NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Dat probleem is inderdaad bekend. Ik zal je willen adviseren hiervoor contact op te nemen met de reguliere klantenservice.
Best voordelig dus NS Flex t.o.v. NS Daluren 40% product waar je meer dan 50 euro voor betaalt. Je betaalt maximaal 60 euro (12x 5 euro) per jaar als je alle maanden het product aan moet zetten en flexibel achteraf betalen
Klopt, en de prijs van een klassiek Dal Voordeel was vorig jaar €52, dit jaar €56 en volgend jaar €60, waarmee het verschil tussen klassiek en Flex verdwijnt.
Ik heb een flexabonnement op de chipkaart van mijn man gezet.Hij zou de eerste maand gratis hebben.,er is echter 10 euro in rekening gebracht. Op mijn chipkaart waar ik het flexabonnement opzette, hoefde ik alleen 0.01 euro te betalen.,??
Ik durf niet te zeggen wat er in jouw geval mis gaat, Wilma1963. Gaat er echt iets mis op het moment dat je via onze Webshop naar de betalingspagina wil gaan, of gebeurt dit bij de iDeal pagina zelf? Heb je al geprobeerd om de cookies van je browser te verwijderen of eventueel een andere browser te gebruiken? De verschillende computers, waren deze allen op dezelfde locatie, of heb je ook andere locaties geprobeerd?
De prijs van gewoon Dal Voordeel en NS Flex Dal Voordeel worden inderdaad gelijk vanaf volgend jaar, maar afhankelijk van je reisgedrag kan het met NS Flex goedkoper zijn. Stel dat je in de wintermaanden niet met de trein gaat dan kun je met Flex het abonnement een aantal maanden stopzetten (wijzigen naar Flex zonder abonnement). Op die manier kost het je niet standaard het bedrag van een jaarabonnement.
Het is (nog) niet mogelijk om 40% korting te gebruiken met NS Flex
Een maandje Flex Dal Voordeel is altijd gunstig want het scheelt je sowieso al € 7,50 voor de nieuwe ov-chipkaart.
Als het goed is krijg je bij bestellen van Dal Vrij via https://www.ns.nl/nsflex/webshop je gekoppelde kaarten te zien en kan je er eentje kiezen (of een vrij te kiezen ander kaartnummer invullen), toch?
Zolang dat niet je kaart is waar het VDU op staat zou dat gewoon goed moeten gaan.
Krijg je desondanks een melding, dan kies voor ‘nieuwe ov-chipkaart’, die is gratis. Levertijd en ingangsdatum dan wel minimaal 7 dagen na besteldatum.
Mijn huidige OV chipkaart (non-NS) is binnenkort verlopen. Kan ik nu een NS Flex aanvragen met Dalvoordeel (5 euro) om een nieuwe OV-chipkaart te ontvangen met een maand Dalvoordeel.
Heeft u nu op de bijna verlopen OV-chipkaart nog een (Dal Voordeel) abonnement staan? Denk er dan vooral wel aan om die op te zeggen. Doet u dat niet dan loopt het abonnement gewoon door, ook al is de kaart waar het abonnement staat straks verlopen.
Bedankt vast & groet
serge
Die datum van 2029 is een fictieve einddatum bij doorlopende producten, zodat je bij verlenging niet langs een automaat hoeft om het opnieuw te laden.
Waarschijnlijk staat op https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm gewoon nog 2029 voor het VDU op je nieuwe kaart. Die datum is bij de invoering van de ov-chipkaart in 2004 vermoedelijk gekozen omdat men dacht er na 25 jaar wel een nieuw systeem zou zijn.
Voor wat betreft de oude kaart, Reizen op Saldo is een overblijfsel uit het verleden, waar je voordat je kon inchecken bij NS bij een automaat eerst moest kiezen of je standaard 1e of 2e klas wilde reizen (kaart activeren voor treinreizen). Later zette OV-chipkaart het standaard (2e klas) op nieuwe kaarten. Sinds 2018 is het overbodig, als het niet op je kaart staat reis je standaard 2e klas.
Reizen op saldo met korting is gewoon een VDU (oude benaming product). Zal bij OV-chip misschien ook nog onder die naam staan op je nieuwe kaart?
