Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex



Toon eerste bericht

242 reacties

 

Interessante thread.

Ik heb er nog iets interessants bij!

Zojuist controleerde de, uiterst vriendelijke, conducteur in de intercity Den Haag-Eindhoven mijn vervoerbewijs en liep weer verder.

Hij keek toch een beetje verward en besloot terug te lopen en de melding op zijn scherm, die hij nog niet eerder gezien had, met mij te delen. Namelijk dat je met een geldige check-in voorlopig zowel 1e als 2e klas mag reizen. Was voor hem net zo nieuw (en verrassend) als voor mij. 

 

Nee, het is Flex, maar dan met bepaalde functionaliteit nog niet beschikbaar/geimplementeerd.

Wat een mop 🤣
Don't shoot me, maar NS zelf: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-42696%20Besluit%20NS%20Flex_tcm118-315383.pdf

"NS Flex is gebouwd op een geheel nieuw branche breed ICT-systeem, gebaseerd op veel meer flexibiliteit waarbij reizigers via de app of website online wijzigingen kunnen doorvoeren."
Er kan maar één product op de kaart daadwerkelijk aangesproken worden, Flex blijft in feite een 'hack' van het oude model. Welk product dan prevaleert durf ik niet direct in te schatten, mijn verwachting is dat het niet mogelijk wordt beiden te combineren op één kaart om onder andere deze reden.
Reputatie 7
Badge +3

@Trein-D


Met GVB Flex kun je ook met de trein reizen. Maar met beperkte functionaliteit: je kunt er niet mee in de 1e klas reizen. Ook kun je via GVB Flex geen kortingsformules van NS bestellen.
Nou en. Dat is niet GVB's pakkie-an.

Ik geloof niet je helemaal begrijpt wat het probleem is. Flex-formules van verschillende vervoerders die je niet kun combineren op één OV-chipkaart is een aantasting van het principe van de OV-chipkaart: één kaart voor alle vormen van openbaar vervoer.

Het lijkt erop dat je bij NS geen kortingsformules van GVB kunt bestellen. Ik vind dat een heel klantonvriendelijke vorm van hokjesdenken.
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Bedankt voor je dappere poging een en ander uit te leggen. Het is mij echter nog steeds onduidelijk hoe een en ander kan gaan werken wanneer je Flex-abonnementen van twee of meer vervoerders aan je OV-chipkaart gekoppeld zou hebben.
Reputatie 7
Badge
Met een NS Flex en GVB Flex abonnement zal een apparaat van Connexxion het GVB Flex (hogere prio dan NS Flex) wel zien, maar zal dat negeren, want het is niet geldig in Alkmaar.

Vervolgens wordt dus teruggevallen op het NS Flex (bus/tram/metro) product, wat wél herkend wordt bij CXX. De afrekening gaat dan via NS en is op voltarief, dus geen korting e.d. tenzij je jonger dan 12 of ouder dan 65 bent, want dan krijgt iedereen automatisch 34% korting. Je geboortedatum staat op een persoonlijke kaart.

Als ook het NS Flex product niet herkend wordt (zeldzame gevallen) wordt teruggevallen op het saldo op de kaart, en kost een incheck je dus € 4,-


Waarom zou GVB Flex hier genegeerd worden? Hoezo is het niet geldig in Alkmaar? Zoals ik de info van de GVB lees, maakt GVB met dit product een factuur voor AL het ov, net als NS dat met NS Flex doet.
De truc die Flex doet is niet echt nieuw, die is al veelvuldig toegepast voor o.a. de Businesscard en andere reizen op rekening-toepassingen. Een aantal andere aspecten en deze specifieke implementatie zijn nieuw.
Reputatie 3

GVB Flex leek mij interessant voor mijn kind, met 40% korting voor 7,50 per maand. Ik hoop dat dit abonnement beschikbaar is voordat het kind meerderjarig is. 

Translink zit er reeds vuistdiep in als beheerder van de administratie.

