Skip to main content
beantwoord

Roken op perron en stations


Goedendag

Ik heb een vraag en een klacht over het roken op stations en perrons.

Nergens op het perrons of om de stations staat duidelijk dat dat niet (meer) mag.

Ik heb daar veel last van, zeker als je staat te wachten met een mondkapje om, want de rook blijft daar "achter hangen".

 

Ik reis van Obdam naar Amsterdam Centraal en op de terugweg doe ik de overstap in Heerhugowaard en vooral daar zijn veel mensen (jongeren) aan het roken (en hebben hun mondkapje niet op!). Ik spreek ze er vaak op aan (meeste antwoorden: "dat wist ik niet" en "waar staat dat dan?"), maar ik blijf aan de gang en ik kan ook nergens naar verwijzen op het perron.

 

En wat wordt bedoeld met de stations? En hoever reikt het station? Ik stap dus uit op Amsterdam Centraal (en ook weer in op terugweg) en net buiten de uitgang wordt veel gerookt. Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen. 

Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein eromheen ook, dus daar zou ook niet gerookt mogen worden, maar er hangen geen borden. Of is mijn interpretatie niet juist?

 

Wanneer wordt dit aangepakt? Wanneer komen er overal borden te hangen? Wanneer wordt het NS-personeel geïnstrueerd dat als zij hun outfit aan hebben van de NS, het niet netjes is om te roken, zeker niet op het station zelf? Je ruikt het ook in de trein als een conducteur gerookt heeft (hoewel dat minder is met een mondkapje om 😉 ).

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Marc 

 

  • Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein. Er geldt een rookverbod. Onder dit rookverbod valt ook het gebruik van elektronische sigaretten en dergelijke.

231 reacties

Stations en perrons zijn rookvrij

01 oktober 2020


Vanaf vandaag zijn alle stations en perrons rookvrij.

 website.

Badge +3

Vanaf vandaag zijn alle stations en perrons rookvrij.

 website.

Wishful thinking, heb nog nooit iemand beboet zien worden en NS personeel neemt het er ook niet zo nauw mee.

Reputatie 7

Stations en perrons zijn rookvrij

01 oktober 2020

Vanaf vandaag zijn alle stations en perrons rookvrij.

 website.

Dat is de theorie.... nu de praktijk.

Reputatie 7
Badge

De arbeidstijdenwet is vrij duidelijk over minimale pauzes. 

Alleen de arbeidstijdenwet houd geen rekening met wat nu een pauze werkelijk is. Op een kantoor is dat niet zo'n probleem, daar zijn de kantine en toilet om de hoek.

 

Jawel hoor, de arbeidstijdenwet maakt het juist om die reden mogelijk specifieke zaken te regelen voor onder ander het spoorwegvervoer (artikel 5:12 lid 2 onder a), uitgewerkt in paragraaf 3.3 van het Arbeidstijdenbesluit vervoer. Daar is bijvoorbeeld geregeld dat je voldoende thuis moet kunnen zijn, dus dat reistijd na je werk uit verre uithoeken van het land niet te veel ten koste mag gaan van de tijd die je dagelijks thuis kunt doorbrengen. Anders gezegd mag je als je 's avonds laat na je werk nog ver naar huis moet rijden de volgende ochtend dus niet even vroeg weer moeten beginnen als gevraagd mag worden van iemand die in een kwartiertje thuis was. En bijvoorbeeld voor nachtdiensten staan dpecifieke vokrschriften in de wet zelf. Daarnaast is enige mate van maatwerk in een CAO toegestaan.

Er is ook een uistpraak van het EHRM waarin expliciet is bepaald dat reistijd voor je baas als werktijd moet worden geregeld, net als bijvoorbeeld tijd om je ter plaatse om te kleden als een werkgever dat voorschrijft (en je dus niet in bedrijfskleding aan mag komen, denk bijvoorbeeld aan laboratoria waar je steriele kleding aan moet trekken). Uitgangspunt is steeds dat je in je vrije tijd zelf mag bepalen wat je doet. M.i. is het evident dat tijd om van de ene trein naar de andere te lopen dus bijvoorbeeld ook werktijd is en niet van je pauze af gaat, net als tijd om een trein gereed te maken voor vertrek. Lopen naar een kantine is wat anders omdat ook weer niet expliciet is bepaald dat je recht hebt op pauze in een kantine. Je werkgever moet uiteraard wel weer zprgen dat je bijvoorbeeld voldoende gelegenheid hebt om naar het toilet te gaan.

Verder is daar meestal geen tijdsdruk, pauze kwartiertje later begonnen, dan wordt de pauze aan het einde wat langer.

