Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

382 reacties

Reputatie 7

Wat ik vreemd vind is dat je dit blijkbaar dan telefonisch kan doen en niets hoeft te bevestigen. Of moet je toch wel ergens bevestigen??

Wijzigingen binnen NS Flex hoeven niet te worden bevestigd. Ook als je de wijziging telefonisch doorgeeft. Tenzij dit dus nog om een klassiek abonnement gaat. Dat kan tot 15 oktober nog.


Dan krijg je dit soort dingen dus van medewerkers die een verkeerde stationsnaam hebben gehoord.

Wat ik vreemd vind is dat je dit blijkbaar dan telefonisch kan doen en niets hoeft te bevestigen. Of moet je toch wel ergens bevestigen??

Wijzigingen binnen NS Flex hoeven niet te worden bevestigd. Ook als je de wijziging telefonisch doorgeeft. Tenzij dit dus nog om een klassiek abonnement gaat. Dat kan tot 15 oktober nog.

Reputatie 7

Beste NS,

Hoe blijft het mogelijk om een abonnement van €60.8 trajectvrij van Overveen naar Zandvoort, door een fout Hoogeveen Zandvoort 271,6 nog steeds niet is aangepast (door regelmatig gebeld) en dat dit is erkend. Nu dat er wordt gedreigd met een incasso, omdat dit bedrag nog steeds opstaat.

Heb je die vreemde ‘trajectwijziging’ al bevestigd bij een automaat (bestelling ophalen)?

Bij NS Flex hoeft dat niet, zou per direct moeten zijn.


Wat ik vreemd vind is dat je dit blijkbaar dan telefonisch kan doen en niets hoeft te bevestigen. Of moet je toch wel ergens bevestigen??

Erg vervelend, Roadie. Ik begrijp dat onze klantenservice jouw abonnement heeft gewijzigd naar Hoogeveen - Zandvoort, terwijl dit Overveen - Zandvoort had moeten zijn. Klopt dit? En wat geven mijn collega's aan, met dat dit nu niet opgelost kan worden?

Badge +3

Beste NS,

Hoe blijft het mogelijk om een abonnement van €60.8 trajectvrij van Overveen naar Zandvoort, door een fout Hoogeveen Zandvoort 271,6 nog steeds niet is aangepast (door regelmatig gebeld) en dat dit is erkend. Nu dat er wordt gedreigd met een incasso, omdat dit bedrag nog steeds opstaat.

Heb je die vreemde ‘trajectwijziging’ al bevestigd bij een automaat (bestelling ophalen)?

Bij NS Flex hoeft dat niet, zou per direct moeten zijn.

Beste NS,

Hoe blijft het mogelijk om een abonnement van €60.8 trajectvrij van Overveen naar Zandvoort, door een fout Hoogeveen Zandvoort 271,6 nog steeds niet is aangepast (door regelmatig gebeld) en dat dit is erkend. Nu dat er wordt gedreigd met een incasso, omdat dit bedrag nog steeds opstaat. Iedereen snap - en begrijpt het en degene Hoofd klantenservice Lieneke Bouma niet kan spreken of bellen op dit zeker naar behoren hoort op te lossen. En al meerdere keren gevraagd stuur mij gewoon een factuur van €60.80 en dan is dat klaar en kan deze gewoon worden opgelost. Dus ze maken hun fout nu mijn probleem en krijgt niemand te spreken om nogmaals dit op te lossen. En geen uitleg waarop het bedrag tot stand is gekomen en waarom dit nu van 413 nu 271 is geworden. Komt dit vaag over ja want ik snap het nog steeds waarom ik de dupe ben van een fout van een medewerker. 

Hopelijk kan wie dan ook mij helpen of wat voor manier dan ook om dit eens op een normale manier tot een goed einde te brengen. 

Mvg,

Roberto die hier erg verdrietig van wordt om dit van een dienstverlenend bedrijf helaas op deze manier moet mee maken.

