Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

388 reacties

Ik ben een aantal weken gewisseld naar Flex, vooral omdat je daarmee dat n de trein kunt wisselen naar eerste klas bij drukte. Per losse reis. Nu ben ik net overgeschakeld en kees ik dat de klassewissel geldt rot morgenochtend. Ik vond het heel onprettig dat dit is veranderd binnen zo korte termijn en zonder aankondiging. Of is er iets mis? Groet!

Badge +3

Bij het activeren van NS Flex wordt het saldo van de kaart verwijderd want je reist dan overal op rekening, en in principe ook in bus/tram/metro (volgens de NS en het principe van Flex).

Maar blijkbaar wordt het saldo toch aangesproken. Dat is op zich goed nieuws want dat betekent dat het gratis Rotterdam abonnement naar behoren werkt (en je dus niet op voltarief of met 34% leeftijdskorting reist zoals met NS Flex).

De oplossing is om het saldo aan te (laten) vullen tot 0. Dat kan bij een RET servicebalie in Rotterdam (Centraal Station, of metrostations Beurs en Zuidplein), of anders zelf een paar euro opladen bij een automaat (supermarkt e.d.).

Voor reizen met de trein is een negatief saldo geen enkel probleem.

Reputatie 7
Badge +4

Mogelijk is er iets mis gegaan met activeren of in- of uitchecken. Zo te zien heeft u geen automatisch opladen. Met een negatief saldo kunt u de trein niet in, u moet Flex eenmalig activeren.

 

Voor het activeren van Flex afgelopen woensdag had ik €36,56 op mijn OV kaart staan. Vandaag kon ik bijna de bus in Spijkenisse niet in omdat mijn saldo -€0,98 bedroeg. De reis van Rotterdam naar Spijkenisse was de eerste reis deze week en gezien mijn leeftijd reis ik in Rotterdam gratis met het OV. Morgen wil ik naar Utrecht maar vraag me af of ik met een negatief saldo de trein in mag.

Badge +3

Alle treinreizen waarvoor u in de spitsuren incheckt, en alle reizen met bus, tram en metro, worden achteraf in rekening gebracht op de maandelijkse factuur waar ook de abonnementskosten voor de volgende maand op staan. U moet dus geen saldo laden en kunt gewoon in- en uitchecken in de spitsuren; de kosten worden aan het eind van de maand van uw bankrekening afgeschreven, tegelijk met het abonnementsgeld voor de volgende maand.

Ik heb de NS FLEX Dal vrij abbonement.

alleen heb ik wel een vraagje. Ik reis onbeperkt gratis in de dal uren, weekend + feestdagen.

Alleen stel ik reis in de ochtend (voor 9uur ochtend) moet ik dan gewoon mijn ov opladen en geld erop doen? Of hoe gaat dat in zijn werking? Want ik had namelijk nog wel geld erop, alleen dat wordt van mijn volgende factuur afgehaald..

 

 

Badge +3

Dubbel gepost, zie ook hier.

Reputatie 7
Badge +3

Als u een Flex abonnement langer dan een maand heeft kunt u dit op elk moment wijzigen naar Flex zonder abonnement. Dan betaalt u €0. Wijzigen kunt u doen in uw MijnNS account of via de klantenservice.

Reputatie 1

Vraag :
Als gevolg van nieuwe COVID-maatregelen in mijn bedrijf zal ik bijna de hele maand december thuiswerken.
Mijn NS Flex is op 21 november automatisch verlengd. Is er een manier om het abonnement voor deze maand te annuleren of te onderbreken ? Anders betaal ik een vaste prijs voor niets. Kunt u mij alstublieft helpen?

Heb U-OV een bericht via online formulier gestuurd en hoop dat ze reageren, ik ga geen 0900 nummer bellen voor 0,99 euro.

Het gaat mij om het principe. Dit is een duidelijk voorbeeld van kastje naar de muur sturen en makkelijk geld van iemand’s rekening kunnen halen zonder daartegen iets eenvoudigs te kunnen doen om dat te herstellen...

