beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

De hogere prijs bij een opsplitsing in twee reizen, die het gevolg is van het systeem van langeafstandskorting, is doorgevoerd waar het technisch kan. Het 35-minutencriterium is een keuze, een andere keuze zou even logisch kunnen zijn.

Volgens jouw redenering kan je altijd gratis reizen als er nog plaats is, want wat maakt het de NS nou uit of jij ook meegaat, dat kost de NS toch (bijna) niks meer? bijdragevandennis


Nee, dat is mijn redenering niet. Mijn hemel, wat nutten kaars en bril, als de uil niet lezen WIL?

Ik wil gewoon betalen voor mijn reis, dus je hoort mij nergens pleiten voor gratis reizen.

Mijn vraag is simpel.

Nog niet zo heel lang geleden, kon ik met mijn papieren kaartje dit doen: ik kocht bijv. een enkele reis Helmond-Den Haag, stapte onderweg in Breda uit, ging daar een uurtje of wat iets voor mezelf doen, stapte vervolgens met mijn zelfde kaartje in Breda weer in de trein naar Den Haag en vervolgde mijn reis. Dat kostte me geen cent extra. En ook logisch, want of je nou in één ruk doorreist of je stapt onderweg een keer uit, je maakt gewoon exact dezelfde reis.

Tegenwoordig, met de OV-kaart en de poortjes, betaal ik dan opeens bijv. 4 euro méér als ik de reis op die manier wil onderbreken.

Mijn vraag is simpel: waaróm?
Mijn vraag is simpel: waaróm?
Het antwoord is simpel, zo werkt de ov-chipkaart.

Je kunt nog steeds losse kaartjes kopen of e-tickets, waarbij je net zoals vroeger kunt reizen en onderbreken wat je wil. Reis je met een ov-chipkaart, dan is het zo dat reizen apart van elkaar afgerekend worden, als er meer als 35 minuten onderbroken wordt.
Overigens moet je in bijna alle landen je reis in één keer maken, het mogen onderbreken was iets Nederlands. In België is dat ook zo en het gegeven dat het de Belgische conducteurs doorgaans worst zal zijn, betekent niet dat het mag.

Om nog niet te spreken van de treinbinding, die goddank door het Maffyra-debacle achter de rug is in het normale verkeer naar België.

Hoewel veel Nederlanders dit niet snappen: Als iets kan, betekent het nog niet dat het mag, zelfs niet als het in je voordeel is.


Volgens mij kan het in Duitsland ook gewoon. Al diverse malen gedaan zelfs en nooit gehoord dat het niet mag, of een opmerking over gekregen van een conducteur (zou ook niet weten hoe die zou moeten zien dat ik mijn reis onderbroken heb).
Reputatie 6
Badge +2
Volgens jouw redenering kan je altijd gratis reizen als er nog plaats is, want wat maakt het de NS nou uit of jij ook meegaat, dat kost de NS toch (bijna) niks meer? bijdragevandennis
Nee, dat is mijn redenering niet. Mijn hemel, wat nutten kaars en bril, als de uil niet lezen WIL?

Ik wil gewoon betalen voor mijn reis, dus je hoort mij nergens pleiten voor gratis reizen.

Ik heb het goed gelezen. Het is jouw redenering, toegepast op een ander geval. Maar dat is geloof ik iets te moeilijk voor je. bijdragevandennis
Mijn vraag is simpel: waaróm?
Het antwoord is simpel, zo werkt de ov-chipkaart.

Je kunt nog steeds losse kaartjes kopen of e-tickets, waarbij je net zoals vroeger kunt reizen en onderbreken wat je wil. Reis je met een ov-chipkaart, dan is het zo dat reizen apart van elkaar afgerekend worden, als er meer als 35 minuten onderbroken wordt.


De raarste reden die ik ooit gehoord heb. Net zo idioot als dat een supermarktmanager tegen jou zou zeggen "tja, sorry, we hebben nieuwe kassa's gekocht en die tellen gewoon helemaal uit zichzelf 10 euro op bij jouw boodschappen, kunnen we niks aan doen, zo werken die dingen nou eenmaal"... Zou je dat dan ook accepteren?
Reputatie 7
Badge +4
U heeft geen argumenten als u redeneert aan de hand van een niet ter zake doende analogie.
Reputatie 7
Badge +3
Mijn vraag is simpel: waaróm?
Het antwoord is simpel, zo werkt de ov-chipkaart..

