trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?



Toon eerste bericht

236 reacties

Reputatie 2

Complimenten aan de NS die alle medewerking heeft verleend om de facturen te corrigeren, ook al lijkt het probleem te worden veroorzaakt door (de systemen van) Qbuzz.

 

Helaas blijft dit probleem vooralsnog voortbestaan, hoewel er hoopgevende berichten zijn. Tot nu toe heb ik m.m.v. de NS elke maand restitutie ontvangen. De eerste paar maanden ging het soepel (zie de quote uit mijn vorige bericht hierboven), maar de laatste tijd moet ik weer praten als brugman om de NS-klantenservice te overtuigen. Ik krijg bijna elke keer te horen dat ik ongelijk heb en geen recht heb op restitutie (en dat eerdere restituties onterecht zijn). Pas na hevig aandringen, verwijzend naar deze en andere topics en de Flex-pagina wordt de restitutie toegewezen. Vaak zonder dat er wordt toegegeven dat de eerste reactie (dat ik ongelijk zou hebben) onjuist was. Het kost behoorlijk wat zelfbeheersing om mijn geduld te bewaren. Eventueel kan ik een chatgesprek met de klantenservice delen, ter illustratie.

 

Ik heb me neergelegd bij het feit dat ik elke maand als de factuur verschijnt contact moet opnemen met de klantenservice. Maar het zou fijn zijn als de eerstelijns medewerkers (opnieuw) op de hoogte worden gebracht van dit probleem. Dat zou me een hoop tijd, frustratie en onterechte verwijten schelen.

 

@Jouke NS: is het mogelijk een interne memo o.i.d. te verspreiden zodat de klantenservice medewerkers weer op de hoogte zijn van dit probleem?

Reputatie 5

Zes maanden verder en nog altijd geen oplossing voor dit probleem met Qbuzz. In een ander draadje over dit onderwerp (https://community.ns.nl/abonnementen-2/gorinchem-amsterdam-ns-flex-dal-vrij-58860/index2.html) heb ik gemeld dat Qbuzz recent heeft gereageerd op mijn klacht en dat ze verwachten het probleem voor het eind van het jaar op te lossen. Dit jaar hoop ik dan, want de probleem zijn eind 2018 al begonnen.

Voor mij in ieder geval de eerste signalen dat Qbuzz bekend is met dit probleem en werkt aan een oplossing. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. 

 

Vooralsnog krijg ik helaas geen bevestiging dat QBuzz het probleem aan hun kant heeft opgelost.

Huidige oplossing: Bij extra kosten vanwege een overstap naar een andere vervoerder kun je contact opnemen met onze Klantenservice voor restitutie. Helaas is er op dit moment geen manier voor NS om dit vooraf te onderscheppen, de reiziger is hiervoor zelf verantwoordelijk. Het is niet ideaal maar helaas is er geen andere oplossing. We hopen op korte termijn een oplossing te hebben met QBuzz waardoor er geen extra kosten meer voorkomen.
Ik heb inmiddels een update voor jullie. Ik begrijp van mijn collega's dat het probleem is aangekaart bij QBuzz maar dat het voorlopig stil blijft bij hun afdeling. Het wachten op een goede oplossing ligt helaas bij deze andere vervoerder.
Reputatie 2
Er is mij verteld dat de Qbuzz trein niet herkend wordt door het systeem, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via de NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.

Ik heb een NS Flex Dal Vrij-abonnement en stap vrijwel dagelijks over van Qbuzz naar NS en vice versa op station Dordrecht. Na het lezen van deze topic heb ik mijn reishistorie doorgespit. Daarbij constateerde ik inderdaad dat het ritje met de Qbuzz-trein in rekening wordt gebracht ondanks het inchecken bij NS tijdens de daluren.

Ik heb contact opgenomen met de NS-klantenservice en het verhaal uitgelegd. Complimenten aan de medewerker die al mijn facturen heeft nagekeken en uiteindelijk op een bedrag van 68,82 euro (sinds 1 januari 2019) uitkwam. Dit bedrag is netjes in mindering gebracht op mijn laastste factuur. Daarnaast is er een uitgebreide notitie gemaakt zodat ik niet elke keer opnieuw het hele verhaal hoef uit te leggen.

Ook op de meest recente factuur (van gisteren, 23 april 2019) blijft het probleem voortbestaan. Zojuist opnieuw contact gehad met de NS-klantenservice, de bedragen van afgelopen maand worden op de volgende factuur weer gecorrigeerd. Het uitrekenen ging dit keer een stuk sneller omdat alleen de meest recente factuur hoeft te worden bekeken. De medewerker heeft bevestigd dat er nog geen oplossing voor het probleem is en dat ik voorlopig het beste elke maand even kan bellen.

