Skip to main content
ik heb een dal abonnement en stap in Dordrecht over op de merwedelingelijn (vroeger arriva, nu Qbuzz). Ik zorg ervoor dat ik voor 6:30 op Dordrecht ben zodat ik voor de spits ben ingecheckt voor op beide trajecten. Nu rijdt de stoptrein niet, en stap ik dus in de spits over waardoor ik dus moet betalen.

Dat is niet toegestaan op basis van de wet op privacy.

 

Kun je aangeven waar dat staat en wat daar dan precies in staat? Ik krijg namelijk wel waarschuwingen voor werkzaamheden o.b.v. mijn reisgegevens.


Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze.

 

Zolang jullie die wet constant als excuus blijven gebruiken om klanten niet tegemoet te komen, maar vervolgens nooit kunnen/willen aangeven wat daar dan in staat, zal ik jullie daar inderdaad op blijven aanvallen. En dan mag jij vervolgens daar je collega's mee blijven aanvallen :slight_smile:


Ben benieuwd welke moderator dit topic van Jouke heeft overgenomen en of het nu ook is opgelost. De radiostilte doet het laatste vermoeden.


Ik blijf het apart vinden dat een bedrijf gewoon toegeeft dat het mensen financieel benadeelt (laat ik het voor 1 keer diplomatiek houden) en vervolgens gewoon stelt dat ze hier niets aan gaan doen. Als we het nou over één of ander internetbedrijfje hebben dan kan ik het nog geloven, ik had NS toch wat hoger ingeschat.

 

Ik vind het in ieder geval zeer teleurstellend. 


Ik vindt dit een nogal bot antwoord aan de reizigers en aan de community het komt er eigenlijk op neer we hebben lak aan de community en zoek het maar uit.

De betreffende reizigers staan in hun recht en de NS en Qbuzz moeten dit oplossen.

Ik vindt dit zeer jammer en niet NS waardig.


Ook bij mij gaat het nog steeds niet goed als ik met NS Flex Dal Vrij in de spits overstap.

Voor 16.00 inchecken dan reis ik het NS deel gratis, maar het Qbuzz deel moet ik betalen.


@Robert B : Ik ga dit vanmiddag testen. 14.50 uur vertrek uit Haarlem naar Dordrecht en dan om 16.06 uur naar Geldermalsen. Conform de Voorwaarden van Dalvrij is deze reis zonder kosten. Indien er wel kosten in rekening worden gebracht dan meld ik mij wel.

 

Moet wel zeggen dit topic loopt al meer dan 2 jaar. Indien er nu nog steeds kosten in rekening worden gebracht wordt het wel een behoorlijke klacht die ook naar Kassa en Radar zal gaan.


@Robert B:

 

Het duurde zeer lang alvorens het laatste deel van mijn reis binnenkwam, ik had nl tussendoor even uitgecheckt in Gorinchem en weer opnieuw ingecheckt. Tot voor gisteren leek alles te kloppen want alleen de reis tussen Geldermalsen en Gorinchem ontbrak en voor het tweede deel Gorinchem-Dordrecht stond gewoon € 0,00 aangegeven. Wat schetst mijn verbazing toen ik vanochtend keek en voor het traject Geldermalsen-Gorinchem wel € 3,66 in rekening is gebracht?? Ook merkwaardig is dat overal 1e klasse staat, maar voor dit gedeelte van het traject opeens 2e klasse. (ik heb dalvrij 1e klas). Lijkt er toch op ook al door de zeer late doorgifte van dit deel dat er iets handmatig (maar dan wel fout) gecorrigeerd wordt?? Afijn ik heb gezien mijn eerdere post weer wat te doen vandaag. Na 2 jaar dus nog steeds niet opgelost. Ik zal voor het verzenden van de klacht nog even wachten op de factuur, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ie € 3,66 dan opeens verdwenen is.

 

 


Ik heb de OV ombudsman inmiddels ook geínformeerd dat het nog steeds niet opgelost is.


 het ligt niet aan Qbuzz volgens mij, tenzij de tijd op hun paaltjes niet gelijk loopt (de overstap om 16:09 in Geldermalsen). Qbuzz geeft alleen maar de transacties door (via TLS) en NS Flex hangt daar een prijs aan.

