trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?



Toon eerste bericht

236 reacties

Badge +3

Qbuzz was op zich goed bezig, eind vorig jaar…

Er werd gecommuniceerd met NS en andere vervoerders, én Qbuzz reizigers die ergens tegenaan liepen (gemiste korting of andere Flex onregelmatigheden) werden persoonlijk op de hoogte gehouden van de status.

Maar uiteindelijk natuurlijk doorverwezen naar NS als er Flex in het spel was.. want als zij (NS) zo nodig alle reizen met ons willen afhandelen…

Dat was (het begin van) een veelbelovende discussie, maar in heel 2020 al eigenlijk helaas al niets meer over gelezen of gehoord. Rond kerst 2019 zou het gefixt zijn.

En als de NS zegt dat je gewoon vergoeding krijgt als je zelf even belt of contact opneemt, doe dat dan maar. Qbuzz treft volgens mij geen blaam want die hebben hun best gedaan…

Afgezien van een reactie die ongeveer (vrij vertaald) luidde “Wij hebben gewoon onze eigen voorwaarden, en als de NS (met hun Flex gedoe) daar anders over denken dan zoeken ze het maar lekker uit”.

Reputatie 7
Badge

Ik ga hierover een klacht indienen bij de Autoriteit AVG. Ben benieuwd of ze in dit geval jullie reactie onderschrijven.


Wellicht zou je provincie Zuid Holland als concessieverlener van de Merwedelingelijn ook kunnen ‘tippen’, omdat Qbuzz blijkbaar niet in staat is correct te tariferen. Neemt niet weg dat NS ook mag zorgen voor een oplossing.

We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons.

Juist. Enige moeite doen om het goed uit te (laten) zoeken is niet mogelijk?

Bij vergeten uitcheck krijg ik een mailtje, als er werkzaamheden op mijn traject zijn krijg ik een mailtje, er zijn acties waarbij er binnen een bepaalde periode een bepaalde reis gemaakt moet worden. Allemaal zaken waarbij de reisgegevens geraadpleegd moeten worden. Maar als het dan gaat om het tegemoet komen van mensen die door een probleem bij jullie(!) teveel betaald hebben, dan mag het opeens niet? En dat vind je zelf ook niet een heeeeeel klein beetje vreemd? Zijn deze argumenten ook al eens aan de achterliggende afdeling voorgelegd? Of houdt het bij jullie echt op bij “Sorry, AVG.” en worden kritische vragen intern niet gewaardeerd?
Vraag desnoods iemand van de juridische afdeling om het hier uit te komen leggen als ze het jullie niet willen vertellen.

Je probeert de discussie aan te gaan en gaat er automatisch ook maar vanuit dat we het wel prima vinden. Het tegenovergestelde is waar, Stijn NS en ikzelf hebben hier echt heel veel tijd in gestoken. Het is alleen een feit dat we op een bepaald moment gewoon voor de dichte deur staan. Wij doen ons best om alles op te lossen wat jullie hier aangeven maar soms komen wij niet verder. Soms is het ook voor ons gewoon nodig om te accepteren dat iets zo is geregeld door de organisatie en dat we met onze acties niet verder komen. Dat is ongeveer waar dit probleem ook zit. We hebben het aangekaart, meerdere keren, aangegeven wat een wenselijke oplossing is en krijgen vervolgens het door ons gegeven antwoord. Wellicht gaan ze in de toekomst alsnog iets veranderen maar dat hebben ze ons, de moderators, niet laten weten. 

Nogmaals: ik snap jullie punt en begrijp ook dat jullie een oplossing verwachten van ons, ik kan hem echter niet bieden en de verantwoordelijke afdeling biedt op dit moment gewoon geen ander antwoord. En zeker gezien de huidige situatie verwacht ik ook niet dat dit topprioriteit krijgt om het op te lossen. 

Ik vind het een uiterst vreemde reactie In combinatie met Qbuzz brengen jullie bepaalde klanten teveel in rekening. Dat gebeurt al 16 maanden lang.

Ik neem aan dat je of in een huur of een koophuis woont. als jouw hypotheekbank of verhuurder nu zegt ja We hebben wel afgesproken dat we 2% rente in rekening brengen maar bij jou vinden we het leuk om 3%  in rekening te brengen. En ja als je die 1% terug wilt moet je maar elke maand de klantenservice bellen. In het geval van een huurhuis dus bijvoorbeeld € 700,00 huur en er wordt elke maand € 800,00 geïncasseerd en ook dan moet je elke maand de klantenservice bellen.

