Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex



Toon eerste bericht

242 reacties

Niet nodig wat mij betreft Bryan, kan het antwoord al raden. Heb het eerder in dit topic al geplaatst 😁
Reputatie 7
Badge
@iMark dit bedoel ik dus met voorbarig en pretentieus, zou er nu zelfs enige mate van misplaatste zelfoverschatting aan kunnen toevoegen

@Henk_NL blijkt dus dat van enige kennis mbt het achterliggende beleid en de stand van zaken bij @iMark geen sprake is, aanname was dus juist, had mij graag van het tegendeel laten overtuigen

Waar blijft trouwens @Olav93 met de onderbouwing van zijn beweringen

Ben zelf altijd open geweest over de bij mij aanwezige kennis terzake en het gebrek daaraan. Zie echter niet waarom er telkens weer zo'n negatieve insteek gekozen moet worden.Dat is niet constructief en helpt niemand verder.


@Perron23 ik heb toch eerder het gevoel dat jij jezelf overschat dan dat dat het geval is bij @iMark. Dat baseer ik dan op de inhoudelijke argumenten en de mate waarin deze aansluiten bij de uitleg vsn @Henk_NL, die hier en in eerder topics duidelijk heeft laten zien best enige kennis van zaken te hebben en dit in mijn ogen over het algemeen sluitend onderbouwt. Ook een negatieve, niet constructieve houding bespeur ik eerder bij jou.

Ik heb niet het idee dat er in dit topic nog een bewering van mijn hand staat die niet door andere reacties wordt onderbouwd. Dat kan uiteraard aan mij liggen. Je eigen fouten zien is altijd lastiger. Als je zou willen aangeven op welk punt je graag nog onderbouwing zou zien, geef ik die graag.
@iMark jouw tactiek is klaarblijkelijk om te trachten de zaak telkens om te draaien. Maar mijn opmerkingen zijn duidelijk en komen erop neer dat ik mij afvraag waarom, zonder nadere kennis van achterliggende zaken , je het geheel zo negatief benadert en er bijvoorbeeld een Ministerie bij wilt halen om in te grijpen. Waar slaat dat op ?
Heb zelf hierboven aangegeven dat ik er anders in sta en geen reden heb om geen vertrouwen in de toekomst te hebben. Maar dat past niet in jouw straatje.

Met twee aanbieders zal dat nog niet zo’n uitdaging zijn inderdaad, het GVB abonnement kan het NS abonnement in principe altijd overrulen aangezien NS geen BTM-abonnement aanbiedt. Het wordt interessant wanneer een andere BTM-partij dit ook gaat doen.

Ik ga morgen trouwens lekker naar Amsterdam toe. 😌 Heb er zin in.

Jij,veel plezier in Amsterdam!
@iMark het is nooit mijn intentie om in het openbaar aan personen minder fraaie eigenschappen toe te dichten of te beledigen. Zie wel dat de misplaatste zelfoverschatting, in de haast,minder gelukkig geformuleerd is. Sorry. Maak er het verwijt van dat jezelf de reikwijdte van dit forum overschat.
Blijf wel kritisch tav je opereren en dat betreft niet enkel dit topic.
Die eilandjes zijn nu juist het probleem. Waarom geen landelijk systeem, OV Flex? We waren van eilandjes af en nu komen ze via de achterdeur terug. Het ministerie zou moeten ingrijpen.

Indien deze beweringen enkel worden gedreven door langjarig gevormd wantrouwen en verder nergens op steunen dan noem ik deze ongefundeerd, voorbarig en pretentieus.

Vind dat je deze zou moeten terugnemen totdat je iets kunt aantonen.
Neem een voorbeeld aan @Olav93.

Een positieve insteek staat voor mij,voor het niet bij voorbaat uitgaan van het negatieve.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat de abonnementen van andere vervoerders niet vanuit 1 kaart kunnen worden aangesproken vanwege technische beperkingen. Net zo zeer als dat niet alle opties van NS door de kaart kunnen worden aangesproken. Heb geen reden om te denken dat er iets anders aan de hand is.

Het is zo vroeg in de ochtend mischien allemaal een beetje kortaf en zo, bekijk het een beetje van de zonnige kant, het is allemaal niet zo onvriendelijk bedoeld als het wellicht overkomt maar ik meen het wel !☺

Als de BTM vervoerders eerst naar hun eigen producten kijken en daarna terugvallen op NS Flex (of op saldo als je geen NS Flex hebt) lijkt me het niet zo’n probleem als er nog een ander BTM product op staat, want dat wordt dus niet aangesproken.

Wel als het product voor Flex gedeeld wordt tussen meerdere vervoerders.

