Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex



Toon eerste bericht

242 reacties

Men spreekt iedere keer van een branche-breed systeem, dat moet het implementeerbaar maken afaik. Het klinkt alsof een aantal “minder belangrijke” todo’s de release niet in de weg mochten staan en na uitrol alsnog opgepakt gaan worden.

 

Registratiemogelijkheid zal waarschijnlijk ontbreken idd.

Registratiemogelijkheid zal waarschijnlijk ontbreken idd.

Heb de conducteur nog even gesproken en we hebben naar een registratiemogelijkheid gezocht en die ontbreekt inderdaad. Hij kon helemaal niets, behalve uitlezen dan natuurlijk.  

Badge +3

Haha, niet vergeten over te stappen naar GVB Flex dus iedereen! Gratis 1e klas.

Ben je meteen van het probleem af bij BTM conflicten :sweat_smile:

Je hebt daar inderdaad alleen iets aan als je een reis tegen vol tarief maakt. Ik doe dat regelmatig en alleen die NS-reizen maak ik met GVB Flex.

Dit is nu in ieder geval een stuk goedkoper dan de reizen op saldo klassewissel die ik tot voor kort af en toe gebruikte met deze kaart.

Ik wil nu niet vervelend zijn, maar ik heb gewoon werkinstructies gekregen voor GVB flex met bijbehorend uitleesscherm. De eerste die ik tegenkwam was ik meer verbaasd dat ik GVB flex zag, maar het staat zo in onze werkinstructie en deze situatie gaat niet blijven.

Volgens mij was dat ook aardig de lijn van de laatste reacties idd. De volgorde waarin het een en ander verloopt is wel grappig om te aanschouwen :smiley:

 

Het mag wat kosten bij het GVB 🤔

 

Met nog 71 dagen tot kerstmis begin je je toch af te vragen… hoe zou het gaan daar :thinking:

Reputatie 7
Badge
Dat is toch logisch. GVB heeft niks te maken met NS verder. Dus zij hebben een andere versie van Flex. en uiteraard heb je ook geen 1e klas bij het GVB. Dus dat kan je toch niet samen doen met NS.
En is het nou echt zo erg om twee verschillende chipkaarten te gebruiken? Ik gebruik zelf ook twee verschillende chipkaarten. 1 voor NS. En een andere kaart voor het GVB. En heb er totaal geen problemen mee verder.
De mop is dat al die koekenbakkers ongeveer hetzelfde aan het bedenken zijn maar dan weer net anders. En natuurlijk dat wanneer je Flex hebt van Koekenbakker A je geen kortingsproduct van Koekenbakker B op de kaart kunt hebben staan. Dat is een ridicule versnippering waar geen reiziger op zit te wachten

Bij Flex staan de kortingsproducten toch niet op de kaart. De kaart fungeert toch slechts als identificatie-middel. En waarom zou het gebruik van zo'n kaart beperkt moeten worden tot het OV ? Kan mij zo allerlei andere toepassingen bedenken.

Vraag mij ondertussen wel af hoe het met de beveiliging van zo'n kaart gesteld zou zijn, maar dat geldt eigenlijk ook voor de huidige OV-chip met NS Flex. Je kunt de kaart volgens mij maar beter niet kwijtraken.
Reputatie 7
Badge +3
En is het nou echt zo erg om twee verschillende chipkaarten te gebruiken? Ik gebruik zelf ook twee verschillende chipkaarten.
Het druist in tegen het principe waarmee Nederland indertijd de OV-chipkaart door de strot gedouwd is: één kaart voor al het openbaar vervoer. Dat jij, @Trein-D, geen moeite hebt met het gebruiken van twee kaarten is natuurlijk niet de methodiek waar het systeem oorspronkelijk voor ontworpen is.

@Perron23 en @Robert B
Ik vraag me af of het mogelijk is om een en dezelfde OV-chipkaart te gebruiken voor Flex van verschillende vervoerders. Mijn rekeningnummer moet natuurlijk wel aan een bepaalde kaart gekoppeld zijn. Wanneer mijn kaart aan Flex-rekeningen gekoppeld is, wordt mijn reis met de bus dan bij twee rekeningen afgeboekt?