 

Ik zou in ieder geval woest worden maar jullie vinden dit blijkbaar niet erg.  

We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons.

Juist. Enige moeite doen om het goed uit te (laten) zoeken is niet mogelijk?

Bij vergeten uitcheck krijg ik een mailtje, als er werkzaamheden op mijn traject zijn krijg ik een mailtje, er zijn acties waarbij er binnen een bepaalde periode een bepaalde reis gemaakt moet worden. Allemaal zaken waarbij de reisgegevens geraadpleegd moeten worden. Maar als het dan gaat om het tegemoet komen van mensen die door een probleem bij jullie(!) teveel betaald hebben, dan mag het opeens niet? En dat vind je zelf ook niet een heeeeeel klein beetje vreemd? Zijn deze argumenten ook al eens aan de achterliggende afdeling voorgelegd? Of houdt het bij jullie echt op bij “Sorry, AVG.” en worden kritische vragen intern niet gewaardeerd?
Vraag desnoods iemand van de juridische afdeling om het hier uit te komen leggen als ze het jullie niet willen vertellen.

Je probeert de discussie aan te gaan en gaat er automatisch ook maar vanuit dat we het wel prima vinden. Het tegenovergestelde is waar, Stijn NS en ikzelf hebben hier echt heel veel tijd in gestoken. Het is alleen een feit dat we op een bepaald moment gewoon voor de dichte deur staan. Wij doen ons best om alles op te lossen wat jullie hier aangeven maar soms komen wij niet verder. Soms is het ook voor ons gewoon nodig om te accepteren dat iets zo is geregeld door de organisatie en dat we met onze acties niet verder komen. Dat is ongeveer waar dit probleem ook zit. We hebben het aangekaart, meerdere keren, aangegeven wat een wenselijke oplossing is en krijgen vervolgens het door ons gegeven antwoord. Wellicht gaan ze in de toekomst alsnog iets veranderen maar dat hebben ze ons, de moderators, niet laten weten. 

Nogmaals: ik snap jullie punt en begrijp ook dat jullie een oplossing verwachten van ons, ik kan hem echter niet bieden en de verantwoordelijke afdeling biedt op dit moment gewoon geen ander antwoord. En zeker gezien de huidige situatie verwacht ik ook niet dat dit topprioriteit krijgt om het op te lossen. 

Reputatie 7
Badge +3

We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons.

Juist. Enige moeite doen om het goed uit te (laten) zoeken is niet mogelijk?

Bij vergeten uitcheck krijg ik een mailtje, als er werkzaamheden op mijn traject zijn krijg ik een mailtje, er zijn acties waarbij er binnen een bepaalde periode een bepaalde reis gemaakt moet worden. Allemaal zaken waarbij de reisgegevens geraadpleegd moeten worden. Maar als het dan gaat om het tegemoet komen van mensen die door een probleem bij jullie(!) teveel betaald hebben, dan mag het opeens niet? En dat vind je zelf ook niet een heeeeeel klein beetje vreemd? Zijn deze argumenten ook al eens aan de achterliggende afdeling voorgelegd? Of houdt het bij jullie echt op bij “Sorry, AVG.” en worden kritische vragen intern niet gewaardeerd?
Vraag desnoods iemand van de juridische afdeling om het hier uit te komen leggen als ze het jullie niet willen vertellen.

Die ligt er al en jullie zouden het voor 1 april oplossen +> maar dat kunnen jullie blijkbaar niet en bij monde van jouw collega Stijn hebben jullie e.e.a. nu maar weer op de lange baan geschoven.

 

Daarom maken wij ons dus druk.

Zoals gezegd, ik ga de discussie verder niet aan. Als je contact hebt opgenomen met de geschillencommissie wil ik je vragen het issue via die weg op te lossen en achteraf de uitkomst hier te vermelden. Ik heb geen inzage in de zaken waar de geschillencommissie of NS samen met de geschillencommissie mee bezig is en ik kan daar dus ook geen updates over geven. 

Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze.

 

Zolang jullie die wet als excuus blijven gebruiken om klanten niet tegemoet te komen, maar vervolgens nooit kunnen/willen aangeven wat daar dan in staat, zal ik jullie daar inderdaad op blijven aanvallen. En dan mag jij vervolgens daar je collega's mee blijven aanvallen :slight_smile:

Aanvallen heeft geen zin, mrfreeze en dat is nu juist het probleem. We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons. Doorzeuren, het klinkt negatief maar dat is het wel, helpt gewoon niet. Sommige antwoorden zijn gewoon niet leuk. Als jij, of andere reizigers, van mening zijn dat je onrecht wordt aangedaan kun je een klacht indienen bij de geschillencommissie. 

