trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?



Toon eerste bericht

236 reacties

Badge +3

Sprak gisteren privé via X toevallig een medewerker van Keolis/Blauwnet (hi Noah) over iets anders*, en wees hem op dit topic.

Hij: Oh? Werkt bij mij prima, maar ik weet niet wat ik lees, wat schandalig dit.

Even later: Oh my! Ik check net mijn reishistorie en zie dat ze de afgelopen twee jaar bij mij ook steeds zo gedaan hebben, de enkele keren per jaar dat ik op dit traject zit.

Ik: Oei, zie je wel... de meesten zal het wel niet eens opvallen. Ernstigste is nog dat je het via NS kon laten corrigeren, maar die per juli 2022 verwijzen naar de betreffende vervoerders, die geen flauw idee hebben welk abonnement je hebt.

Hij: Heb meteen een pittige mail verzonden naar Qbuzz. Mag niet zo zijn dat je omdat het duur is dit niet technisch correct toepast.

Dat laatste gaat om de uiteindelijke onwil van Qbuzz (te duur) om dingen aan hun kant aan te passen.

Dat andere ging over de 5-minuten marge bij inchecken die NS en Keolis/Blauwnet hanteren. Arriva gaf even later aan dat ook gewoon te doen (dus zal het wel landelijk werken 🤔) maar of Qbuzz dat ook doet wist ik niet, proberen dus maar!

Badge +3
U hebt dit topic in het NS Flex-subforum geplaatst, dus ik neem aan dat u een NS Flex-abonnement hebt. In dat geval heb ik goed nieuws voor u: in tegenstelling tot de klassieke abonnementen wordt bij NS Flex-abonnementen het kortingspercentage voor de reis met de tweede vervoerder bepaald door het tijdstip waarop u bij de eerste vervoerder hebt ingecheckt.

Als u dus in de daluren bij NS incheckt en daarna in de spitsuren overstapt op een trein van Qbuzz, betaalt u voor de reis bij Qbuzz ook het daltarief. Zie het tweede blokje op deze pagina.
Reputatie 1
Beste Tochjo,
Ten eerste hartelijk dank voor je snelle reactie!
Ja ik heb inderdaad een NS Flex abonnement met dal vrij.
Fijn dat NS Flex alleen de eerste instaptijd hanteert. Goed nieuws inderdaad
Reputatie 1
Beste Jouke,
De link die Tochjo geeft, geeft informatie over hoe NS flex verschilt van een ander NS abonement:
"Uw korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij uw overstap naar een andere treinvervoerder."
Dit spreekt weer tegen wat er in de praktijk gebeurt, en ook wat u zegt.
Reputatie 6
Badge +2
Dat klopt helemaal, AKnol86. Doordat je in de spits incheckt, en opnieuw wordt gekeken of je wel of geen korting hebt, betaal je vanaf dat punt het spitstarief. Helaas pakt de regel in dit geval negatief voor je uit.
Je spreekt jezelf tegen, je zei dat Tochjo al een passende reactie had gegeven!
Beste Jouke,
De link die Tochjo geeft, geeft informatie over hoe NS flex verschilt van een ander NS abonement:"Uw korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij uw overstap naar een andere treinvervoerder."Dit spreekt weer tegen wat er in de praktijk gebeurt, en ook wat u zegt.


Nee, ik denk dat ik niet helemaal duidelijk genoeg ben. Bij elke check in met NS Flex wordt gekeken naar het tijdstip waarop je incheckt. Hierdoor wordt er voor elke reis gekeken of je in de spits of in de daluren reist. Volgens je reishistorie check je in tijdens de spits bij het tweede deel van je reis waardoor je dus het spitstarief betaald. Bij de reguliere abonnementen geldt altijd het eerste instaptarief tenzij je overstapt naar een andere vervoerder. Dat is het verschil waarover Tochjo schrijft.


Dat klopt helemaal, AKnol86. Doordat je in de spits incheckt, en opnieuw wordt gekeken of je wel of geen korting hebt, betaal je vanaf dat punt het spitstarief. Helaas pakt de regel in dit geval negatief voor je uit.Je spreekt jezelf tegen!


Eens, ik had moeten zeggen: "Het klopt dat je het spitstarief betaald. Doordat je in de spits incheckt, en er opnieuw wordt gekeken of je wel of geen korting hebt, betaal je vanaf dat punt het spitstarief. Helaas pakt de regel in dit geval negatief voor je uit."

