beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Reputatie 5
Volgens de regels van NS mag dat maximaal 35 minuten zijn.
Die regels zou ik nou eindelijk wel eens willen zien dan ...

Het enige dat er een beetje bij in de buurt komt, was :
Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.
Maar daar heeft TS aan voldaan, zo te lezen. Alleen stopt hij onderweg even om op een station uitgebreid te ontbijten, zĆ³nder uit of in te checken. En een onderbreking is het pas als je uitgecheckt bent ...
Reputatie 7
Badge +3

Maar waar is die ā‚¬ 7,50 eigenlijk voor? Waarom moet ik betalen voor een kaart om met de trein of de bus te kunnen reizen?Ā 

Vergelijkbaar met de kosten van een bankpasje. Je betaalt de bank voor het privilege om te mogen betalen.Ā 

In het verleden kocht je vervoerbewijzen als de strippenkaart ook door vooraf te betalen. Bij abonnementen betaal je nog steeds vooraf. Zo is dat nu eenmaal geregeld.Ā 

Ā 
Ā 
Ɨ
Ā 
Ā 
Ā 
Badge +3
Het enige dat er een beetje bij in de buurt komt, was :Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.
Maar daar heeft TS aan voldaan, zo te lezen. Alleen stopt hij onderweg even om op een station uitgebreid te ontbijten, zĆ³nder uit of in te checken. En een onderbreking is het pas als je uitgecheckt bent ...

Tja, als je uitcheckt is er natuurlijk niets aan de hand maar da's lastig met poortjes om dan toch in het station te blijven.

Je reis wordt na inchecken >35 min opgeknipt in twee losse reizen je betaalt meer (of misschien minder als het spits/dal uit/in is, met > 35 minuten tussentijd).

Verblijven binnen poortjes op een station tijdens je reis mag gerust langer duren (de 6-uursregel). Je kunt wĆ©l in de problemen komen als je vĆ³Ć³r de spits incheckt, vervolgens uitgebreid gaat ontbijten of lunchen en dan een trein neemt die >35 minuten na je incheck (spits) vertrekt vanaf dat station.

En als NS niet wil dat ik een uurtje of twee ga winkelen in bijv. Hoog Catharijne (omdat het officiƫel dan 2 losse reizen zouden zijn) moeten ze alle poortjes maar sluiten.

Edit: Die poortjes zijn inmiddels gesloten maar het probleem blijft... "Als ik moet uitchecken om lang op een station te verblijven, hoe check ik dan later weer in? (want ik ben helemaal de poortjes niet uit geweest al die tijd)"
Ik heb nog geen officiƫle reactie voor jullie. Ik ga er alles aan doen voor dit weekend met een onderbouwde reactie te komen.
Ik heb nog geen officiƫle reactie voor jullie. Ik ga er alles aan doen voor dit weekend met een onderbouwde reactie te komen.

Graag wel een kwalitatief iets betere reactie dan https://forum.ns.nl/abonnementen-2/terugsteekverbod-eindelijk-vervallen-33170/index3.html#post230764
Als je moet inchecken doe je dat bij het begin van de reis met NS. Als na het inchecken jouw treinrit niet binnen dertig minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van jouw vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van jouw reis met NS, moet je weer uitchecken. Dit geldt ook als je jouw reis onderbreekt of als je overstapt naar een andere vervoerder dan NS. Je checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens check je weer in bij de andere vervoerder.

Als tijdens jouw reis blijkt dat de check-in ontbreekt is er geen sprake van een geldig Vervoerbewijs. Dit geldt ook voor de situatie waarin wel is ingecheckt, maar (achteraf) blijkt dat bij het einde van de reis, bij een onderbreking of bij een overstap naar een andere vervoerder niet of niet correct is uitgecheckt.
Reputatie 7
Badge +3
Als na het inchecken jouw treinrit niet binnen dertig minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van jouw vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.

Wat kunnen die gevolgen dan zijn en waarom?
Een uitstel van betaling omdat je geen geldig vervoersbewijs hebt.
Als je moet inchecken doet je dat bij het begin van de reis met NS. Als na het inchecken jouw treinrit niet binnen dertig minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van jouw vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van jouw reis met NS, moet je weer uitchecken. Dit geldt ook als je jouw reis onderbreekt of als je overstapt naar een andere vervoerder dan NS. Je checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens check je weer in bij de andere vervoerder.

Als tijdens jouw reis blijkt dat de check-in ontbreekt is er geen sprake van een geldig Vervoerbewijs. Dit geldt ook voor de situatie waarin wel is ingecheckt, maar (achteraf) blijkt dat bij het einde van de reis, bij een onderbreking of bij een overstap naar een andere vervoerder niet of niet correct is uitgecheckt.


De vraag blijft, wat is je reis onderbreken.

Volgens jullie eigen definitie is dat het OV Chipkaartgebied verlaten.

Derhalve volgt nog steeds dat TS tijdens zijn reis best 2 uur mag ontbijten binnen het OV chipkaartgebied ZONDER TUSSENTIJDS UIT EN IN TE CHECKEN.

Toch ?

