NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Ik snap de tekst: NS flexs. niet + wat is dat NS flexs
als je bij ns klantenservice kijk zie het van zelf staan
WAAR KAN IK MET EEN MEDERWERKEN CHATEN
Ik zie in Mijn NS de kosten terug van de reis die ik woensdag heb ondernomen, maar de reis zelf staat (nog) niet in mijn reishistorie. Zit daar ook nog een vertraging in? Ik zou zeggen dat als de kosten bekend zijn, dan ook bekend moet zijn waarop deze kosten zijn gebaseerd?
De NS Flex geeft daarvoor aan:
Is het wat drukker in de trein? Met NS Flex switch je makkelijk naar 1e klas.
Maar kan dat ook andersom, wanneer je voor je Vrij abonnement je reizen in de 1e klas hebt afgekocht?
Bv wanneer de 1e klas zo vol is dat je toch niet kunt zitten.
https://community.ns.nl/contact-52/geld-terug-zonder-zitplaats-eerste-klas-51089
De verwarrende teksten bij doorlopende abonnementen zijn inmiddels vervangen door duidelijker teksten. Op mijn nieuwe OV-chipkaart staan de volgende gegevens:
Bij mijn vorige kaart staan nog volkomen irrelevante teksten als:
Volkomen onzin bij een OV-chipkaart die op 12 oktober 2020 is verlopen.
Hello
I live in Emmen, and I went to Amsterdam by car, and after that I wanted to go back to Emmen, but by train ,unfortunately, I forgot my card, knowing that I have a subscription vrijweekend, and I asked the information office if he could give me a solution, and he said I have to buy a return ticket and then I fill out a form to get the money back. I hope you can help me by sending the form.
Met Vriendelijke Groeten
Het gaat ten koste van de dik betalende eersteklasreizigers, die er nu weer een plaag bij krijgen nu de hufterburgers weer een nieuwe legale mogelijkheid in de schoot geworpen krijgen.
Verder vind ik Flex heel goed, maar dit is te gek voor woorden. NS mag wel eens wat meer rekening houden met he type reiziger dat rustig werkt, niet protesteert en de boel niet besodemietert door vooraf een flink bedrag te betalen. Als het druk is flex in de eerste klas, zodat je eersteklasabonnement in waarde afneemt.
Je betaalt gewoon voor meer kans op een zitplaats en die kwam al in gevaar door weinig controle en nu ook nog eens door de ten dele zogenaamde flexers. Je moet geen opties geven die fraude uitlokken.
De marketingafdeling komt in aanmerking voor de naïviteitsprijs. Er is nauwelijks controle, dus het werkt niet bij veel te veel mensen.
Ik snap de tekst: NS flexs. niet + wat is dat NS flexs
NS gebruikt de aanduiding “Flex” om aan te geven dat het gaat om een flexibele abonnementsvorm: geen jaarcontract, maar de mogelijkheid om na een maand op elk moment te kunnen wisselen van abonnement of het te beëindigen. Daarnaast is saldo laden niet meer nodig; aan het eind van de maand krijg je een factuur met een totaalbedrag dat in een keer van je rekening wordt afgeschreven. Zie www.ns.nl/flex voor meer informatie.
Op 17 januari had ik weer vertraging in de daluren met NS Flex Dal Vrij 1e klas. Dag later claim ingediend. Zojuist het bedrag van de ritprijs 2e klas op mijn rekening ontvangen. Reageren op de mail gaat momenteel wat lastig, want die heb ik nog niet gehad. Zal binnenkort wel komen en dan zal ik alsnog reageren.
Hoe dan ook, er wordt dus geen rekening gehouden met de eerste klas en het lijkt me goed als iemand dat even doorgeeft.
Ik heb tot op heden nog geen mail gehad. Wat is nu de handigste mail om het prijsverschil tussen 2e klas en 1e klas vergoed te krijgen? En heeft een moderator nog doorgegeven dat er nog altijd geen rekening gehouden wordt met de klasse?
Ik neem de navraag namens Laura tijdelijk over, in verband met een vakantie, maar helaas hebben we nog geen verdere informatie gekregen.
Check https://www.ns.nl/en/customer-service/refunds/refunds-when-you-forget-your-season-ticket.html for a link to the form.
Dan ben ik erg benieuwd hoe dat geïmplementeerd is.
Moet je tijdens of na het bestellen van Flex dan aangeven "ik heb ook een Hermes/Connexxion Dal Vrij voor sommige buslijnen in/rondom Eindhoven" zodat ik daar vrij of op saldo reis, en Flex niet aangesproken wordt bij de betreffende vervoerder(s)?
Of hebben alle regionale (met name BTM) vervoerders hun apparatuur/systemen zo aangepast dat als ze zowel een Reizen op Rekening (dus NS Business Card of Flex) zien als een 'eigen' abonnement, dat dan het juiste abonnement gekozen wordt?
En moeten mensen die al voor september Flex hadden nog iets doen om de van die (belangrijke) wijziging gebruik te kunnen maken?
Ik zou eigenlijk nu al graag overstappen op NS Flex en niet nog een jaar willen wachten. Wat moet ik doen?
Vraag :
Als gevolg van nieuwe COVID-maatregelen in mijn bedrijf zal ik bijna de hele maand december thuiswerken.
Mijn NS Flex is op 21 november automatisch verlengd. Is er een manier om het abonnement voor deze maand te annuleren of te onderbreken ? Anders betaal ik een vaste prijs voor niets. Kunt u mij alstublieft helpen?
