trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?



Toon eerste bericht

236 reacties

Badge +3

In geval van NS Flex kan Qbuzz hier echt niets aan doen (behalve misschien de tijd op hun poortjes/paaltjes goed zetten), dat is inmiddels wel duidelijk.

De ‘oplossing’ van Qbuzz eind vorig jaar had betrekking op Reizen op Saldo producten van NS, waar je (volgens de regels) bij een overstap in de spits niet eens korting of vrij reizen zou behouden.

Ik krijg van de OV ombudsman zoeven deze reactie:

Inmiddels hebben wij een reactie van NS binnen. Zij geven het volgende aan: NS is op de hoogte van het probleem, maar de oorzaak ligt volgens hen bij Qbuzz. Er was een oplossing, maar deze bleek niet te werken. Gedupeerde reizigers die zich melden krijgen compensatie.

Omdat NS naar Qbuzz wijst, leggen wij de zaak ook aan hen voor. Wanneer er een reactie is, stuur ik het antwoord naar u door.

 

Ik wil hier echt nu een principekwestie van maken temeer daar de Klantenservice van NS helemaal niet zo flexibel als als hier wordt aangegeven: Gedupeerde reizigers die zich melden krijgen compensatie. 

Ja nadat je eerst tig keer wordt gemeld dat je er geen recht hebt. (Zie eerdere berichten in dit topic).
 

Badge +3

Ik mag het hopen, want die reactie suggereert dat OV ombudsman contacten heeft binnen NS die de (tweedelijns) klantenservice en moderatoren hier niet hebben, of al meerdere jaren niet kunnen/willen vinden en het maar opgeven waardoor de last bij de klant blijft liggen?

Er zijn al wat mogelijke oorzaken aangedragen die NS prima zelf kan onderzoeken, maar dat weigert ‘wegens privacy’?

Dat is onzin want voor Flex geef je NS volledige toestemming tot ál je reisgegevens (anders zouden ze niet eens een factuur voor je kunnen opstellen immers!).

Nogmaals de mogelijke oorzaken die sowieso uitgezocht zouden moeten worden:

  • Tijdstip inchecken Qbuzz is (seconden) eerder dan de uitcheck bij NS → Tijd op paaltjes gelijk zetten.
  • Een busrit voorafgaand aan de NS treinreis waardoor een overstap naar Qbuzz niet correct gefactureerd wordt.

Vooral dat eerste, want Qbuzz - NS gaat prima en NS - Qbuzz gaat (niet alleen in Dordrecht maar dus ook in Geldermalsen) mis, met NS Flex Dal Vrij:

 

Onderstaand de reactie die ik heb gekregen op mijn klacht bij de OV ombudsman. Wordt snel vervolgd hopelijk.

 

Ik heb uw klacht inmiddels besproken met mijn collega's. En vanwege de duur en hardnekkigheid van het probleem zal ik de klacht per direct gaan voorleggen aan ons contact binnen NS. Ik hoop hier in de loop van de volgende week een reactie op te ontvangen. Wanneer deze binnen is, hoort u van mij.

Voor nu een fijn weekend gewenst. 



Met vriendelijke groet,

OV ombudsman
 

Reputatie 4

 

Resume van het verhaal. Reis zoveel mogelijk grijs. Bijvoorbeeld door per ongeluk (!) niet uit te checken bij een reis die duurder is dan het instaptarief.

Ga je gang (en dat is géén advies van mij!), maar na 12 keer blokkeert je kaart en mag je uitleg gaan geven bij een balie om dat weer ongedaan te maken.

