beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Reputatie 4


Reizigers zijn externe factoren waarvan de invloed op de bedrijfsvoering zo veel mogelijk beperkt moet worden. Door regeltjes en boetes bijvoorbeeld.
Klanten zijn degenen voor wie je het allemaal doet. Voor wie je een stapje extra zet of een oogje toeknijpt als dat een keer nodig is. Klanten zijn belangrijker dan regels, reizigers niet.


Een oogje dichtknijpen doet NS al best wel vaak hoor. Er zijn genoeg Ā“Ā“klantenĀ“Ā“ die zich in de trein niet aan de regels houden, toch word daar wel eens een oogje voor dichtgeknepen.

Maar stel nou he.... dat je als Ā“Ā“klantĀ“Ā“ bijv een supermarkt binnenloopt en je ziet een product staan waarvan je denkt van.... he, dit wil ik hebben maar de prijs vind ik te hoog. dan kan je ervoor kiezen om dat product niet te kopen, of je kan dat product alsnog stiekem in je tas doen en proberen de winkel uit te lopen (wat dus tegen de regels is) maar als je dan word betrapt dan ben je zwaar de sigaar. Denk maar niet dat ze daar dan wel een oogje toeknijpen voor je....ook al ben je Ā“Ā“de klantĀ“Ā“ Je krijgt dan mooi twee boeteĀ“s.....1 van de politie en 1 van de desbetreffende supermarkt zelf. In het ergste geval kan je zelfs gevangenisstraf krijgen. En dan Arie?......Ga je dan op zoĀ“n moment ook zeggen.....Ā“Ā“Ja uuhm...mensen zijn belangrijker dan de regelsĀ“Ā“ ?

Wat ik probeer te zeggen Arie, is dat je nu eenmaal bepaalde regels hebt, en daar heb je je maar aan te houden, of je het er nou mee eens bent of niet. Wil je toch koste wat het kost tegen de regels in handelen dan zul je daar de consequentieĀ“s van moeten aanvaarden. En of je nou een Ā“Ā“klantĀ“Ā“ bent, of een Ā“Ā“reizigerĀ“Ā“, of Ā“Ā“whateverĀ“Ā“. Dat maakt dus helemaal niks uit.


Mijn punt gaat niet over wel of niet betalen. Ik heb een OV vrij kaart, dus alles is gewoon betaald. En zo hoort het ook.

Om even op jouw voorbeeld terug te komen. Wat als het product waar jij het over hebt voor jou een eerste levensbehoefte is. En de overheid heeft bedacht dat maar 1 supermarkt het mag verkopen waardoor je geen keuze meer hebt. En de winkelier bedenkt allerlei extra regeltjes die nergens voor dienen, maar het voor jou als klant wel ongemak opleveren:
- je mag maar 35 minuten in de supermarkt zijn
- als je na 30 minuten niets hebt afgerekend moet je eerst weer naar buiten en opnieuw binnen komen
- je mag maar 1x per halfuur gedurende 5 minuten naar binnen. En tijd is tijd: als je er net aan komt lopen terwijl de winkelier de deuren wil dichtdoen heb je pech. Als je dan toch probeert binnen te komen krijg je een boete.
- de winkel is veel te krap. Er is wel meer plek, maar die is gereserveerd voor mensen die voor hetzelfde product 2x zo veel betalen. Ook al is daar niemand dan blijf je toch maar gewoon tegen de andere klanten gedrukt staan in je eigen gedeelte.
- etc etc etc
- en op het overtreden van al die regeltjes staat een flinke boete. Want regeltjes zijn belangrijker dan klanten.

Dat is ongeveer het voorbeeld waar het over gaat. Niet over de vraag of er betaald moet worden of niet.
Reputatie 6
Badge +2
je mag maar 1x per halfuur gedurende 5 minuten naar binnen.
Klaag je nu dat er niet op elk moment een trein vertrekt? bijdragevandennis
Ja bij een ander topic wordt er gewaarschuwd maar hier is het geen enkel probleem.

