Skip to main content
ik heb een dal abonnement en stap in Dordrecht over op de merwedelingelijn (vroeger arriva, nu Qbuzz). Ik zorg ervoor dat ik voor 6:30 op Dordrecht ben zodat ik voor de spits ben ingecheckt voor op beide trajecten. Nu rijdt de stoptrein niet, en stap ik dus in de spits over waardoor ik dus moet betalen.

De paaltjes/poortjes zijn het probleem helemaal niet, want die hoeven bij Reizen op Rekening NS alleen maar een transactie te registreren. Tijdstip en locatie dus (en dat doen ze prima).

Waar het NS Flex of Business Card systeem vervolgens een (in dit geval onjuiste) ritprijs voor berekent 😥

Hoe simpel kan het zijn?

Er is nu vastgesteld dat dit niet een probleem is dat NS kan verhelpen. Het probleem en de oplossing ligt bij Qbuzz (daarvan zijn ze op de hoogte). Als je reis niet goed in rekening is gebracht, dan moet ik je verwijzen naar: https://www.qbuzz.nl/dmg/reizen/merwedelingelijn

Dat lijkt mij heel sterk want jullie sturen de foute facturen uit. Daarmee zou ik dan dus naar Qbuzz moeten.

Bij NS Flex zorgen jullie toch voor de facturatie. Die is fout en dat moeten jullie dus oplossen volgens mij. Dat dat door een verkeerde instelling ergens bij Qbuzz komt is leuk, maar daar heb ik met mijn Flex abonnement dus niets mee te maken.

Als het NS Flex systeem (dat de juiste prijs zou moeten berekenen) de mist in gaat heeft het geen enkele zin om bij Qbuzz aan te kloppen, want die doen in principe niets fout (geven netjes de transacties door en dat je op Rekening NS reist).

Wat misschien bij overstap naar Qbuzz ontbreekt in hun transactie is het gegeven ‘eerder gereisde tariefeenheden’ en bij welke vorige vervoerder je (minder dan 35 minuten geleden) uitgecheckt bent.

Is het ‘eerder gereisde tariefeenheden’ nul, (of als Qbuzz een dal/spits overstap meegeeft) dan telt het als nieuwe reis (of nieuwe rit met behoud van langeafstandskorting maar andere tariefzone).

Neemt niet weg dat bij NS Flex de rit vóór de overstap ook bekend is, en daar dus heel eenvoudig een kloppende reis van gemaakt kan worden.

Beeste Maxime,

De klant heeft niets maar dan ook echt helemaal niets te maken met de facturen tussen Qbuzz en NS. De klant verwijzen naar Qbuzz ia dus volledige onzin. Ik weet niet wie dat antwoord heeft gefabriceerd, maar in ieder geval snapt die het product Flex niet.

Graag dus die reactie weghalen. Jullie moeten dat gewoon verhelpen. Dat jullie in 3 jaar tijd dit nog steeds niet opgelost hebben is zeer zeer triest.

Jullie vechten hier een ruzie tussen NS en Qbuzz over de ruggen van de klanten uit. 

Er is geen geschil met Qbuzz want de fout ligt geheel bij het NS Flex systeem. De eerste woorden van deze reactie zeggen eigenlijk al genoeg (niet zozeer de schuld van @Maxime NS overigens):

Ik weet niet exact hoe het werkt. Qbuzz rekent te veel en krijgt dat bedrag. Dat kan aan onze kant niet verholpen worden, onafhankelijk van of je het er mee eens bent of niet. 

Dus je weet iets niet zeker en verkondigt vervolgens onwaarheden (precies hoe het niet werkt en (daarom juist) ook niet verholpen zou kunnen worden door NS)?

Knap… maar logisch dat iets wat niet bestaat ook niet door jullie verholpen kan worden! Ik ben het daar wel mee eens (of niet) 😥

Bah, altijd weer die vervelende reizigers die zich (terecht) al sinds januari 2019 of langer bekocht voelen en daar een discussie over willen. Wij (NS) hebben toch al aangegeven dat ze maar moeten bellen bij afwijkingen en wij (NS) dat ‘uit eigen zak’ -als was het uit coulance- dan zullen vergoeden?

Oh nee wacht (en dat is nieuw), ga maar naar Qbuzz want dan zijn wij van de discussie af en/of is het niet meer ons probleem!

Status na 41 maanden: reiziger betaalt te veel voor Qbuzz aan NS door de schuld van NS (Flex), dus Qbuzz moet je maar compenseren (want zij hebben het geld gekregen?)

Maar Qbuzz heeft geen flauw idee waarom, wie bent u? Oh, NS Flex? Dan moet je bij NS zijn want wij kunnen daarvoor helemaal niets berekenen!