En bij NS Flex (en Business Card) wordt een gemiste uitcheck vaak automatisch ingevuld n.a.v. je reisgedrag. Als jij dus regelmatig bijv. van Amsterdam naar Maastricht reist en daar gewoon naar buiten loopt (geen poortjes) en later terugreist met een incheck in Maastricht dan is het wel duidelijk verder… 

 

Je moet ook niet op dezelfde dag terugreizen of sterker nog de terugreis moet er eigenlijk al niet in voorkomen voor dat je weer inchecked op je reguliere beginstation :-)

Gezien de AVG kan de NS dit niet inzien (dat waar de NS altijd zich achter verschuild). Er zijn wel regelmatig foutieve check-ins of storing. Ik heb bijvoorbeeld dit jaar al zeker 6 keer niet kunnen UITchecken door een technische storing (poortjes stonden open) en of niet in of uit kunnen checken door treinuitval e.d. (verkeerde registraties).  Bij bustransacties is het nog wat vaker (weigerende aparatuur bij uitstappen)

Badge +3

Resume van het verhaal. Reis zoveel mogelijk grijs. Bijvoorbeeld door per ongeluk (!) niet uit te checken bij een reis die duurder is dan het instaptarief.

Ga je gang (en dat is géén advies van mij!), maar na 12 keer blokkeert je kaart en mag je uitleg gaan geven bij een balie om dat weer ongedaan te maken.

En bij NS Flex (en Business Card) wordt een gemiste uitcheck vaak automatisch ingevuld n.a.v. je reisgedrag. Als jij dus regelmatig bijv. van Amsterdam naar Maastricht reist en daar gewoon naar buiten loopt (geen poortjes) en later terugreist met een incheck in Maastricht dan is het wel duidelijk verder… 

 

Reputatie 4

Resume van het verhaal. Reis zoveel mogelijk grijs. Bijvoorbeeld door per ongeluk (!) niet uit te checken bij een reis die duurder is dan het instaptarief.

NS doet het ook en komen er mee weg, klaarblijkelijk. Na 2 jaar nog niet met een oplossing komen is onacceptabel.

 

 

Uit de reactie van RobertB:

Een eerdere BTM rit (voorafgaand aan je treinrit naar Dordrecht met NS) kan wél in de weg zitten, maar als dat na bijna 2 jaar nog steeds speelt vind ik dat op zijn minst vreemd, en onacceptabel dat mensen dat zelf moeten opmerken en dan maar via de klantenservice e.e.a. moeten laten corrigeren, elke keer weer als je dagelijks reist op dat traject en op die tijd!

 

NS vindt dit dus gewoon acceptabel want het is dagelijkse praktijk. Ik heb echt niet de indruk dat er nog een reactie vanuit NS gaat komen. Wat ik van de OV ombudsman terug krijg zal ik wel plaatsen. 

Badge +3

Met alle info eerder in dit topic is er al redelijk wat uit te sluiten:

Qbuzz rapporteert een rit vanaf Dordrecht als BTM (dit is niet het geval, screenshot Reishistorie toont ‘Treinreizen’)

Qbuzz brengt kosten in rekening voor elke rit die begint in de spits, ook na een overstap (dit kan niet, want er wordt niet gereisd op saldo maar met NS Flex, dus alleen NS kan kosten in rekening brengen, en weet uiteraard van de overstap).

En dan nog wat dingen… waarbij eigenlijk als enige dat aan Qbuzz te verwijten zou zijn is dat de tijd op hun paaltjes niet klopt, waardoor je eerder incheckt dan je uitcheck bij NS.

Dat laatste kan NS eenvoudig nakijken, doe dat dan ook!

Is dat allemaal in orde, dan zoek in het Flex systeem waarom in hemelsnaam bij een overstap naar Qbuzz (trein) geen dalkorting of vrij reizen behouden blijft.

Aan een stads/streek/regioabonnement dat in de weg zit kan het ook niet liggen, want als dat aangesproken wordt komt je reis nooit in je Flex reishistorie terecht (en reis je in de regel op saldo of sowieso gratis).

Een eerdere BTM rit (voorafgaand aan je treinrit naar Dordrecht met NS) kan wél in de weg zitten, maar als dat na bijna 2 jaar nog steeds speelt vind ik dat op zijn minst vreemd, en onacceptabel dat mensen dat zelf moeten opmerken en dan maar via de klantenservice e.e.a. moeten laten corrigeren, elke keer weer als je dagelijks reist op dat traject en op die tijd!