Je zou haast denken dat NS hoopt dat de vraag vergeten wordt.


Zeker niet. Het heeft nog altijd mijn aandacht. Heb alleen nog geen officiƫle reactie voor jullie.
Reputatie 7
Badge


Mijn punt gaat niet over wel of niet betalen. Ik heb een OV vrij kaart, dus alles is gewoon betaald. En zo hoort het ook.

Om even op jouw voorbeeld terug te komen. Wat als het product waar jij het over hebt voor jou een eerste levensbehoefte is. En de overheid heeft bedacht dat maar 1 supermarkt het mag verkopen waardoor je geen keuze meer hebt. En de winkelier bedenkt allerlei extra regeltjes die nergens voor dienen, maar het voor jou als klant wel ongemak opleveren:
- je mag maar 35 minuten in de supermarkt zijn
- als je na 30 minuten niets hebt afgerekend moet je eerst weer naar buiten en opnieuw binnen komen
- je mag maar 1x per halfuur gedurende 5 minuten naar binnen. En tijd is tijd: als je er net aan komt lopen terwijl de winkelier de deuren wil dichtdoen heb je pech. Als je dan toch probeert binnen te komen krijg je een boete.
- de winkel is veel te krap. Er is wel meer plek, maar die is gereserveerd voor mensen die voor hetzelfde product 2x zo veel betalen. Ook al is daar niemand dan blijf je toch maar gewoon tegen de andere klanten gedrukt staan in je eigen gedeelte.
- etc etc etc
- en op het overtreden van al die regeltjes staat een flinke boete. Want regeltjes zijn belangrijker dan klanten.

Dat is ongeveer het voorbeeld waar het over gaat. Niet over de vraag of er betaald moet worden of niet.


De service in de supermarkt vind ik vaak heel slecht hoor. En daar loop ik zelf vaak ook gepropt tussen andere mensen omdat het zo druk is, vooral op zaterdag.

En al zou je maar 35 minuten in de supermarkt mogen blijven......lekker boeiend! Als ik boordschapen doe dan heb ik daar echt geen 35 minuten voor nodig hoor, laat staan langer. Meestal wil ik het zo kort mogelijk doen en wil ik daar zo snel mogelijk weg zijn.
Reputatie 4
je mag maar 1x per halfuur gedurende 5 minuten naar binnen.
Klaag je nu dat er niet op elk moment een trein vertrekt? bijdragevandennis

Nee over het feit dat de conducteur letterlijk 2 seconden voordat ik in wil stappen de deur voor mijn neus dichtdoet zodat ik een half uur moet wachten.
Reputatie 7
Badge
[quote=Arie_H]
Nee over het feit dat de conducteur letterlijk 2 seconden voordat ik in wil stappen de deur voor mijn neus dichtdoet zodat ik een half uur moet wachten.


Na het fluit signaal mag je ook eigenlijk niet meer instappen beste Arie. Dat is puur voor de veiligheid.
Ja bij een ander topic wordt er gewaarschuwd maar hier is het geen enkel probleem.

Je zou haast denken dat NS hoopt dat de vraag vergeten wordt.


Zeker niet. Het heeft nog altijd mijn aandacht. Heb alleen nog geen officiƫle reactie voor jullie.


Ik vind dit toch wel heel bijzonder. De vraag is 25 dagen geleden gesteld. Het antwoord op de vraag is bepalend of je in de bij de vraag aangegeven omstandigheden in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs. Conducteur moeten in voorkomende gevallen beoordelen of het vervoerbewijs geldig is of niet.
Ik zie het al voor me wat die beste man of vrouw dan tegen de betreffende klant zeggen: ik weet niet of uw vervoerbewijs geldig is, op zijn vroegst over 25 dagen krijgt u daar uitsluitsel over. Maar voor de zekerheid geef ik u alvast een boete.