Die ligt er al en jullie zouden het voor 1 april oplossen +> maar dat kunnen jullie blijkbaar niet en bij monde van jouw collega Stijn hebben jullie e.e.a. nu maar weer op de lange baan geschoven.

 

Daarom maken wij ons dus druk.

Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze.

 

Zolang jullie die wet als excuus blijven gebruiken om klanten niet tegemoet te komen, maar vervolgens nooit kunnen/willen aangeven wat daar dan in staat, zal ik jullie daar inderdaad op blijven aanvallen. En dan mag jij vervolgens daar je collega's mee blijven aanvallen :slight_smile:

Aanvallen heeft geen zin, mrfreeze en dat is nu juist het probleem. We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons. Doorzeuren, het klinkt negatief maar dat is het wel, helpt gewoon niet. Sommige antwoorden zijn gewoon niet leuk. Als jij, of andere reizigers, van mening zijn dat je onrecht wordt aangedaan kun je een klacht indienen bij de geschillencommissie. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze.

 

Zolang jullie die wet constant als excuus blijven gebruiken om klanten niet tegemoet te komen, maar vervolgens nooit kunnen/willen aangeven wat daar dan in staat, zal ik jullie daar inderdaad op blijven aanvallen. En dan mag jij vervolgens daar je collega's mee blijven aanvallen :slight_smile:

Ik ga hierover een klacht indienen bij de Autoriteit AVG. Ben benieuwd of ze in dit geval jullie reactie onderschrijven.

Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze. De opmerking die Pingpong maakt ga ik niet eens serieus nemen, hij weet hoe het echt zit. 

Zoals ik al aangaf dit is jullie probleem en niet van de klant. Graag dus een proactieve oplossing vanuit NS. Klanten moeten nu al 16 maanden lang contact opnemen met de klantenservice, dat lijkt mij lang genoeg.

Dat de wens vanuit de klant er is om dit op een andere manier op te lossen snap ik. Maar NS kan niet pro-actief de reisgegevens van klanten monitoren en restitutie geven op basis van die reisgegevens. Dat is niet toegestaan op basis van de wet op privacy. Ik snap dat je dit graag zou willen maar dit gaat gewoon geen realiteit worden. De enige oplossing ligt in het oplossen van het probleem wat de extra kosten veroorzaakt maar ook daarin lopen we helaas tegen deuren aan. Ik ga nogmaals vragen om aandacht voor dit issue maar verwacht geen wonderen. 

 

Dat je nog durft te spreken van extra kosten vind ik zeer teleurstellend in dit opzicht. Juist de klant heeft door jullie gefabriceerd prutswerk last van extra kosten. Ik zelf dacht aan de oplossing van het verstrekken van een trajectvrij abonnement op kosten van NS voor het gedeelte van Qbuzz. Alleen dat lost het probleem ook niet op omdat de klant dan weer niet in Dordrecht in de daluren kan inchecken. 

 

Maar op basis van de wet Privacy is het dus blijkbaar wel toegestaan om de klant elke dag te bestelen?

Reputatie 7
Badge +3

Dat is niet toegestaan op basis van de wet op privacy.

 

Kun je aangeven waar dat staat en wat daar dan precies in staat? Ik krijg namelijk wel waarschuwingen voor werkzaamheden o.b.v. mijn reisgegevens.

Zoals ik al aangaf dit is jullie probleem en niet van de klant. Graag dus een proactieve oplossing vanuit NS. Klanten moeten nu al 16 maanden lang contact opnemen met de klantenservice, dat lijkt mij lang genoeg.

Dat de wens vanuit de klant er is om dit op een andere manier op te lossen snap ik. Maar NS kan niet pro-actief de reisgegevens van klanten monitoren en restitutie geven op basis van die reisgegevens. Dat is niet toegestaan op basis van de wet op privacy. Ik snap dat je dit graag zou willen maar dit gaat gewoon geen realiteit worden. De enige oplossing ligt in het oplossen van het probleem wat de extra kosten veroorzaakt maar ook daarin lopen we helaas tegen deuren aan. Ik ga nogmaals vragen om aandacht voor dit issue maar verwacht geen wonderen. 

De informatie is voor onze Klantenservicemedewerkers gewoon beschikbaar, Pingpong. Waarom collega's geen gebruik maken van de informatie is mij een raadsel maar dat je recht hebt op restitutie is gewoon helder. Ik zal nogmaals vragen aan onze collega's om goed te kijken naar de informatie. 

