Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12281 reacties
Gisteren zag ik in de Amsterdamse metro reclame voor GVB Flex. Ook hiermee kun je vanaf 2019 op rekening reizen met het openbaar vervoer. Je kunt dan kortingsabonnementen krijgen voor reizen met GVB maar dan weer niet voor de trein.
https://gvb-online.nl/flex/


Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?

242 reacties

Reputatie 7
Badge
Conclusie. Je kan dus allebei de Flexen op 1 chipkaart zetten.

Ben je nu blij @iMark ?
@Robert B bedankt ! Ad 1+2: je beschrijft vnl het proces terwijl ik even m.n. geinteresseerd ben in de organisatie (wie doet wat) mbt reizen op rekening
Ad3. Denk je dat NS de gegegevens ontvangt van alle deelnemende vervoerders en verzorgt NS vervolgens de administratie en facturering voor deze vervoerders ?
Nog een paar vragen:
1. Back-end en back-office wordt daar hetzelfde mee bedoeld en vindt daar de administratie plaats en wordt daar ook de factuur opgemaakt ?
2.wordt de administratie en facturering door NS zelf gedaan of is dit uitbesteed ?
3.is het juist dat Translink de reisgegevens verzamelt en doorgeeft ?

Backend en backoffice gebruik ik inderdaad door elkaar, dat is een slecht automatisme. Men noemt het in de regel "backoffice", al is die term ook eigenlijk ambigu.

Het beheer van de backoffice ligt bij Translink en Translink is ook de eerste schakel waar alle informatie uit het OVCP-systeem samenkomt. Vanuit Translink wordt de informatie inderdaad (gedeeltelijk) doorgespeeld naar de vervoerders. Er wordt summier wat informatie gegeven in dit artikel bij OV-magazine: https://www.ovmagazine.nl/2017/10/eerst-reizen-achteraf-betalen-1144/
@Henk_NL interessant, bedankt ! Organisatie zit eigenlijk logisch in elkaar, vraag mij enkel nog af of de facturering wel zelf door vervoerders gedaan wordt of dat deze ook bij Translink is ondergebracht.
Flex is dermate helder, fraai en inderdaad flexibel dat het vreemd is dat men eerst allerlei functies op dat kaartje heeft geplaatst, maar daar zal waarschijnlijk wel een reden voor zijn geweest.
Het grote voordeel aan het lokaal op de kaart hebben van die data is dat het systeem dus ook stand-alone kan functioneren. Een storing in het netwerk zorgt er dan niet direct voor dat je gehele systeem plat komt te liggen, omdat er geen contact meer mogelijk is met een centrale administratie. NS Flex biedt een soort middenweg, maar dat is ook meteen waarom bijvoorbeeld een poortje niet direct het correcte reisproduct kan tonen uit de backoffice of de ritprijs bij uitchecken.
Ja inderdaad, daar had ik dan, mij blindstarend op de voordelen van Flex, weer niet aan gedacht.
Reputatie 7
Badge +3
Conclusie. Je kan dus allebei de Flexen op 1 chipkaart zetten.
Die conclusie lijkt me erg voorbarig. Ik hoor dat liever van iemand die er verstand van heeft.
Reputatie 7
Badge
Ik denk dat het gewoon samen kan op één kaart. Dit werkt namelijk ook al voor streekvervoerabonnementen zoals Hermes/Bravo/Connexxion Dal Vrij e.d.

Bij de betreffende vervoerder wordt het juiste abonnement aangesproken als er ook NS Flex op de kaart staat.

Als dat een kortingsabonnement is heb je dan wel alsnog saldo nodig, maar als dat een reizen op rekening abonnement is moet dat ook kunnen lijkt me.

RET had al veel langer reizen op rekening, maar daarvoor moest je een zakelijke kaart hebben meen ik.


De grote vraag is volgens mij nog wat er gebeurt bij een derde vervoerder. Stel dat ik NS Flex en GVB Flex heb en ik incheck bij Connexxion ofzo. Worden de kosten dan door het GVB afgeschreven van de bij hun bekende rekening? Of door de NS van de - potentieel andere - bij NS bekende rekening? Of wordt dat random? Of dubbel? Het klinkt niet logisch dat dit tijd NS zou zijn, wang daar zou het NS product dus een of andere superieure positie boven flex van andere aanbieders voor moeten hebben...
@Olav93 volgens mij stap jij random in discussies zonder goed in en te lezen !