Edit: Ik zit er helaas naast in mijn bovenstaande reacties. Ik wil hiervoor mijn excuses aanbieden. In feite krijg je ook korting als je overstapt op een andere vervoerder, zolang je maar met de trein blijft reizen.
Reputatie 1
Alleen was het moment van inchecken voor de spits 6:22 en het moment van overstap tijdens de spits 7:06

"Uw korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij uw overstap naar een andere treinvervoerder."

Ergens klopt er iets niet.

"Volgens je reishistorie check je in tijdens de spits bij het tweede deel van je reis waardoor je dus het spitstarief betaald."

U noemt het een check in wat bedoelt de NS dan met 'een overstap naar een andere treinvervoerder', als dit een nieuwe check in zou zijn?
Reputatie 7
Badge +3
Inmiddels begrijp ik van de starter van dit topic dat het zou liggen aan de vervoerder waarnaar hij is overgestapt. Die zou de reizen nog niet goed selecteren. Inmiddels is dit via Chat opgelost.

Wat is er precies opgelost? Heeft TS alleen z'n geld terug of is daadwerkelijk het probleem met de betreffende vervoerder opgelost?
Reputatie 1
Er is mij verteld dat de Qbuzz trein niet herkend wordt door het systeem, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via de NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.
Reputatie 5

Korte update:

  • NS klantenservice laat mij al twee maanden lang weten dat de Flex afdeling er druk mee bezig is. Kom ik vooralsnog dus geen steek verder mee (en dat is helaas conform verwachting).
  • Qbuzz heeft de melding doorgezet naar Telexis, maar over het hoe en waarom tast ik in het duister. Verder is Qbuzz zeer spaarzaam met het verstrekken van tussentijdse status updates, maar ik heb wel een referentienummer van ze gekregen voor dit issue. En dat is dus al meer dan wat de NS heeft gedaan (in ieder geval op het vlak van communicatie).

To be continued...

Reputatie 2
Er is mij verteld dat de Qbuzz trein niet herkend wordt door het systeem, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via de NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.

Ik heb een NS Flex Dal Vrij-abonnement en stap vrijwel dagelijks over van Qbuzz naar NS en vice versa op station Dordrecht. Na het lezen van deze topic heb ik mijn reishistorie doorgespit. Daarbij constateerde ik inderdaad dat het ritje met de Qbuzz-trein in rekening wordt gebracht ondanks het inchecken bij NS tijdens de daluren.

Ik heb contact opgenomen met de NS-klantenservice en het verhaal uitgelegd. Complimenten aan de medewerker die al mijn facturen heeft nagekeken en uiteindelijk op een bedrag van 68,82 euro (sinds 1 januari 2019) uitkwam. Dit bedrag is netjes in mindering gebracht op mijn laastste factuur. Daarnaast is er een uitgebreide notitie gemaakt zodat ik niet elke keer opnieuw het hele verhaal hoef uit te leggen.

Ook op de meest recente factuur (van gisteren, 23 april 2019) blijft het probleem voortbestaan. Zojuist opnieuw contact gehad met de NS-klantenservice, de bedragen van afgelopen maand worden op de volgende factuur weer gecorrigeerd. Het uitrekenen ging dit keer een stuk sneller omdat alleen de meest recente factuur hoeft te worden bekeken. De medewerker heeft bevestigd dat er nog geen oplossing voor het probleem is en dat ik voorlopig het beste elke maand even kan bellen.

Mijn advies aan iedereen met die te maken heeft met dit probleem:

  1. Neem je reisgeschiedenis door en noteer de datums waarop er in de daluren is ingecheckt en na overstap op de Qbuzz-trein toch kosten in rekening worden gebracht;
  2. Neem contact op met de NS-klantenservice en verwijs daarbij naar deze topic;
  3. Vraag restitutie voor de eventueel foutief in rekening gebrachte ritten;
  4. Herhaal dit elke maand voor de meest recente factuur totdat er een oplossing is voor dit probleem.
Complimenten aan de NS die alle medewerking heeft verleend om de facturen te corrigeren, ook al lijkt het probleem te worden veroorzaakt door (de systemen van) Qbuzz.

