trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?



Toon eerste bericht

236 reacties

Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze.

 

Zolang jullie die wet als excuus blijven gebruiken om klanten niet tegemoet te komen, maar vervolgens nooit kunnen/willen aangeven wat daar dan in staat, zal ik jullie daar inderdaad op blijven aanvallen. En dan mag jij vervolgens daar je collega's mee blijven aanvallen :slight_smile:

Aanvallen heeft geen zin, mrfreeze en dat is nu juist het probleem. We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons. Doorzeuren, het klinkt negatief maar dat is het wel, helpt gewoon niet. Sommige antwoorden zijn gewoon niet leuk. Als jij, of andere reizigers, van mening zijn dat je onrecht wordt aangedaan kun je een klacht indienen bij de geschillencommissie. 

Die ligt er al en jullie zouden het voor 1 april oplossen +> maar dat kunnen jullie blijkbaar niet en bij monde van jouw collega Stijn hebben jullie e.e.a. nu maar weer op de lange baan geschoven.

 

Daarom maken wij ons dus druk.

We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons.

Juist. Enige moeite doen om het goed uit te (laten) zoeken is niet mogelijk?

Bij vergeten uitcheck krijg ik een mailtje, als er werkzaamheden op mijn traject zijn krijg ik een mailtje, er zijn acties waarbij er binnen een bepaalde periode een bepaalde reis gemaakt moet worden. Allemaal zaken waarbij de reisgegevens geraadpleegd moeten worden. Maar als het dan gaat om het tegemoet komen van mensen die door een probleem bij jullie(!) teveel betaald hebben, dan mag het opeens niet? En dat vind je zelf ook niet een heeeeeel klein beetje vreemd? Zijn deze argumenten ook al eens aan de achterliggende afdeling voorgelegd? Of houdt het bij jullie echt op bij “Sorry, AVG.” en worden kritische vragen intern niet gewaardeerd?
Vraag desnoods iemand van de juridische afdeling om het hier uit te komen leggen als ze het jullie niet willen vertellen.

Je probeert de discussie aan te gaan en gaat er automatisch ook maar vanuit dat we het wel prima vinden. Het tegenovergestelde is waar, Stijn NS en ikzelf hebben hier echt heel veel tijd in gestoken. Het is alleen een feit dat we op een bepaald moment gewoon voor de dichte deur staan. Wij doen ons best om alles op te lossen wat jullie hier aangeven maar soms komen wij niet verder. Soms is het ook voor ons gewoon nodig om te accepteren dat iets zo is geregeld door de organisatie en dat we met onze acties niet verder komen. Dat is ongeveer waar dit probleem ook zit. We hebben het aangekaart, meerdere keren, aangegeven wat een wenselijke oplossing is en krijgen vervolgens het door ons gegeven antwoord. Wellicht gaan ze in de toekomst alsnog iets veranderen maar dat hebben ze ons, de moderators, niet laten weten. 

Nogmaals: ik snap jullie punt en begrijp ook dat jullie een oplossing verwachten van ons, ik kan hem echter niet bieden en de verantwoordelijke afdeling biedt op dit moment gewoon geen ander antwoord. En zeker gezien de huidige situatie verwacht ik ook niet dat dit topprioriteit krijgt om het op te lossen. 

Ik vind het een uiterst vreemde reactie In combinatie met Qbuzz brengen jullie bepaalde klanten teveel in rekening. Dat gebeurt al 16 maanden lang.

Ik neem aan dat je of in een huur of een koophuis woont. als jouw hypotheekbank of verhuurder nu zegt ja We hebben wel afgesproken dat we 2% rente in rekening brengen maar bij jou vinden we het leuk om 3%  in rekening te brengen. En ja als je die 1% terug wilt moet je maar elke maand de klantenservice bellen. In het geval van een huurhuis dus bijvoorbeeld € 700,00 huur en er wordt elke maand € 800,00 geïncasseerd en ook dan moet je elke maand de klantenservice bellen.

 

Ik zou in ieder geval woest worden maar jullie vinden dit blijkbaar niet erg.  

Reputatie 7
Badge +1

Beeste Maxime,

 

De klant heeft niets maar dan ook echt helemaal niets te maken met de facturen tussen Qbuzz en NS. De klant verwijzen naar Qbuzz ia dus volledige onzin. Ik weet niet wie dat antwoord heeft gefabriceerd, maar in ieder geval snapt die het product Flex niet.

 

Graag dus die reactie weghalen. Jullie moeten dat gewoon verhelpen. Dat jullie in 3 jaar tijd dit nog steeds niet opgelost hebben is zeer zeer triest.

