beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex



Toon eerste bericht

187 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Die HTM €1,43 zal totale bedrag van het basistarief plus reiskosten zijn, evenals die €1,53  bij RET.

Zou het als een overstap gezien worden dan zou het RET bedrag €1,53 - €0.96 moeten zijn en de €1,43 bij de HTM is dan gewoon juist.

Badge +3

Je hoeft mij (na 85 reacties hier sinds de start van dit topic) niet te vertellen waar het over ging.

Die € 3,00 maak jij ervan, terwijl het verschil gewoon € 0,96 is. Die BTM (tram en metro in dit geval) reiskosten heb je sowieso, hoe je het ook wilt wenden of keren.

Dat een overstap van HTM (tram) naar RET (metro) je het basistarief zou moeten besparen (zónder Flex is dat dus blijkbaar?) vind ik sowieso al vreemd, want HTM en RET zijn verschillende vervoerders.

Dat daar een korte treinreis tussen zit die roet in het eten gooit (of het feit dat Flex dat gewoon niet ziet als een overstap) is dus de vraag.

Als het een geldige overstap is dan zou de metro Schiedam - Rotterdam je dus niet € 1,53 maar € 0,57 (3 km à € 0,19 per km) moeten kosten, want zo werkt het dus blijkbaar zonder Flex?

Ik denk dat de RET en HTM daar ook nog wel wat over te zeggen hebben….

@Robert B : TS beweert hier iets anders:

 

Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?

 

Het is € 3,00 per dag. Toch gauw zo’n € 650,00 per jaar bij een volledige werkweek. Stel dit geldt voor 1000 mensen, dan zitten we al op 650.000,00 euro, en ik ben bang dat dit bij Flex voor kids echt wel vaker gaat voorkomen. 

Badge +3

Voor wie dit overkomt kost het € 0,96 (landelijke basistarief voor BTM) dus vette diefstal is het niet, en boze opzet (zakkenvullerij) van de NS is het ook niet, want die wisten het dus niet eens.

Mocht de NS er niet ontvankelijk voor zijn, dan kan je altijd nog terecht bij de BTM vervoerder voor die € 0,96, net als wanneer je incheckt bij een bus, toevallig iemand ziet met wie je mee kunt rijden en dus meteen weer uitcheckt voordat de bus ook maar één meter gereden heeft. Dat kost je ook die € 0,96 (zowel met als zonder Flex), of € 0,90 omdat Flex dom is en het tarief van 2018 hanteert, toch @Momo ? :joy:

 

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadedel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:


Het zou natuurlijk niet uit mogen maken wat je in dat kleine halfuur doet. Soms doe ik een deel van de reis per bus en rij dan met iemand mee. Als ik binnen dat half uur de bus weer neem, maakt niet uit waarheen, is het altijd een overstap. Ook als ik bus (stad1) trein (e-ticket) bus(stad2) is het binnen het halfuur altijd een overstap. Als dat met flex anders is klopt er iets niet.

 

 

Kijk dit is een reactie waar we wat aan hebben in dit topic. Het mag inderdaad helemaal niets uitmaken want je stapt gewoon binnen 35 minuten over van bus naar bus dat daar een trein tussenzit is totaal niet van belang.

Hier is dus ook de “Onzin” van de reacties van Tamzin bewezen. Nu NS nog zover zien te krijgen dat ze eindelijk eens zelf pro-actief met dit onderwerp aan de slag gaan, ipv @Emma NS  de verantwoorde-lijkheid bij de reizigers/forumleden hiervoor te willen neerleggen. 

 

Graag met spoed oppakken en TS ruimhartig compenseren NS

Reputatie 6

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadedel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:


Het zou natuurlijk niet uit mogen maken wat je in dat kleine halfuur doet. Soms doe ik een deel van de reis per bus en rij dan met iemand mee. Als ik binnen dat half uur de bus weer neem, maakt niet uit waarheen, is het altijd een overstap. Ook als ik bus (stad1) trein (e-ticket) bus(stad2) is het binnen het halfuur altijd een overstap. Als dat met flex anders is klopt er iets niet.

