Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex



Toon eerste bericht

242 reacties

@iMark Waarop baseer je jouw stelling dat GVB Flex iets anders is dan NS Flex ? Is dat enkel omdat GVB andere abonnementen aanbiedt dan NS ?
Reputatie 7
Badge
@Trein-D

Met GVB Flex kun je ook met de trein reizen. Maar met beperkte functionaliteit: je kunt er niet mee in de 1e klas reizen. Ook kun je via GVB Flex geen kortingsformules van NS bestellen.

Nou en. Dat is niet GVB's pakkie-an.
@Henk_NL Denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Maar ik zie daar geen antwoord in op mijn vraag:

Die eigen producten worden toch pas achteraf gekoppeld, dat hoeft toch geen probleem te zijn, of wel ?
Kan mij heel goed voorstellen dat een busvervoerder niet dezelfde abonnementen als een treinvervoerder geschikt acht voor zijn doelgroep.
Badge +3
Voor @iMark (Connexxion abonnement i.c.m. NS Flex):

NS Flex heeft juist een lage prioriteit, waardoor streekvervoerabonnementen gewoon op dezelfde kaart kunnen staan en voorgaan. Dit is al uitgebreid door NS bevestigd in de grote Flex en Reizen op Rekening topics.

Bij een incheck in Alkmaar in de bus met beide abonnementen op รฉรฉn kaart krijgt het Connexxion abonnement dus de voorkeur, en wordt het ook als in/uitcheck CXX (CXX abonnement ร—) geregistreerd in je transacties bij TLS.

Zonder Connexxion abonnement is dat Reizen op rekening NS (bus/tram/metro) NS Flex dus, wat dus geldig is bij alle vervoerders zoals afgesproken. Terzijde: Soms gaat/ging dat nog mis en valt de kaart terug op saldo, omdat NS Flex niet herkend wordt. Zie andere topics daar over.

Daarmee weet NS dat er een Connexxion abonnement van kracht was, en zie je die reis ook niet terug in je Flex reishistorie of op je factuur. NS doet daar verder dus niets mee, en Connexxion handelt die reis verder af. Het in/uitcheckappaat bepaalt aan de hand van je streekvervoerproduct of dat op voltarief, met korting of vrij reizen is, waardoor je in veel gevallen dus gewoon saldo nodig hebt, ook al heb je NS Flex.

Tot zover wat er al bekend en bevestigd is.

Een vierde variant van streekvervoerabonementen (naast voltarief, korting en vrij reizen) kan dan volgens mij gewoon 'op rekening' zijn (prijs wordt later bepaald door de vervoerder).

In dat geval zal je inderdaad een factuur gaan krijgen van de lokale vervoerder, en het IBAN daar (bij automatische incasso) kan natuurlijk verschillen van dat bij NS. Je hebt immers een contract daarvoor met GVB/CXX of andere vervoerder(s), en het NS Flex product wordt niet aangesproken voor die reizen.

Hopelijk is het zo wat duidelijker ๐Ÿค”
Reputatie 7
Badge +3
Een moedige poging tot uitleg. Maar toch nog niet bevredigend.

Is het mogelijk om NS Flex en GVB Flex op dezelfde OV-chipkaart te hebben? En hoe vindt de afrekening plaats? En wie factureert een rit bij Connexxion?

Tot nu lees ik alleen maar speculaties over hoe het zal gaan wanneer iemand Flex-abonnementen bij meerdere vervoerders wil afsluiten.
Badge +3
Met een NS Flex en GVB Flex abonnement zal een apparaat van Connexxion het GVB Flex (hogere prio dan NS Flex) wel zien, maar zal dat negeren, want het is niet geldig in Alkmaar.

Vervolgens wordt dus teruggevallen op het NS Flex (bus/tram/metro) product, wat wรฉl herkend wordt bij CXX. De afrekening gaat dan via NS en is op voltarief, dus geen korting e.d. tenzij je jonger dan 12 of ouder dan 65 bent, want dan krijgt iedereen automatisch 34% korting. Je geboortedatum staat op een persoonlijke kaart.

Als ook het NS Flex product niet herkend wordt (zeldzame gevallen) wordt teruggevallen op het saldo op de kaart, en kost een incheck je dus โ‚ฌ 4,-
Reputatie 7
Badge +3

@Trein-D


Met GVB Flex kun je ook met de trein reizen. Maar met beperkte functionaliteit: je kunt er niet mee in de 1e klas reizen. Ook kun je via GVB Flex geen kortingsformules van NS bestellen.
Nou en. Dat is niet GVB's pakkie-an.