Bijna goed. Zo werkt het omdat NS het zo bedacht heeft. Dat wil helemaal niet zeggen dat het niet anders zou kunnen.
U heeft geen argumenten als u redeneert aan de hand van een niet ter zake doende analogie.

Iemand anders bracht de supermarkt-vergelijking in het geding, vandaar.

Maar mijn vraag is dus gewoon waarom een onderbreking met de OV-kaart extra geld kost, terwijl dat met de papieren kaartjes nooit zo is.

En het argument "zo werkt die OV-kaart nou eenmaal" vind ik merkwaardig. Een OV-kaart is een stukje plastic met software, dat doet niks uit zichzelf, dat doet alleen wat ménsen erin programmeren.

Dus dan blijft de vraag, waarom vinden die mensen dan dat die onderbreking met de OV-kaart betaald moet worden, terwijl dat met papieren kaartjes nooit zo was en nog stééds niet zo is?
Daar zijn geen argumenten voor, behalve dat het nu geld oplevert voor de vervoerders (lees NS) als mensen een reis onderbreken, wat hiervoor gewoon kon.

Dat is niet omdat het niet anders kan, dat is zo omdat het zo geprogrammeerd is.

Als je korting wil krijgen, zegt NS dan moet je de OV chipkaart maar gebruiken, wil je niet meer betalen zegt NS dan moet je maar een e-ticket kopen, wat met korting niet eens kan.
Met de invoering van het rit naar reis principe, is het in ieder geval wel mogelijk om een gelegenheid kortstondig buiten de poortjes te bezoeken. Voorheen moest je zelfs 4 euro betalen om even langs de servicebalie te gaan. Dat de NS voor 35 minuten heeft gekozen als je met een chipkaart reist is hun keuze. Maar daarnaast staan ze nog steeds Facebook groepsretours toe en kun je na negenen met je e-ticket onbeperkt je reis onderbreken voor het luttele bedrag van 7 euro...

En als je binnen de poortjes blijft onderbreek je de reis niet.
Reputatie 6
Badge +2
Overigens moet je in bijna alle landen je reis in één keer maken, het mogen onderbreken was iets Nederlands. In België is dat ook zo en het gegeven dat het de Belgische conducteurs doorgaans worst zal zijn, betekent niet dat het mag.
Het mag tegenwoordig in België juist wel (in ieder geval met het standaardbiljet en de Rail Pass), zie https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/nmbs-reisonderbreking-op-de-kortste-route-toegestaan-32694. bijdragevandennis
Wat een gezever over wat de NS wel en niet mag rekenen. De NS is toch zeker geen stichting? Bepaald gedrag wordt gewoon onaantrekkelijk gemaakt en/of ontmoedigd door regels te stellen. B.v. m.b.t. je fiets meenemen, het reizen met losse vervoersbewijzen, reizen in de spits en ook het lang onderbreken van je reis. Blijkbaar vindt de NS dat nodig en gelijk hebben ze. Dat staat helemaal los van de kostprijs of wat dan ook.

Staan de regels je niet aan, dan ben je geheel vrij om een anders vorm van vervoer te kiezen. Zo ging ik zelf vroeger altijd sporten 'op doorreis' omdat dat niets extra's kostte. Tegenwoordig ga ik op de fiets naar de sportclub. Wel slim van NS, want mijn abonnement wordt er niet goedkoper door terwijl ik nu minder reis met de trein 🙂
Prima maar dan niet het argument gebruiken "het is technisch niet mogelijk" of "zo werkt het nu eenmaal"

Maar we dwalen wel af van de vraag, want het gaat hier niet om of je het station verlaat en dan extra moet betalen maar wat je reis onderbreken nu feitelijk is.
Badge +3
Het staat je vrij om met een papieren kaartje een reis te onderbreken op een tussenstation, zolang de hele reis maar binnen zes uur gemaakt wordt. Oók als je het station gedurende langere tijd verlaat. ABC... In feite is dit een dagkaartje van A naar C (met inachtname van die zes uur).

