We hebben een nieuwe website!



Toon eerste bericht

331 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Als ik inlog in Mijn NS op mijn netbook (schermresolutie 1024x600) kan ik niet meer uitloggen, en ook de prijzen van mijn gemaakte reizen niet ziet. Ik zie alleen de kolommen 'Datum', 'Reis' en 'Product'. Er is namelijk geen balkje voor horizontaal scrollen beschikbaar... Ik neem aan dat dit soort dingen ook kunnen optreden op tablets met een kleine schermresolutie. De oude website had wel een horizontaal scrollbalkje.
Wat helpt is te zorgen dat het venster niet groter is dan ongeveer tweemaal de breedte van een paneel (bijvoorbeeld door op een desktop een smal venster te gebruiken of de lettergrootte te vergroten).

Een smal venster gebruiken is voor meer delen van de website een verbetering. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook het menu en de werkzaamheden gewoon in één kolom onder elkaar zetten.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind het erg onrustig dat de panelen met gevonden reismogelijkheden verschuiven als je er een selecteert voor detailinformatie. Ook is het onhandig dat als je dan op een ander paneel klikt, dat niet wordt geselecteerd, maar alleen het daarvóór geselecteerde wordt gedeselecteerd. Pas daarna kan je dit nieuwe paneel selecteren, maar je moet het dan opnieuw opzoeken, want het is inmiddels verplaatst.
Wat helpt is te zorgen dat het venster niet breder is dan ongeveer tweemaal de breedte van een paneel (bijvoorbeeld door op een desktop een smal venster te gebruiken of de lettergrootte te vergroten). Je kan dan dubbelklikken op een nieuw te selecteren reismogelijkheid, één keer om de vorige keuze te deselecteren, en één keer om de nieuwe te selecteren, zonder dat het paneel tussentijds verschuift.


Voorlopig is deze er nog:
http://www.ns.nl/reisplanner-v2/edit.shtml


Bedankt voor deze link, ik vond de oude reizplanner en ook veel overzichtelijker

- Ik vindt het onhandig dat alle belangrijke functies zoals datum en tijd in extra vensters verschijnen en pas zichtbaar worden als je vertrekpunt en eindbestemming hebt ingevuld of je verder hebt doorgeklikt.
- Het is veel handiger als alle reisopties op een rijtje staan en details over een specifieke reis daarnaast uitgeschoven worden. Met andere woorden vindt ik de horizontale bediening heel vervelend (misschien is het fijn voor tabletgebruikers, maar er zijn genoeg mensen die nog met een computer en muis werken en niet tegelijk twee kanten kunnen opscrollen!)
- Ook het heen en weer van de vierhoeken is irritant. Het zou ten minste fijner zijn als je meteen naar de volgende reisoptie kan springen en de kaart als optie kan open klappen.


Ik zal voor nu zeker nog de oude reisplanner gebruiken 😉
Reputatie 4
Badge
Om te beginnen ben ik ook niet echt heel erg blij met de nieuwe reisplanner. De oude gaf gewoon overzichtelijk de informatie die je nodig hebt. Met name het moeten openklappen van een bepaalde reis het het dan verschuiven van de "reisblokken" zodat een kaart zichtbaar wordt vind ik niet prettig werken. In een eerdere post heb ik al de suggestie gedaan om een optie toe te voegen om de kaart weg te kunnen laten, dat maakt het denk ik al iets beter.

Om op de vorige post te reageren:
Geen optie 'Wijzig reis'.
Ja kan direct je reis wijzigingen, dus deze knop is niet meer nodig.

Geen optie "Terugreis'.
Achter het vertrekstation staan twee pijltjes als je daarop klikt worden de stations omgedraaid, dat hetzelfde doet als de oude knop 'Terugreis'.

Geen optie voor invullen van adres i.p.v. station, wat zeker voor OV-fietsers handig is.
Ontbreekt inderdaad, daarom is de oude reisplanner nog beschikbaar.

Aankomst- en vertrektijden tijdens de reis niet te zien.
Hiervoor moet op het kader van de reis worden geklikt. Dit kader wordt dan groter en dan zijn de overstaptijden wel te zien. En als je vanuit daar weer op een specifieke trein klikt, krijg je de tussenstations te zien.