Het zou natuurlijk wel grappig zijn wanneer ik de OV-chipkaart waarop een ouderwets Voordeelabonnement staat zou kunnen gebruiken voor GVB Flex. Maar ik vermoed dat allerlei complicaties gaat opleveren waar we niet op zitten te wachten.🤔
Reputatie 7
Badge +3
Ik begrijp ongeveer wat je bedoelt. Maar iemand die zowel een kortingsformule van GVB Flex als NS Flex wil gebruiken zal toch twee rekeningnummers aan dezelfde kaart willen koppelen. Waar gaat dan de rekening naartoe wanneer ik een rit maak bij bij GVB, NS of nog een andere vervoerder? En hoe weet het systeem dat ik een kortingsformule van GVB, NS of nog een andere vervoerder heb?
Als mijn simpele redenering juist is dan moet het geen punt zijn om de kaart "overal" te gebruiken en meerdere facturen te ontvangen. Denk wel dat dat laatste tav het OV niet de bedoeling was, in ieder geval niet van NS. (heb iets te snel gereageerd, dit gezien uitleg Henk_NL)
Ik zit er momenteel niet ver genoeg (meer) in om daar concreet ja of nee op te kunnen zeggen. Mijn indruk is dat het vooral met een hoop maar-en aan elkaar hangt.
Dat is inderdaad zo, maar bij mij werkt dat vingerafdruk-gedoe niet geweldig.

Ga wat eten en er is rustig over doordenken.
@Henk_NL interessant, bedankt ! Organisatie zit eigenlijk logisch in elkaar, vraag mij enkel nog af of de facturering wel zelf door vervoerders gedaan wordt of dat deze ook bij Translink is ondergebracht.
Flex is dermate helder, fraai en inderdaad flexibel dat het vreemd is dat men eerst allerlei functies op dat kaartje heeft geplaatst, maar daar zal waarschijnlijk wel een reden voor zijn geweest.
Het grote voordeel aan het lokaal op de kaart hebben van die data is dat het systeem dus ook stand-alone kan functioneren. Een storing in het netwerk zorgt er dan niet direct voor dat je gehele systeem plat komt te liggen, omdat er geen contact meer mogelijk is met een centrale administratie. NS Flex biedt een soort middenweg, maar dat is ook meteen waarom bijvoorbeeld een poortje niet direct het correcte reisproduct kan tonen uit de backoffice of de ritprijs bij uitchecken.
Ja inderdaad, daar had ik dan, mij blindstarend op de voordelen van Flex, weer niet aan gedacht.
@Olav93 volgens mij stap jij random in discussies zonder goed in en te lezen !

De grote vraag is wat GVB Flex betekent voor OV Flex. Om daar mogelijk een antwoord op te vinden lijkt het mij zinvol om terug te gaan naar het begin.

NS heeft volgens mij het voortouw genomen bij de ontwikkeling van een Flex systeem. De bedoeling was (en is ?) om tot 1 landelijk Flex systeem te komen.
Het samenwerkingsverband Translink geeft de kaart uit, verzorgt de hard- en software, verzamelt en verwerkt de gegevens en uiteindelijk ontvangt de reiziger 1 factuur voor alle ov reizen. Achteraf vindt verrekening tussen vervoerders plaats.

Is dit juist ?

GVB komt nu met een GVB Flex-kaart. Is dit slechts een cosmetisch verschil en uiteindelijk dezelfde OV kaart (het NS symbool staat immers ook klein op mijn ov kaarten) of zit er meer achter ? GVB geeft aan dat je met hun kaart ook met de trein kunt reizen, maar over treinabonnementen wordt niets vermeld. Zelf denk ik dat het dezelfde kaart betreft.



