trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?



Toon eerste bericht

236 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Qbuzz kan dus alleen maar de in/uitchecks (plus eerder gereisde tariefeenheden en of dat in spits/dal was, maar dat kan NS later ook wel bepalen) aan TLS/NS doorgeven, en dat er sprake is van Flex (product Reizen op Rekening NS, trein).

Het is vervolgens aan de NS om de daarbij behorende juiste prijs te berekenen (afhankelijk van welk Flex abonnement op dat moment actief was).

Qbuzz doet helemaal niets fout!

NS heeft inderdaad alleen maar de check-ins en check-uits (tijd en station) bij alle treinvervoerders en hun tarieftabellen nodig. De check-ins en check-uits geeft Qbuzz goed door, en NS beschikt over de kaart met tariefeenheden, en, neem ik aan, ook over de tarieftabel van Qbuzz (bij een rit die gratis hoort te zijn is die tarieftabel trouwens niet eens nodig). NS heeft geen andere informatie nodig. Als Qbuzz een bedrag doorgeeft voor een rit (waar NS dan de korting vanaf zou moeten trekken) dan hoeft NS dit alleen maar te negeren en het bedrag zelf vast te stellen, dan doet het er niet toe of zo'n bedrag verkeerd is.


Trouwens, het voltariefbedrag van de rit bij Qbuzz berekenen (of dat nu door Qbuzz of NS wordt gedaan) is ook niet het probleem, want dat gebeurt al, het staat nu op de factuur. Daarbij wordt al rekening gehouden met de vraag welke ritten tot de betreffende reis behoren (langeafstandskorting). Er hoeft op dat bedrag alleen nog maar het kortingtarief te worden toegepast. Dat wordt bepaald door het tijdstip van het begin van de reis en wordt bovendien al toegepast op de andere ritten van de reis. Het lijkt er dus op dat er maar een minieme wijziging nodig is in een van de computerprogramma's.

Reputatie 7
Badge +1

NS/Translink heeft blijkbaar geen zin om een fout van Qbuzz te ondervangen door een aanpassing van de eigen software.

 

Dan moet NS cq Translink maar snel zin maken, want de huidige situatie waarbij de van niets wetende klant de rekening gepresenteerd krijgt lijkt mij toch ook absoluut niet de bedoeling.  

Reputatie 6
Badge +2

@Robert B:

 

Het duurde zeer lang alvorens het laatste deel van mijn reis binnenkwam, ik had nl tussendoor even uitgecheckt in Gorinchem en weer opnieuw ingecheckt. Tot voor gisteren leek alles te kloppen want alleen de reis tussen Geldermalsen en Gorinchem ontbrak en voor het tweede deel Gorinchem-Dordrecht stond gewoon € 0,00 aangegeven. Wat schetst mijn verbazing toen ik vanochtend keek en voor het traject Geldermalsen-Gorinchem wel € 3,66 in rekening is gebracht?? Ook merkwaardig is dat overal 1e klasse staat, maar voor dit gedeelte van het traject opeens 2e klasse. (ik heb dalvrij 1e klas). Lijkt er toch op ook al door de zeer late doorgifte van dit deel dat er iets handmatig (maar dan wel fout) gecorrigeerd wordt?? Afijn ik heb gezien mijn eerdere post weer wat te doen vandaag. Na 2 jaar dus nog steeds niet opgelost. Ik zal voor het verzenden van de klacht nog even wachten op de factuur, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ie € 3,66 dan opeens verdwenen is.

 

 


Ik denk dat die nul euro bij Qbuzz “per ongeluk goed” is. Het kan best dat op de factuur daar alsnog zoals gebruikelijk in dit soort gevallen een fout bedrag komt te staan. Het kan ook zijn dat dit handmatig alvast goed gedaan is, maar dat niet meteen de automatisch gemaakte fout is gecorrigeerd.

 

Dat er 2e klas staat is omdat dat past bij de verkeerde aanname dat de rit telt als reizen in de spits (ik neem aan dat bij jou staat ingesteld dat je dan 2e klas wil reizen)

Reputatie 7

Dat de teveel betalende reiziger op 1, 2 en 3 staat.