In de rijdende dienst bij een OV-vervoerder spelen er andere zaken mee, alles is op de minuut gepland. Vertragingen bestaan daarin niet, waardoor de pauze korter wordt. Ook zijn de kantine en toilet niet om de hoek, maar vaak 5 minuten of meer lopen. Tijdens dat lopen gaan reizigers vragen stellen....... Ongeacht de begintijd van de pauze moet er weer op tijd vertrokken worden, (...) ook dat gaat van de totale (bruto) pauze af. En dan voldoet het aan de regels maar de netto pauze tijd wordt dan zeer kort, denk dan aan een kwartiertje tot maximaal 20 minuten (bv om even rustig warm te eten).

Zo werkt het dus niet. Je werkgever moet zorgen dat je voldoende pauze hebt en mag daarin geen werk van je verlangen. Dus als je vertraging hebt, heb jij nog steeds recht op je pauze en moet je werkgever voor een andere trein die daarvoor te snel weer op tijd weg moet een andere werknemer inzetten ofzo. Dat is verder ook niet jouw probleem in je pauze.

Rokende werknemers in de rijdende dienst moeten dat roken ook nog doen op een andere locatie.

Dat kan zijn, rookgelegenheid is natuurlijk weer geen expliciet recht. Maar in een halfuurtje even langs een toilet naar buiten lopen terwijl je een broodje eet, kan volgens mij geen probleem zijn. Ik denk eerder dat het probleem zit in het naleven van wetgeving rond pauzes bij bijvoorbeeld vertraging zoals hierboven benoemd.

dan is even roken tijdens een stilstand van de trein op een (ander) station een makkelijk moment ervoor. Het zal niet mogen, maar wel vanzelfsprekend. 9 1/2 uur werken zonder roken houd geen verslaafde vol.......

Begrijpelijk? Misschien. Toegestaan? Nee dus. Vanzelfsprekend vind ik dit dus ook niet, integendeel zelfs. Als je onvoldoende hebt aan de pauzes waar je recht op hebt in combinatie met voorschriften van een werkgever, omdat je bijvoorbeeld verslaafd bent, ben je wellicht ongeschikt voor die baan. Een alcoholist die geen dienst nuchter kan blijven zal ook geen machinist kunnen zijn. En in een steriel laboratorium kun je ook alleen roken tussen je werk door nadat je je steriele kleding uit hebt in je pauze.

Reputatie 7
Badge +1

Webcaremedewerker heeft het nog niet helemaal begrepen.

 

 

Reputatie 7

Webcaremedewerker heeft het nog niet helemaal begrepen.

 

 

Oh... dat is wel erg...

Reputatie 7
Badge +3

Het juist antwoord is: het mag helemaal nergens op een perron maar dat wordt nergens duidelijk aangegeven. 

Reputatie 7
Badge

Er is vast een moderator hier die ^OJ op kan sporen om hem even bij te scholen, toch? Dit kan natuurlijk echt niet.

Goedemorgen!

Ik heb de desbetreffende persoon aangesproken en gewezen op zijn/haar fout. De persoon in kwestie had het antwoord verder moeten uitbreiden en bedoelde ermee dat vlakbij het station rookplekken zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Goedemorgen!

Ik heb de desbetreffende persoon aangesproken en gewezen op zijn/haar fout. De persoon in kwestie had het antwoord verder moeten uitbreiden en bedoelde ermee dat vlakbij het station rookplekken zijn.

Leuke poging om je collega in bescherming te nemen, maar dat staat er helemaal niet Melissa. Gewoon toegeven dat hij een ontzettend stomme fout heeft gemaakt. Niet meer en niet minder. Foute maken mag. Dit soort zwakke excuses maken het voor mij alleen maar erger.

Volgens mij heb ik in mijn bericht staan dat ik mijn collega heb aangesproken op zijn/haar fout? Echter ga ik natuurlijk ook met mijn collega verder in gesprek en heeft mijn collega zijn/haar beweegredenen toegelicht. Dit speel ik dan graag door naar jullie.

Reputatie 7

Goedemorgen!

Ik heb de desbetreffende persoon aangesproken en gewezen op zijn/haar fout. De persoon in kwestie had het antwoord verder moeten uitbreiden en bedoelde ermee dat vlakbij het station rookplekken zijn.

Klinkt als een leuk excuus, op een perron mag niet gerookt worden en ^OJ zegt duidelijk "Dat verschilt per perron" tenzij hij perron natuurlijk verward met station…

 

Maar! Fijn dat OJ het nu wel weet iedereen maakt wel eens foutjes ☺️ toch @Henkpeetersen 😁.

