Omdat de discussie gaat over handhaven van mondkapjesplicht in de trein, er is vast een forum waar je kan discussiëren over adviezen in de supermarkt.

De vraag moet niet zijn “wanneer gaan conducteurs handhaven?”, maar “wat kan ik zelf doen?”. En dan niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Kijk, nu komen we ergens :grinning:  Ik ben niet alwetend, maar het idee is dat iedereen zich gaat realiseren dat “wij” het probleem zijn, niet “zij”. Heel goed dat je zelf een mondkapje draagt, met name om anderen te beschermen! Ik denk dat de signaalwaarde van het dragen van een mondkapje al heel goed helpt. Het aanspreken van anderen is misschien niet verstandig; het laatste wat je wilt is een (verhitte) discussie in een afgesloten ruimte. Niet met mondkapje en zeker niet zonder mondkapje.

Reageer