Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156720 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Reputatie 4

Ik had een Altijd Vrij jaarabonnement (incl. IC toeslag en BTM Vrij) tijdelijk stop gezet vanwege corona.

Advies was om te zetten naar een Flex abonnement. Uiteindelijk was het makkelijker om mijn lopende abonnement stop te zetten en als we dan kunnen reizen deze te activeren

Zodra maatregelen weer iest soepeler worden wil ik deze afsluiten en ben mij gaan verdiepen in de materie. Maar zodra ik Flex abo selecteert (altijd vrij) kan ik alleen ic direct toevoegen en niet BTM. Hoe krijg ik dat toegevoegd? 
 

Je kan ook je flex behouden en dan bij vervoerd bedrijf een btm vrij abonnement jaar  aanschaffen alleen dat ken in een keer betalen of in 10 termijnen dat zal dan rond 303,55 per maand zijn en dit kan gecombineerd worden op de zeflde kaart alleen dat product moet je dan bij supermarkt ophalen 

Kan iemand preciezer aangeven voor welke BTM-abonnementen dit geldt?
Dat wordt op dit moment uitgezocht. Goede vraag dus. Ik hoop er vandaag of morgen meer over te horen en zal dit dan hier delen.
Badge +3
Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.
Leg ik nog even een deel van mijn meest recente factuur aan je voor:


Ter vergelijking dat deel van de factuur van een maand eerder:


Daar loopt dus iets nog niet helemaal soepel.

Ik ben net terug van een week vakantie en heb daarom nog niet gereisd met mijn nieuwe kaart in de nieuwe factuurperiode. Omdat alle reizen die ik met de nieuwe kaart gemaakt heb in de vorige factuurperiode wel correct zijn verwerkt (dat wil zeggen, met ritprijs 0,00 euro en 1e klas in de daluren), neem ik aan dat het hier gaat om een administratieve fout en dat ik zonder problemen kan blijven reizen. Maar ik zou het wel op prijs stellen als dit snel wordt gecorrigeerd, zodat ik niet over een tijdje een groot bedrag aan achterstallige abonnementskosten moet betalen.

Gezien Denice vanaf morgen met zwangerschapsverlof is, zou een andere moderator hier even achteraan willen gaan?
Reputatie 7
Badge +1

Je kan ook je flex behouden en dan bij vervoerd bedrijf een btm vrij abonnement jaar  aanschaffen alleen dat ken in een keer betalen of in 10 termijnen dat zal dan rond 303,55 per maand zijn en dit kan gecombineerd worden op de zeflde kaart alleen dat product moet je dan bij supermarkt ophalen 

BTM Vrij is alleen in combinatie met een Altijd Vrij of een Dal Vrij bij-abonnement aan te vragen en kan niet los aangevraagd worden. Waarschijnlijk bedoel je hier het Netabonnement welke €3035,50 per jaar of €303,55 per maand kost. Deze kan wel gecombineerd worden met Flex, maar je komt hiermee wel significant duurder uit dan bij OV Vrij.

Reputatie 6
Badge +2

NS Flex kan gezet worden op een kaart waar ook een regionaal abonnement op staat.Kan iemand preciezer aangeven voor welke BTM-abonnementen dit geldt? Kloppen de antwoorden in dit topic en dit topic nu niet meer? Kan NS Flex nu ook gecombineerd worden met het studentenreisproduct? En kan automatisch opladen na het laden van NS Flex ook weer worden geactiveerd?

De link bij het citaat uit een ander topic ontbrak: https://community.ns.nl/ns-flex-60/busabonnement-brabant-en-weekend-vrij-abonnement-ns-51156/index1.html#post345516.

@Momo Nog geen antwoord gehad. Erg vervelend. Als ik het vrijdag nog niet heb dan mail ik erachteraan. Ik heb begrepen dat het in de bespreking meegenomen zou worden, ik zit dus zeker bij de juiste persoon. Ik laat het vrijdag even weten, dan heb ik weer dienst.

 

Edit 06.11.20; Reminder is verstuurd!

Edit 11.11.20; Ik hoop a.s. maandag meer informatie te krijgen.

Ik ben in november 2017 afgestudeerd en heb van de NS 50 euro korting gekregen op een 40% korting in de daluren abonnement. Deze staat op mijn kaart. Nu zou ik graag de overstap willen maken naar NS Flex, maar mijn huidige abonnement behouden (die nog gratis / binnen de 50 euro korting is t/m november 2018). Kan dat, zo ja wat moet ik daarvoor doen?
Reputatie 3

Tuurlijk ik kan meer betalen voor het recht om normaal te kunnen betalen, maar dat ga ik dus niet doen.