Oh, en OV-fiets en Stallen op Rekening staan nooit als product ‘op je kaart’, maar zijn daar wel administratief aan gekoppeld. Die zie je dus wel in Mijn NS maar niet bij OV-chip kaartinformatie.
Beste Ns
Hoe kan ik nu de kosten inzien die ik maak voor een bus reis of metro reis. Normaal kon je zien wat de kosten waren op je kaart. De kosten staan namelijk niet op mijn ns wel wat je reist voor trein maar niet de kosten voor bus en metro. Ook wordt er een bedrag van servicekosten verrekend van - 9. 49 waarom is dit? Want ik wil graag gewoon weten wat ik reis en niet achteraf voor verrassingen staan. En kan misschien de Flex uit geschakeld worden zodat je de kosten zelf in de hand houdt in plaats van een inasso.
Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ stond voorheen een link naar specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging. Dat de uitbetaling standaard 2e klas is en dat op de e-mail moet worden gereageerd met het bericht dat 1e klas gereisd is om het prijsverschil uitbetaald te krijgen, bijvoorbeeld. Inmiddels verwijst de link over Geld terug bij vertraging op die pagina naar de standaard informatie over de regeling, waar niets specifieks over NS Flex staat.
Ik hoopte even dat dat betekende dat inmiddels automatisch het juiste bedrag wordt uitgekeerd, maar dat blijkt niet het geval, zo concludeer ik op basis van het vandaag goedgekeurde claimbedrag voor een reis afgelopen week. Waarom is de specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging dan verdwenen?
Ik ga dit voor je uitzoeken, Tochjo. Dank hiervoor.
Ik zal het anders formuleren. De klassenwissel heeft alleen invloed op reizen buiten de afgekochte periode. Volgens berichten op dit forum staat deze standaard op 2e klas. Echter, in mijn NS staat deze op 1e klas met geen mogelijkheid om deze te wijzigen.
Factuur van 15 augustus:
Factuur van 15 juli:
Kaart is beide gevallen dezelfde (dus kan niet te maken met kaartvernieuwing), factuurdatum eerstvolgende factuur is naar verwachting 14 september (is dan 1 dag eerder).
Dat is een hele goeie vraag. Ik kan inderdaad terugvinden dat dit oorspronkelijk naar www.ns.nl/klantenservice/flex/geld-terug-bij-vertraging.html. De Engelse variant daarvan bestaat echter nog wel.
Ik zal eens navragen waarom hij is verwijderd, mogelijk is het 1e klas ‘probleem’ inmiddels opgelost, maar was dat nog net niet actief voor jouw claim.
Bij NS Flex worden ook de kosten voor bus, tram en metro getoond in Mijn NS, in de reishistorie. Het kan wel enige dagen duren na de reis voordat dit zichtbaar is.
Het bedrag van 9,49 euro zal het saldo zijn dat nog op uw OV-chipkaart stond toen u overstapte op NS Flex. Dit bedrag wordt verrekend met de factuur na de eerste maand, omdat u geen saldo meer nodig hebt om te reizen.
Reizen op saldo per trein is alleen nog mogelijk bij reizen zonder abonnement of bij Dal Voordeel. Andere abonnementen zijn alleen nog beschikbaar als NS Flex-variant. Wel kan reizen op rekening voor bus, tram en metro uitgezet worden, zodat u daarvoor saldo nodig hebt. Dit kunt u regelen door rechtstreeks contact op te nemen met de klantenservice.
Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Dit probleem wordt hier door mij opgemerkt bij NS Flex Dal Vrij 1e klas. Het is een foute weergave in Mijn NS; bij reizen buiten de afgekochte uren wordt wel het tarief voor de 2e klas in rekening gebracht.
Hallo.
Hoe kan ik het geld van mijn OV chipkaart naar een rekening NS overboeken? Ik wist het niet dat kaart niet hoef op te laden als ik NS Flex heb… en ik heb het geld (50euro)met NS Flex bij ophaalpunt tegelijk afgehaald of moet ik niks doen? Wordt het automatisch afgeschreven of moet ik saldo terugvragen?
Alvast bedankt!
zodat ik altijd onbeperkt met trein en bus kan reizen en maandelijks kan opzeggen want het dit nog maar 7 maanden nodig
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.