Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex
https://gvb-online.nl/flex/
Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?
Dat bedoel ik helemaal niet. Het gaat er mij om welk bedrijf waarbij ik een Flex-abonnement heb afgesloten gaat factureren wanneer ik met mijn OV-chipkaart op stap ga bij Connexxion. Uiteraard niet Connexxion want daar heb ik geen Flex-overeenkomst mee die gekoppeld is aan mijn bankrekening.
Ik heb nog nergens gelezen of ik nu wel of niet een Flex-abonnement kan afsluiten bij meer dan één vervoerder en dat kan koppelen aan één OV-chipkaart.
In het systeem Henk_NL voorstelt zou in feite de branding komen te vervallen en zou je in principe iedere abonnementsvorm van iedere vervoerder moeten kunnen bestellen. Ik vraag me af of dat wel geregeld is.
"Hierbij spant NS zich maximaal in om een oplossing te vinden voor de regionale abonnementen maar zal NS dit niet als randvoorwaardelijk beschouwen"
Kortom: ..............................
Verder is het nu alleen nog wachten op iemand die gaat roepen dat 'ze' NS alleen op het spoor hadden moeten laten en daarom dit soort versnippering voorkomt en het topic is compleet 😎
Gelukkig nog iemand die begrijpt waar de problemen zitten. Ik ben benieuwd of er zinnige antwoorden komen. Edit: Henk_NL heeft inmiddels een heel zinnige bijdrage geleverd over de technische achtergronden.
Ik ga verder niet met je in discussie in dit topic. Ik heb geen zin om langs elkaar heen te praten. Lees vooral de bijdragen van Henk_NL nog eens rustig door.
Lees de vragen van
Noch
Verder is het natuurlijk volkomen irrelevant of ik zelf gebruik maak van NS Flex. De aanleiding van dit topic is de introductie van GVB Flex in 2019. Dan is het nuttig om uit te zoeken of er raakvlakken en/of knelpunten zijn in relatie met NS Flex.
Ik heb zelf ook GVB Flex en voor/tijdens het bestellen wordt duidelijk aangegeven dat GVB Flex alleen gecombineerd kan worden met NS Flex en niet met andere reisproducten/abonnementen.
LET OP: Gebruik bij je bestelling een persoonlijke OV-chipkaart, waar geen andere reisproducten op actief zijn, behalve NS Flex of eventueel saldo.
Het staat ook bij veelgestelde vragen.
We adviseren je om alleen reisproducten waarbij je voor je reizen achteraf betaald, zoals NS Flex, op één en dezelfde OV-chipkaart te combineren met GVB Flex. Combineer je andere reisproducten, zoals regionale abonnementen (o.a. Zone - of GVB Only abonnement) die je vooraf betaalt, dan kunnen we niet garanderen dat de juiste prijzen voor ritten worden toegepast. Wanneer deze producten toch gecombineerd worden op 1 kaart, worden er geen kosten gecompenseerd.
Is het mogelijk om NS Flex en GVB Flex op dezelfde OV-chipkaart te hebben? En hoe vindt de afrekening plaats? En wie factureert een rit bij Connexxion?
Tot nu lees ik alleen maar speculaties over hoe het zal gaan wanneer iemand Flex-abonnementen bij meerdere vervoerders wil afsluiten.
Waar baseer je die prioreitenvolgorde op? Het alfabet?
Vervolgens wordt dus teruggevallen op het NS Flex (bus/tram/metro) product, wat wél herkend wordt bij CXX. De afrekening gaat dan via NS en is op voltarief, dus geen korting e.d. (tenzij je jonger dan 12 of ouder dan 65 bent, want dan krijgt iedereen 34% korting).
Als ook het NS Flex product niet herkend wordt (zeldzame gevallen) wordt teruggevallen op het saldo op de kaart, en kost een incheck je dus € 4,-
En waarom wordt in een dergelijk geval niet teruggevallen op voltarief afrekenen bij GVB Flex?
Het lijkt erop dat je bij NS geen kortingsformules van GVB kunt bestellen. Ik vind dat een heel klantonvriendelijke vorm van hokjesdenken.
Dit hier is namelijk een NS forum. Geen GVB forum. Just saying. 😌
Jouw bijdrage sterkt me in de mening dat je nog steeds niet helemaal begrijpt wat het probleem is. 🤔
En dit zijn precies de perikelen waar ik aandacht voor gevraagd heb in het openingsbericht in deze draad. Ik citeer mezelf een keer:
“Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?”
Het verbaast mij dan ook niet dat dit helemaal niet goed loopt. Zo wordt het concept van de OV-chipkaart voor al het OV in Nederland lelijk om zeep geholpen.
Heb je als trouwe volger al het exclusieve GVB OV-chipkaart hoesje aangevraagd voor je verzameling?
Prima, maar dat men dan ook ongenuanceerde en pretentieuze veronderstellingen terugneemt, net als voorbarige conclusies en aanbevelingen.
Flex is nu al voor veel reizigers een zeer interessant product en alles wat er nog bijkomt is meegenomen. Dat het GVB zijn klanten ook alvast wil laten profiteren van het op rekening rijden is positief nieuws. Kan daar niets kwalijks in zien.
Bovendien kun je met beide kaarten van het gehele OV gebruik maken, daar ligt dus geen (technisch) probleem.
Er moet dus nog een oplossing gevonden worden voor de abonnementen van andere vervoerders en voor een aantal abonnementen en kortingsmogelijkheden van NS zelf.
Zal vast nog wel lukken ! Geduld !
Dan past enige terughoudendheid ipv van van alles, op hoge poten, te gaan toeteren en preken.
Hoe weet jij dat eigenlijk zo goed. Heb jij met alle reizigers al hierover gesproken dan?
"Goh, daar waren wij nog niet van op de hoogte. Ik weet zelf het antwoord niet, maar ik ga onze Flex specialisten even raadplegen. Ik hou jullie op de hoogte."
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.