 

Zoals ik al aangaf dit is jullie probleem en niet van de klant. Graag dus een proactieve oplossing vanuit NS. Klanten moeten nu al 16 maanden lang contact opnemen met de klantenservice, dat lijkt mij lang genoeg.

De informatie is voor onze Klantenservicemedewerkers gewoon beschikbaar, Pingpong. Waarom collega's geen gebruik maken van de informatie is mij een raadsel maar dat je recht hebt op restitutie is gewoon helder. Ik zal nogmaals vragen aan onze collega's om goed te kijken naar de informatie. 

Complimenten aan de NS die alle medewerking heeft verleend om de facturen te corrigeren, ook al lijkt het probleem te worden veroorzaakt door (de systemen van) Qbuzz.

 

Helaas blijft dit probleem vooralsnog voortbestaan, hoewel er hoopgevende berichten zijn. Tot nu toe heb ik m.m.v. de NS elke maand restitutie ontvangen. De eerste paar maanden ging het soepel (zie de quote uit mijn vorige bericht hierboven), maar de laatste tijd moet ik weer praten als brugman om de NS-klantenservice te overtuigen. Ik krijg bijna elke keer te horen dat ik ongelijk heb en geen recht heb op restitutie (en dat eerdere restituties onterecht zijn). Pas na hevig aandringen, verwijzend naar deze en andere topics en de Flex-pagina wordt de restitutie toegewezen. Vaak zonder dat er wordt toegegeven dat de eerste reactie (dat ik ongelijk zou hebben) onjuist was. Het kost behoorlijk wat zelfbeheersing om mijn geduld te bewaren. Eventueel kan ik een chatgesprek met de klantenservice delen, ter illustratie.

 

Ik heb me neergelegd bij het feit dat ik elke maand als de factuur verschijnt contact moet opnemen met de klantenservice. Maar het zou fijn zijn als de eerstelijns medewerkers (opnieuw) op de hoogte worden gebracht van dit probleem. Dat zou me een hoop tijd, frustratie en onterechte verwijten schelen.

 

@Jouke NS: is het mogelijk een interne memo o.i.d. te verspreiden zodat de klantenservice medewerkers weer op de hoogte zijn van dit probleem?

 

Ik zie nu in het andere topic dat de oplossing er voorlopig niet zal komen. Ik zie ook dat Jouke niet op deze vraag gereageerd heeft. Aangezien de oplossing na 16 maanden nog steeds uitblijft zou ik ook graag willen weten of met bovenstaande iets is gedaan.

 

Het volgende moet mij ook van het hart:

 

Door dit soort langslepende topics, die maar niet opgelost worden, zorgt NS er zelf ook voor dat de druk op de klantenservice blijft. Als de klantenservice dan ook nog van toeten noch blazen weet, worden de telefoongesprekken natuurlijk erg lang en wordt de druk op de klantenservice alleen maar verder verhoogd. 

 

Ik vind dat NS voor dit soort probleemgevallen (sloterdijk, @Toefor Onijn , @nwonknu ) maar een database moet creëren en de klanten vanuit hun zelf moet gaan vergoeden. Met betrekking tot de privacy dan het volgende: Zeker in dit geval worden de klanten dagelijks "bestolen” door Qbuzz/NS.

 

Het verwijzen naar de klantenservice om het "gestolen” geld terug te vragen is ongehoord.

Ik snap wel dat dit een onbedoeld neveneffect is van de OV-shitkaart, maar nu wordt het probleem weer neergelegd bij de klant en daar hoort het absoluut niet thuis. 

 

Reputatie 2

Hierbij de reactie van de Qbuzz-klantenservice op mijn klacht (nummer 65114):

 

Het spijt mij te vernemen dat u hiet nog steeds hinder van blijft ondervinden. Uw klacht ligt al geruime tijd bij onze ICT afdeling. Samen met de NS werken wij al een tijd aan de oplossing. Wij dachten die gevonden te hebben maar helaas komt dit nog steeds voor. Vandaag heb ik een antwoord terug dat de NS en Qbuzz nog steeds geen oplossing hebben en dat wij u ook niet kunnen vertellen hoelang het nog gaat duren. Tot die tijd helpt de NS u met restituties. Onze excuses voor het ongemak. Met vriendelijke groeten, Klantenservice Qbuzz

Bij NS is helaas niks eenvoudig. Topics blijven maar voortduren en oplossingen worden nauwelijks geboden. Ook in onderstaand Flex-topic betalen enkele?? reizigers dagelijks te veel. NS weet al 9 maanden niets anders te zeggen dat ze ermee bezig zijn. (je kan je zo langzamerhand wel afvragen of ze er echt mee bezig zijn of dat het een smoesje is). Ik vraag mij af of de reizigers die het betreffen ooit gecompenseerd gaan worden. Ik ben bang dat het dan weer op de privacywetgeving gegooid gaat worden.