 

Badge +3

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadeel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Daar ga ik niet over oordelen. Terecht of onterecht, het zou bij allebei gelijk moeten zijn.  En als er wel verschil is dan moet dat aangegeven worden. De reiziger moet van dit soort info op de hoogte zijn om een keus te hebben. 

Zo is ook verschil is qua korting bij overstappen naar een andere treinvervoerder tussen dal en spits met Flex en niet Flex. 

@Momo

Mijns inziens is die korting bij niet-Flex ook onterecht 

Dat is jouw mening dan en was dus niet de dagelijkse gang van zaken. Ik vind dat je nu echt te trollen. 

 

@Momo 

Mijns inziens is die korting bij niet-Flex ook onterecht 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag blijft voor mij of je überhaupt wel recht heb op overstapkorting als er een treintraject tussen zit. In feite zijn het mijns inziens dan twee losse bus/tramreizen en is het geen overstap. Ben benieuwd wat de conclusie wordt.

Als dat zo is, waarom is die korting er wel wanneer je geen Flex hebt? Want TS had dat blijkbaar wel voor de overstap naar Flex.

Ze hebben een oproep gedaan voor testero op dit forum. Blijkbaar gaat er toch iets fout

 

Als dit zo is waarom doet NS er dan 7 maanden over om dit ook te constateren

Geen prioriteit?

Als dit zo is waarom doet NS er dan 7 maanden over om dit ook te constateren

Tsja we wachten pas 7 maanden…… Ik snap Danny dat jij er ook niets aan kan doen, maar begrijp dan ook dat mensen hier boos om worden.

De vraag blijft voor mij of je überhaupt wel recht heb op overstapkorting als er een treintraject tussen zit. In feite zijn het mijns inziens dan twee losse bus/tramreizen en is het geen overstap. Ben benieuwd wat de conclusie wordt.

.

Heel begrijpelijk, dat ben ik mij heel bewust van.

Tsja we wachten pas 7 maanden…… Ik snap Danny dat jij er ook niets aan kan doen, maar begrijp dan ook dat mensen hier boos om worden.

Wat ik voor nu kan doen is jouw signaal doorzetten naar de afdeling die dit het meest aangaat. Als we dit vaak genoeg aankaarten zal het duidelijk worden waar de prioriteit moet gaan liggen.

 

Of de TS al restitutie of een excuses van NS heeft gekregen is mij niet bekend. Daarvoor moet ik het dossier van de klant bekijken. De gegevens uit dat dossier mag ik hier niet delen.

Voor nu kan ik het beste de stap nemen die ik zojuist beschreef. Dat is voor mij de beste manier om het probleem aan te kaarten als moderator.

Wat dus in de voorwaarden van GVB Flex staat: komt eigenlijk op het volgende neer:

 

We hebben nu allemaal een ov chipkaart. Jullie is beloofd dat deze door het gehele land met elke vorm van openbaar zou werken. Dit is echter niet mogelijk. Schaf dus per vervoerder maar een kaart aan en vergis u vooral niet in welke kaart u gebruikt want alle daaruitvloeiende kosten zijn voor uw rekening.

 

Ondertussen heb ik nog steeds geen antwoord op deze vragen . Ben zeer benieuwd:

 

In de afgelopen 6 maanden hebben jullie toch uitvoerig de tijd gehad om dit uit te testen. Nu weer klanten met jullie problemen opzadelen vind ik ongepast en niet zoals het hoort. NS hoort te zorgen voor een correcte facturatie en klanten horen dit natuurlijk niet te testen.

Ondertussen vraag ik mij het volgende af @s1mon9 @s1mon1 

  • Heeft TS het teveel betaalde nu eens een keer teruggestort gekregen
  • Heeft NS al excuses aangeboden aan TS over de zeer langzame verwerking van zijn klacht,

Persoonlijk vind ik dat NS hier wel wat meer moet doen dan alleen het geld terug te betalen. De invulling daarvan laat ik maar aan de NS over.

 

NS laat het hier weer lelijk afweten. Helaas ben ik niet anders gewend als de vragen wat lastiger worden.

