trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?



Toon eerste bericht

236 reacties

Badge +3

Precies! De toezegging (inside info vanuit NS namens @AKnol86, dank daavoor) over ‘zo snel mogelijk’ is 32 maanden oud, het probleem zelf speelt natuurlijk al langer.

Dit is een structureel probleem met NS Flex, waarbij een overstap naar Qbuzz (trein-trein) niet op de juiste manier verwerkt wordt en reizigers geld kost. Wijzen naar Qbuzz is inmiddels uitgesloten!

Als je het meldt krijg je 100% gelijk en elke maand die 60 of 80 euro of zo wel terug… Zucht :sleeping:

 Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.

Reputatie 7

 het ligt niet aan Qbuzz volgens mij, tenzij de tijd op hun paaltjes niet gelijk loopt (de overstap om 16:09 in Geldermalsen). Qbuzz geeft alleen maar de transacties door (via TLS) en NS Flex hangt daar een prijs aan.

NS zou inderdaad zelf het juiste bedrag moeten kunnen bepalen. Maar omdat het bij Arriva enz. wel goed gaat is het misschien de bedoeling dat de niet-NS-vervoerder bepaalde gegevens op een bepaalde manier gecodeerd aan NS doorgeeft, maar dat er tussen NS en Qbuzz een misverstand is over de codering.

Het ligt niet aan het niet gelijk lopen van de klokken, ik heb al eens een minuut gewacht om zeker te zijn dat de tijden in seconden die de reiziger alleen in minuten te zien krijgt, in de goede volgorde zijn, en toen ging het toch verkeerd.

 

Een misverstand dat nu al 32 maanden voortduurt…... Come on. Dit is gewoon je reizigers bedriegen. Slaat helemaal nergens op. Er is ten koste van de reiziger complete onwil om dit probleem op te lossen.

Reputatie 6
Badge +2

 het ligt niet aan Qbuzz volgens mij, tenzij de tijd op hun paaltjes niet gelijk loopt (de overstap om 16:09 in Geldermalsen). Qbuzz geeft alleen maar de transacties door (via TLS) en NS Flex hangt daar een prijs aan.

NS zou inderdaad zelf het juiste bedrag moeten kunnen bepalen. Maar omdat het bij Arriva enz. wel goed gaat is het misschien de bedoeling dat de niet-NS-vervoerder bepaalde gegevens op een bepaalde manier gecodeerd aan NS doorgeeft, maar dat er tussen NS en Qbuzz een misverstand is over de codering.

Het ligt niet aan het niet gelijk lopen van de klokken, ik heb al eens een minuut gewacht om zeker te zijn dat de tijden die in seconden worden geregistreerd maar die de reiziger alleen in minuten te zien krijgt, in de goede volgorde waren, en toen ging het toch verkeerd.

Badge +3

En dan ben jij nog een van de oplettende reizigers…

Dat je die € 3,66 via de Klantenservice terug krijgt moge duidelijk zijn maar je zult zo’n reis maar dagelijks maken, dan blijf je bezig (en de Klantenservice ook)!

En het ligt niet aan Qbuzz volgens mij, tenzij de tijd op hun paaltjes niet gelijk loopt (de overstap om 16:09 in Geldermalsen). Qbuzz geeft alleen maar de transacties door (via TLS) en NS Flex hangt daar een prijs aan.

Maar het duurt inderdaad veel te lang, zie deze hoopgevende reactie van 32 maanden(!) geleden. Zo spoedig (on)mogelijk dus?

Reputatie 7

@Robert B:

 

Het duurde zeer lang alvorens het laatste deel van mijn reis binnenkwam, ik had nl tussendoor even uitgecheckt in Gorinchem en weer opnieuw ingecheckt. Tot voor gisteren leek alles te kloppen want alleen de reis tussen Geldermalsen en Gorinchem ontbrak en voor het tweede deel Gorinchem-Dordrecht stond gewoon € 0,00 aangegeven. Wat schetst mijn verbazing toen ik vanochtend keek en voor het traject Geldermalsen-Gorinchem wel € 3,66 in rekening is gebracht?? Ook merkwaardig is dat overal 1e klasse staat, maar voor dit gedeelte van het traject opeens 2e klasse. (ik heb dalvrij 1e klas). Lijkt er toch op ook al door de zeer late doorgifte van dit deel dat er iets handmatig (maar dan wel fout) gecorrigeerd wordt?? Afijn ik heb gezien mijn eerdere post weer wat te doen vandaag. Na 2 jaar dus nog steeds niet opgelost. Ik zal voor het verzenden van de klacht nog even wachten op de factuur, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ie € 3,66 dan opeens verdwenen is.