Het zou fijn zijn als de NS of Qbuzz de reizigers op dit traject met een dalabonnement actief benadert om hen op de hoogte te stellen van dit probleem. Als ik niet min of meer toevallig deze topic had geopend, hadden de kosten aardig kunnen oplopen.
Reputatie 2

Complimenten aan de NS die alle medewerking heeft verleend om de facturen te corrigeren, ook al lijkt het probleem te worden veroorzaakt door (de systemen van) Qbuzz.

 

Helaas blijft dit probleem vooralsnog voortbestaan, hoewel er hoopgevende berichten zijn. Tot nu toe heb ik m.m.v. de NS elke maand restitutie ontvangen. De eerste paar maanden ging het soepel (zie de quote uit mijn vorige bericht hierboven), maar de laatste tijd moet ik weer praten als brugman om de NS-klantenservice te overtuigen. Ik krijg bijna elke keer te horen dat ik ongelijk heb en geen recht heb op restitutie (en dat eerdere restituties onterecht zijn). Pas na hevig aandringen, verwijzend naar deze en andere topics en de Flex-pagina wordt de restitutie toegewezen. Vaak zonder dat er wordt toegegeven dat de eerste reactie (dat ik ongelijk zou hebben) onjuist was. Het kost behoorlijk wat zelfbeheersing om mijn geduld te bewaren. Eventueel kan ik een chatgesprek met de klantenservice delen, ter illustratie.

 

Ik heb me neergelegd bij het feit dat ik elke maand als de factuur verschijnt contact moet opnemen met de klantenservice. Maar het zou fijn zijn als de eerstelijns medewerkers (opnieuw) op de hoogte worden gebracht van dit probleem. Dat zou me een hoop tijd, frustratie en onterechte verwijten schelen.

 

@Jouke NS: is het mogelijk een interne memo o.i.d. te verspreiden zodat de klantenservice medewerkers weer op de hoogte zijn van dit probleem?

Reputatie 2

Dus dat betekent dat het issue vanaf morgen, 24 dec 2019, verholpen zou moeten zijn. Zelf reis ik dit jaar niet meer met de trein, dus ik kan volgend jaar pas bevestigen of het issue ook daadwerkelijk is verholpen.

 

Dat zou fantastisch zijn. Ik reis morgen weer op dit traject en zal over enkele dagen (als de reis is verwerkt bij NS) hier melden of dat inderdaad het geval is. Bedankt!

 

Het probleem lijkt helaas nog niet te zijn verholpen; in ieder geval nog niet op 24 december. Integendeel, de reis kost zelfs ongeveer een euro meer dan de dag ervoor.

 

 

Reputatie 5

Dus dat betekent dat het issue vanaf morgen, 24 dec 2019, verholpen zou moeten zijn. Zelf reis ik dit jaar niet meer met de trein, dus ik kan volgend jaar pas bevestigen of het issue ook daadwerkelijk is verholpen.

 

Dat zou fantastisch zijn. Ik reis morgen weer op dit traject en zal over enkele dagen (als de reis is verwerkt bij NS) hier melden of dat inderdaad het geval is. Bedankt!

 

Het probleem lijkt helaas nog niet te zijn verholpen; in ieder geval nog niet op 24 december. Integendeel, de reis kost zelfs ongeveer een euro meer dan de dag ervoor.

 

 

 

Ben benieuwd of het probleem in 2020 ook nog steeds speelt. Zelf heb ik mijn NS Flex abonnement half december stopgezet en weet ik nog niet wanneer ik het weer activeer. Op korte termijn kan ik dit dus helaas niet zelf controleren.

Reputatie 2

Ben benieuwd of het probleem in 2020 ook nog steeds speelt. Zelf heb ik mijn NS Flex abonnement half december stopgezet en weet ik nog niet wanneer ik het weer activeer. Op korte termijn kan ik dit dus helaas niet zelf controleren.

 

Het probleem blijkt ook in 2020 niet te zijn opgelost.

 

 

Reputatie 3

Dit moet toch allemaal niet zo moeilijk te fixen zijn, zou je zeggen…
Met Flex Altijd Vrij v.v. lukt het toch ook? Waarom lukt dat met Flex Dal Vrij v.v. dan niet..? Er moet gewoon wat aangepast worden in de programmatuur van de paaltjes op Geldermalsen en Dordrecht!