Reputatie 7
Badge +3

Iets vergelijkbaars is al meer dan 2 jaar geleden besproken in het topic https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/ah-dagkaart-daluren-48359 Er zou toen gekeken worden naar protocollen om problemen voor reizigers die door vertraging niet kunnen doorreizen in de middagspits. Nooit meer iets van gehoord. De dal-spits-problemen doen zich niet alleen voor bij NS Flex.

Gaan we weer. Onderstaande klacht bij de OV ombuddsman ingediend.

 

Qbuzz heeft de exploitatie van de Merwede-Lingelijn overgenomen. Bij NS FLEX gebeuren nu vreemde dingen  Reiziger stapt met Dalvrij voor 06.30 uur. Op Dordrecht Zuid en neemt dan op Dordrecht de MerwedeLingelijn van QBuzz naar Gorinchem. Conform de voorwaarden van FLEX, zou deze klant dan gewoon in zijn dalvrij blijven en zouden er derhalve geen kosten in rekening mogen worden gebracht.
De kosten worden echter wel in rekening gebracht. NS is nu al bijna 2 jaar bezig om dit uit te zoeken, maar heeft nu de discussie beëindigd en gezegd dat ze het niet kunnen oplossen. Ondertussen dienen de reizigers die het betreffen maandelijks contact op te nemen met NS om de Flex factuur te laten aanpassen dat gaat dus nu al 2 jaar zo. NS weigert de klanten pro-actief te informeren. De kans is derhalve groot dat een aantal reizigers onwetend is over dit probleem en dus maandelijks worden "opgelicht". Ik zou u graag willen verzoeken om bij NS aan te dringen om dit probleem zeer spoedig op te lossen. Ik voeg de URL van het bewuste topic bij.

Ik vind persoonlijk dat het Flex product op deze manier nooit in de markt gezet had mogen worden.

De url:  https://community.ns.nl/ns-flex-60/trein-rijdt-niet-waardoor-ik-in-de-spits-overstap-en-extra-kosten-maak-wordt-dit-vergoed-55414
  

Reputatie 4

Het continue afschuiven van problemen van zowel NS als Qbuzz blijft echt een probleem. Het schemeren dat vanwege AVG iets niet kan is bullshit. Eerder werd al geschreven en terecht, dat je bij een vergeten uitcheck een mailtje krijgt, dat is niet echt eenhogere wiskunde programmaregel.

 

Enfin het duurt eeuwen, maar ff een dag te laat met betalen en ze sturen een criminele instantie op je af van heb ik jouw daar.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, Stijn NS kan er ook weinig aan doen en geeft zelf ook al aan dat het probleem niet is opgelost. Ik ken echter geen enkel ander bedrijf dat op een eigen, openbaar forum durft te melden dat afdelingen maandenlang niet reageren op herhaaldelijke vragen van collega's en een bekend probleem niet oplossen, en dat dan ook nog als “afsluiting” van een discussie zien.

Badge +3

@Stijn NS je kunt er ‘simpel over zijn’ (jouw woorden :rofl: ) zoveel je wilt.

Maar daarmee is het probleem niet opgelost, want het zit echt in Flex en niet bij Qbuzz die gewoon een RoR transactie (wij zien alleen Flex of Business Card, dus zoek het verder maar uit NS) rapporteren aan TLS/NS bij hun paaltjes.

Reputatie 7

Ik vindt dit een nogal bot antwoord aan de reizigers en aan de community het komt er eigenlijk op neer we hebben lak aan de community en zoek het maar uit.

De betreffende reizigers staan in hun recht en de NS en Qbuzz moeten dit oplossen.

Ik vindt dit zeer jammer en niet NS waardig.

Ik blijf het apart vinden dat een bedrijf gewoon toegeeft dat het mensen financieel benadeelt (laat ik het voor 1 keer diplomatiek houden) en vervolgens gewoon stelt dat ze hier niets aan gaan doen. Als we het nou over één of ander internetbedrijfje hebben dan kan ik het nog geloven, ik had NS toch wat hoger ingeschat.