Met een ov-chipkaart wordt langer dan 35 buiten het station gezien als twee aparte reizen. AB en BC. Afgezien van minder langeafstandskorting betaal je per reis ook nog een starttarief à € 2,30. In de bus/tram/metro is dat niet anders overigens. Binnen 35 minuten is overstap, anders nieuwe reis.

Maar we dwalen af inderdaad.
Prima maar dan niet het argument gebruiken "het is technisch niet mogelijk" of "zo werkt het nu eenmaal"

Maar we dwalen wel af van de vraag, want het gaat hier niet om of je het station verlaat en dan extra moet betalen maar wat je reis onderbreken nu feitelijk is.


Je reis onderbreken is al tientallen jaren dit geweest: je koopt een kaartje Dordrecht-Den Haag, je besluit onderweg in Rotterdam uit te stappen en een paar uur te gaan winkelen en reist daarna door naar Den Haag. Dat kon gewoon zonder dat je dan opeens 4 of 5 euro meer hoefde te betalen.

Tegenwoordig kan dat niet meer. Dus mijn vraag is gewoon: waarom? Ik heb toch niks meer van NS afgenomen als ik onderweg even pauzeer dan wanneer ik in één ruk zou zijn doorgereden? Dus moet ik die 4 of 5 euro extra dan écht betalen omdat ik het station uit- en weer ingelopen ben? En zo ja, wat krijg ik dan terug voor die 4 of 5 euro, want ik bedoel, als ik iets betaal, wil ik er ook iets voor terug.
Een van de problemen is technisch. Je wilt niet dat alle reizen die iemand op één dag maakt, allemaal bij elkaar optellen voor LAK. Dat maakt een retourtje Maastricht-Den Helder ineens erg goedkoop. Ergens moet een grens liggen daarvoor, en die ligt nu op een onderbreking langer dan 35 minuten, of een reis die langer dan zes uren duurt.

Dat probleem zou te tackelen zijn door een retourtje op een OV-chipkaart te laden, maar dat is momenteel technisch erg lastig. Zelfs een eenmalige OV-chipkaart uit de automaat kan dat in de huidige opzet niet. Dat hebben we daar opgelost door vertrek- en aankomststation op het kaartje te printen. Dat maakt het een kaartje van x naar y.

De reacties 'het is zo, omdat het zo is' vind ik erg flauw. Dit zijn businesskeuzes die binnen NS zijn gemaakt en gedocumenteerd, niet iets wat ineens uit de lucht is komen vallen.
Ik kan mij geen extra kostenpost bedenken van meerdere euros wanneer je je reis onderbreekt, maar misschien mis ik iets. De kosten voor bijvoorbeeld het gebruik van een poortje/paaltje zijn nihil. Kom nou toch.

Wil je jouw probleem met de huidige stand van zaken oplossen, dan moet je alle reizen op een dag zien als een grote reis. Dat zorgt er o.a. voor dat je maximaal 26,30 betaalt (2e klas, vol tarief, 250+ TE). Een dagkaart 2e klas kost 52,60 :?
Reputatie 7
Badge +3
Zoals anderen al hebben aangegeven werken dit soort systemen precies zoals de vervoerders willen dat het werkt. Zo werkt Transport for London (TfL) voor hun Oyster Card met een 'daily cap', een maximum bedrag per dag wanneer je net zo veel verreisd hebt aan saldo als een dagkaart gekost zou hebben. Alle volgende ritten zijn diezelfde dag gratis.

NS zou natuurlijk iets vergelijkbaars kunnen invoeren door bijvoorbeeld een tweede rit op een dag te verrekenen met de eerste rit. En de derde rit met de tweede etc. Nadeel is dan wel voor NS dat dan geen nieuwe reis als terugreis berekend kan worden

Je zou daar ook het maximumbedrag (vergelijkbaar met de dagkaart) aan kunnen koppelen. Ongeacht de tijd die er tussen de twee ritten zit. De denkfout bij NS over de LAK en de overstaptijd van 35 minuten zit volgens mij in het feit dat de overstaptijd bij stad- en streekvervoer ook 35 minuten is (om in aanmerking te komen voor het vervolgen van de reis zonder het opnieuw betalen van het instaptarief). De grens van 35 minuten bij NS is volkomen arbitrair en zou best herzien kunnen worden.
De overstaptijd in de treinketen wordt gelijk gemaakt aan die van de bus/tram/metro en zal 35 minuten zijn. Na 35 minuten begint een nieuwe reis en zal ook de degressiviteit opnieuw beginnen.