 

Jullie vechten hier een ruzie tussen NS en Qbuzz over de ruggen van de klanten uit. 

Vraag blijft dan wel: waarom gaat het bij alle andere vervoerders wel goed en juist bij Qbuzz niet. 

Wat is er zo anders aan een Arriva-, Breng-, Blauwnetpaaltje (en de overige vervoerders die ik vergeten ben) en een Qbuzz-paaltje? 

Reputatie 5

Ik ga hierover een klacht indienen bij de Autoriteit AVG. Ben benieuwd of ze in dit geval jullie reactie onderschrijven.


Wellicht zou je provincie Zuid Holland als concessieverlener van de Merwedelingelijn ook kunnen ‘tippen’, omdat Qbuzz blijkbaar niet in staat is correct te tariferen. Neemt niet weg dat NS ook mag zorgen voor een oplossing.

 

Misschien moet er een klacht worden ingediend bij Rover? https://www.rover.nl/ovklacht/klacht-bij-rover. Het is duidelijk dat je op het NS forum niet verder komt hiermee. De moderators kunnen niets anders dan zaken aankaarten, maar we weten inmiddels hoe weinig effect dat heeft.

En anders de media maar opzoeken, Tros Radar ofzo. Ik vind dat ik dat zelf nu niet kan doen, omdat mijn Flex abonnement sinds eind vorig jaar stop staat en momenteel dus geen actieve OV reiziger ben.

Het is echt te gek voor woorden dat dit issue nog steeds speelt. Was het maar gewoon Arriva gebleven i.p.v. Qbuzz.

 

Badge +3

Op zijn minst zou NS voor mensen met Flex die tegen dit probleem aanlopen kunnen kijken naar de exacte overstaptijden in Dordrecht.

Als de inchceck bij Qbuzz (seconden) eerder is dan de uitcheck bij NS heb je daarmee meteen de oorzaak te pakken namelijk, en is het geen probleem van NS meer eigenlijk!

Badge +3

@Stijn NS je kunt er ‘simpel over zijn’ (jouw woorden :rofl: ) zoveel je wilt.

Maar daarmee is het probleem niet opgelost, want het zit echt in Flex en niet bij Qbuzz die gewoon een RoR transactie (wij zien alleen Flex of Business Card, dus zoek het verder maar uit NS) rapporteren aan TLS/NS bij hun paaltjes.

Reputatie 4

Het continue afschuiven van problemen van zowel NS als Qbuzz blijft echt een probleem. Het schemeren dat vanwege AVG iets niet kan is bullshit. Eerder werd al geschreven en terecht, dat je bij een vergeten uitcheck een mailtje krijgt, dat is niet echt eenhogere wiskunde programmaregel.

 

Enfin het duurt eeuwen, maar ff een dag te laat met betalen en ze sturen een criminele instantie op je af van heb ik jouw daar.

Gaan we weer. Onderstaande klacht bij de OV ombuddsman ingediend.

 

Qbuzz heeft de exploitatie van de Merwede-Lingelijn overgenomen. Bij NS FLEX gebeuren nu vreemde dingen  Reiziger stapt met Dalvrij voor 06.30 uur. Op Dordrecht Zuid en neemt dan op Dordrecht de MerwedeLingelijn van QBuzz naar Gorinchem. Conform de voorwaarden van FLEX, zou deze klant dan gewoon in zijn dalvrij blijven en zouden er derhalve geen kosten in rekening mogen worden gebracht.
De kosten worden echter wel in rekening gebracht. NS is nu al bijna 2 jaar bezig om dit uit te zoeken, maar heeft nu de discussie beëindigd en gezegd dat ze het niet kunnen oplossen. Ondertussen dienen de reizigers die het betreffen maandelijks contact op te nemen met NS om de Flex factuur te laten aanpassen dat gaat dus nu al 2 jaar zo. NS weigert de klanten pro-actief te informeren. De kans is derhalve groot dat een aantal reizigers onwetend is over dit probleem en dus maandelijks worden "opgelicht". Ik zou u graag willen verzoeken om bij NS aan te dringen om dit probleem zeer spoedig op te lossen. Ik voeg de URL van het bewuste topic bij.

Ik vind persoonlijk dat het Flex product op deze manier nooit in de markt gezet had mogen worden.