Badge +3

En dan ben jij nog een van de oplettende reizigers…

Dat je die € 3,66 via de Klantenservice terug krijgt moge duidelijk zijn maar je zult zo’n reis maar dagelijks maken, dan blijf je bezig (en de Klantenservice ook)!

En het ligt niet aan Qbuzz volgens mij, tenzij de tijd op hun paaltjes niet gelijk loopt (de overstap om 16:09 in Geldermalsen). Qbuzz geeft alleen maar de transacties door (via TLS) en NS Flex hangt daar een prijs aan.

Maar het duurt inderdaad veel te lang, zie deze hoopgevende reactie van 32 maanden(!) geleden. Zo spoedig (on)mogelijk dus?

Reputatie 7

 het ligt niet aan Qbuzz volgens mij, tenzij de tijd op hun paaltjes niet gelijk loopt (de overstap om 16:09 in Geldermalsen). Qbuzz geeft alleen maar de transacties door (via TLS) en NS Flex hangt daar een prijs aan.

NS zou inderdaad zelf het juiste bedrag moeten kunnen bepalen. Maar omdat het bij Arriva enz. wel goed gaat is het misschien de bedoeling dat de niet-NS-vervoerder bepaalde gegevens op een bepaalde manier gecodeerd aan NS doorgeeft, maar dat er tussen NS en Qbuzz een misverstand is over de codering.

Het ligt niet aan het niet gelijk lopen van de klokken, ik heb al eens een minuut gewacht om zeker te zijn dat de tijden in seconden die de reiziger alleen in minuten te zien krijgt, in de goede volgorde zijn, en toen ging het toch verkeerd.

 

Een misverstand dat nu al 32 maanden voortduurt…... Come on. Dit is gewoon je reizigers bedriegen. Slaat helemaal nergens op. Er is ten koste van de reiziger complete onwil om dit probleem op te lossen.

Badge +3

Mijn aanname is dat er dan iets geregeld zou zijn voor Dal Voordeel en ik heb dus geantwoord dat datzelfde truukje dan ook wellicht voor Dal Vrij ingeregeld zou kunnen worden. Maar daar komt verder geen inhoudelijk antwoord meer op terug.

Dat verhaal over Dal Voordeel (de ‘oplossing’ van eind 2019) kwam er op neer dat Qbuzz bij een dal/spits overstap het product PE_Dal40 (en Dal Vrij) zou respecteren, maar dat sloeg nergens op want:

  • Bij NS Flex staat helemaal niet op je kaart welk abonnement je hebt, alleen dat je op Rekening NS reist. NS (grotendeels uitbesteed aan TLS begrijp ik) bepaalt achteraf je korting, op basis van door NS aangeleverde gegevens over je Flex abonnement én de transacties van vervoerders.
  • Bij Dal Voordeel/Dal Vrij op saldo zou je dan in de spits kunnen overstappen van NS naar Qbuzz met behoud van je dalkorting of vrij reizen, en dat kon/mocht sowieso al nooit (uitgezonderd Altijd Vrij en Trajectabonnementen).

Maar goed, als het de ene kant op (Qbuzz-NS) wel werkt dan zou het ook de andere kant op moeten werken, maar dat doet het dus (voor zover bekend én structureel/reproduceerbaar) al meer dan 41 maanden niet. 😥

Dat de NS (die jou factureren) eerst ‘gewoon’ compenseerde na contact met de Klantenservice je nu maar naar Qbuzz verwijzen voor compensatie is ook te gek voor woorden.

Badge +3

En het lijkt me ook niet al te moeilijk om wat fictieve transacties in het systeem te duwen en te kijken wat daar voor prijs uit rolt.

Terzijde: met de Reisplanner kom je al een heel eind. Dan krijg je voor Rotterdam - Gorinchem en Dal Vrij zoiets als dit:

Maar ja, de Reisplanner kan (nog) niet omgaan met NS Flex dus dit voorbeeld is voor een reis op saldo (geen behoud van korting bij overstap in de spits).