Reputatie 6
Badge +2

Hoi treingebruiker2! Heb je al contact gehad met U-OV? Als ze jou ook niet verder kunnen helpen, kijk ik graag nog met je mee. Zou je hiervoor mij een privéberichtje willen sturen?

Chat reageert niemand op en klantenservice geeft me alleen het klantenservicenummer van U-OV.

En op Utrecht CS zitten zowel medewerkers van U-OV en NS die me niet verder kunnen helpen met dit opstartarief te crediteren...

Goedenavond treingebruiker2 en excuses voor de late reactie! Je kunt hiervoor contact op nemen met onze Klantenservice. Deze is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS'). Mijn collega's kunnen dan mee kijken wat er precies aan de hand is!

Goedemiddag, op de factuur van mijn NS flex abbo staat een verkeerde Busrit (want ook facturen voor bus en metro komen erop) met ditto bedrag. Hoe regel ik dat dit gecorrigeerd wordt?

Badge +3

Nee, Flex is Flex ongeacht welke variant. Het staat op je kaart als Reizen op Rekening NS.

Als je bij een NS kaartautomaat saldo geladen hebt dan heb je géén Flex, want saldo laden bij NS kan dan niet meer.

Kijk in Mijn NS welk abonnement er actief is, en als daar Flex Dal Voordeel staat neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat of social media) om een nieuwe bestelling voor je klaar te zetten.

Di 19 oktober is mijn NS Flex Dal-voordeel abonnement gestart (geen NS Flex basis). Die dag ging ik ook direct reizen, maar ik krijg direct de melding dat er geen saldo op mijn OV-chipkaart stond. Blijkbaar was mijn saldo (wat eerder via automatisch opwaarderen telkens >€20 was) er af gehaald, maar de OV-poorten herkenden mijn NS Flex abonnement niet. Die dag heb ik ook moeten overstappen, waarbij ik weer dezelfde melding kreeg. Die dag heb ik dus €50 op mijn OV-chipkaart moeten zetten om te kunnen reizen. Werkt het reizen op Saldo via NS Flex gewoon niet goed of moet ik nog een ander abonnement starten?

Flex is reizen op rekening. Je hebt geen saldo meer nodig. Wanneer je Flex op een bestaande kaart hebt gezet, moet je Flex nog activeren via automaat.

Flex had ik geactiveerd op de bestaande kaart via een automaat. Daarna vroegen alsnog de OV-poortjes om saldo (melding “Onvoldoende Saldo”). Moet ik naast NS Flex Dal-voordeel ook nog NS Flex basis op mijn kaart zetten?

Reputatie 7
Badge +3

Di 19 oktober is mijn NS Flex Dal-voordeel abonnement gestart (geen NS Flex basis). Die dag ging ik ook direct reizen, maar ik krijg direct de melding dat er geen saldo op mijn OV-chipkaart stond. Blijkbaar was mijn saldo (wat eerder via automatisch opwaarderen telkens >€20 was) er af gehaald, maar de OV-poorten herkenden mijn NS Flex abonnement niet. Die dag heb ik ook moeten overstappen, waarbij ik weer dezelfde melding kreeg. Die dag heb ik dus €50 op mijn OV-chipkaart moeten zetten om te kunnen reizen. Werkt het reizen op Saldo via NS Flex gewoon niet goed of moet ik nog een ander abonnement starten?

Flex is reizen op rekening. Je hebt geen saldo meer nodig. Wanneer je Flex op een bestaande kaart hebt gezet, moet je Flex nog activeren via automaat.

Di 19 oktober is mijn NS Flex Dal-voordeel abonnement gestart (geen NS Flex basis). Die dag ging ik ook direct reizen, maar ik krijg direct de melding dat er geen saldo op mijn OV-chipkaart stond. Blijkbaar was mijn saldo (wat eerder via automatisch opwaarderen telkens >€20 was) er af gehaald, maar de OV-poorten herkenden mijn NS Flex abonnement niet. Die dag heb ik ook moeten overstappen, waarbij ik weer dezelfde melding kreeg. Die dag heb ik dus €50 op mijn OV-chipkaart moeten zetten om te kunnen reizen. Werkt het reizen op Saldo via NS Flex gewoon niet goed of moet ik nog een ander abonnement starten?

