Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex
https://gvb-online.nl/flex/
Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?
Interessante thread.
Ik heb er nog iets interessants bij!
Zojuist controleerde de, uiterst vriendelijke, conducteur in de intercity Den Haag-Eindhoven mijn vervoerbewijs en liep weer verder.
Hij keek toch een beetje verward en besloot terug te lopen en de melding op zijn scherm, die hij nog niet eerder gezien had, met mij te delen. Namelijk dat je met een geldige check-in voorlopig zowel 1e als 2e klas mag reizen. Was voor hem net zo nieuw (en verrassend) als voor mij.
"NS Flex is gebouwd op een geheel nieuw branche breed ICT-systeem, gebaseerd op veel meer flexibiliteit waarbij reizigers via de app of website online wijzigingen kunnen doorvoeren."
Met GVB Flex kun je ook met de trein reizen. Maar met beperkte functionaliteit: je kunt er niet mee in de 1e klas reizen. Ook kun je via GVB Flex geen kortingsformules van NS bestellen.
Ik geloof niet je helemaal begrijpt wat het probleem is. Flex-formules van verschillende vervoerders die je niet kun combineren op één OV-chipkaart is een aantasting van het principe van de OV-chipkaart: één kaart voor alle vormen van openbaar vervoer.
Het lijkt erop dat je bij NS geen kortingsformules van GVB kunt bestellen. Ik vind dat een heel klantonvriendelijke vorm van hokjesdenken.
Bedankt voor je dappere poging een en ander uit te leggen. Het is mij echter nog steeds onduidelijk hoe een en ander kan gaan werken wanneer je Flex-abonnementen van twee of meer vervoerders aan je OV-chipkaart gekoppeld zou hebben.
Vervolgens wordt dus teruggevallen op het NS Flex (bus/tram/metro) product, wat wél herkend wordt bij CXX. De afrekening gaat dan via NS en is op voltarief, dus geen korting e.d. tenzij je jonger dan 12 of ouder dan 65 bent, want dan krijgt iedereen automatisch 34% korting. Je geboortedatum staat op een persoonlijke kaart.
Als ook het NS Flex product niet herkend wordt (zeldzame gevallen) wordt teruggevallen op het saldo op de kaart, en kost een incheck je dus € 4,-
Waarom zou GVB Flex hier genegeerd worden? Hoezo is het niet geldig in Alkmaar? Zoals ik de info van de GVB lees, maakt GVB met dit product een factuur voor AL het ov, net als NS dat met NS Flex doet.
GVB Flex leek mij interessant voor mijn kind, met 40% korting voor 7,50 per maand. Ik hoop dat dit abonnement beschikbaar is voordat het kind meerderjarig is.
Verder, van de GVB website:
Je kunt GVB Flex gebruiken voor reizen in Amsterdam - dus ook met streekvervoerders Connexxion, EBS en Keolis - maar ook bij andere vervoerders in Nederland, zoals RET in Rotterdam of de trein van NS. Kortom je kunt dus met alle openbaarvervoerbedrijven in heel Nederland reizen. Wanneer je een keer niet met het OV wilt reizen, dan kun je met GVB Flex ook een deelfiets pakken of gebruikmaken van de fietsstalling. Alles flex dus.
De korting geldt alleen voor de reizen die je maakt met GVB trams, bussen en metro's.
Feitelijk precies hetzelfde als NS Flex, maar dan met GVB kortingen in plaats van NS kortingen. En zo zijn de eerste eilandjes voor precies hetzelfde product aan het ontstaan... 😍
Ja, een VW Caddy van bedrijf × waar zelfs een rolstoel in kan staat hier buiten te glimmen met een volle tank (40 liter) diesel en voor 10.000 km aan AdBlue urine er in.
Maar geen flauw idee wat dit met het topic te maken heeft...
Het belangrijkste is inderdaad inmiddels stukje bij beetje gezegd, het systeem is aan het einde van de levensduur. Nu dat openlijk wordt toegegeven kan gesproken gaan worden over vernieuwing en verbetering. Ik zou niet direct de vlag uit willen hangen, maar het begin is er.
Ik krijg overigens helemaal de kriebels van teksten als “Flex dat je onze reis zo trouw hebt gevolgd.”.