 

 

 

Ik heb inmiddels ook de factuur binnen. Die € 3,66 staat er inderdaad gewoon op. De reis van 16.35 uur tot 17.09 uur is niet gecorrigeerd daar staat dus op de factuur ook € 0,00. Ondertussen vind ik het echt zwaar teleurstellend dat ze in die 2 jaar dus blijkbaar nog niets verbeterd is. Zowel NS als Qbuzz zouden zich diep moeten schamen. Het feit dat er vanuit NS totaal niet geregeerd wordt zegt m.i. genoeg over de klantvriendelijkheid van het bedrijf. Afijn ik ga dus maar klachtenbrieven schrijven.  

Badge +3

 

het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.

Dat weet ik, maar wat wil je daarmee zeggen?

Dat die € 0,00 bij Qbuzz voor een (eerste) incheck buiten de spits niet ‘per ongeluk’ goed gaat, maar gewoon gaat zoals het hoort.

Oh wacht, ik keek verkeerd. Het gaat dus om NS-Qbuzz-Qbuzz met Dal Vrij, waarbij de eerste overstap (in de spits) mis gaat, maar een volgende overstap ineens wél weer goed gaat.

Voor reizen op saldo zou het 3e deel natuurlijk wel geld kosten.

Reputatie 7

Dat de teveel betalende reiziger op 1, 2 en 3 staat.

Reputatie 6
Badge +2

 

het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.

Dat weet ik, maar wat wil je daarmee zeggen?

Reputatie 7

Ik denk dat die nul euro bij Qbuzz “per ongeluk goed” is. Het kan best dat op de factuur daar alsnog zoals gebruikelijk in dit soort gevallen een fout bedrag komt te staan. Het kan ook zijn dat dit handmatig alvast goed gedaan is, maar dat niet meteen de automatisch gemaakte fout is gecorrigeerd.

Nee, het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.

Dat er 2e klas staat is omdat dat past bij de verkeerde aanname dat de rit telt als reizen in de spits (ik neem aan dat bij jou staat ingesteld dat je dan 2e klas wil reizen)

De Merwedelingelijn heeft sowieso geen 1e klas, maar je zult inderdaad het schuifje in Mijn NS of de NS app op 2e klas hebben staan.

Van dat schuifje wist ik niet, heb ik tot op heden niets mee gedaan. Staat inderdaad wel op 2e klas.

 

Maar de grote vraag is wanneer gaat NS in samenspraak met Qbuzz dit nu eindelijk eens oplossen. Dat antwoord van Jouke mag ook wel weggehaald worden. Ik vind dit toch wel opzichtig falen. 

 

In andere topics is weleens gesteld dat als Qbuzz of NS benadeeld zou zijn, hoelang het dan zou duren voordat er zou worden ingegrepen. Nu het dus om reizigers gaat is het antwoord meer dan 2½ jaar blijkbaar. 

Badge +3

Ik denk dat die nul euro bij Qbuzz “per ongeluk goed” is. Het kan best dat op de factuur daar alsnog zoals gebruikelijk in dit soort gevallen een fout bedrag komt te staan. Het kan ook zijn dat dit handmatig alvast goed gedaan is, maar dat niet meteen de automatisch gemaakte fout is gecorrigeerd.

Nee, het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.

Dat er 2e klas staat is omdat dat past bij de verkeerde aanname dat de rit telt als reizen in de spits (ik neem aan dat bij jou staat ingesteld dat je dan 2e klas wil reizen)

De Merwedelingelijn heeft sowieso geen 1e klas, maar je zult inderdaad het schuifje de knop in Mijn NS of de NS app op 2e klas hebben staan.

Reputatie 7

Ik heb de OV ombudsman inmiddels ook geínformeerd dat het nog steeds niet opgelost is.

Reputatie 6
Badge +2

Dit topic speelt al van begin 2019 en volgens mij één van de andere topics van eind 2018. Het is wel zeer treurig te noemen dat er in al die tijd nog geen oplossing is voor dit "probleem". Waarom gaat het bij alle andere vervoerders wel goed????


Je zou inderdaad denken dat als NS en Qbuzz zo onhandig zijn met programmeren, een andere treinvervoerder of een coördinator van een en ander even kan helpen.

Reputatie 7

Dit topic speelt al van begin 2019 en volgens mij één van de andere topics van eind 2018. Het is wel zeer treurig te noemen dat er in al die tijd nog geen oplossing is voor dit "probleem". Waarom gaat het bij alle andere vervoerders wel goed????

