Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex
https://gvb-online.nl/flex/
Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?
Waar blijft trouwens
Ben zelf altijd open geweest over de bij mij aanwezige kennis terzake en het gebrek daaraan. Zie echter niet waarom er telkens weer zo'n negatieve insteek gekozen moet worden.Dat is niet constructief en helpt niemand verder.
Ik heb niet het idee dat er in dit topic nog een bewering van mijn hand staat die niet door andere reacties wordt onderbouwd. Dat kan uiteraard aan mij liggen. Je eigen fouten zien is altijd lastiger. Als je zou willen aangeven op welk punt je graag nog onderbouwing zou zien, geef ik die graag.
Heb zelf hierboven aangegeven dat ik er anders in sta en geen reden heb om geen vertrouwen in de toekomst te hebben. Maar dat past niet in jouw straatje.
Met twee aanbieders zal dat nog niet zo’n uitdaging zijn inderdaad, het GVB abonnement kan het NS abonnement in principe altijd overrulen aangezien NS geen BTM-abonnement aanbiedt. Het wordt interessant wanneer een andere BTM-partij dit ook gaat doen.
Jij,veel plezier in Amsterdam!
Blijf wel kritisch tav je opereren en dat betreft niet enkel dit topic.
Indien deze beweringen enkel worden gedreven door langjarig gevormd wantrouwen en verder nergens op steunen dan noem ik deze ongefundeerd, voorbarig en pretentieus.
Vind dat je deze zou moeten terugnemen totdat je iets kunt aantonen.
Neem een voorbeeld aan
Een positieve insteek staat voor mij,voor het niet bij voorbaat uitgaan van het negatieve.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat de abonnementen van andere vervoerders niet vanuit 1 kaart kunnen worden aangesproken vanwege technische beperkingen. Net zo zeer als dat niet alle opties van NS door de kaart kunnen worden aangesproken. Heb geen reden om te denken dat er iets anders aan de hand is.
Het is zo vroeg in de ochtend mischien allemaal een beetje kortaf en zo, bekijk het een beetje van de zonnige kant, het is allemaal niet zo onvriendelijk bedoeld als het wellicht overkomt maar ik meen het wel !☺
Als de BTM vervoerders eerst naar hun eigen producten kijken en daarna terugvallen op NS Flex (of op saldo als je geen NS Flex hebt) lijkt me het niet zo’n probleem als er nog een ander BTM product op staat, want dat wordt dus niet aangesproken.
Wel als het product voor Flex gedeeld wordt tussen meerdere vervoerders.
Blijf wel kritisch tav je opereren en dat betreft niet enkel dit topic.
Ik denk toch dat je hier meer achter zoekt dan
Het pleidooi voor een OV Flex van Translink (waar ik zelf ook aan bijgedragen heb, dat realiseer ik me) is hier misschien wat zinloos, omdat het Translink waarschijnlijk niet bereikt. M.i. doet dat niets af aan de waarde van discussie over dit gebrek in NS Flex. Wellicht is dit product nog te verbeteren op dit punt. Ik hoop dan ook dat er toch nogeens een moderator langskomt op dit topic en deze onze constatering en en suggesties door kan zetten naar de verantwoordelijke afdeling.
Het verbaast mij dan ook niet dat dit helemaal niet goed loopt. Zo wordt het concept van de OV-chipkaart voor al het OV in Nederland lelijk om zeep geholpen.
De huidige Ov-chipkaart was ten tijde van je openingsbericht klaarblijkelijk al op sterven na dood.
Inmiddels zijn de fraai uitgewerkte plannen, waarbij je op je wenken wordt bediend, gepresenteerd. Invoering van al dat moois zal reeds in 2021 gaan plaatsvinden.
Inmiddels een GVB Flex abonnement besteld voor het kind. Ik heb gekozen voor niet treinreizen met GVB Flex. Daarbij ga ik ervan uit dat alle BTM dan via het GVB wordt afgerekend, en treinreizen ouderwets op saldo blijven gaan. Belangrijk is dat er NS samenreiskorting op de kaart geladen kan worden, de combinatie daarvan met GVB Flex gaat niet werken ben ik bang.
Dat kan ik wel maar dat ga ik in dit topic niet doen. Ik ben dit topic gestart met een vraag over GVB Flex. en de mogelijke raakvlakken of frictie met NS Flex. Daar wil ik het verder graag toe beperken. Gelukkig heeft
Als je een discussie wilt starten over marktwerking in het OV dan staat niets je in de weg om een nieuw topic te starten in de categorie "off topic".