Badge +3

Ik heb een vraag ben overgestapt van Traject vrij naar Ns Flex traject vrij maar mijn Traject vrij abonnement loopt tot 15 oct 2021 maar. Mijn nieuwe abonnement  gaat op 14 sep in  stopt mijn incasso van traject vrij op de veertiende sep

Als je de 14e als ingangsdatum gekozen hebt dan kan je per die datum NS Flex ophalen bij een automaat (station, supermarkt e.d.). Je krijgt daar nog een e-mail over en hebt daar vervolgens één maand de tijd voor (of zie de datum in de e-mail).

Je huidige Traject Vrij wordt dan ter plekke beëindigd en reeds betaalde dagen/maanden krijg je terug (binnen een week via een tussentijdse creditfactuur). Een eventuele incasso voor een volgende maand die al klaar stond krijg je later natuurlijk ook terug.

Ik heb een vraag ben overgestapt van Traject vrij naar Ns Flex traject vrij maar mijn Traject vrij abonnement loopt tot 15 oct 2021 maar. Mijn nieuwe abonnement  gaat op 14 sep in  stopt mijn incasso van traject vrij op de veertiende sep

Reputatie 7
Badge +3

Halo, Morgen vertrekt mijn trein om 8:59 uur. Kan ik die nemen of moet ik een trein later nemen omdat ik in de daluren moet reizen?

 


Dat hangt van jouw vervoersbewijs af. Met een daluren-abonnement of keuzedag kun je vanaf 8.55 uur inchecken om tegen daluren-tarief te reizen. Je hebt dan 4 minuten om de trein van 8.59 uur te halen.

Met een dalurenkaartje (online gekocht);mag je niet in een trein zijn die in de spits vertrekt. Je zult dan een aanvullend vervoersbewijs nodig hebben tot het eerstvolgende station in de daluren.

Halo, Morgen vertrekt mijn trein om 8:59 uur. Kan ik die nemen of moet ik een trein later nemen omdat ik in de daluren moet reizen?

 

Dankjewel

Badge +3

Dat klopt, met NS Flex reist u ook in bus, tram en metro op rekening. Merk op dat uw abonnement alleen geldig is voor reizen per trein, dus voor reizen met bus, tram en metro betaalt u altijd vol tarief.

Hallo

 ik heb een NS Flex abonnement voor 40% korting in het weekend en feestdagen. Nu hoef ik mijn kaart niet meer op te laden. Maar geldt dit ook voor gebruik van de bus diensten.  Moet er dan ook geen saldo op mijn kaart staan? Vast bedankt voor het antwoord.

 

Reputatie 6
Badge +2

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.


Zoals gezegd geeft de aanvangstijd van de huidige reis de volledige informatie over het verdere kortingverloop voor wie de regels kent, maar ik vind het wel een goed idee om aanvullend die tijd in te delen in een van de drie categorieën:

Spits: ma-vr 6:35-8:54, 16:05-18:24

Dal: ma 4:00-6:34, 8:55-16:04, 18:25-23:59,

     di-do 0:00-6:34, 8:55-16:04, 18:25-23:59,

     vr 0:00-6:34, 8:55-16:04

Weekend: vr 18:25 - ma 3:59

 

Overigens klopt het niet op https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/4 dat de dalurenaanvulling van Weekend Vrij

Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 16.00 en van 18.30 - 6.30 uur

zou zijn, want ma 4:00-6:34 ontbreekt (zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1622457016142/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf).

Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?


Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.


Omgekeerd is het ook erg nuttig. Als je in de spits bent ingecheckt en in de daluren overstapt wordt je hiermee gewaarschuwd dat je nog steeds het spitstarief betaalt.

 

Als er op het incheckscherm te weinig ruimte is om het belang van het weergegeven tijdstip dat de reis begonnen is te vermelden kan dat bij de productvoorwaarden duidelijk worden vermeld.

 

Ik zie die informatie staan op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html. Staat die eigenlijk wel ook op https://www.ns.nl/flex ? Ik zie het zo gauw niet.