Bij NS is helaas niks eenvoudig. Topics blijven maar voortduren en oplossingen worden nauwelijks geboden. Ook in onderstaand Flex-topic betalen enkele?? reizigers dagelijks te veel. NS weet al 9 maanden niets anders te zeggen dat ze ermee bezig zijn. (je kan je zo langzamerhand wel afvragen of ze er echt mee bezig zijn of dat het een smoesje is). Ik vraag mij af of de reizigers die het betreffen ooit gecompenseerd gaan worden. Ik ben bang dat het dan weer op de privacywetgeving gegooid gaat worden.

 

https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664

Reputatie 2

Hierbij de reactie van de Qbuzz-klantenservice op mijn klacht (nummer 65114):

 

Het spijt mij te vernemen dat u hiet nog steeds hinder van blijft ondervinden. Uw klacht ligt al geruime tijd bij onze ICT afdeling. Samen met de NS werken wij al een tijd aan de oplossing. Wij dachten die gevonden te hebben maar helaas komt dit nog steeds voor. Vandaag heb ik een antwoord terug dat de NS en Qbuzz nog steeds geen oplossing hebben en dat wij u ook niet kunnen vertellen hoelang het nog gaat duren. Tot die tijd helpt de NS u met restituties. Onze excuses voor het ongemak. Met vriendelijke groeten, Klantenservice Qbuzz

Complimenten aan de NS die alle medewerking heeft verleend om de facturen te corrigeren, ook al lijkt het probleem te worden veroorzaakt door (de systemen van) Qbuzz.

 

Helaas blijft dit probleem vooralsnog voortbestaan, hoewel er hoopgevende berichten zijn. Tot nu toe heb ik m.m.v. de NS elke maand restitutie ontvangen. De eerste paar maanden ging het soepel (zie de quote uit mijn vorige bericht hierboven), maar de laatste tijd moet ik weer praten als brugman om de NS-klantenservice te overtuigen. Ik krijg bijna elke keer te horen dat ik ongelijk heb en geen recht heb op restitutie (en dat eerdere restituties onterecht zijn). Pas na hevig aandringen, verwijzend naar deze en andere topics en de Flex-pagina wordt de restitutie toegewezen. Vaak zonder dat er wordt toegegeven dat de eerste reactie (dat ik ongelijk zou hebben) onjuist was. Het kost behoorlijk wat zelfbeheersing om mijn geduld te bewaren. Eventueel kan ik een chatgesprek met de klantenservice delen, ter illustratie.

 

Ik heb me neergelegd bij het feit dat ik elke maand als de factuur verschijnt contact moet opnemen met de klantenservice. Maar het zou fijn zijn als de eerstelijns medewerkers (opnieuw) op de hoogte worden gebracht van dit probleem. Dat zou me een hoop tijd, frustratie en onterechte verwijten schelen.

 

@Jouke NS: is het mogelijk een interne memo o.i.d. te verspreiden zodat de klantenservice medewerkers weer op de hoogte zijn van dit probleem?

 

Ik zie nu in het andere topic dat de oplossing er voorlopig niet zal komen. Ik zie ook dat Jouke niet op deze vraag gereageerd heeft. Aangezien de oplossing na 16 maanden nog steeds uitblijft zou ik ook graag willen weten of met bovenstaande iets is gedaan.

 

Het volgende moet mij ook van het hart:

 

Door dit soort langslepende topics, die maar niet opgelost worden, zorgt NS er zelf ook voor dat de druk op de klantenservice blijft. Als de klantenservice dan ook nog van toeten noch blazen weet, worden de telefoongesprekken natuurlijk erg lang en wordt de druk op de klantenservice alleen maar verder verhoogd. 

 

Ik vind dat NS voor dit soort probleemgevallen (sloterdijk, @Toefor Onijn , @nwonknu ) maar een database moet creëren en de klanten vanuit hun zelf moet gaan vergoeden. Met betrekking tot de privacy dan het volgende: Zeker in dit geval worden de klanten dagelijks "bestolen” door Qbuzz/NS.

 

Het verwijzen naar de klantenservice om het "gestolen” geld terug te vragen is ongehoord.

Ik snap wel dat dit een onbedoeld neveneffect is van de OV-shitkaart, maar nu wordt het probleem weer neergelegd bij de klant en daar hoort het absoluut niet thuis. 

 

De informatie is voor onze Klantenservicemedewerkers gewoon beschikbaar, Pingpong. Waarom collega's geen gebruik maken van de informatie is mij een raadsel maar dat je recht hebt op restitutie is gewoon helder. Ik zal nogmaals vragen aan onze collega's om goed te kijken naar de informatie. 