Reputatie 7
Badge

@iMark het is nooit mijn intentie om in het openbaar aan personen minder fraaie eigenschappen toe te dichten of te beledigen. Zie wel dat de misplaatste zelfoverschatting, in de haast,minder gelukkig geformuleerd is. Sorry. Maak er het verwijt van dat jezelf de reikwijdte van dit forum overschat.
Blijf wel kritisch tav je opereren en dat betreft niet enkel dit topic.
Tja. Excuses aanbieden en in de volgende zin weer beledigen. Dat schiet lekker op.


Ik denk toch dat je hier meer achter zoekt dan @Perron23 bedoelde, @iMark. De reikwijdte van het forum overschatten is natuurlijk heel iets anders dan zelfoverschatting. Wel was deze opmerking dan op zij zachtsts gezegd wat onhandig geformuleerd.

Het pleidooi voor een OV Flex van Translink (waar ik zelf ook aan bijgedragen heb, dat realiseer ik me) is hier misschien wat zinloos, omdat het Translink waarschijnlijk niet bereikt. M.i. doet dat niets af aan de waarde van discussie over dit gebrek in NS Flex. Wellicht is dit product nog te verbeteren op dit punt. Ik hoop dan ook dat er toch nogeens een moderator langskomt op dit topic en deze onze constatering en en suggesties door kan zetten naar de verantwoordelijke afdeling.
Reputatie 7

 

Het verbaast mij dan ook niet dat dit helemaal niet goed loopt. Zo wordt het concept van de OV-chipkaart voor al het OV in Nederland lelijk om zeep geholpen. 

 

De huidige Ov-chipkaart was ten tijde van je openingsbericht klaarblijkelijk al op sterven na dood.

Inmiddels zijn de fraai uitgewerkte plannen, waarbij je op je wenken wordt bediend, gepresenteerd. Invoering van al dat moois zal reeds in 2021 gaan plaatsvinden.:thinking:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2019/07/02/brief-aan-bestuurders-concessie-verleners-en-houders

 

Reputatie 3

Inmiddels een GVB Flex abonnement besteld voor het kind. Ik heb gekozen voor niet treinreizen met GVB Flex. Daarbij ga ik ervan uit dat alle BTM dan via het GVB wordt afgerekend, en treinreizen ouderwets op saldo blijven gaan. Belangrijk is dat er NS samenreiskorting op de kaart geladen kan worden, de combinatie daarvan met GVB Flex gaat niet werken ben ik bang. 

 

Reputatie 7
Badge +3
Misschien dat @iMark zou kunnen aangeven of hij voorbeelden kent en zou kunnen toelichten hoe hij dat mbt OV (in grote lijnen) ziet functioneren.
Dat kan ik wel maar dat ga ik in dit topic niet doen. Ik ben dit topic gestart met een vraag over GVB Flex. en de mogelijke raakvlakken of frictie met NS Flex. Daar wil ik het verder graag toe beperken. Gelukkig heeft @Stijn NS de bedoeling van het topic begrepen en is het weer in het vaarwater beland waar het zou moeten zijn.

Als je een discussie wilt starten over marktwerking in het OV dan staat niets je in de weg om een nieuw topic te starten in de categorie "off topic".

Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen.

https://community.ns.nl/ns-business-card-57/bevat-de-ns-businesscard-ook-een-ov-chipkaart-35379?postid=353357#post353357

Dit is precies het soort problemen waar ik een beetje simpel van word doordat iedereen zijn eigen feestje aan het doen is.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is allemaal veel te negatief. Flex is een prachtig product en als we de positivo's moeten geloven wacht ons het OV-paradijs als we maar vertrouwen dat alles goedkomt.
Update: Helaas heb ik nog geen verdere toelichting op de vragen over GVB NS Flex. Ik zal eens een reminder sturen naar onze NS Flex afdeling!
https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-abonnement-incl-nieuwe-ov-chipkaart-1-dag-voor-leverdatum-geannuleerd-i-v-m-storing-52531

"Daar begrepen ze er ook weinig van, want het klonk echt als een 'NS probleem' en niet als een 'ov-chipkaart.nl' probleem."
Het GVB meldt, in hun Flex update november:

GVB Flex is straks goed te combineren met een ander reis-op-rekening product van een andere vervoerder, zoals NS Flex. Dat kan gewoon op 1 OV-chipkaart. Op deze manier ontvang je ook korting op het reizen met de andere vervoerder.

GVB Flex is niet te combineren met abonnementen, die je vooraf met een vast bedrag per maand betaalt, zoals een GVB Only of GVB Zone abonnement. Deze 2 verschillende typen reisproducten kunnen niet samen op 1 OV-chipkaart.



Wat een grap !

Dit lijkt een duidelijke aanwijzing te zijn. Ben nog wel nieuwsgierig naar een aantal zaken. Blijf de ontwikkelingen dus met belangstelling volgen.

