beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Uitchecken en dan weer inchecken bij aankomst op het tussenstation, en uitchecken en dan weer inchecken als je verder gaat reizen, is uiteraard niet nodig als het verblijf niet langer is dan volgens het reisschema van de snelste reis van het vorige incheckstation naar het volgende uitcheckstation. Dan hoef je op het tussenstation hoogstens 1 keer uit en in te checken.

Reputatie 7
Mijn vraag is simpel: waaróm?
Het antwoord is simpel, zo werkt de ov-chipkaart.


De OV-Chipkaart werkt zo omdat NS dat zo bepaalt heeft, zo simpel is dat.

En trouwens: die zo verheerlijkte OV-Chipkaart was toch vooral bedoelt om reizen simpel en gemakkelijk te maken? En: ook niet duurder!
Reputatie 7
Badge +4
Dan blijven de tariefeenheden die gebruikt worden optellen, LAK werkt continu door, en het maximale tarief op een dag is daarmee 250TE, 26,30 euro (2e klas vol tarief) wanneer er geen onderbreking bij een andere vervoerder is. Hoe gaan we het gat opvullen tussen 26,30 en een dagkaart 2e klas van 52,60?

Eigenlijk zou er een maximumprijs moeten zijn voor de reizen op een dag, ter grootte van het tarief van de dagkaart. Er is wel een computerprogramma voor te schrijven die het totaal maximeert. Het vereist dan wel extra lussen of een berekening achteraf waarbij het wordt verrekend. Het is nog geen sinecure als je kijkt naar het hele systeem. Of je zou de mogelijkheid moeten hebben het via het web aan te vragen, waarbij alleen in jouw situatie het wordt nagekeken. Dat lijkt me de minst belastende oplossing. Ik vrees dat het er niet van komt, het gaat om een kleine groep en is veel werk.
Je loopt daarbij tegen de beperking aan dat je continu zaken moet schrijven naar de kaart, en je op de kaart ook nog eens gebonden bent aan een niet altijd praktische datastructuur. Berekeningen moeten dus bij het paaltje/poortje plaatsvinden, en dan ook nog binnen zeer korte tijd, want je kunt een kaart maar beperkte tijd activeren.
Reputatie 7
Badge +4
Precies, en dat bedoel ik met de extra lussen. Het is ondoenlijk, tenzij het met een soort webaanvraag persoonlijk kan. Ik denk overigens dat het dan nog maar om weinig mensen zal gaan.
Het wordt best praktisch wanneer je de OV-chipkaart enkel als ID ziet, dan moet je naar de situatie toe dat de OVCP een kaart is met een 7 byte volledig unieke UID (Ultralight e.d.), en dan bij het aanbieden van een OVCP puur het UID uitlezen en de rest in de backend doen. Maar dat vereist permanente verbinding tussen apparatuur en wal.

Tegenwoordig komen we daarmee best een eind, kijk naar toegangssystemen zoals NS Toegang, maar daarvoor is een herziening van het gehele systeem nodig.

Reageren en aandacht bij een ander venster houden werkt niet goed. Leuke discussie om tijdens een hapje eten te voeren 😳
Reputatie 7
Badge +3
Je loopt daarbij tegen de beperking aan dat je continu zaken moet schrijven naar de kaart, en je op de kaart ook nog eens gebonden bent aan een niet altijd praktische datastructuur. Berekeningen moeten dus bij het paaltje/poortje plaatsvinden, en dan ook nog binnen zeer korte tijd, want je kunt een kaart maar beperkte tijd activeren.

Dan is het des te opvallender dat Transport for London wel in staat is om een 'daily cap' te berekenen. En dat niet alleen met de Oyster Card maar ook met contactloze betaalkaarten.
Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad altijd de bedoeling om binnen de poortjes ingecheckt te zijn, want dan heb je pas een geldig vervoerbewijs. Ik denk dat, hoe je dit schetst, je het best streng neemt. Je kan heus wel even winkelen op bijvoorbeeld Utrecht en daarna doorreizen. De initiële check-in tijd is te verklaren als de HC daarom vraagt. Of mis ik nu wat?


Als je wilt winkelen op station Utrecht of in Utrecht? Bij in Utrecht moet je door de poortjes, bij op station Utrecht zul je een uur de tijd hebben, net als dat je incheckt voor verblijf en niet voor reizen?