Verder, van de GVB website:

Je kunt GVB Flex gebruiken voor reizen in Amsterdam - dus ook met streekvervoerders Connexxion, EBS en Keolis - maar ook bij andere vervoerders in Nederland, zoals RET in Rotterdam of de trein van NS. Kortom je kunt dus met alle openbaarvervoerbedrijven in heel Nederland reizen. Wanneer je een keer niet met het OV wilt reizen, dan kun je met GVB Flex ook een deelfiets pakken of gebruikmaken van de fietsstalling. Alles flex dus.
De korting geldt alleen voor de reizen die je maakt met GVB trams, bussen en metro's.

Feitelijk precies hetzelfde als NS Flex, maar dan met GVB kortingen in plaats van NS kortingen. En zo zijn de eerste eilandjes voor precies hetzelfde product aan het ontstaan... 😍

Haha thanks, dit maakt deze vervelende week toch nog even goed :blush::blush:

De lol kan beginnen :blush:

 

 

Badge +3
Jij had toch al een Taxi auto van het bedrijf?😌
Ja, een VW Caddy van bedrijf × waar zelfs een rolstoel in kan staat hier buiten te glimmen met een volle tank (40 liter) diesel en voor 10.000 km aan AdBlue urine er in.

Maar geen flauw idee wat dit met het topic te maken heeft...

Het belangrijkste is inderdaad inmiddels stukje bij beetje gezegd, het systeem is aan het einde van de levensduur. Nu dat openlijk wordt toegegeven kan gesproken gaan worden over vernieuwing en verbetering. Ik zou niet direct de vlag uit willen hangen, maar het begin is er.

 

Ik krijg overigens helemaal de kriebels van teksten als “Flex dat je onze reis zo trouw hebt gevolgd.”.

 

Henk Flex :thinking:

Voor mij geldt in ieder geval dat ik praktisch helemaal niet meer reageer, ik ben enkel nog ingelogd op één locatie en reageer incidenteel in mijn eigen topics die nog lopen en wat gerelateerde dingen. Dat heeft niks met in de hoek staan te maken verders, maar met de manier waarop dingen in zijn algemeenheid gaan de laatste maanden. Er zijn wel meer actieve mensen afgevallen om die reden.

Maar om dan toch kort te reageren, laat ik me toch uit de tent lokken, doet zo'n uitspraak van het GVB weinig af aan mijn bezwaar. Het gaat mij erom dat de klant niet gebaat is bij het eilandjessysteem dat bij de OVCP ontstaan is. Ik was bij de klassieke abonnementen al voorstander van een 'one-stop-shop' waar je al je reisproducten kunt kopen. TransLink zou daar een goede partij voor zijn, daar koop je immers ook de OV-chipkaart. Op die manier kan de klant reisproducten vergelijken en de meest voordelige kopen, zonder alle websites van de individuele vervoerders (en soms ook weer merken waaronder ze rijden) af te lopen.

Bij de Flex-abonnementen krijg je nu hetzelfde. Ook in de ideale situatie waarin alle producten van vervoerders perfect samenwerken op één kaart, moet je nog steeds bij alle vervoerders waar je een reisproduct wil een overeenkomst aangaan, door de kredietchecks e.d. heen en daarna krijg je je reizen in allerlei deelfactuurtjes omdat ieder eilandje zijn eigen transacties gaat factureren.

Ik heb overigens totaal geen zin om dit hele circus weer opnieuw te gaan doen, wat mij betreft laat ik het hier dus ook weer bij.

Grappig, dank voor het delen. Dit soort dingen geven een leuk inzicht in de staat van de achterliggende techniek :smiley:

Fijn om te horen, kan ik de MAX geheugentrainer morgenochtend nog even overslaan :grin:

 

https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/gvb-flex-geld-terug-bij-vertraging-62222

Interessante thread.