De url:  https://community.ns.nl/ns-flex-60/trein-rijdt-niet-waardoor-ik-in-de-spits-overstap-en-extra-kosten-maak-wordt-dit-vergoed-55414
  

Reputatie 7
Badge +3

Iets vergelijkbaars is al meer dan 2 jaar geleden besproken in het topic https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/ah-dagkaart-daluren-48359 Er zou toen gekeken worden naar protocollen om problemen voor reizigers die door vertraging niet kunnen doorreizen in de middagspits. Nooit meer iets van gehoord. De dal-spits-problemen doen zich niet alleen voor bij NS Flex.

Badge +3

Er is geen geschil met Qbuzz want de fout ligt geheel bij het NS Flex systeem. De eerste woorden van deze reactie zeggen eigenlijk al genoeg (niet zozeer de schuld van @Maxime NS overigens):

Ik weet niet exact hoe het werkt. Qbuzz rekent te veel en krijgt dat bedrag. Dat kan aan onze kant niet verholpen worden, onafhankelijk van of je het er mee eens bent of niet. 

Dus je weet iets niet zeker en verkondigt vervolgens onwaarheden (precies hoe het niet werkt en (daarom juist) ook niet verholpen zou kunnen worden door NS)?

Knap… maar logisch dat iets wat niet bestaat ook niet door jullie verholpen kan worden! Ik ben het daar wel mee eens (of niet) 😥

Bah, altijd weer die vervelende reizigers die zich (terecht) al sinds januari 2019 of langer bekocht voelen en daar een discussie over willen. Wij (NS) hebben toch al aangegeven dat ze maar moeten bellen bij afwijkingen en wij (NS) dat ‘uit eigen zak’ -als was het uit coulance- dan zullen vergoeden?

Oh nee wacht (en dat is nieuw), ga maar naar Qbuzz want dan zijn wij van de discussie af en/of is het niet meer ons probleem!

Status na 41 maanden: reiziger betaalt te veel voor Qbuzz aan NS door de schuld van NS (Flex), dus Qbuzz moet je maar compenseren (want zij hebben het geld gekregen?)

Maar Qbuzz heeft geen flauw idee waarom, wie bent u? Oh, NS Flex? Dan moet je bij NS zijn want wij kunnen daarvoor helemaal niets berekenen!

Ja maar jullie (Qbuzz) hebben blijkbaar onterecht geld van NS gekregen en dat wil ik nu van jullie terug, omdat NS zegt dat het op deze manier moet. Bij deze mijn IBAN (casenummer bij NS is ×××).

Qbuzz persoon: Ik ben geen CFO of boekhouder maar zo werkt het volgens mij niet 🤣

Uit de reactie van RobertB:

Een eerdere BTM rit (voorafgaand aan je treinrit naar Dordrecht met NS) kan wél in de weg zitten, maar als dat na bijna 2 jaar nog steeds speelt vind ik dat op zijn minst vreemd, en onacceptabel dat mensen dat zelf moeten opmerken en dan maar via de klantenservice e.e.a. moeten laten corrigeren, elke keer weer als je dagelijks reist op dat traject en op die tijd!

 

NS vindt dit dus gewoon acceptabel want het is dagelijkse praktijk. Ik heb echt niet de indruk dat er nog een reactie vanuit NS gaat komen. Wat ik van de OV ombudsman terug krijg zal ik wel plaatsen. 

Reputatie 4

Resume van het verhaal. Reis zoveel mogelijk grijs. Bijvoorbeeld door per ongeluk (!) niet uit te checken bij een reis die duurder is dan het instaptarief.

NS doet het ook en komen er mee weg, klaarblijkelijk. Na 2 jaar nog niet met een oplossing komen is onacceptabel.

 

 

Badge +3

De paaltjes/poortjes zijn het probleem helemaal niet, want die hoeven bij Reizen op Rekening NS alleen maar een transactie te registreren. Tijdstip en locatie dus (en dat doen ze prima).

Waar het NS Flex of Business Card systeem vervolgens een (in dit geval onjuiste) ritprijs voor berekent 😥

Hoe simpel kan het zijn?

Reputatie 7
Badge +1

Het maakt mij persoonlijk niet veel uit waar de fout ligt, bij NS of Bij Qbuzz. Ik vind het alleen schandalig dat je deze ruzie over de hoofden van je klanten uitvecht. 

 

De klant krijgt gewoon keihard de rekening gepresenteerd voor iets waar ze part noch deel aan hebben. 

 

Klant op 1, 2 en 3 ammehoela. Ik heb inmiddels de ombudsman van dit zeldzame staaltje ondernemerschap van NS op de hoogte gebracht. Vraag mij af of die NS van dit dwaalspoor kunnen afbrengen. 