De prijs (€ 5,54) klopt op zich ook niet, want bij een overstap naar een andere vervoerder in de spits mag volgens mij niet het basistarief (€ 0,99) gerekend worden.

Er staat me iets bij dat Arriva dat ook doet (in Limburg), maar da’s een ander onderwerp dus laten we eerst het Qbuzz mysterie maar eens opgelost krijgen.

Reputatie 7

@Robert B: precies

 

En je kan het toch ook zelf door een medewerker van NS laten testen. Je stuurt de beste “het” (zie genderneutrale post elders op dit forum) gewoon op pad met 20 chipkaarten met zo’n beetje de hele productenrange van NS op pad, zorgt er voor dat hij in de spits moet overstappen op Geldermalsen en laat "het” uitchecken op Gorinchem en misschien nog op wat andere stations. Er zijn in meerdere topics al klachten over geweest om nu reizigers weer te gaan laten testen is echt not done.

 

NS en Qbuzz dienen er gewoon met gezwinde spoed (na 32 maanden mag het wel eens een keer) voor te zorgen dat dit probleem wordt opgelost. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat de NS (die jou factureren) eerst ‘gewoon’ compenseerde na contact met de Klantenservice je nu maar naar Qbuzz verwijzen voor compensatie is ook te gek voor woorden.

 

Misschien kan Maxime wel even toelichten waarom ondanks alles Toefor Onijn toch op 1, 2 en 3 staat als klant.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie in dit topic in de afgelopen maand 1 reis van Macklobell waarbij het mis is gegaan. Daarom hebben wij inderdaad het vermoeden dat het probleem speelt bij specifieke reizigers en dat zoeken we graag uit. We komen hier nog op terug.

Ik kwam hier via het topic foutieve programmering incheckpaal en heb dit topic doorgenomen.

 

Bij bovenstaande reactie kan ik mij eerlijk gezegd niets voorstellen. Er zouden dus bepaalde ov-chipkaarten in omloop zijn met Flex, waarbij de paal op station Gorinchem een verkeerde registratie maakt???

 

Ik geloof veel, maar dit lijkt mij toch wel heel onwaarschijnlijk. Macklobell is niet de enige die hier over klaagt en al degene die wel klagen zouden dus een verkeerde chipkaart hebben???

 

Eerlijk gezegd denk ik dat NS de afgelopen 3 jaar weinig met dit topic heeft gedaan en eerder de kassa heeft horen rinkelen. Mijn indrukken over NS zijn tot op heden helaas niet erg positief. Topic over Focum werd ook nogal ruw afgekapt. 

Reputatie 7
Badge +1

Misschien kan Maxime wel even toelichten waarom ondanks alles Toefor Onijn toch op 1, 2 en 3 staat als klant.

 

Er is nu vastgesteld dat dit niet een probleem is dat NS kan verhelpen. Het probleem en de oplossing ligt bij Qbuzz (daarvan zijn ze op de hoogte). Als je reis niet goed in rekening is gebracht, dan moet ik je verwijzen naar: https://www.qbuzz.nl/dmg/reizen/merwedelingelijn

 

Dat is dus onzin @Maxime NS. Jullie moeten het probleem met Qbuzz oplossen. Nu schuiven jullie jullie falen door naar de klant. Slaat helemaal nergens op.

 

Leg nu eens uit waarom het volgens jullie logisch is dat klant Toefor Onijn jullie foutieve facturen moet laten herstellen door Qbuzz. De klant checkt gewoon goed in en goed uit. Waarom moet hij contact opnemen met Qbuzz????

Reputatie 7
Badge +1

Nee dit is niet normaal, maar NS vindt het blijkbaar niet de moeite waard om op te lossen. Klanten betalen hierdoor soms teveel voor hun reis en dat is in dit geval gewoon fraude vanuit NS, want zij weten al dat dit 3 jaar misgaat maar weigeren om de één of andere redden er ook maar iets aan te doen. Klanten worden niet actief over dit jarenlange probleem geïnformeerd en alleen de klanten die actief hun factuur nakijken en contact opnemen krijgen na lang zeuren hun geld terug.