Ik betaal mijn boodschappen ook niet aan het eind van de maand. We hebben het hier niet over gas, water, licht of internet. Abonnementskosten kunnen achteraf, losse reiskosten niet.

Je kan zoveel onzin schrijven en leugens bedenken als je wil, maar dat betekent niet dat het waar is.

 

Als ik gebruik wil maken van Ns Flex, en ik vergeet uit te cheken bij bus tram metro bij wie moet ik dan zijn om te claimen?

Is Ns Flex te activeren bij een ov oplaatpunt, of alleen via Ns kaartautomaat op een Ns station?

Webcare , kan mijn vragen beantwoord worden?
Reputatie 5
Badge

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.


Zojuist heb ik bij de automaat Weekend Vrij 1e klas beeindigt, en Flex Weekend Vrij 1e klas opgehaald. Daarna gaf de automaat aan dat er nu 3 producten op mijn kaart staan:
  • Reizen op rekening trein
  • Reizen op rekening BTM
  • Reizen op saldo 1e klas
Die laatste had als ingangs datum de datum van het originele abonnement.

Ik zie echter nergens staan dat ik in het weekend eerste klas reis. Zelfs in Mijn NS niet. Ik kan het op basis van het bedrag wel beredeneren, maar ik zie het nergens staan. Nu is mijn vraag echter, kan de conducteur dat wel zien?
vraag mbt flex; aangezien achteraf wordt belast - wordt automatisch de vergoeding voor vertraging verrekend? neem aan dat dit obv achteraf betalen ook gelijk wordt verrekend. als veelgebruiker van de ic direct is dit wel handig. dank
Reputatie 3

Ik geef toe, het is een complot om u dwars te zitten. Dat is inderdaad wel een leugen die ik me zo bedenk, maar zo doorzichtig dat het wel kan.

 

Het recht is niet het verlengstuk van het eigenbelang. Zelfs niet als een groot deel van Amerika dat nu gelooft.

Het klinkt misschien als eigenbelang maar dit is in het belang van alle reizigers. Met deze opzet kunnen reizigers in de schuldsanering niet naar hun werk reizen. En iemand die één foutje maakt is zijn abonnement kwijt. Dat moeten we niet willen.

Badge +3
Ja, de conducteur kan dat wel zien (zeg ik uit ervaring met NS Flex Dal Vrij 1e klas). Die informatie wordt door het controleapparaat van de conducteur via een dataverbinding opgehaald.

Ik deel overigens uw verwondering over de onduidelijkheid van de informatie in Mijn NS. Ik heb enkele maanden geleden al opgemerkt dat dat voor verbetering vatbaar was, maar men heeft het kennelijk niet de moeite waard gevonden de informatie voor de lancering te verduidelijken.
vraag mbt flex; aangezien achteraf wordt belast - wordt automatisch de vergoeding voor vertraging verrekend? neem aan dat dit obv achteraf betalen ook gelijk wordt verrekend. als veelgebruiker van de ic direct is dit wel handig. dank


Nee, er wordt niets (automatisch) verrekend.

Je dient de claims zelf in te dienen via mijn NS of via het formulier voor geld terug bij vertraging. De prijs voor de rit wordt in rekening gebracht op de Flex-factuur en de vergoeding voor geld terug bij vertraging wordt per claim overgemaakt op het bankrekeningnummer wat bij de claim is opgegeven.
Badge +3
De Community blijft het eerste kanaal dat we inzetten, juist omdat we hier makkelijk alle feedback kunnen verzamelen.
En gaat er dan ook iets gebeuren met die feedback? Ik heb sinds ik begin juni ben overgestapt naar NS Flex allerlei ervaringen gedeeld, maar tot op heden heb ik niet eens een inhoudelijke reactie mogen ontvangen op mijn punten. Toen ik na een maand mijn ongenoegen uitte daarover, kwam @Danny Flex even tevoorschijn, die aangaf dat hij op korte termijn de specifieke punten die ik benoemde zou bekijken en daarop zou teugkomen, maar hij is kennelijk al twee maanden aan het genieten van een vakantie, want daarna is hij niet meer gesignaleerd.

