Gisteren zag ik in de Amsterdamse metro reclame voor GVB Flex. Ook hiermee kun je vanaf 2019 op rekening reizen met het openbaar vervoer. Je kunt dan kortingsabonnementen krijgen voor reizen met GVB maar dan weer niet voor de trein.
https://gvb-online.nl/flex/
Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?
Bladzijde 3 / 10
Je doet manhaftige pogingen om maar niet te begrijpen wat ik bedoel. Het gaat mij helemaal niet om het logo op een persoonlijke OV-chipkaart. Iedere OV-chipkaart werkt hetzelfde. Er staat alleen een ander plaatje op.
Het gaat om de mogelijkheden van nieuwe abonnementsvormen en systemen. Er zijn nu twee bedrijven die verschillende vormen van Flex gaan aanbieden. Het is niet denkbeeldig dat een nietsvermoedende reiziger twee vormen van Flex wil gebruiken (korting bij NS en korting bij GVB) en dat met één kaart wil doen. Precies zoals de OV-chipkaart ooit bedoeld is: één kaart voor al het OV. Ik heb vooralsnog niet het idee dat dat mogelijk is omdat het mij onduidelijk welke van de twee Flex-aanbieders de factuur gaat sturen wanneer gereisd wordt bij een derde vervoerder.
Er had natuurlijk een OV-Flex opgezet moeten worden met Translink als centraal administratiekantoor.
Het is helemaal niet gezegd dat het om verschillende vormen van flex gaat. Het zou best wel eens 1 flex systeem kunnen zijn met de mogelijkheid om van verschillende abonnementen gebruik te maken.
Nogmaals: als ieder bedrijf zijn eigen factuur gaat sturen zul je met ieder bedrijf een overeenkomst moeten sluiten. Als jii geen flex overeenkomst hebt met een derde, zul je bij deze derde ook geen gebruik kunnen maken van flex.
Het is helemaal nog niet duidelijk of het zo gaat werken. De mogelijkheid van Translink als centraal administratiekantoor is volgens mij nog helemaal niet van de baan.
Nog niet duidelijk ?
Als het plan was om Translink het centrale administratiekantoor te maken, dan was NS niet haar eigen facturatiefeestje op gaan zetten voor Flex.
Als dat niet wijzigt dan blijft de andere mogelijkheid over. Maar dan nog zou het volgens mij om 1 flex systeem kunnen gaan, maar minder efficient.
Je moet natuurlijk ergens beginnen en outsourcing kan vervolgens altijd nog ! Van het feestje maak je dan een groot feest.
Viel mij trouwens op dat de GVB Flex website verrassend goed leek op de NS Flex website
Je moet natuurlijk ergens beginnen en outsourcing kan vervolgens altijd nog ! Van het feestje maak je dan een groot feest.
Viel mij trouwens op dat de GVB Flex website verrassend goed leek op de NS Flex website
Ik denk niet dat het veel zin om nog een keer te herhalen wat ik eerder heb geschreven. Je geeft niet de indruk dat je mijn vragen begrijpt. Jij gaat uit van allerlei veronderstellingen over Flex en facturatie die vooralsnog door geen enkel ander forumlid bevestigd zijn.
Als het om 1 Flexsysteem gaat/zou gaan dan zou het bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om met GVB Flex 1e klas te reizen met de trein. Dat is uitdrukkelijk niet mogelijk. Ik ga er vooralsnog van uit dat de verschillende bedrijven hun eigen suboptimale feestje aan het vieren zijn.
Eerder heb ik al aangegeven dat het voortzetten van deze discussie zonder verdere inbreng van NS zelf, volgens mij, niet zo veel zin heeft.
En ja, ik filosofeer en fantaseer, tussen de bedrijven door, een stuk in het wilde weg. Maar volgens mij is het ook weer niet zo dat het kant nog wal raakt.
Ach, ik laat het maar verders. Ik zal binnenkort ook wel horen dat ik het allemaal verkeerd begrepen heb, op dit forum met een beetje geluk nog inclusief een moderator die me ervan beticht ongefundeerde aannames te doen, om een paar maanden later helaas toch gelijk te krijgen.
Ik hoop oprecht dat er alsnog tijdig ingegrepen wordt en de vervoerders onderling betere afspraken gaan maken om in ieder geval maximaal in te zetten op de 'één kaart voor al het OV' gedachte, het liefst inclusief 'één contactpunt voor de gebruiker bij vragen'. Eigenlijk precies de gedachte achter (het vroegere) Translink. Inclusief de pepermuntjes bij de receptie graag!
