Gisteren zag ik in de Amsterdamse metro reclame voor GVB Flex. Ook hiermee kun je vanaf 2019 op rekening reizen met het openbaar vervoer. Je kunt dan kortingsabonnementen krijgen voor reizen met GVB maar dan weer niet voor de trein.
https://gvb-online.nl/flex/
Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?
Bladzijde 5 / 10
GVB regelt vervoer in Amsterdam. GVB heeft verder niks te maken met de abbo's van NS. Noch ook maar iets te maken met Conextion, Koalis, Bravo, Arriva, whatever.
En zolang er verschillende vervoerders zijn zullen de eilandjes blijven.
Die eilandjes zijn nu juist het probleem. Waarom geen landelijk systeem, OV Flex? We waren van eilandjes af en nu komen ze via de achterdeur terug. Het ministerie zou moeten ingrijpen.
En tja....de andere overige vervoerders in Nederland moeten dan maar hun eigen Flex systeem ontwerpen ofzo.
GVB is er alleen maar voor Amsterdam. Dus alles buiten Amsterdam heeft het GVB niks mee te maken.
Dus kan je moeilijk gaan verwachten dat GVB een Flex systeem ontwerpt die goed samen gaan met alle NS abbo's of andere vervoerders.... Waarom zou het GVB dat moeten doen. Het zijn hun eigen abbo's niet namelijk.
Om dezelfde reden dat flex überhaupt is/wordt geïntroduceerd (door NS en GVB) en ook kosten van andere vervoeders meeneemt op dezelfde factuur (gemak voor klanten), zouden beide bedrijven met dit product ook abonnementen van andere klanten hebben kunnen ondersteunen.
Dan zouden NS Flex en GVB Flex écht hetzelfde worden. Wat overigens weer duidelijk maakt dat het een stuk logischer was geweest als Translink dit systeem had verzonnen en een OV Flex had geïntroduceerd zoals
Dan zouden NS Flex en GVB Flex écht hetzelfde worden. Wat overigens weer duidelijk maakt dat het een stuk logischer was geweest als Translink dit systeem had verzonnen en een OV Flex had geïntroduceerd zoals
Maar Translink heeft dat nou eenmaal niet gedaan. NS en GVB hebben het gedaan. Dus deal er maar mee zou ik zeggen.
Als jullie een systeem willen waar je overal gebruik kan maken van de zelfde Flex dan moeten jullie aankloppen bij Trankslink. https://translink.nl/nl-NL/Over-ons/Contact
Flex is ontwikkeling, maar wel bij twee vervoerders en niet bij Translink. Ik vind dan ook niet dat ik voorbarig ben geweest. Uiteraard kan het wel zijn dat een partij in de toekomst alsnog met een volledig flexibele oplossing komt of met een al bestaande/aangekondigde oplossing (NS/GVB Flex) ook abonnementen van andere partijen gaat ondersteunen. Dat heb ik echter nooit willen ontkennen. Als ik wel zo over ben gekomen en dat is wat
Dan zouden NS Flex en GVB Flex écht hetzelfde worden. Wat overigens weer duidelijk maakt dat het een stuk logischer was geweest als Translink dit systeem had verzonnen en een OV Flex had geïntroduceerd zoals
Als jullie een systeem willen waar je overal gebruik kan maken van de zelfde Flex dan moeten jullie aankloppen bij Trankslink. https://translink.nl/nl-NL/Over-ons/Contact
Ik vind een opmerking als "deal er maar mee" niet gepast op een forum dat bedoeld is voor onder andere suggesties voor verbeteringen.
We zijn nooit van de eilandjes af geweest hoor. Iedere vervoerder heeft zijn eigen regels en voorwaarden. Dat is altijd al zo geweest.
Kijk bij de NS was het altijd heel vervelend om een chipkaart te gebruiken met saldo omdat de borg daarvan zo hoog was. Mensen waren daar gewoon niet blij mee. En kregen dan het gevoel dat zij de chipkaart door de strot gedouwd kregen.
Maar bij het GVB lag dat al een beetje anders. Daar is het chipkaart systeem gewoon veel handiger. Ook als je op saldo reist. De borg die er af gaat na het inchecken is maar 4 euro. Dat betekent dat je niet steeds maar weer 20 euro op je kaart moest zetten (zoals bij NS).
Maar door Flex is dat nu allemaal verleden tijd. Bij NS hoef je niet meer steeds boven de 20 euro te staan, bij het GVB hoef je niet meer steeds boven de 4 euro te staan. Dat is een duidelijke verbetering.
Maar het zou zomaar kunnen dat als je met beide vervoerders reist en gebruik maakt van Flex er (nu nog) wat kleine haken en ogen in het systeem zitten. Ik bedoel....het is een nieuw product. Je moet het ook gewoon wat tijd geven.
Ik bedoel wat wil je anders.....weer steeds strippenkaarten en treinkaarten moeten kopen zoals vroeger?
Ik vind trouwens dat je deze suggestie beter bij @Trankslink neer kan zetten. Zij gaan hierover. Niet de vervoerders. https://translink.nl/nl-NL/Over-ons/Contact
Hoe weet jij dat Flex niet in ontwikkeling is bij Translink. Volgens mij maken beide aanbieders namelijk gebruik van hezelfde systeem van Translink.