Overigens zie ik dat regionale busvervoerders de term Flex gebruiken bij vervoer op maat producten. Zeer verwarrend.
Het interessante achter NS Flex is de vervoerder-overstijgende, gedeelde backoffice. Producten als Flex kennen we uiteindelijk al van de Businesscard, Traject Vrij, RET Reizen op Rekening, Arriva Goede Zaakpas en er zijn nog allerlei losse bedrijven zoals MobilityMixx die ongeveer hetzelfde doen met verwerking achteraf.

Het grote nadeel aan deze opzet was dat iedereen zijn eigen feestje aan het vieren was. Voordelen van de Businesscard, zoals de online klassewissel, werken alleen bij NS, omdat controleurs van andere vervoerders geen toegang hebben tot de backoffice en daarmee de registratiemogelijkheid. Door die administratie bij een neutrale partij als Translink neer te leggen kan je gezamenlijk aansluiten en die informatie delen. Een Arriva-conducteur zou een NS-klassewissel gewoon kunnen zien/registreren en dus accepteren in de trein.

Het sausje van flexibele abonnementen is niet zo heel spannend, het boeiende is de achterliggende techniek, waarbij het model van data op de kaart ineens verplaatst wordt naar verwerking achteraf. Dat maakt een hoop nieuwe dingen mogelijk (en een aantal zaken onmogelijk).

Uitgevers als NS krijgen naar alle waarschijnlijkheid gewoon een overzicht met cumulatieven per kaart voor facturatie en eventueel een service om transacties te kunnen tonen in MijnNS/App/you name it. Het concurrerende ligt in mijn optiek dan ook voornamelijk daar, dat je kunt kiezen tussen de partij met de beste klantenservice, betalingsvoorwaarden, et cetera. Het is erg jammer dat producten niet toch cross-vervoerder worden aangeboden en NS je dus ook een GVB-product kan verkopen en andersom.

Ik kan haast niet geloven dat situaties met 2 Flex-brands op 1 kaart goed gaat werken en vraag me af of dat überhaupt aangeboden gaat worden.
@Robert B jij suggereert telkens weer dat er producten op de Flex kaart staan, dat is volgens mij niet juist. De Flex kaart bestaat slechts uit een id en een geheugen. Het id is nodig om je te herkennen bij het in- en uitchecken. Het geheugen, waarin is opgeslagen dat en waar is ingecheckt, dient de kaartcontrole mogelijk te maken.

Achteraf worden, in de backoffice, de juiste gegevens bij elkaar gelegd en rolt je factuur eruit. Je rit wordt daarbij gekoppeld aan je abonnement bij de betreffende vervoerder waarna de prijs wordt berekend.

Al met al denk ik niet dat wij er hier al redenerend en gissend echt uit zullen komen. Het zou mooi zijn als
NS ons daarbij zou kunnen helpen, maar dat is misschien te veel gevraagd.

(weer te snel gereageerd, moet daar iets aan doen !!!)
Reputatie 7
Badge +3
Misschien dat iemand een antwoord kan geven op een heel praktische vraag.

Kan ik mij gelijktijdig abonneren op GVB Start Flex (€2,50 per maand voor 20% korting op ritten bij GVB na 20.00 uur) en bijvoorbeeld NS Weekend Voordeel (€2 per maand) en beide abonnementen koppelen aan dezelfde OV-chipkaart?

En als dat kan, van welk bedrijf krijg ik de rekening wanneer ik een busrit maak met Connexxion in Alkmaar? Ik heb immers Flex-abonnementen bij twee bedrijven waarbij die busrit gefactureerd kan worden.
Bij de introductie van de OV-chipkaart is ook voorgehouden 'één kaart voor al het OV'. Ik heb er momenteel uit mijn hoofd 4 altijd bij me 🤷
Nee, dat is puur mijn wens inderdaad. Leg het hele feestje weer bij Translink neer, zoals het in het begin ooit bedacht is, en focus je weer op 'één kaart voor al het OV'. Maar dat zal niet gaan gebeuren ben ik bang.
Wil toch weer even terug naar het begin.

Het is toch niet gezegd dat de GVB kaart een andere kaart zal zijn. Er staat mogelijk enkel een GVB logo op ipv een NS logo, nou en ?

Reageer