Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex

  • 5 oktober 2018
  • 196 reacties
  • 7944 Bekeken

Badge +3
Gisteren zag ik in de Amsterdamse metro reclame voor GVB Flex. Ook hiermee kun je vanaf 2019 op rekening reizen met het openbaar vervoer. Je kunt dan kortingsabonnementen krijgen voor reizen met GVB maar dan weer niet voor de trein.
https://gvb-online.nl/flex/


Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?

196 reacties

Wat een mop 🤣
Reputatie 7
Wat een mop 🤣
Wat is daar grappig aan dan? 😑
Reputatie 7
En hoezo moeten het GVB en NS samenwerken trouwens? Het zijn twee hele verschillende vervoerders. GVB verzorgt het vervoer in Amsterdam en bied ritten aan met de tram, bus of metro.
NS verzorgt het vervoer door heel Nederland en bied eigenlijk alleen maar ritten aan met de trein.
Wat heeft het voor zin als die twee bedrijven samen gaan werken?
Als je een chipkaart hebt met een NS abbo erop (bijvoorbeeld Dal voordeel) dan zorg je gewoon dat je genoeg saldo op je kaart hebt zitten en daarmee kan je bij het GVB net zo goed met de zelfde kaart inchecken hoor. Zolang er maar genoeg saldo op je kaart staat.
Badge +3
De mop is dat al die koekenbakkers ongeveer hetzelfde aan het bedenken zijn maar dan weer net anders. En natuurlijk dat wanneer je Flex hebt van Koekenbakker A je geen kortingsproduct van Koekenbakker B op de kaart kunt hebben staan. Dat is een ridicule versnippering waar geen reiziger op zit te wachten.


Reizigers zitten niet te wachten op "vergelijkbare producten". Ze willen met 1 kaart kortingsmogelijkheden krijgen bij verschillende vervoerders.

Verder biedt GVB dan weer niet de mogelijkheid om op rekening te reizen zonder je te abonneren op een kortingsformule.

Het druist ook in tegen de oorspronkelijke gedachte achter de OV-chipkaart: het gebruik van iedere vorm van openbaar vervoer met één kaart.

Ik ben een groot voorstander van het kunnen reizen op rekening. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat reizigers door de bomen het bos niet kunnen zien. Het zou op zijn minst mogelijk moeten zijn om kortingsformules van meerdere vervoerders op dezelfde kaart te kunnen zetten en toch op rekening te kunnen reizen. Dus ja, ik verwacht dat vervoerders samenwerken om wildgroei en onduidelijkheid tegen te gaan.
Reputatie 7
Dat is toch logisch. GVB heeft niks te maken met NS verder. Dus zij hebben een andere versie van Flex. en uiteraard heb je ook geen 1e klas bij het GVB. Dus dat kan je toch niet samen doen met NS.
En is het nou echt zo erg om twee verschillende chipkaarten te gebruiken? Ik gebruik zelf ook twee verschillende chipkaarten. 1 voor NS. En een andere kaart voor het GVB. En heb er totaal geen problemen mee verder.
Badge +3
Ik denk dat het gewoon samen kan op één kaart. Dit werkt namelijk ook al voor streekvervoerabonnementen zoals Hermes/Bravo/Connexxion Dal Vrij e.d.

Bij de betreffende vervoerder wordt het juiste abonnement aangesproken als er ook NS Flex op de kaart staat.

Als dat een kortingsabonnement is heb je dan wel alsnog saldo nodig, maar als dat een reizen op rekening abonnement is moet dat ook kunnen lijkt me.

RET had al veel langer reizen op rekening, maar daarvoor moest je een zakelijke kaart hebben meen ik.
De mop is dat al die koekenbakkers ongeveer hetzelfde aan het bedenken zijn maar dan weer net anders. En natuurlijk dat wanneer je Flex hebt van Koekenbakker A je geen kortingsproduct van Koekenbakker B op de kaart kunt hebben staan. Dat is een ridicule versnippering waar geen reiziger op zit te wachten

Bij Flex staan de kortingsproducten toch niet op de kaart. De kaart fungeert toch slechts als identificatie-middel. En waarom zou het gebruik van zo'n kaart beperkt moeten worden tot het OV ? Kan mij zo allerlei andere toepassingen bedenken.