 

 

wat ik meer probeer te zeggen is dat je je af moet vragen of je dit soort “hacks” moet willen

Toch even terugkomend op dit verhaal, in de productvoorwaarden GVB Flex is de volgende bepaling opgenomen:

 

3.3 Voor de goede werking van GVB Flex mogen er op de persoonlijke OV-chipkaart geen andere reisproducten staan die werken op basis van een vooraf afgekocht reisrecht. Plaats je GVB Flex wel op een OV-chipkaart waar deze reisproducten ook al op staan, dan zijn eventuele fouten in Ritprijs berekeningen voor eigen rekening van Contracthouder.

 

Misschien moet het beheer van dit forum eens in conclaaf gaan om te bepalen of het wenselijk is om het combineren van Flex en niet-Flex producten hier te ondersteunen. Immers, bij problemen legt in ieder geval het GVB de verantwoordelijkheid (en kosten) bij de klant. Wat doe je dan met klagende klanten hier, die het advies kregen om gerust te combineren, want “het werkt”?

 

Kan een moderator dit onderwerp splitsen en verplaatsen naar een nieuw topic? Het wordt ook zo’n opgeknipt verhaal als ik nu middenin de thread hierover ineens een nieuw topic start.

Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Deze gegevens heb ik nodig om verder te kunnen met mijn onderzoek. Zouden de mensen die hier last van hebben zo snel mogelijk contact met mij willen opnemen?

Ik heb persoonsgegevens nodig van gevallen waar dit bij gebeurt. Zouden een aantal mensen mij een privébericht willen sturen? :)

 

Klik op mijn naam en op 'Stuur bericht’, stuur daarna je volledige naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, e-mailadres en OV-chipkaartnummer! 

 

Ik zie jullie berichten graag tegemoet.

Even weer on-topic:

 

Hi @Emma NS : Ik ben toch wel heel benieuwd naar de reden achter deze oproep. Meer eigenlijk wat jullie de afgelopen 6 maanden hebben gedaan om het probleem zelf op te lossen. Een reactie zoals @Maxime NS kan in ieder geval echt niet m.i. 

 

In de afgelopen 6 maanden hebben jullie toch uitvoerig de tijd gehad om dit uit te testen. Nu weer klanten met jullie problemen opzadelen vind ik ongepast en niet zoals het hoort. NS hoort te zorgen voor een correcte facturatie en klanten horen dit natuurlijk niet te testen.

Ondertussen vraag ik mij het volgende af @s1mon9 @s1mon1 

  • Heeft TS het teveel betaalde nu eens een keer teruggestort gekregen
  • Heeft NS al excuses aangeboden aan TS over de zeer langzame verwerking van zijn klacht,

Persoonlijk vind ik dat NS hier wel wat meer moet doen dan alleen het geld terug te betalen. De invulling daarvan laat ik maar aan de NS over.

Ik begrijp wel dat het werkt en snap (ongeveer) hoe dat komt, wat ik meer probeer te zeggen is dat je je af moet vragen of je dit soort “hacks” moet willen, als het systeem niet by design zo zou moeten werken. Iedere wijziging in de specificaties of implementatie breekt dan potentieel dit soort trucs om abonnementen te combineren.

Badge +3

Geen idee wat de specs zijn, iets met CompanyId, SubscriptionId en zo (waar jij veel meer van weet) en daar de juiste uit pikken.

Hoe dan ook, het werkt niet alleen bij mij want van mensen met RET en GVB regio/zone/sterabonnementen hoor je eigenlijk ook niets anders dan dat het prima werkt, behalve dat je dan eventueel voor een positief/niet-negatief saldo moet zorgen, wat vervolgens niet aangesproken wordt behalve bij sommige nachtbussen.

Het zou moeten werken

Is dat echt hoe men het systeem bedacht en ontworpen heeft, of is het een bijkomstigheid van de manier waarop de implementatie van Flex is gedaan? In dat laatste geval is dat dus ook het hele probleem: je kunt er lastig op vertrouwen dat deze “hack” blijft werken zoals het nu doet.

Reageer