Vond het al een tijdje opmerkelijk dat de cynici, die hier over dit onderwerp zoveel drukte hebben gemaakt niets meer van zich lieten horen. Staan ze nu (nog) met zijn allen in de hoek ??
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben inmiddels wat minder cynisch maar ik onderschrijf de bezwaren van @Henk_NL. Het zou voor reizigers veel handiger zijn wanneer je bij één winkel terecht kunt voor al je 'producten'. Nu moet je maar afwachten of de producten van verschillende leveranciers elkaar niet tegenwerken. Om over het factureren nog maar te zwijgen.

Een woud van Flex-varianten van verschillende aanbieders blijft een sub-optimaal systeem. Het beste voorbeeld daarvan is dat een abonnement (met afgekocht reisrecht) niet op dezelfde OV-chipkaart kan staan als reizen op rekening.
Cynisme verziekt, helpt geen ander en werkt demotiverend !

Flex is een mooi, nieuw product (in ontwikkeling) met veel potentieel, dat beter verdient.


Off topic: reis zelf met een vrij-abonnement (afgekocht reisrecht) op dezelfde ov-chipkaart als reizen op rekening. De bewering dat dat niet mogelijk zou zijn is dus volstrekte onzin en de poging om het product nu langs deze weg voortijdig onderuit te halen is ridicuul te noemen.
Reputatie 7
Badge +3
Flex is een mooi, nieuw product (in ontwikkeling) met veel potentieel, dat beter verdient.
Inderdaad heeft Flex veel potentieel en het verdient beter. En beter is in dit verband een handig, transparant en toegankelijk systeem dat landelijk geldt.
Als je de plank dusdanig mis hebt geslagen (zie de eerste pagina), past een andere reactie.

Bij valse beschuldigingen, onterechte cq beledigende kwalificaties en misinformatie zijn slechts verontschuldigingen op hun plaats.

Het uitblijven daarvan geeft te denken.
Zie van alles staan waaronder sukkels (koekenbakkers) die niet samenwerken waardoor hun kortingsproducten niet op 1 kaart passen.

Dat anderen er anders maar eens met een frisse blik naar kijken.
Update: Eindelijk heb ik wat verdere informatie waar ik jullie hopelijk mee kan verblijden.

Laat ik om te beginnen aangeven dat het uiteindelijke doel is om alle producten, van alle vervoerders, op eenzelfde kaart te kunnen hebben staan. Ongeacht met welke vervoerder er gereisd wordt, moet daarmee dan automatisch de meest voordeligste prijs in rekening gebracht worden voor de reiziger gebaseerd op welke producten er actief zijn. Laat ik er wel aan toevoegen dat dit uiteindelijke doel nog lang niet is bereikt en ik dus ook vrijwel niets kan zeggen over de status daarvan. Ik wil hiermee puur aangeven dat een van de grote discussiepunten in dit topic, één kaart voor al het vervoer, ook bij de vervoerders een streven is.

Wat betreft GVB Flex, omdat het dus de bedoeling is dat het uiteindelijk zonder problemen samen moet gaan werken met NS Flex op dezelfde kaart, vermoed ik dat dit daarom ook zo is gecommuniceerd door de GVB. Voor zover bij ons bekend zit GVB Flex echter nog in een ontwikkelfase. Wij hebben het zelf nog niet kunnen testen en kunnen dus op dit moment nog niet met 100% zekerheid zeggen dat de combinatie vlekkeloos gaat werken. Op dit moment zou ons advies daarom zijn om de twee producten nog niet op eenzelfde kaart te combineren. Laat ik daarbij wel benadrukken dat het GVB Flex product nog niet te koop is en dat er dus een reële kans is dat dit advies veranderd nog voordat het live gaat. Vooralsnog is dit dus puur een advies gebaseerd op een huidig tekort aan informatie.

Graag gedaan!

Het beantwoordt wel een vraag die ik al wilde stellen. Namelijk of GVB Flex ook correctietarieven kent, voor als je bijvoorbeeld in de 1e klas zit. Of dat je dan gewoon een UvB krijgt/naar de 2e klas wordt gestuurd. 

Geen van beide dus. Bij verkeerde reisrichting wel een UvB, maar wat betreft klasse mag je voorlopig blijkbaar gewoon kiezen. Vraag me af of dit betekent dat in de toekomst die keuze er wel komt (via Mijn GVB of automaat?). Misschien dat @Stijn NS hier meer van weet.

@Robert B Hij zei dat ik in de 1e klas kon gaan zitten. Hij heeft niets geregistreerd en heeft voor zover ik kon zien die mogelijkheid ook niet gehad. Zal het proberen zo te vragen.

Reageer