Ik geloof niet je helemaal begrijpt wat het probleem is. Flex-formules van verschillende vervoerders die je niet kun combineren op รฉรฉn OV-chipkaart is een aantasting van het principe van de OV-chipkaart: รฉรฉn kaart voor alle vormen van openbaar vervoer.

Het lijkt erop dat je bij NS geen kortingsformules van GVB kunt bestellen. Ik vind dat een heel klantonvriendelijke vorm van hokjesdenken.
Reputatie 7
Badge +3
Met een NS Flex en GVB Flex abonnement zal een apparaat van Connexxion het GVB Flex (hogere prio dan NS Flex) wel zien, maar zal dat negeren, want het is niet geldig in Alkmaar.
Waar baseer je die prioreitenvolgorde op? Het alfabet?

Vervolgens wordt dus teruggevallen op het NS Flex (bus/tram/metro) product, wat wรฉl herkend wordt bij CXX. De afrekening gaat dan via NS en is op voltarief, dus geen korting e.d. (tenzij je jonger dan 12 of ouder dan 65 bent, want dan krijgt iedereen 34% korting).

Als ook het NS Flex product niet herkend wordt (zeldzame gevallen) wordt teruggevallen op het saldo op de kaart, en kost een incheck je dus โ‚ฌ 4,-

En waarom wordt in een dergelijk geval niet teruggevallen op voltarief afrekenen bij GVB Flex?
Badge +3
Het lijkt erop dat je bij NS geen kortingsformules van GVB kunt bestellen. Ik vind dat een heel klantonvriendelijke vorm van hokjesdenken.
Dat zou extra werk voor NS zijn, maar het staat je vrij om die dus gewoon bij GVB te bestellen.

Tot zover รฉรฉn kaart voor alle OV... Nu nog รฉรฉn factuur voor alle OV ๐Ÿ˜ฅ
Reputatie 7
Badge
Ik geloof niet je helemaal begrijpt wat het probleem is. Flex-formules van verschillende vervoerders die je niet kun combineren op รฉรฉn OV-chipkaart is een aantasting van het principe van de OV-chipkaart: รฉรฉn kaart voor alle vormen van openbaar vervoer.

Het lijkt erop dat je bij NS geen kortingsformules van GVB kunt bestellen. Ik vind dat een heel klantonvriendelijke vorm van hokjesdenken.


Ook NS gaat hier niet (alleen) over. Je stelt een vraag die alle vervoerders aangaan. Ik bedoel....wat moet NS hier nou mee? Wat verwacht je nu van NS dan?

Dit hier is namelijk een NS forum. Geen GVB forum. Just saying. ๐Ÿ˜Œ
Badge +3
Waar baseer je die prioreitenvolgorde op? Het alfabet?
Okee, het zit iets anders namelijk CompanyID en SubscriptionID, waarbij 'eigen' producten voorrang krijgen.

En waarom wordt in een dergelijk geval niet teruggevallen op voltarief afrekenen bij GVB Flex?

Omdat NS Flex herkend wordt door GVB, en dus dat product aangesproken wordt, met bijbehorende afhandeling door NS (op voltarief, want NS weet niet of je korting krijgt of gratis reist bij GVB).

Het is eigenlijk heel simpel, en een CiCo apparaat zoekt het voor je uit, als volgt:
  1. Heb je een product van ONS (companyID)? Mooi, dan gebruiken we dat! Door naar stap 2 en anders naar stap 3.
  2. Welk product heb je bij ONS (SubscriptionID)? Korting, dan spreken we het saldo op de kaart aan! Vrij reizen, dan schrijven we alleen de incheck op de kaart als incheck bij ONS (op basis van abonnement ร—). Klaar.
  3. Welke andere dingen staan er op de kaart? Oh, ik zie NS (CompanyID) en Reizen op Rekening bus/tram/metro (SubscriptionID). Mooi zo, dat is hier ook geldig! En NS zoekt het verder uit dus blijven we van je saldo af en schrijven een bijbehorende transactie weg (incheck ONS, op basis van NS Flex). Klaar.
  4. Wordt NS Flex niet herkend als geldig, dan betaal je de volle mep van je saldo (met eventuele leeftijdskorting als het een persoonlijke kaart is).
Reputatie 7
Badge +3

Ik geloof niet je helemaal begrijpt wat het probleem is. Flex-formules van verschillende vervoerders die je niet kun combineren op รฉรฉn OV-chipkaart is een aantasting van het principe van de OV-chipkaart: รฉรฉn kaart voor alle vormen van openbaar vervoer.