Verschillende ticketprijzen en andere kosten niet te zien.
Eerst het kader open klikken en dan op de (i) knop achter de prijs klikken. Soms is er inderdaad onvolledige informatie. Dat er toeslag is bij de IC direct tussen Amsterdam en Rotterdam wordt niet bij de prijs vermeld.

Geef de waarschijnlijk vele mensen die dat willen de mogelijkheid om de oude reisplanner te blijven gebruiken, want die was in de loop der jaren nou juist zo goed geworden!

Voorlopig is deze er nog:
http://www.ns.nl/reisplanner-v2/edit.shtml
Balen!

Ziet er in eerste instantie mooi modern uit, maar het is al met al heel wat stappen terug!

- Overzichtelijkheid is achteruitgegaan.
- Geen optie 'Wijzig reis'.
- Geen optie "Terugreis'.
- Geen optie voor invullen van adres i.p.v. station, wat zeker voor OV-fietsers handig is.
- Aankomst- en vertrektijden tijdens de reis niet te zien.
- Verschillende ticketprijzen en andere kosten niet te zien.

Wel verdraaid! Vanwaar deze stupide wijziging! Het was uitstekend zoals het was! Welke slome proefpersonen zijn hiermee akkoord gegaan? Geef de waarschijnlijk vele mensen die dat willen de mogelijkheid om de oude reisplanner te blijven gebruiken, want die was in de loop der jaren nou juist zo goed geworden!
Momenteel bekijk ik mijn reis vanuit mijn 15" laptop en ik ben verbaasd van de hoeveelheid verspilde ruimte. In plaats van het hele rijtje met beschikbare tijdstippen netjes onder elkaar zie ik nu slechts drie (!!) suggesties over de hele breedte van de pagina verspreid staan. 'In een oogopslag' is absoluut niet meer van toepassing, dat ik ervaar als een gebrek. Helemaal jammer is dat als ik op een reis klik, de hele rij van suggesties verdwijnt (!!).

Het verdwijnen van de suggesties maakt plaats voor de kaart van Nederland met daarop mijn route. Dat zou wel leuk kunnen zijn, maar heeft in mijn beleving totaal geen toegevoegde waarde. In een poging om te ontdekken of het wel een toegevoegde waarde heeft, door bijvoorbeeld de route rood te belichten als er sprake is van een storing of werkzaamheden, blijkt dit echter ook helemaal niet het geval te zijn. De route blijft gewoon een tekening dat laat zien waar in Nederland ik reis. Deze informatie is voor mij totaal niet relevant, daarvoor kan ik ook Google Maps openen. Nogmaals de kaart is 'leuk' maar volkomen overbodig, tenzij ik wil zien waar storingen zijn, maar zelfs dat laat het kaartje niet zien en daar hebben we de alom bekende spoorkaart voor die makkelijk te vinden is via het menu.

Ik begrijp niet wat de motivatie is om gekozen te hebben voor een layout als deze. Vooral in een tijdperk waarin alles sneller moet, spanningsbogen korter worden en men alle informatie binnen enkele seconden en met zo weinig mogelijk kliks wilt hebben. De layout is mooi en ziet er gelikt uit, maar voor een toepassing als bij NS, een reisplanner die erg functioneel moet zijn, totaal niet praktisch. Daarbij hadden lettertypen 20 a 30 ook niet perse gehoeven.

Naast mijn gejammer wil ik echter ook belichten dat ik het menu wel overzichtelijk vind. Ik heb snel de verschillende informatie over de treinen gevonden (spoorkaart, actuele vertrektijden, reisplanner) en ook informatie over abonnementen en kaartsoorten. Daarnaast ben ik erg blij dat MijnNS eindelijk sneller en met minder kliks te vinden is.
Ik gebruik voornamelijk de actuele vertrektijden:
+ ondersteuning voor verschillende http User-Agent's. Op mijn ipod (Safari) is de pagina goed zichtbaar.
+ bookmarking werkt beter. Je hoeft geen "station onthouden" o.i.d. meer aan te vinken.
- op mijn desktop pc neemt de pagina erg veel ruimte in beslag; de bovenste helft van het scherm bevat een foto en bijna helemaal onderaan begint pas de informatie die ik zoek. Tussen de regels is ook erg veel witruimte waardoor je behoorlijk moet scrollen.
Goed om te horen, Niek 🙂.