Ik hoop oprecht dat er alsnog tijdig ingegrepen wordt en de vervoerders onderling betere afspraken gaan maken om in ieder geval maximaal in te zetten op de 'één kaart voor al het OV' gedachte, het liefst inclusief 'één contactpunt voor de gebruiker bij vragen'. Eigenlijk precies de gedachte achter (het vroegere) Translink. Inclusief de pepermuntjes bij de receptie graag!
Waarom moet het GVB samenwerken met de NS? Het zijn twee hele verschillende vervoerders. En dat ze dan toevallig allebei Flex hebben....tja....
Transklink is trouwens de gene die een samenwerking moet regelen. Zij gaan over de OV chipkaart.
En uh.... @iMark . Misschien kan je deze vraag beter even neerleggen bij Trankslink. https://translink.nl/nl-NL/Over-ons/Contact
Verder is het nu alleen nog wachten op iemand die gaat roepen dat 'ze' NS alleen op het spoor hadden moeten laten en daarom dit soort versnippering voorkomt en het topic is compleet
Zijn @Henk_NL en ik nu echt de enigen die begrijpen waar de schoen wringt?
@Trein-D
Met GVB Flex kun je ook met de trein reizen. Maar met beperkte functionaliteit: je kunt er niet mee in de 1e klas reizen. Ook kun je via GVB Flex geen kortingsformules van NS bestellen. Ik zet daar vraagtekens bij. Dan moet je mij niet naar Translink verwijzen.
@Perron23
Je filosofeert en fantaseert een flink eind in de rondte. Maar op concrete vragen van mij heb je geen antwoord. Dat draagt weinig bij aan de discussie.
Het gaat mij om zo eenvoudig mogelijke oplossingen voor consumenten. Dus geen gedoe met een OV-chipkaart per vervoerder omdat je de verschillende Flex-arrangementen niet kunt combineren. Dat is het paard achter de wagen spannen. Wanneer inderdaad alle vervoerders met hun eigen Flex komen dan zijn de vervoerders gezamenlijk gek geworden.
Met GVB Flex kun je ook met de trein reizen. Maar met beperkte functionaliteit: je kunt er niet mee in de 1e klas reizen. Ook kun je via GVB Flex geen kortingsformules van NS bestellen. Ik zet daar vraagtekens bij. Dan moet je mij niet naar Translink verwijzen.
Je filosofeert en fantaseert een flink eind in de rondte. Maar op concrete vragen van mij heb je geen antwoord. Dat draagt weinig bij aan de discussie.
Het gaat mij om zo eenvoudig mogelijke oplossingen voor consumenten. Dus geen gedoe met een OV-chipkaart per vervoerder omdat je de verschillende Flex-arrangementen niet kunt combineren. Dat is het paard achter de wagen spannen. Wanneer inderdaad alle vervoerders met hun eigen Flex komen dan zijn de vervoerders gezamenlijk gek geworden.
Ben je het er mee eens dat er op een Flex kaart zelf geen product staat, het product wordt achteraf gekoppeld.
Maak jezelf gebruik van Flex ?
Zeker niet @iMark , met mijn vraag bedoelde ik exacte hetzelfde als de jouwe. De enige reactie daarop was echter dat @Trein-D en @Perron23 mij verweten dat ik me niet had ingelezen. Mijn vraag was: als ik op 1 ov-chipkaart (wie hem heeft geleverd en wat voor plaatje er op staat zal me worst wezen) NS Flex en GVB Flex zet, welk product gebruik ik dan als ik incheck bij Connexxion en de zogenaamd centrale backoffice van welk bedrijf stuurt mij dan een factuur voor die reis, NS of GVB? Beide producten beweren alle reizen af te vangen. Als dat beide echt zo werkt, krijg ik in dit geval een dubbele rekening.
Er kan maar één product op de kaart daadwerkelijk aangesproken worden, Flex blijft in feite een 'hack' van het oude model. Welk product dan prevaleert durf ik niet direct in te schatten, mijn verwachting is dat het niet mogelijk wordt beiden te combineren op één kaart om onder andere deze reden.
Ja en nee. Om Flex te integreren in het bestaande model staat er 'gewoon' een product op de kaart welke altijd geldig is en altijd de hoogste prioriteit zou moeten hebben. Daardoor hoef je in de implementatie bij incheck-apparatuur maar weinig te veranderen op wat stamtabellen na. Het verschil met de oude situatie is dat niet het feitelijke reisproduct op de kaart staat (ROS/abonnement/whatever), maar enkel een universeel product. Maar in feite is dat product er wel en wordt het 'gewoon' aangesproken. Pas verderop in het proces worden deze transacties gefilterd en verwerkt in de welbekende backoffice en wordt inderdaad het tarief bepaalt op basis van het geldende abonnement.