Vraag mij ondertussen wel af hoe het met de beveiliging van zo'n kaart gesteld zou zijn, maar dat geldt eigenlijk ook voor de huidige OV-chip met NS Flex. Je kunt de kaart volgens mij maar beter niet kwijtraken.
Badge +3
En is het nou echt zo erg om twee verschillende chipkaarten te gebruiken? Ik gebruik zelf ook twee verschillende chipkaarten.
Het druist in tegen het principe waarmee Nederland indertijd de OV-chipkaart door de strot gedouwd is: één kaart voor al het openbaar vervoer. Dat jij, @Trein-D, geen moeite hebt met het gebruiken van twee kaarten is natuurlijk niet de methodiek waar het systeem oorspronkelijk voor ontworpen is.

@Perron23 en @Robert B
Ik vraag me af of het mogelijk is om een en dezelfde OV-chipkaart te gebruiken voor Flex van verschillende vervoerders. Mijn rekeningnummer moet natuurlijk wel aan een bepaalde kaart gekoppeld zijn. Wanneer mijn kaart aan Flex-rekeningen gekoppeld is, wordt mijn reis met de bus dan bij twee rekeningen afgeboekt?

Het zou natuurlijk wel grappig zijn wanneer ik de OV-chipkaart waarop een ouderwets Voordeelabonnement staat zou kunnen gebruiken voor GVB Flex. Maar ik vermoed dat allerlei complicaties gaat opleveren waar we niet op zitten te wachten.🤔
Het verhaal bij NS Flex was nou net dat de backoffice vervoerder-overstijgend zou worden, in plaats van een specifiek NS-product. Daardoor kon iedere vervoerder 'aansluiten'. Ik had niet helemaal verwacht dat iedere vervoerder feitelijk praktisch hetzelfde product onder eigen naam zou gaan aanbieden 🤔
Don't shoot me, maar NS zelf: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-42696%20Besluit%20NS%20Flex_tcm118-315383.pdf

"NS Flex is gebouwd op een geheel nieuw branche breed ICT-systeem, gebaseerd op veel meer flexibiliteit waarbij reizigers via de app of website online wijzigingen kunnen doorvoeren."
Vermoed dat ik er veel te simpel over denk maar met je OV-chip geef je toch enkel maar aan dat persoon nummer zoveel op een gegeven moment en plaats bijvoorbeeld bij NS incheckt en vervolgens elders uitcheckt. Daarna worden al je gegevens, zoals bij NS bekend, gekoppeld aan de gemaakte reis, dit via jou id nummer.
Met dezelfde kaart zou je toch ook elders moeten kunnen in- en uitchecken, waarna hetzelfde id nummer,
daar gekoppeld wordt aan de gegevens die je daar hebt opgegeven (hoeven niet dezelfde te zijn als bij NS.
Je krijgt danwel meerdere facturen tenzij je alles centraal administreert.
Hoop dat wat ik bedoel voldoende duidelijk is.
Badge +3
Ik begrijp ongeveer wat je bedoelt. Maar iemand die zowel een kortingsformule van GVB Flex als NS Flex wil gebruiken zal toch twee rekeningnummers aan dezelfde kaart willen koppelen. Waar gaat dan de rekening naartoe wanneer ik een rit maak bij bij GVB, NS of nog een andere vervoerder? En hoe weet het systeem dat ik een kortingsformule van GVB, NS of nog een andere vervoerder heb?
Badge +3
Het zou natuurlijk wel grappig zijn wanneer ik de OV-chipkaart waarop een ouderwets Voordeelabonnement staat zou kunnen gebruiken voor GVB Flex. Maar ik vermoed dat allerlei complicaties gaat opleveren waar we niet op zitten te wachten.🤔
Ik denk dat dit gewoon gaat lukken, want bij gebruik van je kaart bij een GVB apparaat ziet deze het betreffende abonnement en 'gebruikt' dat om je reis af te handelen. Staat er geen GVB abonnement op, dan valt het systeem terug naar NS Flex of reizen op saldo.