 

Deze reactie van Erryt vind ik ook bijzonder:

Ik zie in dit topic in de afgelopen maand 1 reis van Macklobell waarbij het mis is gegaan. Daarom hebben wij inderdaad het vermoeden dat het probleem speelt bij specifieke reizigers en dat zoeken we graag uit. We komen hier nog op terug.

 

Ik heb het vermoeden dat het bij veel meer mensen misgaat, maar dat die hun factuur niet controleren en dus elke maand teveel betalen. (Mensen gaan er in dit geval ten onrechte vanuit dat NS een door en door betrouwbaar bedrijf is)

 

Badge +3

Lijkt me boekhoudkundig geen goed idee om geld in eigen zak te steken als er Qbuzz op de door NS gestuurde facturen staat voor ritten (met bijbehorende prijs, ook al is die fout/onterecht).

Maar aan de andere kant, als je klaagt krijg je wel je geld terug. Zou NS dat dan weer bij Qbuzz vandaan halen?

Reputatie 7
Badge +1

Lijkt me boekhoudkundig geen goed idee om geld in eigen zak te steken als er Qbuzz op de door NS gestuurde facturen staat voor ritten (met bijbehorende prijs, ook al is die fout/onterecht).

Maar aan de andere kant, als je klaagt krijg je wel je geld terug. Zou NS dat dan weer bij Qbuzz vandaan halen?

Misschien is dat laatste wel de reden dat er zo moeilijk wordt overgedaan bij het terugbetalen.

 

Ondertussen is het natuurlijk wel ronduit belachelijk dat dit topic al 3 jaar doorsuddert zonder dat de NS zo te zien ook maar een begin van een oplossing heeft. Een reactie dat het aan de OV-chip kaart van sommige individuele gebruikers ligt is toch wel heel moeilijk te beschouwen als een serieuze stap naar de oplossing.

Ik heb momenteel geen Community dienst, maar zag toevallig het bericht van Toefor Onijn naar onze Klantenservice en ben even op onderzoek uitgegaan. Een andere collega heeft jouw vorige bericht opgepakt en is naar ik begrijp dingen aan het uitzoeken. Waarom er nog geen reactie is gegeven weet ik niet, ik heb in ieder geval gevraagd om dat z.s.m. te doen. (Dat even puur richting Toefor Onijn)

Wat betreft de situatie, wat Maxime eerder heeft aangegeven is letterlijk onze interne instructie. Ik weet dat inderdaad in het verleden de oplossing was om via de Klantenservice onjuiste bedragen te laten aanpassen (heb ik zelfs gecommuniceerd hier), maar dat is dus niet meer toegestaan. Onze huidige instructie is om door te verwijzen naar QBuzz om fouten in de facturatie te laten corrigeren of in ieder geval compenseren. En als QBuzz zelf ook toegeeft dat het probleem momenteel wordt veroorzaakt door een fout in hun software, vind ik dat ook meer dan logisch.

Misschien kan Maxime wel even toelichten waarom ondanks alles Toefor Onijn toch op 1, 2 en 3 staat als klant.

 

Er is nu vastgesteld dat dit niet een probleem is dat NS kan verhelpen. Het probleem en de oplossing ligt bij Qbuzz (daarvan zijn ze op de hoogte). Als je reis niet goed in rekening is gebracht, dan moet ik je verwijzen naar: https://www.qbuzz.nl/dmg/reizen/merwedelingelijn

 

Ik verbaas me er dus enigszins over dat QBuzz juist precies het tegenovergestelde beweert. Wat nu de precieze afspraak is, weet ik niet, maar ik kan wel aangeven dat wij als NS medewerkers uit moeten gaan van onze instructies. Zolang die aangeeft dat we moeten doorverwijzen naar QBuzz, zal er ook niks anders gedaan kunnen worden. Ik heb zojuist wel een feedbackverzoek ingediend over die instructie, met verwijzing naar dit topic en de reacties van QBuzz, met een verzoek om de situatie uit te zoeken. Mocht ik daar een reactie op krijgen, dan zal ik dat laten weten. Ervaring leert echter dat er vrij veel tijd over dat soort verzoeken heen gaat, dus ik verwacht dat je eerder een reactie krijgt via de Klantenservice door mijn collega, Toefor Onijn.