Reputatie 6
Badge +2

@Robert B:

 

Het duurde zeer lang alvorens het laatste deel van mijn reis binnenkwam, ik had nl tussendoor even uitgecheckt in Gorinchem en weer opnieuw ingecheckt. Tot voor gisteren leek alles te kloppen want alleen de reis tussen Geldermalsen en Gorinchem ontbrak en voor het tweede deel Gorinchem-Dordrecht stond gewoon € 0,00 aangegeven. Wat schetst mijn verbazing toen ik vanochtend keek en voor het traject Geldermalsen-Gorinchem wel € 3,66 in rekening is gebracht?? Ook merkwaardig is dat overal 1e klasse staat, maar voor dit gedeelte van het traject opeens 2e klasse. (ik heb dalvrij 1e klas). Lijkt er toch op ook al door de zeer late doorgifte van dit deel dat er iets handmatig (maar dan wel fout) gecorrigeerd wordt?? Afijn ik heb gezien mijn eerdere post weer wat te doen vandaag. Na 2 jaar dus nog steeds niet opgelost. Ik zal voor het verzenden van de klacht nog even wachten op de factuur, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ie € 3,66 dan opeens verdwenen is.

 

 


Ik denk dat die nul euro bij Qbuzz “per ongeluk goed” is. Het kan best dat op de factuur daar alsnog zoals gebruikelijk in dit soort gevallen een fout bedrag komt te staan. Het kan ook zijn dat dit handmatig alvast goed gedaan is, maar dat niet meteen de automatisch gemaakte fout is gecorrigeerd.

 

Dat er 2e klas staat is omdat dat past bij de verkeerde aanname dat de rit telt als reizen in de spits (ik neem aan dat bij jou staat ingesteld dat je dan 2e klas wil reizen)

Reputatie 7

@Robert B:

 

Het duurde zeer lang alvorens het laatste deel van mijn reis binnenkwam, ik had nl tussendoor even uitgecheckt in Gorinchem en weer opnieuw ingecheckt. Tot voor gisteren leek alles te kloppen want alleen de reis tussen Geldermalsen en Gorinchem ontbrak en voor het tweede deel Gorinchem-Dordrecht stond gewoon € 0,00 aangegeven. Wat schetst mijn verbazing toen ik vanochtend keek en voor het traject Geldermalsen-Gorinchem wel € 3,66 in rekening is gebracht?? Ook merkwaardig is dat overal 1e klasse staat, maar voor dit gedeelte van het traject opeens 2e klasse. (ik heb dalvrij 1e klas). Lijkt er toch op ook al door de zeer late doorgifte van dit deel dat er iets handmatig (maar dan wel fout) gecorrigeerd wordt?? Afijn ik heb gezien mijn eerdere post weer wat te doen vandaag. Na 2 jaar dus nog steeds niet opgelost. Ik zal voor het verzenden van de klacht nog even wachten op de factuur, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ie € 3,66 dan opeens verdwenen is.

 

 

Reputatie 7

@Robert B : Ik ga dit vanmiddag testen. 14.50 uur vertrek uit Haarlem naar Dordrecht en dan om 16.06 uur naar Geldermalsen. Conform de Voorwaarden van Dalvrij is deze reis zonder kosten. Indien er wel kosten in rekening worden gebracht dan meld ik mij wel.

 

Moet wel zeggen dit topic loopt al meer dan 2 jaar. Indien er nu nog steeds kosten in rekening worden gebracht wordt het wel een behoorlijke klacht die ook naar Kassa en Radar zal gaan.

Badge +3

^bump!

Na bijna 2 maanden is het wel weer tijd voor een update vanuit de NS! :astonished:

Ook bij mij gaat het nog steeds niet goed als ik met NS Flex Dal Vrij in de spits overstap.

Voor 16.00 inchecken dan reis ik het NS deel gratis, maar het Qbuzz deel moet ik betalen.

Badge +3

Gerelateerd, een ander (inmiddels lang) topic waar het NS Flex systeem de fout in gaat. In dit geval voor Blauwnet i.c.m. een klassewissel.

 

Reputatie 6
Badge +2

Qbuzz kan dus alleen maar de in/uitchecks (plus eerder gereisde tariefeenheden en of dat in spits/dal was, maar dat kan NS later ook wel bepalen) aan TLS/NS doorgeven, en dat er sprake is van Flex (product Reizen op Rekening NS, trein).

Het is vervolgens aan de NS om de daarbij behorende juiste prijs te berekenen (afhankelijk van welk Flex abonnement op dat moment actief was).