NS zou inderdaad zelf het juiste bedrag moeten kunnen bepalen. Maar omdat het bij Arriva enz. wel goed gaat is het misschien de bedoeling dat de niet-NS-vervoerder bepaalde gegevens op een bepaalde manier gecodeerd aan NS doorgeeft, maar dat er tussen NS en Qbuzz een misverstand is over de codering.

Het ligt niet aan het niet gelijk lopen van de klokken, ik heb al eens een minuut gewacht om zeker te zijn dat de tijden die in seconden worden geregistreerd maar die de reiziger alleen in minuten te zien krijgt, in de goede volgorde waren, en toen ging het toch verkeerd.


Misschien is dat laatste wel de reden dat er zo moeilijk wordt overgedaan bij het terugbetalen.

Er wordt niet moeilijk gedaan maar je moet het wel opmerken (uit je Reishistorie of Factuur) en contact opnemen.

Ik zie een reactie van Nwonknu van 23 december 2019 dat er wel heel moeilijk gedaan werd, maar je bent het toch hoop ik wel met mij eens dat dit soort topics eigenlijk helemaal niet mogen voorkomen op dit forum. (Dit had al lang en breed moeten zijn opgelost)


Ik haal het beste antwoord voor nu inderdaad even weg. Ik zie dat er 2x geopperd is dat er een oplossing was, vanuit de OV- ombudsman, maar dat dit tot nu toe niet heeft gebaat. In ieder geval bij 2 forumleden niet. Voor de mensen die dit nu nog treft moet natuurlijk wel nog een oplossing komen. Want voor eeuwig en altijd restitutie blijven vragen is natuurlijk allesbehalve klantvriendelijk. Ik zie dat Maxime op 3 oktober het e.e.a heeft uitgezet, maar hoe/waar/wat precies kan ik niet zien, dus ik vraag Maxime even of ze dit weer op kan pakken. Mijn excuus voor de vertraging.

 

Ik denk ook dat er de nodige mensen zijn die dit helemaal niet opvalt in de maandelijkse factuur. Feitelijk is er sprake van een ondeugdelijk product van NS (Flex dus) en zou totdat het gerepareerd is geen nieuwe producten verkocht mogen worden,

 

Jullie weten al 3 jaar dat er hier een probleem is die reizigers geld kost. Ik mis gewoon het gevoel dat NS hier actief mee bezig is. Integendeel ik denk dat zo lang de klant niet klaagt NS alleen maar denkt Kassa.

 

Nogmaals dit soort topics kan helemaal niet. (3 jaar geleden al gemeld en nog steeds niet opgelost).


Ik heb in oktober doorgezet dat dit nog speelt en het laatste bericht dat ik hierover heb gehad is dat NS in gesprek is met OV-chipkaart en Qbuzz om de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen.

Met de beste wil van de wereld kan ik niet anders concluderen dat dit door het NS Flex (facturatie)systeem komt, dat de transacties van Qbuzz via TLS/OV-chipkaart aangeleverd krijgt en daar vervolgens op basis van je abonnement een ritprijs aan hangt.

Bij Dal Vrij en een overstap NS → Qbuzz in de spits met een eerdere incheck in de daluren moet dat dus simpelweg € 0,00 zijn.

Gesprekken met Qbuzz en TLS/OV-chipkaart zijn dus niet nodig, tenzij de tijd op de paaltjes van Qbuzz zou afwijken, maar dat is dus al proefondervindelijk door behulpzame reizigers uitgesloten.


Maar de reiziger betaalt aan NS en zou dan ook het teveel betaalde bedrag van NS terug moeten krijgen. Dan moet NS daarna maar dat bedrag terugvorderen bij Qbuzz. 


Ik weet niet exact hoe het werkt. Qbuzz rekent te veel en krijgt dat bedrag. Dat kan aan onze kant niet verholpen worden, onafhankelijk van of je het er mee eens bent of niet. 

Hou nou toch eens op! 😡

Qbuzz rekent helemaal niet te veel want die weten niet eens wat je reis zou moeten kosten!

Dit omdat je NS Flex hebt (Reizen op Rekening NS) en dat is echt het enige dat Qbuzz kan zien.