Men heeft er bewust voor gekozen om die 35 minuten aan te houden in ieder geval.

In mijn ogen heeft het totale OVCP-systeem een herziening nodig. Maarja, wie ben ik. Een of andere gekke IT'er. 😳
Geen idee, heb nog een javascriptje liggen dat niet werkt. 🙂 Een herziening van het systeem lijkt mij wel een leuke. ... vul maar in.

Keep IT Stupid Simpel, en arbitraire regels zijn er voldoende. En als de NS dat weet te beperken wordt het alleen maar doorzichtiger.
Reputatie 4
En ook in dit topic is de conclusie: f*ck de klant, lang leve de regeltjes!
Reputatie 7
Badge +3
Men heeft er bewust voor gekozen om die 35 minuten aan te houden in ieder geval.
Het lijkt meer op willekeur. Waarschijnlijk met het argument 'omdat ze bij bus en tram ook 35 minuten hanteren' moest NS dat dan ook maar doen. Kortom, er is geen enkele noodzaak bij reizen per trein om die grens (of welke grens dan ook) te hanteren.

Die 35 minuten is er bij het stad- en streekvervoer natuurlijk ook maar een tamelijk willekeurig aantal minuten. Maar het nadeel voor de klant is nooit meer dan het ibasistarief van ongeveer €0,80 per rit.

Het blijft overigens moeilijk discussiëren met mensen die als enige argument hebben 'dat het systeem nu eenmaal zo werkt'. Dat werkt in de hand dat er niet meer kritisch wordt nagedacht over misschien wel totaal onzinnige werkwijzen. Zoals het te vroeg laten vertrekken van treinen..... Het toont wel het nut van het forum aan. Het bedrijf NS wordt kritisch benaderd door de eigen klanten en krijgt zo broodnodige feedback.
Kijk even naar de quote in mijn post, dat komt uit de documentatie. Men heeft er bewust voor gekozen om de overstaptijd in de treinketen gelijk te trekken met de overstaptijd in BTM ;)

Er is niet heel direct een noodzaak om 35 minuten aan te houden, maar waar moet je de grens dan gaan leggen? Je kunt er moeilijk 6 uren van maken, dan kom je in de problemen met o.a. het doorwerken van LAK.
Reputatie 7
Badge +3
Ik reageerde dan ook op jouw documentatie. NS heeft weliswaar 'bewust' gekozen voor 35 minuten omdat het stad- en streekvervoer die marge aanhoudt maar voor de 'treinketen' is er geen enkele noodzaak om die (krappe) marge aan te houden.

Nu dat duidelijk is, kunnen we gaan nadenken over wat dan wel een geschikte marge is. Ik zou denken dat een zo groot mogelijke marge (dat kan best 5 of 6 uur of helemaal geen limiet zijn) het meest klantvriendelijk is en het meest lijkt op het reizen met een papieren treinkaartje waarbij die marge helemaal niet geldt.

Bij de introductie van de marge van 35 minuten heeft NS een denkfout gemaakt. Men heeft een marge geïntroduceerd die in de spoorketen nooit bestaan heeft. In het stad- en streekvervoer was er voor de introductie van de OVC altijd al een overstap- en reistijdliemiet, afhankelijk van het aantal gereisde zones.

Het kan nooit kwaad om nog eens terug te kijken waarom bepaalde regels zijn geïntroduceerd en of ze eigenlijk wel zin hebben. Mijn conclusie is dat de 35 minuten bij NS een volkomen onzinnige regel is.
Dan blijven de tariefeenheden die gebruikt worden optellen, LAK werkt continu door, en het maximale tarief op een dag is daarmee 250TE, 26,30 euro (2e klas vol tarief) wanneer er geen onderbreking bij een andere vervoerder is. Hoe gaan we het gat opvullen tussen 26,30 en een dagkaart 2e klas van 52,60?

Reageer