Dit antwoord is feitelijk niet relevant voor de vraag, dus waarom het gemarkeerd is,.....
Echt veel wijzer worden we hier niet van KJ.
@MvanGelder het gaat niet om het verlaten van "het OV-chipkaartgebied" zoals jij dit noemt of het station. Het gaat simpelweg om het onderbreken van je reis. Dat is niet langer dan 35 minuten toegestaan.
AnnewilNS lees dan even het topic door, volgens jullie eigen voorwaarden is het onderbreken van je reis het verlaten van "het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt"" zoals NS dat noemt.

Zolang je dus binnen "het door de NS kaartlezers omsloten gebied " blijft, onderbreek je je reis niet.

Voorwaarden Reizen op saldo bij NS
Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NSkaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt".

Als ik goed Nederlands kan lezen, mag je dus best 2 uur gebruik maken van een voorziening die binnen het door NS kaartlezers omsloten gebied ligt.
Reputatie 6

Maar waar is die ā‚¬ 7,50 eigenlijk voor? Waarom moet ik betalen voor een kaart om met de trein of de bus te kunnen reizen?Ā 

Vergelijkbaar met de kosten van een bankpasje. Je betaalt de bank voor het privilege om te mogen betalen.Ā 

In het verleden kocht je vervoerbewijzen als de strippenkaart ook door vooraf te betalen. Bij abonnementen betaal je nog steeds vooraf. Zo is dat nu eenmaal geregeld.Ā 

Ā 
Ā 
Ɨ
Ā 
Ā 
Ā 

Maar bij een strippenkaart hoefde ik toch nooit 10 gulden Ć©xtra te betalen voor het voorrecht een strippenkaart te mogen kopen?

In mijn opinie moet het OV-pasje gewoon gratis ter beschikking te worden gesteld. De reiziger heeft toch niet gevraagd om de stelselwijziging?

Beste Annewil,

Dat dit niet langer dan 35 minuten is toegestaan, kan ik toch echt niet uit het antwoord van KJ halen.
Dat inderdaad ook nog. Zoals ook al is opgemerkt, bij een grote verstoring moet iedereen dan verplicht uitchecken en weer inchecken.

Maar het gaat zoals al vaker gezegd is, wat is onderbreken bij NS en dat staat duidelijk in de voorwaarden.
Dat inderdaad ook nog. Zoals ook al is opgemerkt, bij een grote verstoring moet iedereen dan verplicht uitchecken en weer inchecken.

Maar het gaat zoals al vaker gezegd is, wat is onderbreken bij NS en dat staat duidelijk in de voorwaarden.


De begrippenlijst lijkt mij duidelijk.

Onderbreken/onderbroken: De
situaties waarbij u de laatste NS-
kaartlezer(s) passeert om het
station te verlaten of om gebruik
te maken van een voorziening
binnen het station die buiten het
door de NS-kaartlezers omsloten
gebied ligt.
Ik zeg het nog maar een keer...:

Ik bedoel dit.

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht bij het loket, dan mocht ik onderweg de reis zo lang als ik wilde onderbreken. Ofwel: ik kocht een kaartje van Helmond naar Den Haag, kon in Dordrecht uitstappen als ik daar even koffie wilde drinken bij mijn ouders, en reisde 3 of 4 uur later op hetzelfde kaartje gewoon verder naar Den Haag.

Nu moet ik in- en uitchecken en ben dan duurder uit want:

Ik betaal dan enkele reis Helmond-Dordrecht (17,10) en daarna enkele reis Dordrecht-Den Haag (8,20) = EUR 25,30.

Terwijl een enkele reis zonder onderbreking van Helmond naar Den Haag 21,30 kost.

Ik betaal dan dus 4 euro meer vanwege de onderbreking, terwijl dat vroeger niet gold, dan kon ik gewoon in Dordrecht uitstappen, desnoods een paar uur gaan winkelen of koffiedrinken en doorreizen voor dezelfde prijs.

Ik vind het ook raar dat die onderbreking nu 4 euro kost. Immers, ik heb toch, met of zonder onderbreking, gewoon van dezelfde service gebruik gemaakt? Of moet ik 4 euro betalen omdat ik 1 keer extra van een poortje heb gebruik gemaakt ofzo? Ik snap hem niet.
Dat inderdaad ook nog. Zoals ook al is opgemerkt, bij een grote verstoring moet iedereen dan verplicht uitchecken en weer inchecken.

Maar het gaat zoals al vaker gezegd is, wat is onderbreken bij NS en dat staat duidelijk in de voorwaarden.


De begrippenlijst lijkt mij duidelijk.

Onderbreken/onderbroken: De
situaties waarbij u de laatste NS-
kaartlezer(s) passeert om het
station te verlaten of om gebruik
te maken van een voorziening
binnen het station die buiten het
door de NS-kaartlezers omsloten
gebied ligt.


Ja en toch zeggen al 3 NS medewerkers dat het niet zo is. En de betreffende afdeling zegt dat ook....En vervolgens hoor je weer niets, terwijl KJ toch weet dat het juist gaat om het woord onderbreken.
AnnewilNS lees dan even het topic door, volgens jullie eigen voorwaarden is het onderbreken van je reis het verlaten van "het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt"" zoals NS dat noemt.