De prijs berekent NS aan de hand van je Flex abonnement (voltarief, 20/40% korting of vrij reizen en of dat 1e of 2e klas is).

Dat NS zich in de vingers snijdt door bedragen (onterecht) af te dragen aan Qbuzz maar vervolgens uit eigen zak moet compenseren aan benadeelde reizigers ligt niet aan Qbuzz, dus stop met vingertje wijzen!

Qbuzz valt ook geen medeplichtigheid te verwijten want die krijgen geld van ‘een reiziger’ en weten verder niets over welk Flex-abonnement diegene heeft.

Bij zo’n dal/spits overstap NS-Qbuzz zal dat dan wel Flex Basis of Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting zijn, dus dank je wel NS voor het geld 🤣


Het ligt inderdaad niet aan de tarieftabellen, het ligt aan het verkeerd vaststellen van het kortingpercentage, dat bepaald wordt door het abonnement en het tijdstip van het begin van de reis. Het ligt ook niet aan het in aanmerking nemen van het abonnement, dus het ligt aan het tijdstip van het begin van de reis. Degene die het kortingpercentage bepaalt (NS of Translink) bepaalt het begin van de reis blijkbaar niet zelf, al zouden ze dat beide kunnen, maar gebruikt hiervoor blijkbaar een gegeven dat de vervoerder doorgeeft, door Qbuzz verkeerd en door andere vervoerders goed.

NS/Translink heeft blijkbaar geen zin om een fout van Qbuzz te ondervangen door een aanpassing van de eigen software.


Vanmorgen kreeg ik geheel onverwachts een mailbericht van ….   jawel, de NS klantenservice.

 

Ik stuur u dit bericht naar aanleiding van uw contact met de NS Klantenservice.

Omdat uw verzoek niet direct afgehandeld kon worden, is een melding ingediend bij onze technische afdeling. Deze heeft het mogelijk gemaakt dat uw verzoek nu wel afgehandeld kan worden. Het probleem, dat het verkeerde tarief in rekening wordt gebracht voor uw reizen, zou zich nu niet meer voor moeten doen. Mocht dit wel het geval zijn, dan wil ik u vragen om opnieuw contact op te nemen met onze klantenservice.

 

Mijn interpretatie hiervan is dat NS nu toch iets heeft aangepast, waardoor het probleem verholpen zou zijn. Of wellicht beter gezegd, dat ik er geen last meer van zou moeten hebben. Ik heb geen verdere detail informatie gekregen, dus het is nog even afwachten hoe e.e.a. er uit komt te zien in de reishistorie en belangrijker, op de factuur. Die laatste komt eind van de maand weer, dus ik ben benieuwd. Het klinkt in ieder geval hoopvol.

Vraag is dan natuurlijk of het alleen voor mijn persoontje is gefixt (als het ook echt gefixt is, want dat moet nog blijken natuurlijk), of meteen voor alle reizigers met NS Flex op de Merwedelingelijn.

Zou het dan toch eindelijk na 3 jaar…


Frederik Zevenbergen is nou net een man met ook wel enig technisch inzicht gelukkig.


Ik had begin deze week een klacht bij de provincie Zuid Holland ingediend inzake dit afschuifsysteem tussen NS en QBuzz. Tot mijn grote verbazing werd ik zoeven gebeld door de Provincie Zuid Holland. Meneer had wat aanvullende informatie nodig (reisrichting), had zelf ook wel met een dalvrij abonnement gereisd op dit traject. Beaamde dat het niet de bedoeling was dat de reiziger hier last van had en ging dit direct oppakken met Qbuzz en NS.  

 

Ik ging er overigens blijkbaar ten onrechte van uit dat NS al lang een keer contact had opgenomen met de concessieverlener om dit probleem op te lossen.


Beste Robert,

 

Ik was het een beetje zat en heb conform hetgeen @Raymond123 opperde een mail gestuurd naar de concessieverlener. Ik had er eerlijk gezegd niet veel van verwacht maar ik was echt bijzonder aangenaam verrast over de snelheid van handelen van de provincie Zuid Holland.