Dit is precies het soort problemen waar ik een beetje simpel van word doordat iedereen zijn eigen feestje aan het doen is.
"Daar begrepen ze er ook weinig van, want het klonk echt als een 'NS probleem' en niet als een 'ov-chipkaart.nl' probleem."
GVB Flex is straks goed te combineren met een ander reis-op-rekening product van een andere vervoerder, zoals NS Flex. Dat kan gewoon op 1 OV-chipkaart. Op deze manier ontvang je ook korting op het reizen met de andere vervoerder.
GVB Flex is niet te combineren met abonnementen, die je vooraf met een vast bedrag per maand betaalt, zoals een GVB Only of GVB Zone abonnement. Deze 2 verschillende typen reisproducten kunnen niet samen op 1 OV-chipkaart.
Wat een grap !
Dit lijkt een duidelijke aanwijzing te zijn. Ben nog wel nieuwsgierig naar een aantal zaken. Blijf de ontwikkelingen dus met belangstelling volgen.
Vond het al een tijdje opmerkelijk dat de cynici, die hier over dit onderwerp zoveel drukte hebben gemaakt niets meer van zich lieten horen. Staan ze nu (nog) met zijn allen in de hoek ??
Een woud van Flex-varianten van verschillende aanbieders blijft een sub-optimaal systeem. Het beste voorbeeld daarvan is dat een abonnement (met afgekocht reisrecht) niet op dezelfde OV-chipkaart kan staan als reizen op rekening.
Flex is een mooi, nieuw product (in ontwikkeling) met veel potentieel, dat beter verdient.
Off topic: reis zelf met een vrij-abonnement (afgekocht reisrecht) op dezelfde ov-chipkaart als reizen op rekening. De bewering dat dat niet mogelijk zou zijn is dus volstrekte onzin en de poging om het product nu langs deze weg voortijdig onderuit te halen is ridicuul te noemen.
Inderdaad heeft Flex veel potentieel en het verdient beter. En beter is in dit verband een handig, transparant en toegankelijk systeem dat landelijk geldt.
Bij valse beschuldigingen, onterechte cq beledigende kwalificaties en misinformatie zijn slechts verontschuldigingen op hun plaats.
Het uitblijven daarvan geeft te denken.
Dat anderen er anders maar eens met een frisse blik naar kijken.
Laat ik om te beginnen aangeven dat het uiteindelijke doel is om alle producten, van alle vervoerders, op eenzelfde kaart te kunnen hebben staan. Ongeacht met welke vervoerder er gereisd wordt, moet daarmee dan automatisch de meest voordeligste prijs in rekening gebracht worden voor de reiziger gebaseerd op welke producten er actief zijn. Laat ik er wel aan toevoegen dat dit uiteindelijke doel nog lang niet is bereikt en ik dus ook vrijwel niets kan zeggen over de status daarvan. Ik wil hiermee puur aangeven dat een van de grote discussiepunten in dit topic, één kaart voor al het vervoer, ook bij de vervoerders een streven is.
Wat betreft GVB Flex, omdat het dus de bedoeling is dat het uiteindelijk zonder problemen samen moet gaan werken met NS Flex op dezelfde kaart, vermoed ik dat dit daarom ook zo is gecommuniceerd door de GVB. Voor zover bij ons bekend zit GVB Flex echter nog in een ontwikkelfase. Wij hebben het zelf nog niet kunnen testen en kunnen dus op dit moment nog niet met 100% zekerheid zeggen dat de combinatie vlekkeloos gaat werken. Op dit moment zou ons advies daarom zijn om de twee producten nog niet op eenzelfde kaart te combineren. Laat ik daarbij wel benadrukken dat het GVB Flex product nog niet te koop is en dat er dus een reële kans is dat dit advies veranderd nog voordat het live gaat. Vooralsnog is dit dus puur een advies gebaseerd op een huidig tekort aan informatie.
Graag gedaan!
Het beantwoordt wel een vraag die ik al wilde stellen. Namelijk of GVB Flex ook correctietarieven kent, voor als je bijvoorbeeld in de 1e klas zit. Of dat je dan gewoon een UvB krijgt/naar de 2e klas wordt gestuurd.
Geen van beide dus. Bij verkeerde reisrichting wel een UvB, maar wat betreft klasse mag je voorlopig blijkbaar gewoon kiezen. Vraag me af of dit betekent dat in de toekomst die keuze er wel komt (via Mijn GVB of automaat?). Misschien dat
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.