Meer kan ik er helaas niet van maken.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb momenteel geen Community dienst, maar zag toevallig het bericht van Toefor Onijn naar onze Klantenservice en ben even op onderzoek uitgegaan. Een andere collega heeft jouw vorige bericht opgepakt en is naar ik begrijp dingen aan het uitzoeken. Waarom er nog geen reactie is gegeven weet ik niet, ik heb in ieder geval gevraagd om dat z.s.m. te doen. (Dat even puur richting Toefor Onijn)

Wat betreft de situatie, wat Maxime eerder heeft aangegeven is letterlijk onze interne instructie. Ik weet dat inderdaad in het verleden de oplossing was om via de Klantenservice onjuiste bedragen te laten aanpassen (heb ik zelfs gecommuniceerd hier), maar dat is dus niet meer toegestaan. Onze huidige instructie is om door te verwijzen naar QBuzz om fouten in de facturatie te laten corrigeren of in ieder geval compenseren. En als QBuzz zelf ook toegeeft dat het probleem momenteel wordt veroorzaakt door een fout in hun software, vind ik dat ook meer dan logisch.

Misschien kan Maxime wel even toelichten waarom ondanks alles Toefor Onijn toch op 1, 2 en 3 staat als klant.

 

Er is nu vastgesteld dat dit niet een probleem is dat NS kan verhelpen. Het probleem en de oplossing ligt bij Qbuzz (daarvan zijn ze op de hoogte). Als je reis niet goed in rekening is gebracht, dan moet ik je verwijzen naar: https://www.qbuzz.nl/dmg/reizen/merwedelingelijn

 

Ik verbaas me er dus enigszins over dat QBuzz juist precies het tegenovergestelde beweert. Wat nu de precieze afspraak is, weet ik niet, maar ik kan wel aangeven dat wij als NS medewerkers uit moeten gaan van onze instructies. Zolang die aangeeft dat we moeten doorverwijzen naar QBuzz, zal er ook niks anders gedaan kunnen worden. Ik heb zojuist wel een feedbackverzoek ingediend over die instructie, met verwijzing naar dit topic en de reacties van QBuzz, met een verzoek om de situatie uit te zoeken. Mocht ik daar een reactie op krijgen, dan zal ik dat laten weten. Ervaring leert echter dat er vrij veel tijd over dat soort verzoeken heen gaat, dus ik verwacht dat je eerder een reactie krijgt via de Klantenservice door mijn collega, Toefor Onijn.

Meer kan ik er helaas niet van maken.

Geheel eens met mrfreeze. In zoverre dus de reiziger op 1, 2 en 3 bij NS.

Badge +3

Voor zover er gegevens tussen NS en Qbuzz uitgewisseld hoeven worden zijn (AVG, doel van verwerking) een ov-chipkaartnummer en wat transactiegegevens (plus de bevestiging van NS dat er sprake is van een korting/vrij reizen abonnement) eigenlijk voldoende.

Op welk IBAN iemand een restitutie van Qbuzz wenst te ontvangen doet er niet toe, zelfde voor het e-mailadres voor de bevestiging.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb in oktober doorgezet dat dit nog speelt en het laatste bericht dat ik hierover heb gehad is dat NS in gesprek is met OV-chipkaart en Qbuzz om de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen. Ik zal een update vragen. Ik vind het heel vervelend dat het nog steeds speelt en dat het nog niet is opgelost. Specifieke voorbeelden van reizen die foutgaan zet ik graag door en ik help ook graag met de restitutie bij reizigers die hierdoor extra kosten maken (stuur maar een privébericht). Ik kan mij voorstellen dat dit onbevredigend is, maar ik kan het helaas niet zelf oplossen.

 

De laatste reactie van @Maxime NS dateert ook al weer van 2 maanden geleden. Jullie Flexafdeling heeft in de afgelopen 3 jaar nog nooit gereageerd. Vraag is dus : Hoe staat het ermee Maxime??