Bij NS Flex i.c.m. een GVB kortings/vrij/rekening abonnement precies hetzelfde. NS Flex wordt niet aangesproken bij reizen met GVB. NS krijgt die transacties dus helemaal niet door, net zoals je zonder Flex je bus/tram/metro reizen ook niet te zien krijgt in Mijn NS.

Je zult in geval van GVB Flex inderdaad twee facturen krijgen, eentje van GVB voor de bij hen gemaakte ritten en eentje van NS voor trein en andere streekvervoerders. Het rekeningnummer dat bekend is bij GVB mag natuurlijk verschillen van dat bij NS, en staat ook niet op de kaart zelf.
In het NS Flex-systeem wordt je OV-chipkaart ongeveer enkel een UUID (unieke identifier) inderdaad. Feitelijk vangt een reisproduct op de kaart alle transacties af waarna die informatie later in een centraal systeem wordt verwerkt. Het is een soort middenweg tussen 'echt' puur een identifier zijn en de reguliere OV-chipkaart waarbij de data op de kaart in principe bepalend is.

Dat vervoerders dit onder eigen naam willen rebranden kan ik ergens nog wel begrijpen, maar als men inderdaad een centrale verwerking gebruikt begrijp ik niet direct waarom iedere vervoerder ook zijn eigen feestje met kortingsproducten e.d. gaat introduceren. Het wordt weer een nodeloos complex verhaal zo.

Robert B schreef:
Ik denk dat dit gewoon gaat lukken, want bij gebruik van je kaart bij een GVB apparaat ziet deze het betreffende abonnement en 'gebruikt' dat om je reis af te handelen. Staat er geen GVB abonnement op, dan valt het systeem terug naar NS Flex of reizen op saldo.

Ik zou daar niet zo direct op vertrouwen, eigenlijk is heel dit NS Flex/Businesscard al een 'hack' van het systeem.
Als mijn simpele redenering juist is dan moet het geen punt zijn om de kaart "overal" te gebruiken en meerdere facturen te ontvangen. Denk wel dat dat laatste tav het OV niet de bedoeling was, in ieder geval niet van NS. (heb iets te snel gereageerd, dit gezien uitleg Henk_NL)
Ik zit er momenteel niet ver genoeg (meer) in om daar concreet ja of nee op te kunnen zeggen. Mijn indruk is dat het vooral met een hoop maar-en aan elkaar hangt.
Badge +3
Als mijn simpele redenering juist is dan moet het geen punt zijn om de kaart "overal" te gebruiken en meerdere facturen te ontvangen. Denk wel dat dat laatste tav het OV niet de bedoeling was, in ieder geval niet van NS.
Je kunt op een ov-chipkaart van alles zetten, bijv toegangsrechten voor deuren op je werk of tegoed voor de koffieautomaat/kantine, zowel als fysiek product/saldo op de kaart of gekoppeld aan een backend-systeem (puur op basis van je 'kaartnummer' zoals OV-fiets nu al is). Geen enkel probleem!

Het apparaat waar je de kaart aanbiedt kiest het juiste product. Je zult dus geen koffie kunnen halen op je saldo van het OV, of op rekening van NS/GVB 😛
Zit me wel nog af te vragen hoe het met de beveiliging moet, denk vaak dat je uiteindelijk als een product een chip ingebouwd krijgt. Maar ja ook dat zal de oplossing wel niet zijn.
Badge +3
Zit me wel nog af te vragen hoe het met de beveiliging moet, denk vaak dat je uiteindelijk als een product een chip ingebouwd krijgt. Maar ja ook dat zal de oplossing wel niet zijn.
Daar zal het wel van komen in de toekomst maar in feite heeft iedereen dat al, in de vorm van DNA/vingerafdruk/iris van je oog... Hoef je geen chip voor te implanteren, zolang er geen offline saldo op hoeft te staan 😃
Dat is inderdaad zo, maar bij mij werkt dat vingerafdruk-gedoe niet geweldig.

Ga wat eten en er is rustig over doordenken.