Henk Flex
Maar om dan toch kort te reageren, laat ik me toch uit de tent lokken, doet zo'n uitspraak van het GVB weinig af aan mijn bezwaar. Het gaat mij erom dat de klant niet gebaat is bij het eilandjessysteem dat bij de OVCP ontstaan is. Ik was bij de klassieke abonnementen al voorstander van een 'one-stop-shop' waar je al je reisproducten kunt kopen. TransLink zou daar een goede partij voor zijn, daar koop je immers ook de OV-chipkaart. Op die manier kan de klant reisproducten vergelijken en de meest voordelige kopen, zonder alle websites van de individuele vervoerders (en soms ook weer merken waaronder ze rijden) af te lopen.
Bij de Flex-abonnementen krijg je nu hetzelfde. Ook in de ideale situatie waarin alle producten van vervoerders perfect samenwerken op één kaart, moet je nog steeds bij alle vervoerders waar je een reisproduct wil een overeenkomst aangaan, door de kredietchecks e.d. heen en daarna krijg je je reizen in allerlei deelfactuurtjes omdat ieder eilandje zijn eigen transacties gaat factureren.
Ik heb overigens totaal geen zin om dit hele circus weer opnieuw te gaan doen, wat mij betreft laat ik het hier dus ook weer bij.
Grappig, dank voor het delen. Dit soort dingen geven een leuk inzicht in de staat van de achterliggende techniek
Met dezelfde kaart zou je toch ook elders moeten kunnen in- en uitchecken, waarna hetzelfde id nummer,
daar gekoppeld wordt aan de gegevens die je daar hebt opgegeven (hoeven niet dezelfde te zijn als bij NS.
Je krijgt danwel meerdere facturen tenzij je alles centraal administreert.
Hoop dat wat ik bedoel voldoende duidelijk is.
Dat vervoerders dit onder eigen naam willen rebranden kan ik ergens nog wel begrijpen, maar als men inderdaad een centrale verwerking gebruikt begrijp ik niet direct waarom iedere vervoerder ook zijn eigen feestje met kortingsproducten e.d. gaat introduceren. Het wordt weer een nodeloos complex verhaal zo.
Robert B schreef:
Ik denk dat dit gewoon gaat lukken, want bij gebruik van je kaart bij een GVB apparaat ziet deze het betreffende abonnement en 'gebruikt' dat om je reis af te handelen. Staat er geen GVB abonnement op, dan valt het systeem terug naar NS Flex of reizen op saldo.
Ik zou daar niet zo direct op vertrouwen, eigenlijk is heel dit NS Flex/Businesscard al een 'hack' van het systeem.
Het apparaat waar je de kaart aanbiedt kiest het juiste product. Je zult dus geen koffie kunnen halen op je saldo van het OV, of op rekening van NS/GVB :P
Op basis van UID van de kaart wel, die kan je onversleuteld lezen. Schrijven naar de kaart kan je niet, daar heb je de keys niet voor. En al zou je die hebben, dan zit je nog met het probleem dat je ongebruikte geheugenruimte moet vinden om je eigen data neer te zetten.
Puur UID lezen doet NS zelf ook voor bijvoorbeeld NS toegang (gebouwen e.d.).
1. Back-end en back-office wordt daar hetzelfde mee bedoeld en vindt daar de administratie plaats en wordt daar ook de factuur opgemaakt ?
2.wordt de administratie en facturering door NS zelf gedaan of is dit uitbesteed ?
3.is het juist dat Translink de reisgegevens verzamelt en doorgeeft ?
Backend en backoffice gebruik ik inderdaad door elkaar, dat is een slecht automatisme. Men noemt het in de regel "backoffice", al is die term ook eigenlijk ambigu.
Het beheer van de backoffice ligt bij Translink en Translink is ook de eerste schakel waar alle informatie uit het OVCP-systeem samenkomt. Vanuit Translink wordt de informatie inderdaad (gedeeltelijk) doorgespeeld naar de vervoerders. Er wordt summier wat informatie gegeven in dit artikel bij OV-magazine: https://www.ovmagazine.nl/2017/10/eerst-reizen-achteraf-betalen-1144/
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.