Het uiteindelijke doel van Flex is duidelijk aangegeven, alleen is het nog niet zover.
Voor het ontbreken van geduld hoef je geen excuses aan te bieden. Gezien de omvang en complexiteit van de systemen, zou ik het wel fair vinden om de betrokken bedrijven enige tijd en ruimte te gunnen.
Weetje....mijn vriend werkt toevallig bij het GVB en ik heb hem ingelicht over deze discussie.
Hij vind dit allemaal een beetje geneuzel gewoon.
Hij vind dit allemaal een beetje geneuzel gewoon.
Hij vind dit allemaal een beetje geneuzel gewoon.
Kan je vriend geen ongelijk geven, maar dat vindt hij dan waarschijnlijk van meer hier.
Het dient blijkbaar toch een doel en komt aan een behoefte tegemoet.
Het dient blijkbaar toch een doel.
Nee hoor. Niet iedereen hierHij vind deze discussie een beetje geneuzel omdat hij (vooral) het probleem van de topic starter niet helemaal begrijpt.
Heren, kunnen jullie via privéberichten op elkaar inhakken in plaats van hier?
Met zoveel ruis op de lijn heeft discussie sowieso weinig zin. Kijk goed naar de businesskeuzes die nu worden gemaakt en lees de besluiten, vergelijk met enkele jaren geleden en je kunt het systeem behoorlijk doorzien.
Prima, maar dat men dan ook ongenuanceerde en pretentieuze veronderstellingen terugneemt, net als voorbarige conclusies en aanbevelingen.
Flex is nu al voor veel reizigers een zeer interessant product en alles wat er nog bijkomt is meegenomen. Dat het GVB zijn klanten ook alvast wil laten profiteren van het op rekening rijden is positief nieuws. Kan daar niets kwalijks in zien.
Bovendien kun je met beide kaarten van het gehele OV gebruik maken, daar ligt dus geen (technisch) probleem.
Er moet dus nog een oplossing gevonden worden voor de abonnementen van andere vervoerders en voor een aantal abonnementen en kortingsmogelijkheden van NS zelf.
Zal vast nog wel lukken ! Geduld !
Er zijn helemaal geen ongenuanceerde en pretentieuze veronderstellingen gedaan. Het enige wat gebeurd is dat er geconstateerd is dat na NS nu ook GVB met een flexabonnement gaat komen. Verschillende forumgenoten hebben hun verbazing uitgesproken over het feit dat er geen landelijk en eenvoudig systeem wordt uitgerold in plaats van dat iedere vervoerder zijn eigen suboptimale systeem op de markt brengt.
Consumenten zitten niet te wachten op suboptimale systemen. We betalen al genoeg voor het OV.
Consumenten zitten niet te wachten op suboptimale systemen. We betalen al genoeg voor het OV.
Dan past enige terughoudendheid ipv van van alles, op hoge poten, te gaan toeteren en preken.
Dat vind ik dan weer een gevaarlijke aanname 😉
Hoe weet jij dat eigenlijk zo goed. Heb jij met alle reizigers al hierover gesproken dan?
@Henk_NL Heb in dit topic niets gevonden dat wijst op enige kennis van zaken, maar laat mij graag alsnog overtuigen.
Dus kan je moeilijk gaan verwachten dat GVB een Flex systeem ontwerpt die goed samen gaan met alle NS abbo's of andere vervoerders.... Waarom zou het GVB dat moeten doen. Het zijn hun eigen abbo's niet namelijk.
Mwah, wat weerhoudt mij er dan van om (simpel gezegd) een 25% kortingskaart van de Blokker én een kopen-op-rekening kaart van de HEMA én een €50 tegoedkaart van de Bijenkorf in mijn portemonnee (lees: op mijn ov-chipkaart) te stoppen?
En bij het laten zien van mijn portemonnee de betreffende toko lekker uit te laten zoeken of ik daar recht heb op korting, tegoed heb bij ze, of achteraf een incasso krijg... Of als geen product geldig is (omdat ik bij de ETOS sta) toch maar cash of met PIN moet betalen?
En bij het laten zien van mijn portemonnee de betreffende toko lekker uit te laten zoeken of ik daar recht heb op korting, tegoed heb bij ze, of achteraf een incasso krijg...
Jij had toch al een Taxi auto van het bedrijf?
Amen, en na 5 pogingen om het geloofwaardig uit te leggen dat meerdere 'producten' prima samen kunnen op één kaart geef ik het denk ik ook maar op.
Zodra TLS ook de facturering gaat doen zijn we klaar. Dat mogen ze van mij al voor automatisch opladen, maar van hun klantenservice (een 0900 nummer, beperkt bereikbaar en alleen tijdens kantooruren aanwezig zijn op Twitter) moet je het niet willen hebben.
Ja, een VW Caddy van bedrijf × waar zelfs een rolstoel in kan staat hier buiten te glimmen met een volle tank (40 liter) diesel en voor 10.000 km aan AdBlue urine er in.
Maar geen flauw idee wat dit met het topic te maken heeft...
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.