 

Bij de invoering van de OV-chipkaart was het de bedoeling Single Sign On en Single Sign Out. Dat had heel veel narigheid voorkomen.  

Reputatie 4

 

Resume van het verhaal. Reis zoveel mogelijk grijs. Bijvoorbeeld door per ongeluk (!) niet uit te checken bij een reis die duurder is dan het instaptarief.

Ga je gang (en dat is géén advies van mij!), maar na 12 keer blokkeert je kaart en mag je uitleg gaan geven bij een balie om dat weer ongedaan te maken.

En bij NS Flex (en Business Card) wordt een gemiste uitcheck vaak automatisch ingevuld n.a.v. je reisgedrag. Als jij dus regelmatig bijv. van Amsterdam naar Maastricht reist en daar gewoon naar buiten loopt (geen poortjes) en later terugreist met een incheck in Maastricht dan is het wel duidelijk verder… 

 

Je moet ook niet op dezelfde dag terugreizen of sterker nog de terugreis moet er eigenlijk al niet in voorkomen voor dat je weer inchecked op je reguliere beginstation :-)

Gezien de AVG kan de NS dit niet inzien (dat waar de NS altijd zich achter verschuild). Er zijn wel regelmatig foutieve check-ins of storing. Ik heb bijvoorbeeld dit jaar al zeker 6 keer niet kunnen UITchecken door een technische storing (poortjes stonden open) en of niet in of uit kunnen checken door treinuitval e.d. (verkeerde registraties).  Bij bustransacties is het nog wat vaker (weigerende aparatuur bij uitstappen)

Onderstaand de reactie die ik heb gekregen op mijn klacht bij de OV ombudsman. Wordt snel vervolgd hopelijk.

 

Ik heb uw klacht inmiddels besproken met mijn collega's. En vanwege de duur en hardnekkigheid van het probleem zal ik de klacht per direct gaan voorleggen aan ons contact binnen NS. Ik hoop hier in de loop van de volgende week een reactie op te ontvangen. Wanneer deze binnen is, hoort u van mij.

Voor nu een fijn weekend gewenst. 



Met vriendelijke groet,

OV ombudsman
 

Badge +3

Ik mag het hopen, want die reactie suggereert dat OV ombudsman contacten heeft binnen NS die de (tweedelijns) klantenservice en moderatoren hier niet hebben, of al meerdere jaren niet kunnen/willen vinden en het maar opgeven waardoor de last bij de klant blijft liggen?

Er zijn al wat mogelijke oorzaken aangedragen die NS prima zelf kan onderzoeken, maar dat weigert ‘wegens privacy’?

Dat is onzin want voor Flex geef je NS volledige toestemming tot ál je reisgegevens (anders zouden ze niet eens een factuur voor je kunnen opstellen immers!).

Nogmaals de mogelijke oorzaken die sowieso uitgezocht zouden moeten worden:

  • Tijdstip inchecken Qbuzz is (seconden) eerder dan de uitcheck bij NS → Tijd op paaltjes gelijk zetten.
  • Een busrit voorafgaand aan de NS treinreis waardoor een overstap naar Qbuzz niet correct gefactureerd wordt.

Vooral dat eerste, want Qbuzz - NS gaat prima en NS - Qbuzz gaat (niet alleen in Dordrecht maar dus ook in Geldermalsen) mis, met NS Flex Dal Vrij:

 

Ik krijg van de OV ombudsman zoeven deze reactie:

Inmiddels hebben wij een reactie van NS binnen. Zij geven het volgende aan: NS is op de hoogte van het probleem, maar de oorzaak ligt volgens hen bij Qbuzz. Er was een oplossing, maar deze bleek niet te werken. Gedupeerde reizigers die zich melden krijgen compensatie.

Omdat NS naar Qbuzz wijst, leggen wij de zaak ook aan hen voor. Wanneer er een reactie is, stuur ik het antwoord naar u door.

 

Ik wil hier echt nu een principekwestie van maken temeer daar de Klantenservice van NS helemaal niet zo flexibel als als hier wordt aangegeven: Gedupeerde reizigers die zich melden krijgen compensatie. 

Ja nadat je eerst tig keer wordt gemeld dat je er geen recht hebt. (Zie eerdere berichten in dit topic).
 

In geval van Flex kan Qbuzz hier echt niets aan doen (behalve misschien de tijd op hun poortjes/paaltjes goed zetten), dat is inmiddels wel duidelijk.

De ‘oplossing’ van Qbuzz eind vorig jaar had betrekking op Reizen op Saldo producten van NS, waar je (volgens de regels) bij een overstap in de spits niet eens korting of vrij reizen zou behouden.