Reputatie 7
Badge
En ook in dit topic is de conclusie: f*ck de klant, lang leve de regeltjes!

Hoe vaak ga je deze slogan nog herhalen?
Dan is het des te opvallender dat Transport for London wel in staat is om een 'daily cap' te berekenen. En dat niet alleen met de Oyster Card maar ook met contactloze betaalkaarten.
Opvallend vind ik het niet, het systeem in Londen is totaal anders ingericht. Daar zitten weer eigen voor- en nadelen aan. Doordat de eisen in Londen anders zijn, kan je de 4K beschikbare ruimte op de kaart ook anders indelen en gebruiken.

Daar laat ik het qua techniek ook bij, anders wordt het weer gejank door de security through obscurity van TLS.
Reputatie 4
En ook in dit topic is de conclusie: f*ck de klant, lang leve de regeltjes!

Hoe vaak ga je deze slogan nog herhalen?

Nou, misschien wel tot NS zich eens wat klantvriendelijker gaat gedragen. Laten we eens beginnen met de klant gewoon klant te noemen, in plaats van het denigrerende "reiziger".
Reputatie 6
Badge +2
het denigrerende "reiziger".
Hoezo denigrerend?? bijdragevandennis
Reputatie 4
het denigrerende "reiziger".
Hoezo denigrerend?? bijdragevandennis


Het valt me op dat zowel de officiële communicatiekanalen van NS, als de hier op het forum aanwezige NS medewerkers, het altijd over "reizigers" hebben en nooit over "klanten".

Klant is degene voor wie je het allemaal doet. Die je salaris betaalt.
Reiziger klinkt als een lastpak die te laat instapt en daarmee de dienstregeling in gevaar brengt, die klaagt, zich niet aan de vele regeltjes houdt, etc.

Ik heb echt het idee dat de NS top bewust het altijd over "reizigers" om het klantgevoel niet te veel aan te wakkeren. Ik vind het in ieder geval erg typerend voor hoe NS tegen haar klanten aankijkt.
Reputatie 6
Badge +2
het denigrerende "reiziger".
Hoezo denigrerend??


Het valt me op dat zowel de officiële communicatiekanalen van NS, als de hier op het forum aanwezige NS medewerkers, het altijd over "reizigers" hebben en nooit over "klanten".

Klant is degene voor wie je het allemaal doet. Die je salaris betaalt.
Reiziger klinkt als een lastpak die te laat instapt en daarmee de dienstregeling in gevaar brengt, die klaagt, zich niet aan de vele regeltjes houdt, etc.

Ik heb echt het idee dat de NS top bewust het altijd over "reizigers" om het klantgevoel niet te veel aan te wakkeren. Ik vind het in ieder geval erg typerend voor hoe NS tegen haar klanten aankijkt.

"Reiziger" betekent iemand die reist, heel neutraal. De tegenhanger is "vervoerder", in dit geval NS. bijdragevandennis
Misschien wel te neutraal, wij hebben het toch ook niet over de vervoerder, maar over NS ?

Ik vind best dat Arie_H daar een punt heeft, we zijn toch klanten ? Je creëert aftstand als je het continu over reizigers hebt i.p.v. klanten.
Reputatie 7
Badge

Nou, misschien wel tot NS zich eens wat klantvriendelijker gaat gedragen. Laten we eens beginnen met de klant gewoon klant te noemen, in plaats van het denigrerende "reiziger".


En vertel mij eens, beste brave Arie....waarom vind jij de term (reiziger) denigrerend klinken dan? :)

Edit, ik zie het al.
Als je gewoon leest kan je dat al lezen hierboven, zie post 169
Reputatie 7
Badge
Misschien wel te neutraal, wij hebben het toch ook niet over de vervoerder, maar over NS ?

Ik vind best dat Arie_H daar een punt heeft, we zijn toch klanten ? Klanten behandel je beter dan reizigers.


Ik vind eigenlijk van niet.

Wat is er eigenlijk mis mee om een reiziger een.....reiziger te noemen? Ik bedoel...we zijn toch reizigers? We reizen mee met de trein. 😛 Hoe kan dat nou een belediging zijn?
Reputatie 7
Badge
Als je gewoon leest kan je dat al lezen hierboven, zie post 169

Ja ik zag het al.
Reputatie 4
Misschien wel te neutraal, wij hebben het toch ook niet over de vervoerder, maar over NS ?