Zolang je dus binnen "het door de NS kaartlezers omsloten gebied " blijft, onderbreek je je reis niet.

Voorwaarden Reizen op saldo bij NS
Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NSkaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt".

Als ik goed Nederlands kan lezen, mag je dus best 2 uur gebruik maken van een voorziening die binnen het door NS kaartlezers omsloten gebied ligt.


Volgens mij lees je goed. 😉
Badge +3

Ja, als het in de voorwaarden gaat over een termijn van 35 minuten dan is dat altijd van uitchecken tot inchecken. Sommige mensen halen dus dingen door elkaar.

Foutje vanĀ @ThomĀ (zie voor recentere info)

maar maakt niet uit verder. Uitchecken op je bestemmingĀ (als je niet binnen 35 minuten verder wilt) is logisch maar staat inderdaad nergens en kan dus tot 6 uur na je eerste incheck.

Niet uitchecken is gewoon een incomplete reis en kost je het instaptarief. Maar als je dat te vaak 'vergeetā€™ blokkeert je kaart en mag je uitleg geven (aan aan balie) om je kaart weer werkend te krijgen. Te ā€˜laatā€™ (na aanvang reis) uitchecken levert je ook geen enkel voordeel op.

En voorĀ @BertusĀ je mag dus best een paar uur op een station (Utrecht bijvoorbeeld) je ding doen voordat het NS (Flex) of ov-chipkaart systeem je van allles aanrekent.

Maar bij NS Flex is het dus wel aan de HC of die jouw reis ā€˜aannemelijkā€™ vindt en het dus ā€˜in ordeā€™ vindt en jij (bewust of onbewust) een correctie voor je kiezen krijgt wegens die (zeldzame) controle in de trein.

Dat een HC daar bij controle in de trein (net zoals met een Business Card) verder niets over zegt is op zich ook prima, (want het Reizen op Rekening systeem zoekt het wel uit later), maar die 1e klas upgrade kent het Flex systeem niet, en die had je dus als eerste moeten tonenĀ om de correctie bij controle te voorkomen.

Zeg het maarĀ @LoesĀ ofĀ @Slidestops, in zoā€™n geval.

Het is inderdaad altijd de bedoeling om binnen de poortjes ingecheckt te zijn, want dan heb je pas een geldig vervoerbewijs. Ik denk dat, hoe je dit schetst, je het best streng neemt. Je kan heus wel even winkelen op bijvoorbeeld Utrecht en daarna doorreizen. De initiƫle check-in tijd is te verklaren als de HC daarom vraagt. Of mis ik nu wat?

Reputatie 6
Badge +2
Ik zeg het nog maar een keer...:

Ik bedoel dit.

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht bij het loket, dan mocht ik onderweg de reis zo lang als ik wilde onderbreken. Ofwel: ik kocht een kaartje van Helmond naar Den Haag, kon in Dordrecht uitstappen als ik daar even koffie wilde drinken bij mijn ouders, en reisde 3 of 4 uur later op hetzelfde kaartje gewoon verder naar Den Haag.

Nu moet ik in- en uitchecken en ben dan duurder uit want:

Ik betaal dan enkele reis Helmond-Dordrecht (17,10) en daarna enkele reis Dordrecht-Den Haag (8,20) = EUR 25,30.

Terwijl een enkele reis zonder onderbreking van Helmond naar Den Haag 21,30 kost.

Ik betaal dan dus 4 euro meer vanwege de onderbreking, terwijl dat vroeger niet gold, dan kon ik gewoon in Dordrecht uitstappen, desnoods een paar uur gaan winkelen of koffiedrinken en doorreizen voor dezelfde prijs.

Ik vind het ook raar dat die onderbreking nu 4 euro kost. Immers, ik heb toch, met of zonder onderbreking, gewoon van dezelfde service gebruik gemaakt? Of moet ik 4 euro betalen omdat ik 1 keer extra van een poortje heb gebruik gemaakt ofzo? Ik snap hem niet.

De techniek maakt het mogelijk een onderbreking te constateren. Het nadeel is een min of meer toevallig gevolg van de systematiek en techniek. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge
@Klaas Jan, je herhaalt gewoon wat al in dit topic besproken is. Maar bedankt voor je herhaling.
Reputatie 7
Badge +3
Een uitstel van betaling omdat je geen geldig vervoersbewijs hebt.

Maar waarom is mijn vervoerbewijs opeens niet meer geldig? Stel dat ik om 8.55 uur incheck en eerst gaan winkelen en eten binnen het gesloten gebied en ik ga om bijvoorbeeld om 09.45 uur reizen. Waarom zou mijn kaart dan opeens niet geldig meer zijn?
Reputatie 4
@iMark omdat er allerlei onlogische regeltjes bestaan en de NS medewerkers die regeltjes belangrijker vinden dan hun klanten. Klanten die ze consequent "reizigers" noemen. Om vooral dat klantgevoel niet teveel aan te wakkeren.

Reageer