Ja maar jullie (Qbuzz) hebben blijkbaar onterecht geld van NS gekregen en dat wil ik nu van jullie terug, omdat NS zegt dat het op deze manier moet. Bij deze mijn IBAN (casenummer bij NS is ×××).

Qbuzz persoon: Ik ben geen CFO of boekhouder maar zo werkt het volgens mij niet 🤣

Het maakt mij persoonlijk niet veel uit waar de fout ligt, bij NS of Bij Qbuzz. Ik vind het alleen schandalig dat je deze ruzie over de hoofden van je klanten uitvecht. 

De klant krijgt gewoon keihard de rekening gepresenteerd voor iets waar ze part noch deel aan hebben. 

Klant op 1, 2 en 3 ammehoela. Ik heb inmiddels de ombudsman van dit zeldzame staaltje ondernemerschap van NS op de hoogte gebracht. Vraag mij af of die NS van dit dwaalspoor kunnen afbrengen. 

Bij de invoering van de OV-chipkaart was het de bedoeling Single Sign On en Single Sign Out. Dat had heel veel narigheid voorkomen.  

Jawel, sinds Flex is de backoffice deels TLS-domein, waar ieder een eigen sausje overheen legt. 

NS/Translink heeft blijkbaar geen zin om een fout van Qbuzz te ondervangen door een aanpassing van de eigen software.

Dan moet NS cq Translink maar snel zin maken, want de huidige situatie waarbij de van niets wetende klant de rekening gepresenteerd krijgt lijkt mij toch ook absoluut niet de bedoeling.  

Mijn aanname is dat er dan iets geregeld zou zijn voor Dal Voordeel en ik heb dus geantwoord dat datzelfde truukje dan ook wellicht voor Dal Vrij ingeregeld zou kunnen worden. Maar daar komt verder geen inhoudelijk antwoord meer op terug.

Dat verhaal over Dal Voordeel (de ‘oplossing’ van eind 2019) kwam er op neer dat Qbuzz bij een dal/spits overstap het product PE_Dal40 (en Dal Vrij) zou respecteren, maar dat sloeg nergens op want:

• Bij NS Flex staat helemaal niet op je kaart welk abonnement je hebt, alleen dat je op Rekening NS reist. NS (grotendeels uitbesteed aan TLS begrijp ik) bepaalt achteraf je korting, op basis van door NS aangeleverde gegevens over je Flex abonnement én de transacties van vervoerders.
  • Bij Dal Voordeel/Dal Vrij op saldo zou je dan in de spits kunnen overstappen van NS naar Qbuzz met behoud van je dalkorting of vrij reizen, en dat kon/mocht sowieso al nooit (uitgezonderd Altijd Vrij en Trajectabonnementen).

Maar goed, als het de ene kant op (Qbuzz-NS) wel werkt dan zou het ook de andere kant op moeten werken, maar dat doet het dus (voor zover bekend én structureel/reproduceerbaar) al meer dan 41 maanden niet. 😥

Dat de NS (die jou factureren) eerst ‘gewoon’ compenseerde na contact met de Klantenservice je nu maar naar Qbuzz verwijzen voor compensatie is ook te gek voor woorden.

Dat de NS (die jou factureren) eerst ‘gewoon’ compenseerde na contact met de Klantenservice je nu maar naar Qbuzz verwijzen voor compensatie is ook te gek voor woorden.

Misschien kan Maxime wel even toelichten waarom ondanks alles Toefor Onijn toch op 1, 2 en 3 staat als klant.

Misschien kan Maxime wel even toelichten waarom ondanks alles Toefor Onijn toch op 1, 2 en 3 staat als klant.

Er is nu vastgesteld dat dit niet een probleem is dat NS kan verhelpen. Het probleem en de oplossing ligt bij Qbuzz (daarvan zijn ze op de hoogte). Als je reis niet goed in rekening is gebracht, dan moet ik je verwijzen naar: https://www.qbuzz.nl/dmg/reizen/merwedelingelijn

Dat is dus onzin @Maxime NS. Jullie moeten het probleem met Qbuzz oplossen. Nu schuiven jullie jullie falen door naar de klant. Slaat helemaal nergens op.

Leg nu eens uit waarom het volgens jullie logisch is dat klant Toefor Onijn jullie foutieve facturen moet laten herstellen door Qbuzz. De klant checkt gewoon goed in en goed uit. Waarom moet hij contact opnemen met Qbuzz????