 

Tot slot 

 

 Uit het Privacystatement NS :

“In het geval van betalingsstoringen streven wij ernaar u automatisch te compenseren als u door deze verstoring teveel heeft betaald. U hoeft dan niet zelf met de NS Klantenservice contact op te nemen, maar wij zetten uw teveel betaalde saldo voor u klaar of herstellen dit op uw eerstvolgende factuur. U kunt uw tegoed bij reizen op saldo bij een NS-kaartautomaat of een ophaalpunt ophalen. Op www.ns.nl kunt zien of er sprake is van automatische restitutie. Om dit mogelijk te maken zal NS, uitsluitend voor dit specifieke doel, uw gedetailleerde reisgegevens verwerken. Indien u geen prijs stelt op de verwerking van uw gedetailleerde reisgegevens voor dit doel, dan kunt u dit kenbaar maken bij NS Klantenservice.”

Overigens zijn de betreffende gegevens noodzakelijk voor de juiste uitvoering van de overeenkomst (wettelijke grondslag), expliciete toestemming is als grondslag in dat geval overbodig.

 

Er is hier overduidelijk sprake van een betalingsstoring. Waarom compenseert NS de reiziger niet automatisch?? Bij deze graag uitvoeren over de afgelopen 18 maanden.

 

 

Badge +3

Fingers crossed inderdaad 🤞

Badge +3

De NS medewerker die bij de zitting aanwezig was (afdeling Legal) gaf aan dat n.a.v. mijn traject bij de geschillencommissie het interne beleid gewijzigd zou zijn en dat dezelfde tussenoplossing die voor mij persoonlijk is ingeregeld (proactief corrigeren van de factuur) ook kan worden ingeregeld voor andere reizigers op de Merwedelingelijn die zich met soortgelijke problemen melden.

Dit zou ook al voor enkele andere reizigers zijn gedaan. Dat betekent dus dat het doorverwijzen naar Qbuzz, dat sinds 1 juli 2022 het beleid was, inmiddels niet meer van toepassing zou zijn.

Gefeliciteerd, dus voor jou is/was het al opgelost maar alle andere getroffen reizigers moeten zich maar melden?

To be continued inderdaad. En dan hopelijk óók een oplossing voor andere* (Flex only!) afwijkingen dan die bij Qbuzz treinen.

* Ik bedoel met name de onterechte dubbele instaptarieven bij BTM, waarvoor je tegenwoordig (per juli 2022) per geval bij de vervoerders moet zijn (en privé gegevens moet aanleveren vanuit Mijn NS). En die vervolgens zuchten en zeggen dat je gelijk hebt, maar dat het toch echt aan NS Flex ligt.

Bij mij is het eind december weer gebeurd.

Ik checkte voor 16.00 in Eindhoven in.

Maar bij overstap op Geldermalsen, tot Leerdam, is vol tarief gerekend.

Kan ik dat geld dan terug vragen via bovenstaande manier?

Reputatie 7
Badge +3

Bij mij is het eind december weer gebeurd.

Ik checkte voor 16.00 in Eindhoven in.

Maar bij overstap op Geldermalsen, tot Leerdam, is vol tarief gerekend.

Kan ik dat geld dan terug vragen via bovenstaande manier?

Hangt er vanaf welk abonnement je had en of je overstapte op een andere vervoerder. Bij Dal voordeel op saldo begint bij overstap op een andere vervoerder in de spits een nieuwe reis.

Ik heb NS Flex Dal Vrij en stapte over van NS naar Qbuzz 

Badge +3

Ik heb NS Flex Dal Vrij en stapte over van NS naar Qbuzz 

Uiteraard krijg je je geld terug, maar sinds juli 2022 moet je daarvoor dus bij Qbuzz zijn.

https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contact/contact (formulier)

Ze zullen de betreffende reis vanuit je Mijn NS reishistorie (of factuur) willen zien, en wellicht een ‘bewijs’ (screenshot) dat je Flex Dal Vrij hebt. Plus natuurlijk een voorafgaande NS reis in de daluren.

Reageer