Overigens, als die 35 minuten-regel inderdaad bestaat, wat toch hooguit een minuut hoeft te kosten om te laten zien, en er ook de hand aan gaat worden gehouden, voorzie ik toch wel de nodige claims van eetgelegenheden die zich binnen de poortjes bevinden. Zelfs bij een snackbar is het een hele uitdaging om binnen 35 minuten te bestellen, wachten tot het klaar is, het spul op te eten en vervolgens op tijd bij de volgende trein te zijn.
Ik vind het ronduit bizar, NS komt met een officieel antwoord dat nietszeggend is (waar KJ al had moeten doorvragen naar mijn mening) , ze hebben het over een 35 minuten regel (die nergens te vinden is, ook niet in de officiƫle reactie en de definitie van onderbreken staat zelf in de voorwaarden van NS (maar die voorwaarde wordt compleet genegeerd)

En ondertussen lopen klanten inderdaad het risico een boete te krijgen. De afdeling die deze reactie gaf moet die reactie toch kunnen onderbouwen ? Vraag dan naar die onderbouwing en stuur ze dit topic toe met alle argumenten tegen die reactie.
Misschien kan het nietszeggende antwoord ook gedemarkeerd worden, geef anders in elk geval de eer aan Slidestops want die kwam 25 dagen geleden met hetzelfde antwoord.
Reputatie 7
Badge

Overigens, als die 35 minuten-regel inderdaad bestaat, wat toch hooguit een minuut hoeft te kosten om te laten zien, en er ook de hand aan gaat worden gehouden, voorzie ik toch wel de nodige claims van eetgelegenheden die zich binnen de poortjes bevinden. Zelfs bij een snackbar is het een hele uitdaging om binnen 35 minuten te bestellen, wachten tot het klaar is, het spul op te eten en vervolgens op tijd bij de volgende trein te zijn.


Ik weet niet hoor, maar heb jij serieus 2 uur nodig om bij de snackbar wat te eten te halen?

Dit vind ik toch een beetje onwaarschijnlijk beste hb-ngn. En trouwens, je kan ook net zo goed op je eindbestemming even langs de snackbar gaan toch. Dan heb je wel gewoon alle tijd hoor.
Nee want op je eindbestemming moet je net zo goed na 35 minuten uitchecken. :D

Los daarvan, wie zegt dat op de eindbestemming Ć¼berhaupt wat te eten is ?
Reputatie 7
Badge
Nee want op je eindbestemming moet je net zo goed na 35 minuten uitchecken. :D

Los daarvan, wie zegt dat op de eindbestemming Ć¼berhaupt wat te eten is ?


Buiten het station zijn er misschien ook nog restaurants en eetcafƩs?
Ja en dan moet je uitchecken, want dan onderbreek je de reis volgens de NS voorwaarden.

Daar gaat de discussie dus niet over.
Reputatie 7
Badge
Ja maar dat bedoelde ik dus niet. Laat maar zitten verder.

Overigens, als die 35 minuten-regel inderdaad bestaat, wat toch hooguit een minuut hoeft te kosten om te laten zien, en er ook de hand aan gaat worden gehouden, voorzie ik toch wel de nodige claims van eetgelegenheden die zich binnen de poortjes bevinden. Zelfs bij een snackbar is het een hele uitdaging om binnen 35 minuten te bestellen, wachten tot het klaar is, het spul op te eten en vervolgens op tijd bij de volgende trein te zijn.


Ik weet niet hoor, maar heb jij serieus 2 uur nodig om bij de snackbar wat te eten te halen?

Dit vind ik toch een beetje onwaarschijnlijk beste hb-ngn. En trouwens, je kan ook net zo goed op je eindbestemming even langs de snackbar gaan toch. Dan heb je wel gewoon alle tijd hoor.