 

https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664

Reputatie 3

Dit moet toch allemaal niet zo moeilijk te fixen zijn, zou je zeggen…
Met Flex Altijd Vrij v.v. lukt het toch ook? Waarom lukt dat met Flex Dal Vrij v.v. dan niet..? Er moet gewoon wat aangepast worden in de programmatuur van de paaltjes op Geldermalsen en Dordrecht!

Reputatie 2

Ben benieuwd of het probleem in 2020 ook nog steeds speelt. Zelf heb ik mijn NS Flex abonnement half december stopgezet en weet ik nog niet wanneer ik het weer activeer. Op korte termijn kan ik dit dus helaas niet zelf controleren.

 

Het probleem blijkt ook in 2020 niet te zijn opgelost.

 

 

Reputatie 5

Dus dat betekent dat het issue vanaf morgen, 24 dec 2019, verholpen zou moeten zijn. Zelf reis ik dit jaar niet meer met de trein, dus ik kan volgend jaar pas bevestigen of het issue ook daadwerkelijk is verholpen.

 

Dat zou fantastisch zijn. Ik reis morgen weer op dit traject en zal over enkele dagen (als de reis is verwerkt bij NS) hier melden of dat inderdaad het geval is. Bedankt!

 

Het probleem lijkt helaas nog niet te zijn verholpen; in ieder geval nog niet op 24 december. Integendeel, de reis kost zelfs ongeveer een euro meer dan de dag ervoor.

 

 

 

Ben benieuwd of het probleem in 2020 ook nog steeds speelt. Zelf heb ik mijn NS Flex abonnement half december stopgezet en weet ik nog niet wanneer ik het weer activeer. Op korte termijn kan ik dit dus helaas niet zelf controleren.

Reputatie 2

Dus dat betekent dat het issue vanaf morgen, 24 dec 2019, verholpen zou moeten zijn. Zelf reis ik dit jaar niet meer met de trein, dus ik kan volgend jaar pas bevestigen of het issue ook daadwerkelijk is verholpen.

 

Dat zou fantastisch zijn. Ik reis morgen weer op dit traject en zal over enkele dagen (als de reis is verwerkt bij NS) hier melden of dat inderdaad het geval is. Bedankt!

 

Het probleem lijkt helaas nog niet te zijn verholpen; in ieder geval nog niet op 24 december. Integendeel, de reis kost zelfs ongeveer een euro meer dan de dag ervoor.

 

 

Reputatie 2

Dus dat betekent dat het issue vanaf morgen, 24 dec 2019, verholpen zou moeten zijn. Zelf reis ik dit jaar niet meer met de trein, dus ik kan volgend jaar pas bevestigen of het issue ook daadwerkelijk is verholpen.

 

Dat zou fantastisch zijn. Ik reis morgen weer op dit traject en zal over enkele dagen (als de reis is verwerkt bij NS) hier melden of dat inderdaad het geval is. Bedankt!

Reputatie 5

Omdat het einde van het jaar nadert, en Qbuzz had aangegeven dit probleem naar verwachting dit jaar nog op te lossen, heb ik vorige week maar weer contact gezocht met Qbuzz. Ze zouden weer navraag doen bij de betreffende afdeling.

En zojuist kreeg ik via mail onderstaande reactie terug van de verantwoordelijke afdeling:

 

"De testen voor het Qbuzz NS Flex Dal-Spits issue zijn uitgevoerd en akkoord bevonden.

Als klant NS Flex Dal Vrij heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_DalVrij PE aangesproken voor de Qbuzz rit, er worden geen kosten in rekening gebracht.

Als klant NS Flex Dal Voordeel heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_Dal40 aangesproken voor de Qbuzz rit, klant krijgt 40% korting over de Qbuzz rit.

Inmiddels heb ik de EOD die al een aantal maanden klaarstond naar productie kunnen sturen. De EOD zal morgenochtend op de palen en poortjes geactiveerd."

 

Dus dat betekent dat het issue vanaf morgen, 24 dec 2019, verholpen zou moeten zijn. Zelf reis ik dit jaar niet meer met de trein, dus ik kan volgend jaar pas bevestigen of het issue ook daadwerkelijk is verholpen.

Het klinkt in ieder geval hoopgevend. 

Reageer