 

Ik vind het in ieder geval zeer teleurstellend. 

Daar kan ik, helaas, heel simpel over zijn:

Update: Helaas moet ik wederom meedelen dat ik geen reactie heb gekregen. Bij deze ga ik dit topic vanuit mijn kan ook afsluiten. Ik heb mijn uiterste best gedaan om het probleem (nogmaals) onder de aandacht te brengen en om daarna regelmatig updates te geven. Ik heb echter gedurende meerdere maanden geheel geen reactie meer gekregen van de betreffende afdeling, dus dan houd het voor mij ook op.

Het enige wat ik kan aangeven is dat het probleem bekend is en voor zover ik weet zal het op den duur ook vast wel opgelost worden. Reizigers die merken dat ze meer kosten kwijt zijn dan wat het hoort te zijn kunnen contact op nemen met onze Klantenservice om daar een compensatie voor te krijgen. Dit is ook wat mij begin dit jaar is aangegeven als tussentijdse oplossing door de betreffende afdeling.

Mochten er alsnog updates wenselijk zijn dan staan jullie vrij om via andere kanalen of routes een poging te wagen. Via de Community zullen er over dit onderwerp geen updates meer volgen.

Uit dit topic.

Badge +3

Op zijn minst zou NS voor mensen met Flex die tegen dit probleem aanlopen kunnen kijken naar de exacte overstaptijden in Dordrecht.

Als de inchceck bij Qbuzz (seconden) eerder is dan de uitcheck bij NS heb je daarmee meteen de oorzaak te pakken namelijk, en is het geen probleem van NS meer eigenlijk!

Ben benieuwd welke moderator dit topic van Jouke heeft overgenomen en of het nu ook is opgelost. De radiostilte doet het laatste vermoeden.

Reputatie 5

Ik ga hierover een klacht indienen bij de Autoriteit AVG. Ben benieuwd of ze in dit geval jullie reactie onderschrijven.


Wellicht zou je provincie Zuid Holland als concessieverlener van de Merwedelingelijn ook kunnen ‘tippen’, omdat Qbuzz blijkbaar niet in staat is correct te tariferen. Neemt niet weg dat NS ook mag zorgen voor een oplossing.

 

Misschien moet er een klacht worden ingediend bij Rover? https://www.rover.nl/ovklacht/klacht-bij-rover. Het is duidelijk dat je op het NS forum niet verder komt hiermee. De moderators kunnen niets anders dan zaken aankaarten, maar we weten inmiddels hoe weinig effect dat heeft.

En anders de media maar opzoeken, Tros Radar ofzo. Ik vind dat ik dat zelf nu niet kan doen, omdat mijn Flex abonnement sinds eind vorig jaar stop staat en momenteel dus geen actieve OV reiziger ben.

Het is echt te gek voor woorden dat dit issue nog steeds speelt. Was het maar gewoon Arriva gebleven i.p.v. Qbuzz.

 

Badge +3

Het enige dat ik kan bedenken is dat Qbuzz doorgeeft dat het om een BTM rit zou gaan, waarvoor de tarieven (starttarief, kilometerprijs) in die regio toevallig ongeveer gelijk zijn aan trein.

Maar dat is niet het geval, want in de NS reishistorie staat gewoon Treinreizen (zie screenshots van @AKnol86 aan het begin van dit topic).

Nog iets geks is dat het deel van Qbuzz wél rekening houdt met een eerdere rit, dus niet opnieuw het starttarief berekend wordt (€ 0,96).

Volgens andere topics (NS/Arriva in Limburg) zou dat bij klassieke abonnementen juist wél het geval moeten zijn. Dus nieuwe reis en óók starttarief (vergelijkbaar met reizen buiten een afgekocht traject).

Maar nogmaals, met Flex bepaalt het systeem van de NS de prijs. De paaltjes/poortjes van vervoerders doen niets anders dan de in/uitchecks registreren.

