News

PILOT: Treinreizen met GPS

PILOT: Treinreizen met GPS

Op 14 februari start de NS met een proef om een nieuwe manier van treinreizen te testen: treinreizen met GPS via je mobiele telefoon. In dit topic lees je kort wat dit inhoudt, hoe het werkt en zullen een paar veelgestelde vragen worden beantwoord.


Treinreizen met GPS: wat is het?

Treinreizen met GPS is een proef met als doel om te kunnen reizen in het openbaar vervoer zonder OV-chipkaart. Je ‘checkt’ in en uit met je mobiele telefoon, via een speciale app van de NS (NS Lab Bèta app). Aan de hand van GPS informatie wordt er via de app bepaald met welke trein je reist. Je hoeft dus niet meer je OV-chipkaart te gebruiken, ook niet als je een overstap maakt naar een andere vervoerder. Bovendien weet de app precies of je nog in de trein zit of het station al hebt verlaten, dus vergeten om de reis in de app te beëindigen is geen probleem!

De proef

Meedoen met de proef?

Deze eerste proef zal beperkt blijven tot een groep van 50 reizigers. Deelnemers van de NS Lab-app met een lopend NS Flex abonnement (NS Flex Basis uitgezonderd) kunnen vanaf 31 januari een e-mail ontvangen met een uitnodiging. Enkel als je bent uitgenodigd kun je meedoen aan de proef, het is momenteel niet mogelijk om jezelf aan te melden of in te schrijven.

Treinreizen met GPS: hoe werkt het?

Algemeen

Zoals de naam al aangeeft, wordt er aan de hand van GPS data in combinatie met de geofence van een station bepaald vanaf en naar welk station een reis gemaakt wordt. Een geofence is een virtuele afbakening van een bestaande geografische locatie, in dit geval de stationsgebieden en spoorlijnen in Nederland.

Zodra de app herkent dat een stationsgebied is betreden, kan er in de app een treinreis gestart worden. Na het starten van een reis levert de app een barcode (E-ticket), die gebruikt kan worden om poortjes te passeren en die getoond kan worden aan een conducteur bij controle in de trein.

Met deze barcode kan de hele dag tot 04:00 's ochtends gereisd worden, waarna hij automatisch wordt verwijderd. Bij aankomst op een eindbestemming kan een reis ook actief beëindigd worden via de app. Het is echter niet erg als dit wordt vergeten, aangezien de app aan de hand van de GPS informatie ook kan zien wanneer het stationsterrein is verlaten anders dan met de trein. Zodoende wordt enkel de gemaakte reis in rekening gebracht.

Tariefbepaling, kosten en facturatie

Treinreizen gemaakt met GPS worden via een bestaand NS Flex contract en dus de maandelijkse factuur in rekening gebracht. Het lopende NS Flex abonnement bepaalt een eventuele korting en de ritprijs. Het wijzigen van het reisproduct, het uitvoeren van een klassewijziging en overige aanpassingen aan een abonnement werken allen nog via de reguliere NS Flex processen.

Aan de hand van de GPS data wordt bepaald op welk traject er gereisd is en welke treinen er zijn genomen. Hiermee kan dan ook onderscheid gemaakt worden tussen verschillende vervoerders, waardoor er geen nieuwe reis gestart hoeft te worden als er een overstap is naar een andere vervoerder. De gemaakte reizen komen dan gewoon op de NS Flex factuur te staan volgens het tarief gebaseerd op het tijsdtip van het eerste vertrek.

Een belangrijk verschil is echter wel dat bij treinreizen met GPS het tarief bepaald wordt door de geplande vertrektijd van de eerste trein die in de totale reis is gemaakt. Bij het reizen met de OV-chipkaart wordt het tarief bepaald door het tijdstip van inchecken. Bij treinreizen met GPS werkt dit dus net iets anders. Dit heeft echter ook als gevolg dat vertraging van een trein geen effect zal hebben op het tarief, gezien de geplande vertrektijd daarvoor wordt gebruikt

Privacy

GPS data wordt enkel gebruikt vanaf het moment dat een reis in de app gestart wordt totdat deze reis beëindigd of dat het stationsgebied verlaten wordt. De gegevens die jij vanuit jouw telefoon beschikbaar stelt om met de app te kunnen reizen, zijn alleen bekend bij Translink. Translink informeert NS alleen over de noodzakelijke gegevens om de reis te kunnen factureren (beginpunt, eindpunt, overstappunten, tijdstippen).