Jeroon
Mooi.. da's natuurlijk tech talk (ook voor mij) maar ik snap globaal wat je bedoelt.
Zou dan een SRP (week-variant) ook te combineren zijn met Flex Weekend Vrij? Bij een SRP staan daar namelijk twee varianten van op je kaart? Zie dit topic.
Dan moet de weekend-variant van dat week-SRP dus overruled moeten worden door Weekend Vrij? Vóór de Flex tijd ging dat ook prima samen, dus zie ik het probleem niet....
U kunt nu zo overstappen. Als u nu contact opneemt met Klantenservice wordt uw abonnement meteen overgezet en u krijgt uw saldo terug. Met een Voordeelurenabonnement zou ik het nooit doen, u bent dan uw korting in de middagspits en in juli en augustus kwijt.
Of ga naar je MijnNS account en klik op die blauwe knop “Direct bestellen”. Dan heb je vanavond of morgen nog Flex. Wel daarna nog even bij de automaat ophalen.
Is echt in een paar minuutjes gepiept. Maar alleen doen als op je kaart geen kortingsabonnement voor bus/tram/metro staat. Dat gaat nog vaak niet goed.
Hielp een klant die NS flex dalvoordeel had besteld op dinsdag en woensdag netjes zijn bestelling wilde laden zoals toegelicht in de ontvangen mail.
Er viel niks op te laden toen Klantenservice gebeld die zeiden we kunnen zien dat Het op de krt staat ???
Hier aan het loket en op de automaat dus niet en meneer kon ook niet inchecken.....
Klantenservice was erg star en bleef maar zeggen dat de verwerkingstijd lang was....?
Toen ik vroeg of we iets konden doen coulancehalve was er niks mogelijk !!
Heb er weinig vertrouwen in ,
Het spijt me geef mij de klassieke abonnementen maar...
Het lukt in elk geval niet in 'mijnns' bij 'producten' en dan 'aanpassen', want daar staat niet dat ik Flex heb, terwijl medewerkers op het station dat wel bevestigen.
Via Mijn NS kan, maar als je het via ns.nl/flex doet “Ja ik wil NS Flex” dan werkt het precies hetzelfde (je komt in de webshop).
Zoals
Zie de e-mail die je dan krijgt voor verdere stappen (even ophalen bij een servicepunt, bijv. supermarkt).
Mijn huidige OV chipkaart (non-NS) is binnenkort verlopen. Kan ik nu een NS Flex aanvragen met Dalvoordeel (5 euro) om een nieuwe OV-chipkaart te ontvangen met een maand Dalvoordeel. Na deze maand zet ik Dalvoordeel uit om NS Flex Zonder Abonnement te hebben en dus geen maandelijkse kosten meer te hebben. Kan ik na die maand met een abonnement, dus met NS Flex Zonder Abonnement, wel met overige OV reizen waarbij deze kosten dus achteraf nog wel in rekening gebracht worden? Reis nl niet alle maanden met NS maar wel regelmatig per jaar. Als ik dan weer met NS ga reizen zet ik bepaald product aan.
Het is drie keer ja. Wat uw wilt kan en is legaal. Wat u aangeeft is zelfs een van de kenmerken van Flex.
Ik ben op 3-9-2018 overgestapt op NS flex. Nu heb ik begrepen dat de rekening wordt afgehouden tussen de 3e en 13e van de maand. Maar om mijn reiskosten op tijd vergoed te krijgen moet ik op de laatste dag van de maand de gemaakte reiskosten doorgeven door het maandoverzicht door te sturen. Echter zie ik hier nu geen bedragen op staan en ik wil eigenlijk weten of ik dat tussendoor al ergens kan vinden?
Let op dat de ingangsdatum minimaal 7 dagen na de besteldatum is bij een nieuwe ov-chipkaart, maar dat zal denk ik geen probleem zijn.
Ik ben op 3-9-2018 overgestapt op NS flex. Nu heb ik begrepen dat de rekening wordt afgehouden tussen de 3e en 13e van de maand. Maar om mijn reiskosten op tijd vergoed te krijgen moet ik op de laatste dag van de maand de gemaakte reiskosten doorgeven door het maandoverzicht door te sturen. Echter zie ik hier nu geen bedragen op staan en ik wil eigenlijk weten of ik dat tussendoor al ergens kan vinden?
Kijkt u in het overzicht op www.ov-chipkaart.nl? Bij gebruik van NS Flex kunt u het reisoverzicht van Mijn NS gebruiken om een declaratieoverzicht te maken: bij NS Flex worden ook reizen met bus, tram en metro daar getoond, ook met prijzen. Bij gebruik van NS Flex krijgen alle reizen in de OV-reishistorie op www.ov-chipkaart.nl een ritprijs van 0,00 euro, dus dat overzicht kunt u dan niet meer gebruiken voor declaraties.
Merk op dat er enige vertraging zit tussen het maken van de reis en het verschijnen daarvan in de reishistorie. Als u op de laatste dag uw declaraties moet indienen, dan kan het zijn dat de reizen van de dagen ervoor nog niet verwerkt zijn.
Best voordelig dus NS Flex t.o.v. NS Daluren 40% product waar je meer dan 50 euro voor betaalt. Je betaalt maximaal 60 euro (12x 5 euro) per jaar als je alle maanden het product aan moet zetten en flexibel achteraf betalen
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.