En als allerlaatste gok, dat de tijden op de paaltjes in Dordrecht niet gelijk lopen, dus de incheck bij Qbuzz volgens het systeem (seconden) eerder was dan de uitcheck bij NS. Is ook een ander topic over.

Als test, wacht eens een minuutje tussen uitcheck (NS) en incheck (Qbuzz) en kijk wat er dan gebeurt op je factuur.

Vraag blijft dan wel: waarom gaat het bij alle andere vervoerders wel goed en juist bij Qbuzz niet. 

Wat is er zo anders aan een Arriva-, Breng-, Blauwnetpaaltje (en de overige vervoerders die ik vergeten ben) en een Qbuzz-paaltje? 

Badge +3

Ik las het andere topic nog eens door en deze reactie (van Qbuzz) is wel interessant:

"De testen voor het Qbuzz NS Flex Dal-Spits issue zijn uitgevoerd en akkoord bevonden.

Als klant NS Flex Dal Vrij heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_DalVrij PE aangesproken voor de Qbuzz rit, er worden geen kosten in rekening gebracht.

Als klant NS Flex Dal Voordeel heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_Dal40 aangesproken voor de Qbuzz rit, klant krijgt 40% korting over de Qbuzz rit.

Inmiddels heb ik de EOD die al een aantal maanden klaarstond naar productie kunnen sturen. De EOD zal morgenochtend op de palen en poortjes geactiveerd."

Dus dat betekent dat het issue vanaf morgen, 24 dec 2019, verholpen zou moeten zijn. 

Wat Qbuzz hier denkt te realiseren kan helemaal niet bij Flex, alleen bij klassieke dalabonnementen (waarvoor deze fix niet eens nodig was, want bij overstap in de spits tussen treinvervoerders geven die geen behoud van korting of vrij reizen).

Waarom kan dat niet? Omdat Qbuzz onmogelijk kan zien/weten wat voor Flex abonnement je hebt (alleen dát je Flex hebt).

Qbuzz kan dus alleen maar de in/uitchecks (plus eerder gereisde tariefeenheden en of dat in spits/dal was, maar dat kan NS later ook wel bepalen) aan TLS/NS doorgeven, en dat er sprake is van Flex (product Reizen op Rekening NS, trein).

Het is vervolgens aan de NS om de daarbij behorende juiste prijs te berekenen (afhankelijk van welk Flex abonnement op dat moment actief was).

Qbuzz doet helemaal niets fout! Game on...:sweat_smile:

 

En als de NS zeggen dat je ze gewoon vergoed krijgt als je zelf even belt of contact opneemt, doe dat dan maar. Qbuzz treft volgens mij geen blaam want die hebben hun best gedaan…

 

Tsja @Robert B 1 keer bellen ok, 2 keer bellen is al vervelend, maar nu al 16 maanden bellen en niet zoals uit onderstaande blijkt “even bellen” om elke keer weer het verhaal te moeten uitleggen om je “gestolen” geld terug te krijgen. Serieus. Is dit de nieuwe klantvriendelijkheid en vind jij dat wel goed zo? NS heeft de eventuele oplossing nu weer op de lange baan geschoven. Ik vind het in- en intriest.

 

Zie ook dit fragment van een reiziger die het betreft:

Ik krijg bijna elke keer te horen dat ik ongelijk heb en geen recht heb op restitutie (en dat eerdere restituties onterecht zijn). Pas na hevig aandringen, verwijzend naar deze en andere topics en de Flex-pagina wordt de restitutie toegewezen. Vaak zonder dat er wordt toegegeven dat de eerste reactie (dat ik ongelijk zou hebben) onjuist was. Het kost behoorlijk wat zelfbeheersing om mijn geduld te bewaren.

 

Reputatie 3

En dan hebben we het alleen over de mensen die het opgevallen is…god weet hoeveel mensen onbewust maandelijks te veel betalen. Ik vind dit best schandalig.

Qbuzz en NS moeten echt snel weer om de tafel! Helemaal als dadelijk zo'n beetje heel Nederland de oude abonnement vormen heeft omgezet naar de Flex-varianten!

Reageer