Voor een volledig overzicht en uitleg van het gebruik van jouw gegevens, hebben we een Privacy Statement opgesteld.

Informatie voor deelnemers

Ik heb me aangemeld n.a.v. een uitnodiging. Wat nu?

Nadat je je hebt aangemeld ontvang je van ons direct een bevestiging. Op 14 februari zul je vervolgens een e-mail ontvangen met verdere instructies. Zodra je die stappen hebt gevolgd, kun je gaan reizen met GPS.

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met Treinreizen met GPS?

Nadat je een instructie per e-mail hebt ontvangen, kan je de NS Lab Bèta app downloaden. Reis je met een Android telefoon? Dan download je via de Google Play Store de app. Reis je met een iPhone, dan krijg je via ‘Testflight’ een uitnodiging om de NS Lab Bèta te installeren.

Stap 1: Open de app en klik op Profiel
Stap 2: Login met je Mijn NS-account en voeg je OV-chipkaart toe.
Stap 3: Doorloop de app, we nemen je aan de hand mee.
Stap 4: Alles geïnstalleerd? Dan ben je klaar om te pionieren!

Kom je er niet uit? Lees hier wat je na aanmelding kan verwachten, hoe je de NS Lab Bèta app kan downloaden en wat je moet doen om ‘Treinreizen met GPS’ te activeren. Ook zie je in dit document de schermen die je in de app ziet als je gaat reizen.

Er klopt iets niet aan een weergegeven reis of de bijbehorende prijs.

Bij elke gemaakte reis kun je een verzoek tot correctie indienen wanneer je denkt dat de weergegeven reis niet klopt. Dit kan je doen door in de NS Lab Bèta-app bij het scherm GPS-reizen op de knop Vraag indienen te klikken. Daarna kun je een bericht schrijven die per e-mail binnenkomt bij de klantenservice van Translink.

Indien de weergegeven reis wel klopt, maar als de prijs onjuist is, neem dan contact op met de NS Klantenservice en vermeld waarom het bedrag niet klopt. We helpen je graag verder en zoeken voor je uit wat er is misgegaan.


Dit topic is bewust beknopt gehouden met relatief algemene informatie over deze proef. Specifiekere informatie kan gevonden worden op de Treinreizen met GPS website en met name de uitgebreide Q&A. Heb je na dit topic nog vragen, neem dan eerst een kijkje op deze pagina’s.

Indien je ook daar ook geen antwoord vinden op jouw vraag, plaats dan gerust een reactie!


119 reacties

De app is te downloaden via de link die we per mail toesturen. Daarna kan je de 4 stappen doorlopen die Stijn vermeld in zijn openingsbericht. Er zijn niet veel collega's binnen de klantenservice die informatie over de app of over deze proef hebben, maar als je wel 1 treft mag je van veel geluk spreken. Mocht het niet lukken dan help ik je graag verder, Xander2111986.

Nou, ik heb de Lab app verwijderd, want soms helpt opnieuw installeren wel eens. Nope, daar moet ik dus weer een nieuwe uitnodiging voor hebben.

En mee eens, een apart support kanaal voor deze proef zou handig zijn. Het gaat niet om een gigantisch aantal reizigers. 

Wij zijn hierbij de aparte support kanaal. Ik ben al aan het overleggen wat de exacte stappen zijn. Waar loop jij precies tegen aan, VIRM?

Reputatie 2

@VIRM Die is toch gewoon te downloaden uit de Playstore de lab app… omdat je schrijft dat je een uitnodiging nodig hebt..

Hij moet inderdaad vanuit de play store te downloaden zijn. Ik probeer momenteel te achterhalen wat de exacte stappen zijn.

@Errit: bij het downloaden van de Lab app voor iOS (of het updaten daarvan), crashte hij de hele tijd. Dus verwijderen en opnieuw installeren. Maar voor dat opnieuw installeren heb ik dus een uitnodiging van Testflight nodig.

@Xander: voor Apple werkt het downloaden van beta-apps net wat anders dan bij Android. :)

Reputatie 2

Ah okay ja ik ging uit dat je Android had ;)

Volgens mij moet je wel een uitnodiging hebben gehad, maar ik durf nog even niets te zeggen.