Hi Robert B: Ik heb je reactie ook nog even teruggekoppeld naar de OV ombudsman. Wordt zo langzamerhand toch wel heel nieuwsgierig wat hier nu echt achter zit. Blijf het gewoon heel vreemd vinden dat het met alle overige vervoerders wel goed gaat en alleen met Qbuzz dus niet.

Jawel, sinds Flex is de backoffice deels TLS-domein, waar ieder een eigen sausje overheen legt. 

Ik heb onderstaande terug gekregen van de OV-ombudsman

 

Na lang wachten hebben wij zowel van Qbuzz en NS het bericht ontvangen dat het probleem opgelost is. Wij zien deze bewering natuurlijk graag getoetst worden door een reiziger. Mocht het probleem onverhoopt nog steeds actueel zijn, zullen wij opnieuw contact opnemen met de betreffende partijen. Wij horen graag van u. 

Met vriendelijke groet,

OV ombudsman
033-4220455
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort
 

 

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb onderstaande terug gekregen van de OV-ombudsman

 

Na lang wachten hebben wij zowel van Qbuzz en NS het bericht ontvangen dat het probleem opgelost is. Wij zien deze bewering natuurlijk graag getoetst worden door een reiziger. Mocht het probleem onverhoopt nog steeds actueel zijn, zullen wij opnieuw contact opnemen met de betreffende partijen. Wij horen graag van u. 

Met vriendelijke groet,

OV ombudsman
033-4220455
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort
 

 


Is er een reiziger die dit in de praktijk bevestigd heeft gezien?

Reputatie 5

Ik heb in oktober doorgezet dat dit nog speelt en het laatste bericht dat ik hierover heb gehad is dat NS in gesprek is met OV-chipkaart en Qbuzz om de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen. Ik zal een update vragen. Ik vind het heel vervelend dat het nog steeds speelt en dat het nog niet is opgelost. Specifieke voorbeelden van reizen die foutgaan zet ik graag door en ik help ook graag met de restitutie bij reizigers die hierdoor extra kosten maken (stuur maar een privébericht). Ik kan mij voorstellen dat dit onbevredigend is, maar ik kan het helaas niet zelf oplossen.

@Maxime NS Heeft ‘een update vragen’ nog iets opgeleverd? Je hebt me ook via een privé bericht benaderd en ik heb daar volop info gegeven, inclusief reisdata van de afgelopen weken waarop je kunt zien dat dit issue voor mij (en zeker ook voor andere reizigers) nog steeds speelt. Maar daarna bleef het (wederom) stil.

 

Tegen beter weten in heb ik dit issue ook weer bij Qbuzz DMG gemeld, inclusief factuur en dezelfde reisvoorbeelden die ik ook aan Maxime heb doorgegeven. Ik meld me weer als zij met een update komen. Hopelijk komt er ook nog een update vanuit NS.

 

Voor zover nog niet bekend, het gaat dus 2 kanten op niet goed. Het lijkt er sterk op dat er een tariefwissel plaatsvindt zoals bij traditionele abonnementen, zowel van dal naar spits als andersom. Net alsof er helemaal geen Flex in het spel is. Het probleem treedt alleen op bij een overstap van NS naar Qbuzz en niet bij een overstap van Qbuzz naar NS.

Reputatie 6
Badge +2

Qbuzz kan dus alleen maar de in/uitchecks (plus eerder gereisde tariefeenheden en of dat in spits/dal was, maar dat kan NS later ook wel bepalen) aan TLS/NS doorgeven, en dat er sprake is van Flex (product Reizen op Rekening NS, trein).

Het is vervolgens aan de NS om de daarbij behorende juiste prijs te berekenen (afhankelijk van welk Flex abonnement op dat moment actief was).

Qbuzz doet helemaal niets fout!

NS heeft inderdaad alleen maar de check-ins en check-uits (tijd en station) bij alle treinvervoerders en hun tarieftabellen nodig. De check-ins en check-uits geeft Qbuzz goed door, en NS beschikt over de kaart met tariefeenheden, en, neem ik aan, ook over de tarieftabel van Qbuzz (bij een rit die gratis hoort te zijn is die tarieftabel trouwens niet eens nodig). NS heeft geen andere informatie nodig. Als Qbuzz een bedrag doorgeeft voor een rit (waar NS dan de korting vanaf zou moeten trekken) dan hoeft NS dit alleen maar te negeren en het bedrag zelf vast te stellen, dan doet het er niet toe of zo'n bedrag verkeerd is.

Reageer