Ik weet niet waar jij 2 uur vandaan haalt, het gaat om 35 minuten?
Op de eindbestemming ga ik naar huis om te eten of daar waar ik moet zijn. Ik eet juist iets op een station aan het begin van de reis of tijdens een overstap. Volgens de reactie van NS in dit draadje moet je binnen 35 minuten na inchecken je reis beginnen en geldt een overstap langer dan 35 minuten als reisonderbreking. Waar dat dan ook op gebaseerd mag zijn. Op een station als Utrecht Centraal met horecavoorzieningen binnen de poortjes wordt het erg lastig om daar dan nog iets te eten, zonder het risico te lopen dat je vervolgens in de trein een boete krijgt. Bijvoorbeeld een klant die om 15:18u op weg gaat van Groningen naar Maastricht heeft zonder vertraging 27 minuten minus de te vroeg vertrekken minuut de tijd in Utrecht om binnen die marge over te stappen. Erg weinig tijd om te eten. Moet hij dan maar tot tenminste 19:34u uur wachten voor hij iets kan eten? Vind je dat zelf ook niet een beetje rare redenering van je? Voor mij mag je alles van NS goedpraten hoor, maar wat krom is, blijft krom.
Reputatie 7
Badge


Ik weet niet waar jij 2 uur vandaan haalt, het gaat om 35 minuten?
Op de eindbestemming ga ik naar huis om te eten of daar waar ik moet zijn. Ik eet juist iets op een station aan het begin van de reis of tijdens een overstap. Volgens de reactie van NS in dit draadje moet je binnen 35 minuten na inchecken je reis beginnen en geldt een overstap langer dan 35 minuten als reisonderbreking. Waar dat dan ook op gebaseerd mag zijn. Op een station als Utrecht Centraal met horecavoorzieningen binnen de poortjes wordt het erg lastig om daar dan nog iets te eten, zonder het risico te lopen dat je vervolgens in de trein een boete krijgt. Bijvoorbeeld een klant die om 15:18u op weg gaat van Groningen naar Maastricht heeft zonder vertraging 27 minuten minus de te vroeg vertrekken minuut de tijd in Utrecht om binnen die marge over te stappen. Erg weinig tijd om te eten. Moet hij dan maar tot tenminste 19:34u uur wachten voor hij iets kan eten? Vind je dat zelf ook niet een beetje rare redenering van je? Voor mij mag je alles van NS goedpraten hoor, maar wat krom is, blijft krom.


Ja maar ik praat toch ook niks goed?
Alleen ik heb hier zelf nooit problemen mee gehad. En volgens mij doet een conducteur hier ook niet snel moeilijk over hoor....ja of moet het echt te bond maken met de tijd na het inchecken en alles.
Reputatie 4
[quote=Trein-NS.]
Nee over het feit dat de conducteur letterlijk 2 seconden voordat ik in wil stappen de deur voor mijn neus dichtdoet zodat ik een half uur moet wachten.


Na het fluit signaal mag je ook eigenlijk niet meer instappen beste Arie. Dat is puur voor de veiligheid.


Niet even twee seconden kunnen wachten met fluiten om een laatste klant in te laten stappen is weer zo'n voorbeeld van regeltjes boven klanten stellen. Zeker als die klant laat is omdat NS hem of haar vertraagd op het overstapstation heeft afgeleverd.
Maar mijn vraag blijft dus: waarom kon ik tot voor kort met een papieren kaartje Eindhoven-Den Haag op elk tussengelegen station de reis gewoon kosteloos onderbreken, en kan dat tegenwoordig niet meer? Want er werd toch gezegd dat er met de OV-kaart eigenlijk niks aan het tariefstelsel zou wijzigen, het zou toch alleen maar een nieuwe manier van betalen zijn? Dus ik snap het nog steeds niet.
Reputatie 7
Badge



Niet even twee seconden kunnen wachten met fluiten om een laatste klant in te laten stappen is weer zo'n voorbeeld van regeltjes boven klanten stellen. Zeker als die klant laat is omdat NS hem of haar vertraagd op het overstapstation heeft afgeleverd.