Vermoed dat ik er veel te simpel over denk maar met je OV-chip geef je toch enkel maar aan dat persoon nummer zoveel op een gegeven moment en plaats bijvoorbeeld bij NS incheckt en vervolgens elders uitcheckt. Daarna worden al je gegevens, zoals bij NS bekend, gekoppeld aan de gemaakte reis, dit via jou id nummer.
Met dezelfde kaart zou je toch ook elders moeten kunnen in- en uitchecken, waarna hetzelfde id nummer,
daar gekoppeld wordt aan de gegevens die je daar hebt opgegeven (hoeven niet dezelfde te zijn als bij NS.
Je krijgt danwel meerdere facturen tenzij je alles centraal administreert.
Hoop dat wat ik bedoel voldoende duidelijk is.
In het NS Flex-systeem wordt je OV-chipkaart ongeveer enkel een UUID (unieke identifier) inderdaad. Feitelijk vangt een reisproduct op de kaart alle transacties af waarna die informatie later in een centraal systeem wordt verwerkt. Het is een soort middenweg tussen 'echt' puur een identifier zijn en de reguliere OV-chipkaart waarbij de data op de kaart in principe bepalend is.

Dat vervoerders dit onder eigen naam willen rebranden kan ik ergens nog wel begrijpen, maar als men inderdaad een centrale verwerking gebruikt begrijp ik niet direct waarom iedere vervoerder ook zijn eigen feestje met kortingsproducten e.d. gaat introduceren. Het wordt weer een nodeloos complex verhaal zo.

Robert B schreef:
Ik denk dat dit gewoon gaat lukken, want bij gebruik van je kaart bij een GVB apparaat ziet deze het betreffende abonnement en 'gebruikt' dat om je reis af te handelen. Staat er geen GVB abonnement op, dan valt het systeem terug naar NS Flex of reizen op saldo.

Ik zou daar niet zo direct op vertrouwen, eigenlijk is heel dit NS Flex/Businesscard al een 'hack' van het systeem.

Als mijn simpele redenering juist is dan moet het geen punt zijn om de kaart "overal" te gebruiken en meerdere facturen te ontvangen. Denk wel dat dat laatste tav het OV niet de bedoeling was, in ieder geval niet van NS.Je kunt op een ov-chipkaart van alles zetten, bijv toegangsrechten voor deuren op je werk of tegoed voor de koffieautomaat/kantine, zowel als fysiek product/saldo op de kaart of gekoppeld aan een backend-systeem (puur op basis van je 'kaartnummer' zoals OV-fiets nu al is). Geen enkel probleem!

Het apparaat waar je de kaart aanbiedt kiest het juiste product. Je zult dus geen koffie kunnen halen op je saldo van het OV, of op rekening van NS/GVB :P

Op basis van UID van de kaart wel, die kan je onversleuteld lezen. Schrijven naar de kaart kan je niet, daar heb je de keys niet voor. En al zou je die hebben, dan zit je nog met het probleem dat je ongebruikte geheugenruimte moet vinden om je eigen data neer te zetten.

Puur UID lezen doet NS zelf ook voor bijvoorbeeld NS toegang (gebouwen e.d.).
Nog een paar vragen:
1. Back-end en back-office wordt daar hetzelfde mee bedoeld en vindt daar de administratie plaats en wordt daar ook de factuur opgemaakt ?
2.wordt de administratie en facturering door NS zelf gedaan of is dit uitbesteed ?
3.is het juist dat Translink de reisgegevens verzamelt en doorgeeft ?

Backend en backoffice gebruik ik inderdaad door elkaar, dat is een slecht automatisme. Men noemt het in de regel "backoffice", al is die term ook eigenlijk ambigu.

Het beheer van de backoffice ligt bij Translink en Translink is ook de eerste schakel waar alle informatie uit het OVCP-systeem samenkomt. Vanuit Translink wordt de informatie inderdaad (gedeeltelijk) doorgespeeld naar de vervoerders. Er wordt summier wat informatie gegeven in dit artikel bij OV-magazine: https://www.ovmagazine.nl/2017/10/eerst-reizen-achteraf-betalen-1144/
Om Flex/Businesscard/et cetera te laten werken binnen het huidige systeem staat er een "abonnement"/reisproduct op de kaart 'Reizen op Rekening', of soms meerdere trein/btm apart, welke alle reizen afvangen zonder saldo aan te spreken. Deze transacties worden naderhand verwerkt in de welbekende backoffice.

Reageer