Ik vind best dat Arie_H daar een punt heeft, we zijn toch klanten ? Klanten behandel je beter dan reizigers.


Ik vind eigenlijk van niet.

Wat is er eigenlijk mis mee om een reiziger een.....reiziger te noemen? Ik bedoel...we zijn toch reizigers? We reizen mee met de trein. 😛 Hoe kan dat nou een belediging zijn?


Reizigers zijn externe factoren waarvan de invloed op de bedrijfsvoering zo veel mogelijk beperkt moet worden. Door regeltjes en boetes bijvoorbeeld.
Klanten zijn degenen voor wie je het allemaal doet. Voor wie je een stapje extra zet of een oogje toeknijpt als dat een keer nodig is. Klanten zijn belangrijker dan regels, reizigers niet.
Ja bij een ander topic wordt er gewaarschuwd maar hier is het geen enkel probleem.

Je zou haast denken dat NS hoopt dat de vraag vergeten wordt.
Reputatie 6
Badge +2

In dit topic is de definitie van het onderbreken van een reis aan de orde geweest, maar die is alleen in de voorwaarden vermeld voor reizen op saldo. Voor bijvoorbeeld NS Flex Dal Vrij staat er alleen (in de algemene voorwaarden, in die voor Flex staat er niets over) "Aan het eind van uw reis met NS, moet u weer uitchecken. Dit geldt ook als u uw reis onderbreekt”, zonder onderbreken te definiëren. We mogen aannemen dat ook hier bij binnen de poortjes/paaltjes blijven op een ander station dan het vertrekstation geen plicht tot uitchecken geldt.

Reputatie 7
Badge


Reizigers zijn externe factoren waarvan de invloed op de bedrijfsvoering zo veel mogelijk beperkt moet worden. Door regeltjes en boetes bijvoorbeeld.
Klanten zijn degenen voor wie je het allemaal doet. Voor wie je een stapje extra zet of een oogje toeknijpt als dat een keer nodig is. Klanten zijn belangrijker dan regels, reizigers niet.


Een oogje dichtknijpen doet NS al best wel vaak hoor. Er zijn genoeg ´´klanten´´ die zich in de trein niet aan de regels houden, toch word daar wel eens een oogje voor dichtgeknepen.

Maar stel nou he.... dat je als ´´klant´´ bijv een supermarkt binnenloopt en je ziet een product staan waarvan je denkt van.... he, dit wil ik hebben maar de prijs vind ik te hoog. dan kan je ervoor kiezen om dat product niet te kopen, of je kan dat product alsnog stiekem in je tas doen en proberen de winkel uit te lopen (wat dus tegen de regels is) maar als je dan word betrapt dan ben je zwaar de sigaar. Denk maar niet dat ze daar dan wel een oogje toeknijpen voor je....ook al ben je ´´de klant´´ Je krijgt dan mooi twee boete´s.....1 van de politie en 1 van de desbetreffende supermarkt zelf. In het ergste geval kan je zelfs gevangenisstraf krijgen. En dan Arie?......Ga je dan op zo´n moment ook zeggen.....´´Ja uuhm...mensen zijn belangrijker dan de regels´´ ?

Wat ik probeer te zeggen Arie, is dat je nu eenmaal bepaalde regels hebt, en daar heb je je maar aan te houden, of je het er nou mee eens bent of niet. Wil je toch koste wat het kost tegen de regels in handelen dan zul je daar de consequentie´s van moeten aanvaarden. En of je nou een ´´klant´´ bent, of een ´´reiziger´´, of ´´whatever´´. Dat maakt dus helemaal niks uit.
Alleen die regels zullen wel beschreven moeten staan, niet dat de supermarkt opeens verzint dat je maar 35 minuten in de winkel mag verblijven zonder opnieuw binnen te moeten komen.
Reputatie 7
Badge
Alleen die regels zullen wel beschreven moeten staan, niet dat de supermarkt opeens verzint dat je maar 35 minuten in de winkel mag verblijven zonder opnieuw binnen te moeten komen.

Ja maar dat is niet het punt wat ik probeer duidelijk te maken. oke?

Reageer