Het lijkt erop dat je bij NS geen kortingsformules van GVB kunt bestellen. Ik vind dat een heel klantonvriendelijke vorm van hokjesdenken.
Ook NS gaat hier niet (alleen) over. Je stelt een vraag die alle vervoerders aangaan. Ik bedoel....wat moet NS hier nou mee? Wat verwacht je nu van NS dan?

Dit hier is namelijk een NS forum. Geen GVB forum. Just saying. ๐Ÿ˜Œ

Jouw bijdrage sterkt me in de mening dat je nog steeds niet helemaal begrijpt wat het probleem is. ๐Ÿค”
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Bedankt voor je dappere poging een en ander uit te leggen. Het is mij echter nog steeds onduidelijk hoe een en ander kan gaan werken wanneer je Flex-abonnementen van twee of meer vervoerders aan je OV-chipkaart gekoppeld zou hebben.
Reputatie 7
Badge
Jouw bijdrage sterkt me in de mening dat je nog steeds niet helemaal begrijpt wat het probleem is. ๐Ÿค”

Ja ik snap je wel hoor. Je wilt graag dat alle vervoerders samen gaan werken aan Flex. En jij wilt graag maximaal 1 chipkaart kunnen gebruiken voor alle vervoerders zelfs als jij zelf ook gebruik maakt van Flex.
Je blijft in eilandjes werken waarbij iedere vervoerder zijn eigen eilandje is. Prima dat er een workaround is momenteel om alsnog producten en saldo op je kaart te laden, maar het hele concept van Flex is nou juist dat dat niet nodig is. En dรกn wordt het alsnog spannend.

Ik wil geen overeenkomst met NS, GVB en alle andere partijen waar ik misschien wel eens wil reizen moeten aangaan als ik dat ook allemaal via รฉรฉn loket, lees Translink, zou kunnen regelen.

Al zou het mogelijk zijn om GVB Flex en NS Flex samen op een kaart te hebben, dan wordt het alsnog gokken op welke factuur welke transacties gaan verschijnen รฉn moet ik met beide partijen een overeenkomst afsluiten. Laat staan als je bij drie of vier vervoerders actief reist met een kortingsproduct.
Reputatie 7
Badge
Met een NS Flex en GVB Flex abonnement zal een apparaat van Connexxion het GVB Flex (hogere prio dan NS Flex) wel zien, maar zal dat negeren, want het is niet geldig in Alkmaar.

Vervolgens wordt dus teruggevallen op het NS Flex (bus/tram/metro) product, wat wรฉl herkend wordt bij CXX. De afrekening gaat dan via NS en is op voltarief, dus geen korting e.d. tenzij je jonger dan 12 of ouder dan 65 bent, want dan krijgt iedereen automatisch 34% korting. Je geboortedatum staat op een persoonlijke kaart.

Als ook het NS Flex product niet herkend wordt (zeldzame gevallen) wordt teruggevallen op het saldo op de kaart, en kost een incheck je dus โ‚ฌ 4,-


Waarom zou GVB Flex hier genegeerd worden? Hoezo is het niet geldig in Alkmaar? Zoals ik de info van de GVB lees, maakt GVB met dit product een factuur voor AL het ov, net als NS dat met NS Flex doet.
Reputatie 7
Badge
Je blijft in eilandjes werken waarbij iedere vervoerder zijn eigen eilandje is. Prima dat er een workaround is momenteel om alsnog producten en saldo op je kaart te laden, maar het hele concept van Flex is nou juist dat dat niet nodig is. En dรกn wordt het alsnog spannend.

Ik wil geen overeenkomst met NS, GVB en alle andere partijen waar ik misschien wel eens wil reizen moeten aangaan als ik dat ook allemaal via รฉรฉn loket, lees Translink, zou kunnen regelen.

Al zou het mogelijk zijn om GVB Flex en NS Flex samen op een kaart te hebben, dan wordt het alsnog gokken op welke factuur welke transacties gaan verschijnen รฉn moet ik met beide partijen een overeenkomst afsluiten. Laat staan als je bij drie of vier vervoerders actief reist met een kortingsproduct.