Badge +3

Automatisch saldo laden wordt uitgezet omdat anders het saldo niet van de kaart verwijderd kan worden.

Daar ontkom je niet aan , en moet je zelf ook doen voordat je het saldo van een kaart uit kunt laten betalen bij een balie.

Het zou handig zijn om bij het bestellen van NS Flex zonder bus/tram/metro het saldo en automatisch opladen met rust te laten.

Heb je Flex BTM zelf laten verwijderen (waardoor je weer saldo nodig hebt voor bijv. bus) dan kan je automatisch opladen gewooon weer aan zetten via de website van ov-chipkaart of bij een oplaadpunt in een supermarkt.

Automatisch saldo laden wordt dan inderdaad uitgezet. Als je NS Flex via de website hebt besteld dan zit hier echter wel automatisch Reizen op Rekening voor trein, bus, tram en metro bij. Je hoeft dus geen saldo te laden, ook niet voor de bus. Dit wordt automatisch via je volgende factuur afgeschreven. Heel verschillend is dat dus niet. Heb je een busabonnement, waar je dit voor nodig hebt, toevallig?

LEuk hoor NS flex, maar er staat dat ze automatisch opladen nu uitgezet hebben, ik reis ook met de bus en heb dit hiervoor nodig. Betekend dit dat jullie het ook voor de bus uitgezet hebben?

 

Groeten

Badge +3

Ik had een ns flex abbo op mijn vorige ov-chipkaart maar heb nu een nieuwe kaart. De oude kaart is nu ook verlopen. Hoe kan ik het beste mijn abbonement overplaatsen?

Als je al een nieuwe kaart hebt, en dat niet gedaan hebt via een kaartvernieuwing, dan via de Klantenservice (telefoon, chat of social media).

Heb je de kaart wel op de juiste manier vernieuwd, dan staat NS Flex er gewoon op. Koppel de kaart aan je Mijn NS account of zie https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm bij OV-chipkaart. NS Flex staat op de kaart als ‘Reizen op Rekening NS’ (voor trein en meestal ook bus/tram/metro).

Ik had een ns flex abbo op mijn vorige ov-chipkaart maar heb nu een nieuwe kaart. De oude kaart is nu ook verlopen. Hoe kan ik het beste mijn abbonement overplaatsen?

Badge +3

NS Flex zonder abonnement en NS Flex basis zijn twee verschillende namen voor hetzelfde. Het zou duidelijker zijn als NS alleen nog maar zou spreken over NS Flex zonder abonnement.

In de meeste communicatie (zoals de webshop en pagina over de mogelijkheid om mensen met Samenreiskorting mee te nemen) heeft de laatste tijd Flex Basis juist weer de voorkeur. Dat is dus wat @Alex206 ziet.

Op de factuur staat het (nog) wel als NS Flex zonder abonnement, maar in feite is het een (doorlopend) gratis abonnement, want het staat als product op je kaart en je krijgt maandelijks een factuur. Vergelijk OV-fiets (dat overigens niet op een kaart staat, en alleen een factuur als er kosten gemaakt zijn).

Je zou het ook nog kunnen omschrijven als een abonnement dat nooit 20/40/100% korting kent. Basis is (mijn mening) dus ‘makkelijker’, RET noemde zoiets ‘ABC’ (achteraf betalen consumenten).

Ik heb mijn dalabonnement omgezet naar basis. Nu moet ik lang een automaat maar ik woon in het buitenland en kom de komende maanden niet in Nederland. Hoe zorg ik er nu voor dat mijn abonnement wordt omgezet?

Goedemorgen HvM76. Welkom bij de NS Community en excuses voor de late beantwoording.

De wijziging dient binnen een maand bevestigd te worden bij de kaartautomaat. Als dat niet gebeurt blijven beide abonnementen lopen en zullen ook de kosten van het dal-abonnement in rekening worden gebracht.
Misschien dat je je OV-chipkaart naar een kennis/familielid in Nederland kan verzenden per post, dat diegene het doet? Als dat geen optie is wil ik je adviseren om contact te zoeken met de Klantenservice.

Reageer