De grote vraag is wat GVB Flex betekent voor OV Flex. Om daar mogelijk een antwoord op te vinden lijkt het mij zinvol om terug te gaan naar het begin.

NS heeft volgens mij het voortouw genomen bij de ontwikkeling van een Flex systeem. De bedoeling was (en is ?) om tot 1 landelijk Flex systeem te komen.
Het samenwerkingsverband Translink geeft de kaart uit, verzorgt de hard- en software, verzamelt en verwerkt de gegevens en uiteindelijk ontvangt de reiziger 1 factuur voor alle ov reizen. Achteraf vindt verrekening tussen vervoerders plaats.

Is dit juist ?

GVB komt nu met een GVB Flex-kaart. Is dit slechts een cosmetisch verschil en uiteindelijk dezelfde OV kaart (het NS symbool staat immers ook klein op mijn ov kaarten) of zit er meer achter ? GVB geeft aan dat je met hun kaart ook met de trein kunt reizen, maar over treinabonnementen wordt niets vermeld. Zelf denk ik dat het dezelfde kaart betreft.



Overigens zie ik dat regionale busvervoerders de term Flex gebruiken bij vervoer op maat producten. Zeer verwarrend.
Reputatie 7
Badge
@Olav93 volgens mij stap jij random in discussies zonder goed in te lezen !


True. 😌
Badge +3
Om het kort en technisch te houden..

Als je met GVB Flex en NS Flex op je kaart incheckt bij Connexxion negeert het apparaat het GVB product totaal, en gebruikt het NS Flex product, of anders reizen op saldo.

Als er ook een Connexxion product op staat (of niet eens, maar je kaartnummer is bekend bij het apparaat) dan zal dat aangesproken worden, en wordt hooguit je transactie op de kaart geschreven, zonder dat GVB of NS daar ooit iets van te zien krijgen.
Het interessante achter NS Flex is de vervoerder-overstijgende, gedeelde backoffice. Producten als Flex kennen we uiteindelijk al van de Businesscard, Traject Vrij, RET Reizen op Rekening, Arriva Goede Zaakpas en er zijn nog allerlei losse bedrijven zoals MobilityMixx die ongeveer hetzelfde doen met verwerking achteraf.

Het grote nadeel aan deze opzet was dat iedereen zijn eigen feestje aan het vieren was. Voordelen van de Businesscard, zoals de online klassewissel, werken alleen bij NS, omdat controleurs van andere vervoerders geen toegang hebben tot de backoffice en daarmee de registratiemogelijkheid. Door die administratie bij een neutrale partij als Translink neer te leggen kan je gezamenlijk aansluiten en die informatie delen. Een Arriva-conducteur zou een NS-klassewissel gewoon kunnen zien/registreren en dus accepteren in de trein.

Het sausje van flexibele abonnementen is niet zo heel spannend, het boeiende is de achterliggende techniek, waarbij het model van data op de kaart ineens verplaatst wordt naar verwerking achteraf. Dat maakt een hoop nieuwe dingen mogelijk (en een aantal zaken onmogelijk).

Uitgevers als NS krijgen naar alle waarschijnlijkheid gewoon een overzicht met cumulatieven per kaart voor facturatie en eventueel een service om transacties te kunnen tonen in MijnNS/App/you name it. Het concurrerende ligt in mijn optiek dan ook voornamelijk daar, dat je kunt kiezen tussen de partij met de beste klantenservice, betalingsvoorwaarden, et cetera. Het is erg jammer dat producten niet toch cross-vervoerder worden aangeboden en NS je dus ook een GVB-product kan verkopen en andersom.

Ik kan haast niet geloven dat situaties met 2 Flex-brands op 1 kaart goed gaat werken en vraag me af of dat überhaupt aangeboden gaat worden.
@Robert B jij suggereert telkens weer dat er producten op de Flex kaart staan, dat is volgens mij niet juist. De Flex kaart bestaat slechts uit een id en een geheugen. Het id is nodig om je te herkennen bij het in- en uitchecken. Het geheugen, waarin is opgeslagen dat en waar is ingecheckt, dient de kaartcontrole mogelijk te maken.