Ik heb momenteel geen Community dienst, maar zag toevallig het bericht van Toefor Onijn naar onze Klantenservice en ben even op onderzoek uitgegaan. Een andere collega heeft jouw vorige bericht opgepakt en is naar ik begrijp dingen aan het uitzoeken. Waarom er nog geen reactie is gegeven weet ik niet, ik heb in ieder geval gevraagd om dat z.s.m. te doen. (Dat even puur richting Toefor Onijn)

Wat betreft de situatie, wat Maxime eerder heeft aangegeven is letterlijk onze interne instructie. Ik weet dat inderdaad in het verleden de oplossing was om via de Klantenservice onjuiste bedragen te laten aanpassen (heb ik zelfs gecommuniceerd hier), maar dat is dus niet meer toegestaan. Onze huidige instructie is om door te verwijzen naar QBuzz om fouten in de facturatie te laten corrigeren of in ieder geval compenseren. En als QBuzz zelf ook toegeeft dat het probleem momenteel wordt veroorzaakt door een fout in hun software, vind ik dat ook meer dan logisch.

Ik verbaas me er dus enigszins over dat QBuzz juist precies het tegenovergestelde beweert. Wat nu de precieze afspraak is, weet ik niet, maar ik kan wel aangeven dat wij als NS medewerkers uit moeten gaan van onze instructies. Zolang die aangeeft dat we moeten doorverwijzen naar QBuzz, zal er ook niks anders gedaan kunnen worden. Ik heb zojuist wel een feedbackverzoek ingediend over die instructie, met verwijzing naar dit topic en de reacties van QBuzz, met een verzoek om de situatie uit te zoeken. Mocht ik daar een reactie op krijgen, dan zal ik dat laten weten. Ervaring leert echter dat er vrij veel tijd over dat soort verzoeken heen gaat, dus ik verwacht dat je eerder een reactie krijgt via de Klantenservice door mijn collega, Toefor Onijn.

Meer kan ik er helaas niet van maken.

Ik heb momenteel geen Community dienst, maar zag toevallig het bericht van Toefor Onijn naar onze Klantenservice en ben even op onderzoek uitgegaan. Een andere collega heeft jouw vorige bericht opgepakt en is naar ik begrijp dingen aan het uitzoeken. Waarom er nog geen reactie is gegeven weet ik niet, ik heb in ieder geval gevraagd om dat z.s.m. te doen. (Dat even puur richting Toefor Onijn)

Wat betreft de situatie, wat Maxime eerder heeft aangegeven is letterlijk onze interne instructie. Ik weet dat inderdaad in het verleden de oplossing was om via de Klantenservice onjuiste bedragen te laten aanpassen (heb ik zelfs gecommuniceerd hier), maar dat is dus niet meer toegestaan. Onze huidige instructie is om door te verwijzen naar QBuzz om fouten in de facturatie te laten corrigeren of in ieder geval compenseren. En als QBuzz zelf ook toegeeft dat het probleem momenteel wordt veroorzaakt door een fout in hun software, vind ik dat ook meer dan logisch.

Ik verbaas me er dus enigszins over dat QBuzz juist precies het tegenovergestelde beweert. Wat nu de precieze afspraak is, weet ik niet, maar ik kan wel aangeven dat wij als NS medewerkers uit moeten gaan van onze instructies. Zolang die aangeeft dat we moeten doorverwijzen naar QBuzz, zal er ook niks anders gedaan kunnen worden. Ik heb zojuist wel een feedbackverzoek ingediend over die instructie, met verwijzing naar dit topic en de reacties van QBuzz, met een verzoek om de situatie uit te zoeken. Mocht ik daar een reactie op krijgen, dan zal ik dat laten weten. Ervaring leert echter dat er vrij veel tijd over dat soort verzoeken heen gaat, dus ik verwacht dat je eerder een reactie krijgt via de Klantenservice door mijn collega, Toefor Onijn.

Meer kan ik er helaas niet van maken.

Geheel eens met mrfreeze. In zoverre dus de reiziger op 1, 2 en 3 bij NS.

Voor zover er gegevens tussen NS en Qbuzz uitgewisseld hoeven worden zijn (AVG, doel van verwerking) een ov-chipkaartnummer en wat transactiegegevens (plus de bevestiging van NS dat er sprake is van een korting/vrij reizen abonnement) eigenlijk voldoende.

Op welk IBAN iemand een restitutie van Qbuzz wenst te ontvangen doet er niet toe, zelfde voor het e-mailadres voor de bevestiging.

Ook apart… 

Als Qbuzz dat ook op die manier gaat doen wordt het wel heel onhandig (saldo terug terwijl je op rekening reist)! 😥

Want ook op dit forum kan ik nog steeds geen enkel bericht vinden over dit probleem (uitgezonderd dit lange draadje), laat staan hoe reizigers die dit probleem ervaren zich bij NS moeten melden.

Soortgelijke problemen spelen elders ook https://community.ns.nl/search?q=bus-trein-bus%20tarief%20overstap maar goed, je moet (volgens de afspraken per juli 2022) dus bij de andere vervoerder zijn.

Dat het voor de Merwedelingelijn proactief ‘opgelost’ is is een goed begin, maar ik blijf erbij dat NS (Flex) je niet mag verwijzen naar andere vervoerders, want die doen niets fout en leveren alleen maar transacties aan.