Hoe dan ook begrijpen we de suggesties die binnenkomen, en de frustraties. En mede dankzij dit forum begrijpen we ook heel goed dat reizigers/klanten graag het gevoel willen krijgen dat ze gezien en gehoord worden. Dat is ook niet meer dan terecht.
Reputatie 4
Je hebt helemaal gelijk. [..] aangezien er nog mensen zijn met dat abonnement moet er inderdaad ergens informatie worden geplaatst. We gaan even kijken hoe en waar we dat goed kunnen plaatsen, maar er zal wat mee worden gedaan.
Bedankt, je geeft mij weer een beetje vertrouwen in de organisatie 😳 Ik hoop dat de NS mijn positie kan begrijpen, want ik voel mij behoorlijk aan de kant gezet hoe het de afgelopen jaren gaat: de incidenten van deze week maken dat weer pijnlijk zichtbaar. Een klein beetje erkenning kan een grote impact hebben, dus ik hoop inderdaad dat de relevante informatie (die personeel en ik ook nodig hebben) weer online komt 😳
Alvast een terugkoppeling op
'Ik wil informatie opzoeken over mijn abonnement, maar die informatie is totaal verdwenen op de nieuwe website! NS: waar staat informatie over OV-jaarabonnementen? Aangezien er klanten zijn met dat abonnement, en NS personeel die dat abonnement niet kent, lijkt het mij essentieel die informatie wel online te hebben.'

Je hebt helemaal gelijk. Tegenwoordig is veel van OV-jaar overgegaan in Altijd Vrij en per 1-1-2016 komt er een nieuw abonnement OV Vrij. Daarom mist OV-jaar, maar aangezien er nog mensen zijn met dat abonnement moet er inderdaad ergens informatie worden geplaatst. We gaan even kijken hoe en waar we dat goed kunnen plaatsen, maar er zal wat mee worden gedaan.

Wat betreft de overige opmerkingen: ook jullie bedankt voor het melden. Sommigen van jullie balen van keuzes die zijn gemaakt (grote afbeeldingen bijvoorbeeld). Iets anders is de Spoorkaart. Daar wordt veel op gereageerd, en mijn collega's doe hun best om het op de agenda te plaatsen, maar we kunnen er weinig over zeggen of en wanneer het lukt daar iets aan gedaan te krijgen.
Bedankt iedereen voor de suggesties/opmerkingen. Ik heb ze allen doorgezet.
Reputatie 4
Ik wil informatie opzoeken over mijn abonnement, maar die informatie is totaal verdwenen op de nieuwe website! :(

NS: waar staat informatie over OV-jaarabonnementen? Aangezien er klanten zijn met dat abonnement, en NS personeel die dat abonnement niet kent, lijkt het mij essentieel die informatie wel online te hebben.

De NS stuurt enquêtes in hoeverre we ons gewaardeerd voelen door de NS, maar we worden genegeerd. Aan de kant geschoven, alsof we niet bestaan. Ondertussen weet het personeel het ook niet meer en ik kan ze niet eens op de correcte voorwaarden wijzen: https://forum.ns.nl/de-trein-11/zwartrijder-aangepakt-vergeten-in-uitchecken-niet-meer-beboet-20145/index1.html#post121940
Dat irritante menu is ook weer terug aan de bovenkant van dit forum, wat heeft dat voor nut ? Ook erg ruimte vullend.
Reputatie 1
Hier een screenshot van hoe totaal niet-functioneel het nu is op de PC. Benodigde informatie begint pas ergens onderaan, grootste deel van het scherm bestaat uit zo'n belachelijk plaatje. Je scrolt je helemaal wild. En niet alleen maar hier, gaat zo over de hele site heen.