… verzocht om contact op te nemen met de desbetreffende medewerker van de provincie Zuid Holland (uit privacy overwegingen vermeld ik zijn naam niet)…

Als dat om de heer (Frederik) Zevenbergen gaat, die naam staat al meerdere malen in dit topic dus die moet een moderator maar even wissen overal. 😅

In ieder geval goed om te lezen dat hij er ‘bovenop zit’, terwijl de NS alles afwimpelt als ‘onoplosbaar, laat onze foutieve facturen maar corrigeren door Qbuzz’ (of iets van die strekking).

Ben geen boekhouder (wel ooit penningmeester geweest, dus weet er ‘iets’ van maar dat was in de tijd van een (papieren) grootboek, potlood, gummetje en rekenmachine) 🤣

Maar als je teveel betaalt aan NS en dat van Qbuzz terug krijgt dan zou er een belletje moeten gaan rinkelen bij de kas(controle)commissie, of tegenwoordig je boekhoudprogramma (?)

Hoe zou de Belastingdienst over zo’n constructie denken? Het gaat natuurlijk om kleine bedragen (per geval), maar toch…

Tot voor kort kon je gelukkig dan eens in de maand met NS bellen en alles in één keer gecorrigeerd krijgen (mits je de juiste Klantenservice medewerker trof ook nog), maar geen pretje als je dat al meer dan 3½ jaar moet doen!

Tijd voor een definitieve oplossing dus, want als NS zegt dat dat het een Qbuzz probleem is, vervolgens Qbuzz van niets weet (“wie bent u eigenlijk, wij weten echt niet welk NS Flex abonnement u heeft!”) en je vervolgens dus maar je NS Flex facturen/reishistorie naar ze op moet gaan sturen (leve de AVG!) is natuurlijk te gek voor woorden.


45½ maand later en nog geen stap verder… behalve dat Qbuzz ervan weet en je (sinds juli 2022) daar terecht kunt door je reishistorie/factuur op te sturen.

Ondertussen klopt je NS factuur dus nog steeds niet, want die kan Qbuzz natuurlijk niet voor je corrigeren.


Dank iedereen die hier zo actief mee bezig is geweest in de afgelopen jaren. Jammergenoeg is dit probleem nog actueel, als het niet aan dit forum had gelegen had ik ook niet geweten wat ik moest doen. Klantenservice geeft namelijk aan niets voor me te kunnen betekenen nadat ik een half uur lang heb geprobeerd uit te leggen dat ik op de juiste manier en volgens NS voorwaarden heb ingechekt maar toch een factuur krijg voor de reizen tussen Geldermalsen en Dordrecht Stadspolders. Ik werd naar Qbuzz doorverwezen.

Ik ga nogmaals bellen en refereren naar dit forum. Jammer dat je hier als reiziger zo achteraan moet. Het was fijn geweest om bij aanvang van mijn abonnement (flex dal vrij) te lezen over deze problemen. Ik vind het raar dat NS medewerkers hier geen weet van hebben, er niets op de website te vinden is. Ik moet een forum dat vier jaar geleden is gestart doorlezen om erachter te komen dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Teleurgesteld met deze service. 


U hebt dit topic in het NS Flex-subforum geplaatst, dus ik neem aan dat u een NS Flex-abonnement hebt. In dat geval heb ik goed nieuws voor u: in tegenstelling tot de klassieke abonnementen wordt bij NS Flex-abonnementen het kortingspercentage voor de reis met de tweede vervoerder bepaald door het tijdstip waarop u bij de eerste vervoerder hebt ingecheckt.



Als u dus in de daluren bij NS incheckt en daarna in de spitsuren overstapt op een trein van Qbuzz, betaalt u voor de reis bij Qbuzz ook het daltarief. Zie het tweede blokje op deze pagina.
Beste Tochjo,

Ten eerste hartelijk dank voor je snelle reactie!

Ja ik heb inderdaad een NS Flex abonnement met dal vrij.

Fijn dat NS Flex alleen de eerste instaptijd hanteert. Goed nieuws inderdaad
Beste Jouke,

De link die Tochjo geeft, geeft informatie over hoe NS flex verschilt van een ander NS abonement:

"Uw korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij uw overstap naar een andere treinvervoerder."

Dit spreekt weer tegen wat er in de praktijk gebeurt, en ook wat u zegt.

Reageer