Qbuzz doet helemaal niets fout!

NS heeft inderdaad alleen maar de check-ins en check-uits (tijd en station) bij alle treinvervoerders en hun tarieftabellen nodig. De check-ins en check-uits geeft Qbuzz goed door, en NS beschikt over de kaart met tariefeenheden, en, neem ik aan, ook over de tarieftabel van Qbuzz (bij een rit die gratis hoort te zijn is die tarieftabel trouwens niet eens nodig). NS heeft geen andere informatie nodig. Als Qbuzz een bedrag doorgeeft voor een rit (waar NS dan de korting vanaf zou moeten trekken) dan hoeft NS dit alleen maar te negeren en het bedrag zelf vast te stellen, dan doet het er niet toe of zo'n bedrag verkeerd is.


Trouwens, het voltariefbedrag van de rit bij Qbuzz berekenen (of dat nu door Qbuzz of NS wordt gedaan) is ook niet het probleem, want dat gebeurt al, het staat nu op de factuur. Daarbij wordt al rekening gehouden met de vraag welke ritten tot de betreffende reis behoren (langeafstandskorting). Er hoeft op dat bedrag alleen nog maar het kortingtarief te worden toegepast. Dat wordt bepaald door het tijdstip van het begin van de reis en wordt bovendien al toegepast op de andere ritten van de reis. Het lijkt er dus op dat er maar een minieme wijziging nodig is in een van de computerprogramma's.

Reputatie 6
Badge +2

Qbuzz kan dus alleen maar de in/uitchecks (plus eerder gereisde tariefeenheden en of dat in spits/dal was, maar dat kan NS later ook wel bepalen) aan TLS/NS doorgeven, en dat er sprake is van Flex (product Reizen op Rekening NS, trein).

Het is vervolgens aan de NS om de daarbij behorende juiste prijs te berekenen (afhankelijk van welk Flex abonnement op dat moment actief was).

Qbuzz doet helemaal niets fout!

NS heeft inderdaad alleen maar de check-ins en check-uits (tijd en station) bij alle treinvervoerders en hun tarieftabellen nodig. De check-ins en check-uits geeft Qbuzz goed door, en NS beschikt over de kaart met tariefeenheden, en, neem ik aan, ook over de tarieftabel van Qbuzz (bij een rit die gratis hoort te zijn is die tarieftabel trouwens niet eens nodig). NS heeft geen andere informatie nodig. Als Qbuzz een bedrag doorgeeft voor een rit (waar NS dan de korting vanaf zou moeten trekken) dan hoeft NS dit alleen maar te negeren en het bedrag zelf vast te stellen, dan doet het er niet toe of zo'n bedrag verkeerd is.

Reputatie 6
Badge +2

Zie

 

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb onderstaande terug gekregen van de OV-ombudsman

 

Na lang wachten hebben wij zowel van Qbuzz en NS het bericht ontvangen dat het probleem opgelost is. Wij zien deze bewering natuurlijk graag getoetst worden door een reiziger. Mocht het probleem onverhoopt nog steeds actueel zijn, zullen wij opnieuw contact opnemen met de betreffende partijen. Wij horen graag van u. 

Met vriendelijke groet,

OV ombudsman
033-4220455
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort
 

 


Is er een reiziger die dit in de praktijk bevestigd heeft gezien?

Ik heb onderstaande terug gekregen van de OV-ombudsman

 

Na lang wachten hebben wij zowel van Qbuzz en NS het bericht ontvangen dat het probleem opgelost is. Wij zien deze bewering natuurlijk graag getoetst worden door een reiziger. Mocht het probleem onverhoopt nog steeds actueel zijn, zullen wij opnieuw contact opnemen met de betreffende partijen. Wij horen graag van u. 

Met vriendelijke groet,

OV ombudsman
033-4220455
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort
 

 

In geval van Flex kan Qbuzz hier echt niets aan doen (behalve misschien de tijd op hun poortjes/paaltjes goed zetten), dat is inmiddels wel duidelijk.

De ‘oplossing’ van Qbuzz eind vorig jaar had betrekking op Reizen op Saldo producten van NS, waar je (volgens de regels) bij een overstap in de spits niet eens korting of vrij reizen zou behouden.

Hi Robert B: Ik heb je reactie ook nog even teruggekoppeld naar de OV ombudsman. Wordt zo langzamerhand toch wel heel nieuwsgierig wat hier nu echt achter zit. Blijf het gewoon heel vreemd vinden dat het met alle overige vervoerders wel goed gaat en alleen met Qbuzz dus niet.

Reageer