Ondertussen is NS Flex uit de proefperiode en concludeer ik dat er niets met mijn opmerkingen is gedaan. Zelfs het soms weergeven van onjuiste informatie was niet belangrijk genoeg om op te lossen voor de grote lancering. Prima verder, dat is een keuze die NS kan maken, maar zo onbescheiden als ik ben denk ik dat ik goede punten aanstipte die de gebruikservaring beter zouden kunnen maken. Ik ben behoorlijk teleurgesteld over de communicatie en in het bijzonder over het feit dat er niets verbeterd is sinds ik dit eerder aangaf.

Over het product NS Flex zelf ben ik overigens zeer tevreden 🙃
wat onhandig. waarom niet gewoon direct? kan niet moeilijk zijn, ns heeft alle info. beetje onzin om dan (zeker voor icd) onhandige formuliertjes te gaan invullen
Badge +3
En ik zie nu ook in Mijn NS staan dat mijn volgende factuur naar verwachting 24 augustus beschikbaar is. Dat verbaast me, want tot op heden kreeg ik altijd een factuur rond de 6e van de maand en ik heb niets gewijzigd aan mijn abonnement.
Ik ben in november 2017 afgestudeerd en heb van de NS 50 euro korting gekregen op een 40% korting in de daluren abonnement. Deze staat op mijn kaart. Nu zou ik graag de overstap willen maken naar NS Flex, maar mijn huidige abonnement behouden (die nog gratis / binnen de 50 euro korting is t/m november 2018). Kan dat, zo ja wat moet ik daarvoor doen?
Goedemorgen Danielle. Goed dat je dit checkt! Ik raad je aan nog even te wachten met NS Flex, want dat stukje gratis abonnement raak je kwijt als je binnen dat jaar gaat overstappen.
Laatste update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt in 2019 mogelijk.
- Kids Vrij: vanwege de leeftijd is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2019 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.


Ik heb heel vaak dat voor een reis te veel gerekend wordt zo werd ineens voor een reis €20,- (in weekendvrij reizen periode) vaak extra berekend. Dus dan moet ik het steeds weer laten corrigeren bij klantenservice. Mocht te vaak gebeuren stap ik van het flex weekend vrij abonoment af op de klassieke weekend vrij terug.

Met geld terug vragen net zo waar dingen verbeterd kan worden aan de flex abbonomenten: Ik heb weekend vrij 1ste klas, vaak wordt 2de klas tarief vergoed dus bij toekenning MOET weer mailen om 2-1 verschil ook vergoed te krijgen.

Heb helaas niet zo positieve ervaringen mee met het NS Flex zelf helaas. 😤
Als ik gebruik wil maken van Ns Flex, en ik vergeet uit te cheken bij bus tram metro bij wie moet ik dan zijn om te claimen? Is Ns Flex te activeren bij een ov oplaatpunt, of alleen via Ns kaartautomaat op een Ns station?

Excuses dat jouw vragen nog niet zijn beantwoord. Als je met NS Flex vergeet uit te checken kun je dit gewoon via ons claimen. Dat geldt ook voor reizen met de bus, tram of metro.

Als het goed is kun je je abonnement gewoon activeren bij beide punten. Wij raden altijd onze eigen automaat aan, maar het oplaadpunt zou ook moeten werken. Zo niet, dan hoor ik dat graag.
Daarnaast kunnen we niet beoordelen of het werkelijk gaat om een vertraging op het bereisde traject, of dat de persoon bij aankomst nog dingen is gaan doen op het station alvorens uit te checken.


Inderdaad. En of een persoon na het inchecken meteen de trein genomen heeft of nog een klein half uur heeft gewacht. Je kunt dus veel langer over een reis doen zonder een minuut vertraging te hebben opgelopen.

WAAR KAN IK MET EEN MEDERWERKEN CHATEN

En gaat er dan ook iets gebeuren met die feedback?

Goede vraag, Tochjo. Het lijkt me wel zo eerlijk dat dit gebeurt. Dit is toegezegd en bovendien doen we niet voor niets een beroep op jullie mening over ons product. Ik zie je vorige bericht en ik begrijp je opmerking. Er is sinds de livegang nog niet veel concrete feedback gekomen (behalve vragen, feedback over de VDU en een paar wensen van klanten), en dat wordt altijd doorgezet.

Wat heeft jouw voorkeur w.b. terugkoppeling? En heb je nog lopende dingen waar je graag een reactie op wil?
@Sivan NS

Bedankt voor de reactie. 👍
Geen dank, en veel plezier met NS Flex!

Reageer