Als mijn simpele redenering juist is dan moet het geen punt zijn om de kaart "overal" te gebruiken en meerdere facturen te ontvangen. Denk wel dat dat laatste tav het OV niet de bedoeling was, in ieder geval niet van NS.Je kunt op een ov-chipkaart van alles zetten, bijv toegangsrechten voor deuren op je werk of tegoed voor de koffieautomaat/kantine, zowel als fysiek product/saldo op de kaart of gekoppeld aan een backend-systeem (puur op basis van je 'kaartnummer' zoals OV-fiets nu al is). Geen enkel probleem!

Het apparaat waar je de kaart aanbiedt kiest het juiste product. Je zult dus geen koffie kunnen halen op je saldo van het OV, of op rekening van NS/GVB :P

Op basis van UID van de kaart wel, die kan je onversleuteld lezen. Schrijven naar de kaart kan je niet, daar heb je de keys niet voor. En al zou je die hebben, dan zit je nog met het probleem dat je ongebruikte geheugenruimte moet vinden om je eigen data neer te zetten.

Puur UID lezen doet NS zelf ook voor bijvoorbeeld NS toegang (gebouwen e.d.).
Reputatie 7
Het druist in tegen het principe waarmee Nederland indertijd de OV-chipkaart door de strot gedouwd is: één kaart voor al het openbaar vervoer. Dat jij, @Trein-D, geen moeite hebt met het gebruiken van twee kaarten is natuurlijk niet de methodiek waar het systeem oorspronkelijk voor ontworpen is.
Kalmeer alsjeblieft @iMark. Waarschijnlijk kan je Flex ook gewoon gebruiken op 1 chipkaart als je zowel met GVB als met NS wilt reizen. Lees de posts van @Perron23 anders nog maar eens even goed door he.
Badge +3
Op basis van UID van de kaart wel, die kan je onversleuteld lezen. Schrijven naar de kaart kan je niet, daar heb je de keys niet voor. En al zou je die hebben, dan zit je nog met het probleem dat je ongebruikte geheugenruimte moet vinden om je eigen data neer te zetten.

Puur UID lezen doet NS zelf ook voor bijvoorbeeld NS toegang (gebouwen e.d.).

Ah, dan klopt mijn eerdere reactie niet helemaal (of helemaal niet) maar ik laat hem voor de flow van dit topic maar ongewijzigd staan 😃
Nog een paar vragen:
1. Back-end en back-office wordt daar hetzelfde mee bedoeld en vindt daar de administratie plaats en wordt daar ook de factuur opgemaakt ?
2.wordt de administratie en facturering door NS zelf gedaan of is dit uitbesteed ?
3.is het juist dat Translink de reisgegevens verzamelt en doorgeeft ?
Badge +3
Je hebt een bingo! Alle drie goed! Nou ja, bijna...

  1. Transacties hebben geen gevolgen voor het saldo op je kaart (net zoals een PIN betaling bij een kassa, die wordt bij de bank gecontroleerd). Flex is simpelweg 'reizen op rekening' en in de backend/office wordt (later) gegeken welk abonnement daar aan hangt op het moment dat jij in/uitcheckt, met bijbehorende factuur. Bij een PIN transactie is dat 'live' maar bij een ov-chipkaart wordt dat achteraf verwerkt (het bedrag dat je moet betalen n.a.v. je handeling op een bepaald tijdstip).
  2. NS incasseert zelf, maar bij betalingsachterstand gaat het naar een incassobureau (die er vervolgens €40 aan kosten bovenop gooien). Voordat het zover is zul je een aantal herinneringen (per e-mail of post) krijgen en het is verstandig om bij twijfel/bezwaar die vooral gewoon te voldoen.
  3. TLS verzamelt alle transacties (waar die gedaan zijn en wanneer) en speelt die door naar de vervoerders. Dit zeg ik op eigen titel, want NS zou in principe jouw bus/trein/metro of historie bij andere vervoerders niet moeten/mogen kunnen inzien, maar omdat dat bij NS Flex wél kan krijgen ze dus gewoon alles. Waarschijnlijk op basis van vervoerder, dus als er een NS product aangesproken is bij een in/uitcheck met een ov-chipkaart krijgt NS díe gegevens (van TLS dus).

Reageer