Achteraf worden, in de backoffice, de juiste gegevens bij elkaar gelegd en rolt je factuur eruit. Je rit wordt daarbij gekoppeld aan je abonnement bij de betreffende vervoerder waarna de prijs wordt berekend.

Al met al denk ik niet dat wij er hier al redenerend en gissend echt uit zullen komen. Het zou mooi zijn als
NS ons daarbij zou kunnen helpen, maar dat is misschien te veel gevraagd.

(weer te snel gereageerd, moet daar iets aan doen !!!)
Om Flex/Businesscard/et cetera te laten werken binnen het huidige systeem staat er een "abonnement"/reisproduct op de kaart 'Reizen op Rekening', of soms meerdere trein/btm apart, welke alle reizen afvangen zonder saldo aan te spreken. Deze transacties worden naderhand verwerkt in de welbekende backoffice.
@Henk_NL De bedoeling was toch alle OV reizen op 1 factuur, of niet ?
Reputatie 7
Badge +3
Misschien dat iemand een antwoord kan geven op een heel praktische vraag.

Kan ik mij gelijktijdig abonneren op GVB Start Flex (€2,50 per maand voor 20% korting op ritten bij GVB na 20.00 uur) en bijvoorbeeld NS Weekend Voordeel (€2 per maand) en beide abonnementen koppelen aan dezelfde OV-chipkaart?

En als dat kan, van welk bedrijf krijg ik de rekening wanneer ik een busrit maak met Connexxion in Alkmaar? Ik heb immers Flex-abonnementen bij twee bedrijven waarbij die busrit gefactureerd kan worden.
Bij de introductie van de OV-chipkaart is ook voorgehouden 'één kaart voor al het OV'. Ik heb er momenteel uit mijn hoofd 4 altijd bij me 🤷
@iMark Als elk bedrijf zelf gaat factureren waarom dan niet van Connexxion. Meest logische zou een centrale facturering zijn, als je tot 1 factuur wil komen.
Doe mij maar gewoon een factuur van Translink/"OV chipkaart". Dat is de partij die de administratie beheert, dan hoeft geen enkele vervoerder er nog een eigen plasje overheen te doen.
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23
Dat bedoel ik helemaal niet. Het gaat er mij om welk bedrijf waarbij ik een Flex-abonnement heb afgesloten gaat factureren wanneer ik met mijn OV-chipkaart op stap ga bij Connexxion. Uiteraard niet Connexxion want daar heb ik geen Flex-overeenkomst mee die gekoppeld is aan mijn bankrekening.

Ik heb nog nergens gelezen of ik nu wel of niet een Flex-abonnement kan afsluiten bij meer dan één vervoerder en dat kan koppelen aan één OV-chipkaart.

In het systeem Henk_NL voorstelt zou in feite de branding komen te vervallen en zou je in principe iedere abonnementsvorm van iedere vervoerder moeten kunnen bestellen. Ik vraag me af of dat wel geregeld is.
Nee, dat is puur mijn wens inderdaad. Leg het hele feestje weer bij Translink neer, zoals het in het begin ooit bedacht is, en focus je weer op 'één kaart voor al het OV'. Maar dat zal niet gaan gebeuren ben ik bang.
Als de bedrijven zelf gaan factureren zul je, als je bij een bepaald bedrijf flex wilt gebruiken daar een overeenkomst over moeten sluiten met dat bedrijf.
Bij centrale facturering zou dat niet nodig zijn, je kunt dan overal op rekening reizen, al dan niet met abo.
Heb in de brief aan Locov zoals gisteren gelinkt, de volgende zin aangetroffen die verschillend geinterpreteerd kan worden:

"Hierbij spant NS zich maximaal in om een oplossing te vinden voor de regionale abonnementen maar zal NS dit niet als randvoorwaardelijk beschouwen"

Kortom: ..............................
Uhu, uhu. Ik blijf bij mijn eerste reactie in dit topic 💃
Wil toch weer even terug naar het begin.

Het is toch niet gezegd dat de GVB kaart een andere kaart zal zijn. Er staat mogelijk enkel een GVB logo op ipv een NS logo, nou en ?

Reageer