Vervolgens krijg je (na een paar weken puzzelen en welles/nietes) je gelijk en je geld van de andere vervoerder, met de opmerking dat het Flex systeem gewoon niet klopt en je dus eigenlijk bij de NS moet zijn.

Voorbeeldje?

En zie ook (maar dat is uit 2021 toen je nog bij de NS terecht kon voor restitutie) 

@Henk_NL Ik had vandaag vertraging en ben vanwege de kou een hapje wezen eten bij de burger king.

Ja nee lekker dat pro-actief, de vaste klant op zo’n traject krijgt na een hoop gedram dus straks een

regeling waarbij NS manueel al die facturen moet controleren. En de incidentele reiziger kan de kosten daarvan betalen want die factuur klopt niet. Dat is geen oplossing natuurlijk. 

Fixen in de software dit. En als Qbuzz dat niet wil mag NS gerust wat meer lawaai maken bij het ministerie. Beetje opkomen voor je (vaste) klanten. 

Heb ik nu recht op gtbv?

Sprak gisteren privé via X toevallig een medewerker van Keolis/Blauwnet (hi ^Noah) over iets anders*, en wees hem op dit topic.

Hij: Oh? Werkt bij mij prima, maar ik weet niet wat ik lees, wat schandalig dit.

Even later: Oh my! Ik check net mijn reishistorie en zie dat ze de afgelopen twee jaar bij mij ook steeds zo gedaan hebben, de enkele keren per jaar dat ik op dit traject zit.

Ik: Oei, zie je wel... de meesten zal het wel niet eens opvallen. Ernstigste is nog dat je het via NS kon laten corrigeren, maar die per juli 2022 verwijzen naar de betreffende vervoerders, die geen flauw idee hebben welk abonnement je hebt.

Hij: Heb meteen een pittige mail verzonden naar Qbuzz. Mag niet zo zijn dat je omdat het duur is dit niet technisch correct toepast.

Dat laatste gaat om de uiteindelijke onwil van Qbuzz (te duur) om dingen aan hun kant aan te passen.

Dat andere ging over de 5-minuten marge bij inchecken die NS en Keolis/Blauwnet hanteren. Arriva gaf even later aan dat ook gewoon te doen (dus zal het wel landelijk werken 🤔) maar of Qbuzz dat ook doet wist ik niet, proberen dus maar!

Hallo AKnol86 en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Tochjo al een passende reactie heeft gegeven. Kun je hiermee uit de voeten?
Dat klopt helemaal, AKnol86. Doordat je in de spits incheckt, en opnieuw wordt gekeken of je wel of geen korting hebt, betaal je vanaf dat punt het spitstarief. Helaas pakt de regel in dit geval negatief voor je uit.

Edit: Dit klopt niet. Bij NS Flex kun je met de trein doorreizen met korting, ook al stap je tijdens de spits over op een andere treinvervoerder. Let op, dit geldt alleen voor reizen met de trein. Wanneer je overstapt op bijvoorbeeld de bus is er geen korting.

De nadruk ligt op het moment van inchecken, AKnol86. Wanneer je incheckt, bij NS of een andere vervoerder, wordt gekeken of je wel of niet korting krijgt.

Edit: De mening of dit wel of niet klopt verschilt onder collega's. Ik ga dit uitzoeken voor je AKnol86. Kun je mij je naam, adres, woonplaats, geboortedatum, kaartnummer en e-mailadres toesturen in een privébericht? Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor "Stuur Bericht".

Edit 2: Wanneer je overstapt op een andere treinvervoerder dan dien je wel gewoon met korting te kunnen blijven reizen. Inmiddels begrijp ik van de starter van dit topic dat het zou liggen aan de vervoerder waarnaar hij is overgestapt. Die zou de reizen nog niet goed selecteren. Inmiddels is dit via Chat opgelost.

Ja, en dat was dus voor de spits (voor 6:30 om 6:22), dus met korting, maar toch is na de overstap de korting weg en wordt vol tarief gerekend.

Er is mij verteld dat de Qbuzz trein niet herkend wordt door het systeem, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via de NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.

Ja! Zijn veel vragen/klachten over maar wat je hier schrijft is helaas volgens het boekje (klant moet contact opnemen bij afwijkingen).

@Jouke NS ook goed dat je je eerdere reacties aangepast hebt. Helder zo!

@AKnol86,

Heb je bovenstaande ritten met NS Flex Dal Vrij gereisd? En heb je voor deze ritten nog andere treinritten gemaakt?

Volgens de theorie had je enkel voor de onderste rit moeten betalen.

Zelfs een NS-rit die in de daluren begon wordt hier als "betalend" aanzien.
nee, ik ben sinds 5 dagen overgestapt op dal vrij, tijdens deze ritten had ik dal korting

Reageer