Mijn advies aan iedereen met die te maken heeft met dit probleem:

  1. Neem je reisgeschiedenis door en noteer de datums waarop er in de daluren is ingecheckt en na overstap op de Qbuzz-trein toch kosten in rekening worden gebracht;
  2. Neem contact op met de NS-klantenservice en verwijs daarbij naar deze topic;
  3. Vraag restitutie voor de eventueel foutief in rekening gebrachte ritten;
  4. Herhaal dit elke maand voor de meest recente factuur totdat er een oplossing is voor dit probleem.
Complimenten aan de NS die alle medewerking heeft verleend om de facturen te corrigeren, ook al lijkt het probleem te worden veroorzaakt door (de systemen van) Qbuzz.

Het zou fijn zijn als de NS of Qbuzz de reizigers op dit traject met een dalabonnement actief benadert om hen op de hoogte te stellen van dit probleem. Als ik niet min of meer toevallig deze topic had geopend, hadden de kosten aardig kunnen oplopen.
Ik heb wederom een reminder gestuurd omdat het weer stil blijft aan de andere kant van de lijn.
Het wachten is helaas nog steeds op een reactie van andere vervoerders. De collega's van NS Flex zitten er bovenop.
Ik blijf helaas mezelf herhalen en wachten op een oplossing. Ik heb het zojuist geëscaleerd via een andere weg en hoop snel op een oplossing.
Tot op heden nog geen sluitende oplossing. Ik blijf er bovenop zitten.
Ik heb reactie gekregen dat er gewerkt wordt aan dit probleem maar een concrete oplossing is er helaas nog niet. Wordt vervolgd!
We zijn hierover in gesprek met de andere vervoerder, mrfreeze. Voor zover ik tot nu toe heb kunnen nagaan ligt het probleem bij hun. Hierdoor kost het helaas meer tijd dan normaal voordat we een sluitende oplossing hebben,
Reputatie 7
Badge +3
Dus al die tijd worden reizigers benadeeld? En moeten ze daar hopelijk zelf maar achter komen als ze de maandelijkse factuur minutieus gaan doorspitten?
Helaas wacht ik nog steeds op een reactie van de afdeling. Ik hoop deze of komende week meer te weten.
Ik wacht nog op een reactie vanuit de NS Flex afdeling, helaas is die er nog niet.
Helaas tot op heden nog geen reactie. Het is uitgevraagd maar ik wacht nog op een reactie.
Helaas ben ik nog geen stapje verder. We wachten het nog even af.
Ik wacht nog op een inhoudelijke reactie, wordt vervolgt!
Ik heb hier melding van gemaakt bij de collega's die NS Flex beheren, mrfreeze. Helaas tot op heden nog geen inhoudelijke reactie van hun mogen ontvangen.
Reputatie 1
in december had ik altijd vrij. ik probeerde alleen de 14de op te slaan, maar kennelijk was er nog een datum geselecteerd zodoende.
Badge +3

Oh ja, kijkend naar dat overzicht klopt het inderdaad niet. Welk (Flex of niet) abonnement had je op 18-12-2018?

Als dat Altijd Vrij was klopt het wél, en gaat het na de overname van Dordrecht - Geldermalsen niet zozeer door Qbuzz mis, want met Dal Vrij zou ook de rit vanaf Delft Zuid gewoon vrij moeten zijn.

Per saldo (de 2e regel) heb je met Dal Vrij dus geld terug tegoed (en met Flex ook de 1e regel wegens overstap in de spits), maar het wordt wel een hele puzzel op die manier 🤔

Reputatie 1
nee, ik ben sinds 5 dagen overgestapt op dal vrij, tijdens deze ritten had ik dal korting


@AKnol86,

Heb je bovenstaande ritten met NS Flex Dal Vrij gereisd? En heb je voor deze ritten nog andere treinritten gemaakt?

Volgens de theorie had je enkel voor de onderste rit moeten betalen.

Zelfs een NS-rit die in de daluren begon wordt hier als "betalend" aanzien.
Badge +3

Er is mij verteld dat de Qbuzz trein niet herkend wordt door het systeem, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via de NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.


Ja! Zijn veel vragen/klachten over maar wat je hier schrijft is helaas volgens het boekje (klant moet contact opnemen bij afwijkingen).

 @Jouke NS ook goed dat je je eerdere reacties aangepast hebt. Helder zo!

Reputatie 1
Er is mij verteld dat de Qbuzz trein niet herkend wordt door het systeem, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via de NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Inmiddels begrijp ik van de starter van dit topic dat het zou liggen aan de vervoerder waarnaar hij is overgestapt. Die zou de reizen nog niet goed selecteren. Inmiddels is dit via Chat opgelost.

Wat is er precies opgelost? Heeft TS alleen z'n geld terug of is daadwerkelijk het probleem met de betreffende vervoerder opgelost?

Reageer