Flex is een gloednieuw product. Je moet niet verwachten dat het nu al helemaal tip top werkt. Alles wat nieuw is heeft nou eenmaal kinderfoutjes in het begin.
De truc die Flex doet is niet echt nieuw, die is al veelvuldig toegepast voor o.a. de Businesscard en andere reizen op rekening-toepassingen. Een aantal andere aspecten en deze specifieke implementatie zijn nieuw.
Heb helaas geen tijd meer en ga deze arena verlaten.

Mijn stelling, op basis van hetgeen ik van Flex meen te begrijpen en eigen logica, is duidelijk:

GVB Flex en NS Flex zullen deel uit gaan maken van hetzelfde Flex systeem en beide vervoerders krijgen de mogelijkheid om hun abonnementen binnen dat ene systeem aan te bieden.

Mbt de facturering kan ik niets voorspellen, dat wordt centraal of decentraal.

Mocht tzt blijken dat ik het bij het verkeerde eind had, dan zal ik dat hier ruiterlijk komen toegeven.
Andersom verwacht ik natuurlijk wel enige excuses.
Reputatie 7
Badge
De truc die Flex doet is niet echt nieuw, die is al veelvuldig toegepast voor o.a. de Businesscard en andere reizen op rekening-toepassingen. Een aantal andere aspecten en deze specifieke implementatie zijn nieuw.
Wel waar gewoon nieuw. ๐Ÿ˜Œ

Wel waar gewoon nieuw. ๐Ÿ˜Œ


https://www.youtube.com/watch?v=BvC8Fs0oKCQ
Reputatie 7
Badge
๐Ÿคฃ
Badge +3
Waarom zou GVB Flex hier genegeerd worden? Hoezo is het niet geldig in Alkmaar? Zoals ik de info van de GVB lees, maakt GVB met dit product een factuur voor AL het ov, net als NS dat met NS Flex doet.
Oh, I stand corrected!
Als dรกt de insteek van GVB is dan wordt het problematisch.

Maar als GVB (blijkbaar) zegt dat je er niet met de trein of andere vervoerders mee kunt reizen op rekening (wel op saldo -en natuurlijk voltarief- is dan de vraag?) dan moet het haast wel een aparte kaart zijn!

En dus is het een wanproduct behalve voor mensen die alleen met GVB willen reizen. En dan zou TLS daar dus ver vandaan moeten blijven (mijn mening).
Translink zit er reeds vuistdiep in als beheerder van de administratie.

Verder, van de GVB website:

Je kunt GVB Flex gebruiken voor reizen in Amsterdam - dus ook met streekvervoerders Connexxion, EBS en Keolis - maar ook bij andere vervoerders in Nederland, zoals RET in Rotterdam of de trein van NS. Kortom je kunt dus met alle openbaarvervoerbedrijven in heel Nederland reizen. Wanneer je een keer niet met het OV wilt reizen, dan kun je met GVB Flex ook een deelfiets pakken of gebruikmaken van de fietsstalling. Alles flex dus.
De korting geldt alleen voor de reizen die je maakt met GVB trams, bussen en metro's.

Feitelijk precies hetzelfde als NS Flex, maar dan met GVB kortingen in plaats van NS kortingen. En zo zijn de eerste eilandjes voor precies hetzelfde product aan het ontstaan... ๐Ÿ˜
Reputatie 7
Badge
En dus is het een wanproduct behalve voor mensen die alleen met GVB willen reizen. En dan zou TLS daar dus ver vandaan moeten blijven (mijn mening).

GVB Flex is helemaal geen wanproduct. Voor de mensen die binnen Amsterdam reizen is het super handig. Omdat zij dan namelijk niet meer met saldo hoeven te reizen.
En tja....de andere overige vervoerders in Nederland moeten dan maar hun eigen Flex systeem ontwerpen ofzo.
GVB is er alleen maar voor Amsterdam. Dus alles buiten Amsterdam heeft het GVB niks mee te maken.
Dus kan je moeilijk gaan verwachten dat GVB een Flex systeem ontwerpt die goed samen gaan met alle NS abbo's of andere vervoerders.... Waarom zou het GVB dat moeten doen. Het zijn hun eigen abbo's niet namelijk.

Reageer