Ben het ook helemaal eens overigens met de reactie van Fietsert: dat die kaart er niet meer is is een groot gemis, was inderdaad heel handig én snel ... in tegendeel tot de huidige site dus 😞
- de spoorkaart van nederland waarop je kunt inzoomen op een bepaalde regio waarbij alle stations zichtbaar worden ( "actuele spoorkaart" in de oude reisplanner) kan ik niet vinden.

Ik wil graag weten hoe/waar ik deze informatie op de nieuwe website kan vinden.


ik mis ook de spoorkaart ontzettend op de nieuwe site
voorheen: http://www.ns.nl/cgi-bin/spoorkaart/spoorkaart

met name als je elke dag van oost naar west nederland reist en weer terug is/was deze kaart erg handig om op elke station te kunnen klikken wat de actuele vertrektijden zijn,
en om eventueel een alternatieve route te kiezen.

deze vraag is al een maand oud maar helaas is er door de NS nog geen antwoord op gegeven.
Dat is de moderne tijd he, als het maar leuk eruit ziet....
Waarom gaat NS nu ook mee met de Microsoft trend om steeds minder informatie te zetten in steeds grotere windows? Steeds meer leeg, steeds lastiger zoeken, dwingen tot scrollen. In vergelijking tot de "oude" website is dit geen verbetering, meer een marketing issue: kijk we zijn modern.
Feedback knop, er is niet direct zoiets te vinden met die naam, zal wel "uw mening" zijn.
(Minder reizigers in grotere treinen lijkt me trouwens belangrijker).
Bedankt, vreemdeling. Ik geef het door!
Reputatie 1
Nog wat verdere opmerkingen:
- de genoemde feedbackmogelijkheden zijn echt nergens te vinden.
- actuele situatie op het spoor. Ook dit is een heel stuk minder informatief geworden. Het kaartje laat dan wel globaal zien wat en hoe maar geen mogelijkheid meer om direct op een station te klikken om te zien wat voor impact de storing heeft op dat station wbt vetrektijden etc.

En nogmaals algemeen: navigatie in de site is echt een ramp op de pc. Elke keer die stomme "menu knop" gebruiken waar je op een compleet beeldvullende linken pagina terecht komt. Ga er vanuit dat dit nog wordt aangepast want ik kan me écht niet voorstellen dat dit gedrocht zo blijft ....
Die 10 werkdagen, daar gaan we vanochtend nog achteraan. Ook ik denk dat dit momenteel niet haalbaar is. En als dat het geval is, dan moeten we dat inderdaad niet gaan vermelden op onze website.

Bedankt Dennis, voor je positieve feedback!
Reputatie 6
Badge +2
(..) waarvan een aantal zaken meteen zijn opgepakt, zoals stationsafkortingen in de Reisplanner
Bedankt. Ik zie dat daarbij nu hetzelfde systeem wordt gehanteerd als bij de app: een stationsafkorting geeft de volle naam als suggestie, die moet je dan nog wel selecteren. Goed voor de uniformiteit, en je ziet het eerder als je een verkeerde afkorting hebt ingevoerd.
Dan snapt de NS het nog steeds niet. Als je 10 dagen communiceert en 4 weken haalt heb je ontevreden klanten, als je 4 weken communiceert en af en toe 10 dagen haalt dan heb je tevreden klanten.
Zolang ik hier actief bent was de termijn al 4 weken, elke moderator gaf dit ook eerlijk aan tot voor kort.

Dat is niet negatief, maar de realiteit.
NS streeft alleen naar 10 dagen.

Zie bv hier

https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/reactietijd-brief-klantenservice-3011
https://www.ns.nl/formulieren/contact.html

Antwoord binnen tien werkdagen.

ook briefpost: antwoord binnen tien werkdagen.

http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Misschien toch eens met Eringa gaan praten? -> http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/pier_eringa:_prorail_moet_minder_beloven-147336


Misschien was het onze negatieve beeldvorming dat het altijd 4 weken duurde voordat er gereageerd word op een brief. Maar mooi dat de NS dit verbetert heeft en nu binnen 10 werkdagen de brief beantwoord.

Reageer