Zie ook

"in de oude situatie kon ik bij inchecken direct zien tegen welke van de drie tarieven ik reisde en kon daar zo nodig actie op ondernemen (bijvoorbeeld uitchecken indien het volle tarief van toepassing was en mijn reis uitstellen tot een later moment)”

 

Roger85 verduidelijkt hier nog eens het belang van het onderscheid tussen vooraf de kosten van een nieuwe rit weten enerzijds, en achteraf anderzijds, vooral als er een goedkoper alternatief is.

Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?


Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.


Omgekeerd is het ook erg nuttig. Als je in de spits bent ingecheckt en in de daluren overstapt wordt je hiermee gewaarschuwd dat je nog steeds het spitstarief betaalt.

 

Als er op het incheckscherm te weinig ruimte is om het belang van het weergegeven tijdstip dat de reis begonnen is te vermelden kan dat bij de productvoorwaarden duidelijk worden vermeld.

 

Ik zie die informatie staan op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html. Staat die eigenlijk wel ook op https://www.ns.nl/flex ? Ik zie het zo gauw niet.

Reputatie 6
Badge +2

Ik bekeek het andersom, bij Overstap OK weet je (in geval van Flex) dat je je reis gewoon vervolgt en dus niet in een andere tariefperiode beland bent (wegens meer dan 35 minuten uitgecheckt, 6 uursregel overschreden e.d.) en er dus een nieuwe rit/reis begint.

Ja, dat vind ik dus niet zo handig, dat je van een toestand alleen zegt "hetzelfde als vorige keer”, en niet nog eens zegt hoe die is. Als je dan ten onrechte denkt dat je vrij gereisd hebt, of het niet zeker weet, bijvoorbeeld omdat een schermpje niet goed leesbaar was of je niet hebt opgelet, heb je niets aan die “nieuwe informatie”.

Badge +3

Ik bekeek het andersom, bij Overstap OK weet je (in geval van Flex) dat je je reis gewoon vervolgt en dus niet in een andere tariefperiode beland bent (wegens meer dan 35 minuten uitgecheckt, 6 uursregel overschreden e.d.) en er dus geen nieuwe rit/reis begint.

Zie je Spits/Dal/Weekend dan is dat dus een helder signaal dat er een nieuwe reis begint.

Maar goed, laten NS en Qbuzz en GVB/Connexxion eerst maar eens de problemen oplossen waarbij een dal/spits overstap of bus-trein-bus reisstructureel tot (extra) kosten leidt.

Reputatie 6
Badge +2

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.

Ik neem aan dat je bedoelt dat bij een overstap ook wordt vermeld Spits/Dal/Weekend. Steeds maar zeggen "hetzelfde als vorige keer” (overstap) is gevoelig voor het missen van een bericht van verandering. Je kan beter steeds de actuele toestand vermelden. Dan nog is vermelding wanneer de reis begonnen is informatiever (voor wie de voorwaarden van zijn eigen abonnement kent), gezien de zesuursregel. Dat doen de automaten van Arriva en Qbuzz ook (vreemd genoeg alleen op een geprint bonnetje, niet op het schermpje).

Badge +3

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.

Waar kan ik betalen als ns besluit mijn abo te beeindigen? 

Is jouw abonnement al beëindigd? Anders kan je het beste even contact opnemen met onze Klantenservice, zodat een collega direct met je mee kan kijken in jouw gegevens. 

Mijn collega kan dan aangeven hoeveel er nog openstaat en op welk rekeningnummer je dit kunt overmaken. 

Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?


Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.

Waar kan ik betalen als ns besluit mijn abo te beeindigen? 

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS Flex reis je op rekening en dat is ook wat je ziet wanneer je incheckt. Daar wordt niet weergegeven welk Flex abonnement je hebt. Wat je ziet is dus correct. 

Wil je wel ergens terug zien welk abonnement je hebt, dan is dat te zien in je MijnNS account.

Hoi ik heb een NS weekend vrij besteld en ook opgehaald maar er staat reizen op rekening?

Reageer