Dit is ook een van de grote issues in reizen met EMV-chips (debit/creditcard etc.) en OV-chip-mobiel. Het systeem kan niet werken enkel op basis van een unieke identifier, maar verwacht meer informatie te kunnen lezen en schrijven.
Dank voor de inhoudelijke antwoorden, @Henk_NL . Mij is het nu een stuk helderder.
Ik wil toch even kwijt dat ik de reacties van@Perron23 hier van weinig respect vind getuigen. "Nog een poging", "Hopeloos!", en een verwijt dat iemand zich niet heeft ingelezen, komen niet erg fatsoenlijk over.
Edit: genante typo
Ik wil toch even kwijt dat ik de reacties van
Edit: genante typo
Gelukkig nog iemand die begrijpt waar de problemen zitten. Ik ben benieuwd of er zinnige antwoorden komen. Edit: Henk_NL heeft inmiddels een heel zinnige bijdrage geleverd over de technische achtergronden.
Ik ga verder niet met je in discussie in dit topic. Ik heb geen zin om langs elkaar heen te praten. Lees vooral de bijdragen van Henk_NL nog eens rustig door.
Ik ga verder niet met je in discussie in dit topic. Ik heb geen zin om langs elkaar heen te praten.
Dat wij langs elkaar heen praten was mij al een tijdje duidelijk. Vandaar mijn poging om stap voor stap te bekijken waar het fout gaat. Op het moment dat je daartoe niet bereid bent, denk ik dat mijn eerdere omschrijving als hopeloos niet geheel onterecht was.
Juist door de administratie centraal bij Translink te leggen wordt dat wel mogelijk. In dat opzicht is deze ontwikkeling een grote stap in de goede richting. Ik begrijp om die reden niet waarom verschillende vervoerders toch weer eigen, unieke varianten met eigen producten en voorwaarden gaan introduceren.
Lees de vragen van
Noch
Verder is het natuurlijk volkomen irrelevant of ik zelf gebruik maak van NS Flex. De aanleiding van dit topic is de introductie van GVB Flex in 2019. Dan is het nuttig om uit te zoeken of er raakvlakken en/of knelpunten zijn in relatie met NS Flex.
Die eigen producten worden toch pas achteraf gekoppeld, dat hoeft toch geen probleem te zijn.
Juist door een neutrale partij de administratieve afhandelingen te laten doen voorkom je een hoop problemen. Het lost bijvoorbeeld ook een van de bezwaren van single check-in op, namelijk dat vervoerders in elkaars data zouden moeten roeren. Die verantwoordelijkheid kan nu bij Translink komen te liggen, en je ziet dat al, doordat 'Van rit naar reis' ineens vervoerder-overstijgend werkt bij Flex.
In mijn ideale setup liggen veel meer taken bij Translink, waaronder ook de facturatie en klantenservice. Op die manier hoef je als gebruiker maar naar één loket om al je reisproducten te kopen, je vragen te stellen en je betalingen aan te doen.
Wat je nu echter ziet gebeuren, en misschien is dat ook een stukje onderbuikgevoel en ervaring na meerdere jaren werken in deze wereld, is dat iedere vervoerder toch weer zijn eigen draai aan Flex gaat geven (met o.a. unieke kortingsproducten) en ook zelf de administratieve afhandeling gaat doen. Dat zou je in mijn optiek nou juist moeten elimineren. Als klant hoef je dan enkel zaken te doen met Translink, ongeacht de vervoerder. Ook als concessies overgaan, et cetera.
In mijn ideale setup liggen veel meer taken bij Translink, waaronder ook de facturatie en klantenservice. Op die manier hoef je als gebruiker maar naar één loket om al je reisproducten te kopen, je vragen te stellen en je betalingen aan te doen.
Wat je nu echter ziet gebeuren, en misschien is dat ook een stukje onderbuikgevoel en ervaring na meerdere jaren werken in deze wereld, is dat iedere vervoerder toch weer zijn eigen draai aan Flex gaat geven (met o.a. unieke kortingsproducten) en ook zelf de administratieve afhandeling gaat doen. Dat zou je in mijn optiek nou juist moeten elimineren. Als klant hoef je dan enkel zaken te doen met Translink, ongeacht de vervoerder. Ook als concessies overgaan, et cetera.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.