 

Zoals ik al aangaf dit is jullie probleem en niet van de klant. Graag dus een proactieve oplossing vanuit NS. Klanten moeten nu al 16 maanden lang contact opnemen met de klantenservice, dat lijkt mij lang genoeg.

Zoals ik al aangaf dit is jullie probleem en niet van de klant. Graag dus een proactieve oplossing vanuit NS. Klanten moeten nu al 16 maanden lang contact opnemen met de klantenservice, dat lijkt mij lang genoeg.

Dat de wens vanuit de klant er is om dit op een andere manier op te lossen snap ik. Maar NS kan niet pro-actief de reisgegevens van klanten monitoren en restitutie geven op basis van die reisgegevens. Dat is niet toegestaan op basis van de wet op privacy. Ik snap dat je dit graag zou willen maar dit gaat gewoon geen realiteit worden. De enige oplossing ligt in het oplossen van het probleem wat de extra kosten veroorzaakt maar ook daarin lopen we helaas tegen deuren aan. Ik ga nogmaals vragen om aandacht voor dit issue maar verwacht geen wonderen. 

 

Dat je nog durft te spreken van extra kosten vind ik zeer teleurstellend in dit opzicht. Juist de klant heeft door jullie gefabriceerd prutswerk last van extra kosten. Ik zelf dacht aan de oplossing van het verstrekken van een trajectvrij abonnement op kosten van NS voor het gedeelte van Qbuzz. Alleen dat lost het probleem ook niet op omdat de klant dan weer niet in Dordrecht in de daluren kan inchecken. 

 

Maar op basis van de wet Privacy is het dus blijkbaar wel toegestaan om de klant elke dag te bestelen?

Reputatie 7
Badge +1

Er is nu vastgesteld dat dit niet een probleem is dat NS kan verhelpen. Het probleem en de oplossing ligt bij Qbuzz (daarvan zijn ze op de hoogte). Als je reis niet goed in rekening is gebracht, dan moet ik je verwijzen naar: https://www.qbuzz.nl/dmg/reizen/merwedelingelijn

 

Dat lijkt mij heel sterk want jullie sturen de foute facturen uit. Daarmee zou ik dan dus naar Qbuzz moeten.

 

Bij NS Flex zorgen jullie toch voor de facturatie. Die is fout en dat moeten jullie dus oplossen volgens mij. Dat dat door een verkeerde instelling ergens bij Qbuzz komt is leuk, maar daar heb ik met mijn Flex abonnement dus niets mee te maken.

Ik ga hierover een klacht indienen bij de Autoriteit AVG. Ben benieuwd of ze in dit geval jullie reactie onderschrijven.

Badge +3

Als het NS Flex systeem (dat de juiste prijs zou moeten berekenen) de mist in gaat heeft het geen enkele zin om bij Qbuzz aan te kloppen, want die doen in principe niets fout (geven netjes de transacties door en dat je op Rekening NS reist).

Wat misschien bij overstap naar Qbuzz ontbreekt in hun transactie is het gegeven ‘eerder gereisde tariefeenheden’ en bij welke vorige vervoerder je (minder dan 35 minuten geleden) uitgecheckt bent.

Is het ‘eerder gereisde tariefeenheden’ nul, (of als Qbuzz een dal/spits overstap meegeeft) dan telt het als nieuwe reis (of nieuwe rit met behoud van langeafstandskorting maar andere tariefzone).

Neemt niet weg dat bij NS Flex de rit vóór de overstap ook bekend is, en daar dus heel eenvoudig een kloppende reis van gemaakt kan worden.

Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze.

 

Zolang jullie die wet als excuus blijven gebruiken om klanten niet tegemoet te komen, maar vervolgens nooit kunnen/willen aangeven wat daar dan in staat, zal ik jullie daar inderdaad op blijven aanvallen. En dan mag jij vervolgens daar je collega's mee blijven aanvallen :slight_smile:

Aanvallen heeft geen zin, mrfreeze en dat is nu juist het probleem. We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons. Doorzeuren, het klinkt negatief maar dat is het wel, helpt gewoon niet. Sommige antwoorden zijn gewoon niet leuk. Als jij, of andere reizigers, van mening zijn dat je onrecht wordt aangedaan kun je een klacht indienen bij de geschillencommissie. 

Reageer