Reputatie 2

Dit is de mail die ik heb ontvangen… verder niks vandaag

Ik heb de vraag uitgezet welke app je exact dient te downloaden en of deze stappen kloppen. @Xander2111986 welke app heb je nu zelf exact getest en wat kreeg je te zien nadat je op profiel had geklikt?

Reputatie 2

Ik heb de ns lab app gebruikt en deze is naar mijn idee de juiste… check deze link en dan de video dat verklaart meer

https://www.ns.nl/reisinformatie/treinreizen-met-gps/deelname.html?utm_source=ns&utm_medium=email&utm_campaign=22_wk7_nsr_c12768_treinreizenmetgps&utm_content=12274_5&utm_term=service_tmg_video_btn&ESI=A12F1F53-E73F-4994-8974-05C44CD71AE6#video

Bij de stap die in de video wordt omschreven dat je dan reizen met GPS moet aanklikken en activeren door middel van de stappen gaat het mis heb deze hele optie niet om te kunnen starten met het reizen met GPS… alles klopt dus behalve dat ik onder mijn profiel geen activatie zie

Dat is vreemd. Je ziet na het inloggen en het koppelen van je kaart wel Mijn OV-chipkaart staan?

Wanneer krijg ik een nieuwe uitnodiging voor de NS Lab Beta-app?

Had je dan 1 ontvangen?

Reputatie 2

Ja zeker zie ik die. Alles klopt alleen de koppeling naar reizen met GPS is niet mogelijk.

Mijn kaartnummer en als gegevens “uitgecheckt”

Jazeker had ik die ontvangen. Via de uitnodiging in mijn mail heb ik de NS Lab-app, die al op mijn telefoon stond, geupdate. Daarna crashte hij alleen maar.
 

Bedankt voor de antwoorden! We gaan hier weer verder mee, en wachten het voor nu af. Zodra we meer informatie hebben lezen jullie dit hier.

Reputatie 2

Is het niet zinnig dat wij zelf contact kunnen leggen? Het punt is dat op zo'n manier communiceren wel weinig nuttig is in zo'n testfase.

Badge +3

Blijkbaar is er voor Android een NS Lab Beta app die (logisch eigenlijk) niet in de Play Store staat?

Een mailtje naar M-Lab (zie vorige pagina) wordt normaal gesproken binnen een dag wel beantwoord.

Edit voor @VIRM, het adres is beta.mlab@ns.nl

Reputatie 2

@Robert B Ik heb ze gemaild!

Reputatie 2

Nou het was inderdaad de verkeerde app… in de Playstore staat nu de juiste app. Het betreft de NS Lab Beta App met een groen/grijs icoontje. Het zit hem er waarschijnlijk in dat Google niet snel genoeg de app heeft vrijgegeven vermoed ik. Registratie ging zonder problemen.

Badge +3

Nou het was inderdaad de verkeerde app… in de Playstore staat nu de juiste app. Het betreft de NS Lab Beta App met een groen/grijs icoontje. Het zit hem er waarschijnlijk in dat Google niet snel genoeg de app heeft vrijgegeven vermoed ik. Registratie ging zonder problemen.

Top, goed om te lezen. Zie de app nog niet in de store trouwens maar dat komt wel goed (of heb je eventueel een link)?

De eerste ervaringen druppelen ook al binnen, ik heb het vermoeden dat er meer dan 50 deelnemers zijn.

https://twitter.com/AlmeerseStef/status/1493266543077117953

Reputatie 7
Badge +3

Ik las eerder dat er 50 deelnemers zijn met NS Flex en 50 met Arriva Flow. 

Badge +3

Ik las eerder dat er 50 deelnemers zijn met NS Flex en 50 met Arriva Flow. 

Dat kan kloppen, de naam ^Noah komt me bekend voor (medewerker Keolis/Blauwnet) en gezien zijn reis was dat een test?

niet helemaal vlekkeloos (terugreis begon toch echt in Haarlem)

En ja het is Noah van Keolis, volgens zijn Twitter profiel :joy:

Reputatie 2

Klopt 50 NS en 50 Arriva!

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.ns.innovatieapp.beta&hl=nl&gl=US

∆dit is de link naar de juist Android App ∆

Ik reis nu en het werkt perfect. Mocht je bij het betreden van het station de knop met start of beëindig je reis niet blauw worden even de app sluiten via sluiten op de achtergrond en dan lukt het wel

Reageer