Oke ja, dat is idd wel vervelend. Dat overstappen is idd vaak een drama. Ik heb dat zelf vroeger ook vaak genoeg meegemaakt.
Die laatste opmerking van Arie getuigt van kortzichtigheid. Voor de ene klant is het inderdaad vervelend, maar voor de mensen die wel op tijd instapten is het juist goed! Bovendien komt er altijd nog wel "een laatste klant" aangerend. Je kunt als conducteur dus blijven wachten. Het verleden heeft duidelijk aangetoond dat vertragende treinen voor een olievlek-effect kunnen zorgen. Daarom probeert de NS dat te voorkomen. Er zullen best gevallen in de dienstregeling zijn waarbij een olievlek-effect niet kan optreden, maar conducteurs weten niet elk detail, dus houden ze zich zoveel mogelijk aan de officiƫle vertrektijd. Er is wel iets te verbeteren; je zou het systeem van vertrekslots kunnen gebruiken zoals ze ook in de luchtvaart hanteren. De trein krijgt dan b.v. een slot van 10:00 tot 10:03 toegewezen waarin je moet vertrekken. Misschien is dit een erg dure oplossing...

Wat betreft de vraag van Pejeka, het is zo omdat de NS dat zo bepaald heeft. Met en/of na de invoering van de OV chipkaart is er van alles veranderd, niet alleen de manier van betalen. Neem b.v. alleen al de ongestempelde kaartjes met korting die je vroeger kon kopen.
Ik ben heel benieuwd naar die die duidelijk aangetoonde olievlekwerking in het verleden.
NS beweert dat altijd wel, maar behoudens een enkele uitzondering is in de dienstregeling genoeg ruimte ingebouwd om vertragingen tot enkele minuten op te vangen. Enkele jaren geleden is juist daarom de dienstregeling nog "robuuster" gemaakt.
Sowieso wordt de dienstregeling niet in seconden maar minuten gepland. Dus een minuut speling heb je per definitie op een station waarvoor aankomst- en vertrektijd niet in dezelfde minuut zijn gepland (zoals bij veel haltes).
hb-ngn, ik zei kunnen. Daarnaast wil de NS misschien liever de evt. speling in reserve houden voor onderweg; een ATB-tje en de paar minuten speling zijn weg. Maar ook zonder de zgn. olievlek kan het nadelig uitpakken. Als x minuten vertrekvertraging ook x minuten aankomstvertraging oplevert, dan benadeel je misschien wel 200 mensen tegenover 10 late instappers.

Of de dienstregeling in minuten of seconden is, maakt niet uit. Een trein met vertrektijd 10:00 vertrekt om 10:00 en niet willekeurig tussen 10:00 en 10:01.
Nee een trein die vertrekt om 10.00 doet zijn deuren dicht om 9.59.30 terwijl mensen verwachten nog in te kunnen stappen. En regelmatig nog vroeger.
Reputatie 7
Badge +3
Het punt is nu juist dat een minuut vertrekvertraging in de praktijk bijna nooit een minuut aankomstvertraging zal opleveren.

Een heel ander probleem is dat iets later vertrekken betekent dat het vertrekspoor ook later vrijkomt waardoor mogelijk een andere trein niet kan binnenkomen op het station. Kortom, het hangt erg van de lokale situatie af of er gevolgen zijn of niet.

Ik ben het wel met andere posters eens dat NS de laatste jaren geschermd heeft met het robuuster (in de praktijk trager) maken van de dienstregeling. Hierdoor zou juist meer speling in de dienstregeling moeten zitten.
Sowieso wordt de dienstregeling niet in seconden maar minuten gepland.
Onjuist, er wordt wel degelijk in seconden gewerkt achter de schermen 😉

Reageer