Reputatie 7

@Melissa NS nu we het toch over het webcareteam hebben heb ik nog feedback…

 

Het webcareteam mag wel wat beter opgeleid worden, fouten maken bij vragen die zelfs de gemiddelde forens nog weet te beantwoorden kan eigenlijk echt niet...

@Melissa NS nu we het toch over het webcareteam hebben heb ik nog feedback…

Het webcareteam mag wel wat beter opgeleid worden, fouten maken bij vragen die zelfs de gemiddelde forens nog weet te beantwoorden kan eigenlijk echt niet...

Je moet daarbij natuurlijk wel realistische verwachtingen hebben. Voor veel webcare medewerkers (ik heb wel eens gehoord dat het om honderden gaat ???) zal het een parttime baan of een studentenbaan zijn. Er zijn zullen weinig mensen zijn die dit werk al 20 jaar als hoofdberoep doen. Nieuwe webcare medewerkers zullen dus een korte introductiecursus krijgen waarbij de hoofdzaken qua tarieven, procedures en andere regelingen aan de orde komen maar ze zullen daarna dus geen wandelende spoorwegencyclopedie zijn. Dat een jarenlange forens op sommige onderwerpen meer zal weten lijkt me evident.

Overigens als ik (een redelijk ervaren klant op financieel gebied) de eerstelijns webcare van mijn bank bel geldt precies hetzelfde.

Reputatie 7

Je moet daarbij natuurlijk wel realistische verwachtingen hebben. Voor veel webcare medewerkers (ik heb wel eens gehoord dat het om honderden gaat ???) zal het een parttime baan of een studentenbaan zijn. Er zijn zullen weinig mensen zijn die dit werk al 10 jaar als fulltime beroep doen. Nieuwe webcare medewerkers zullen dus een korte introductiecursus krijgen waarbij de hoofdzaken qua tarieven, procedures en andere regelingen aan de orde komen maar ze zullen dus geen wandelende spoorweg encyclopedie zijn.

Maar het moet toch wel een vrij standaard idee zijn om even te kijken naar de huisregels van NS als iemand zo'n vraag stelt?

 

Tuurlijk ze hoeven niet alles te weten, maar een beetje logisch nadenken... En anders laat je de vraag open voor een andere webcare medewerker. 🤷‍♂️

 

Maar het moet toch wel een vrij standaard idee zijn om even te kijken naar de huisregels van NS als iemand zo'n vraag stelt?

Dan moet je wel weten dat zoiets in de huisregels staat en dat de regeling daarvoor uniform is. Roken heeft op zich weinig met het treinproduct zelf te maken dus daar zal in de opleiding niet zoveel nadruk op liggen. Sowieso heb ik de indruk dat het rookverbod op stations voor NS en ProRail vooral een marketing dingetje is, Wouter Koolmees c.s. hebben wel urgentere probleem.

Overigens ook onder rijdend personeel en treinpersoneel is er veel verwarring over. Veel NS'ers denken dat roken op perrons in de openlucht is toegestaan omdat dat daar gedoogd wordt en het ook niet onlogisch is als het daar wel zou mogen.

 

Tuurlijk ze hoeven niet alles te weten, maar een beetje logisch nadenken... En anders laat je de vraag open voor een andere webcare medewerker. 🤷‍♂️

Dit lijkt me nou geen onderwerp voor escalatie naar een hoger echelon.

Reputatie 7
Badge +1

 

Maar het moet toch wel een vrij standaard idee zijn om even te kijken naar de huisregels van NS als iemand zo'n vraag stelt?

Dan moet je wel weten dat je zoiets in de huisregels staat en dat de regeling daarvoor uniform is. Roken heeft op zich weinig met het treinproduct zelf te maken dus daar zal in de opleiding niet zoveel nadruk op liggen. Sowieso heb ik de indruk dat het rookverbod op stations voor NS en ProRail vooral een marketing dingetje is.

Overigens ook onder rijdend personeel en treinpersoneel is er veel verwarring over. Veel NS'ers denken dat roken op perrons in de openlucht is toegestaan omdat dat daar gedoogd wordt  Die duiken dus ook niet in de huisregels.

 

Tuurlijk ze hoeven niet alles te weten, maar een beetje logisch nadenken... En anders laat je de vraag open voor een andere webcare medewerker. 🤷‍♂️

Dit lijkt me nou geen onderwerp voor escalatie naar een hoger echelon.

Overigens ook onder rijdend personeel en treinpersoneel is er veel verwarring over. Veel NS'ers denken dat roken op perrons in de openlucht is toegestaan omdat dat daar gedoogd wordt  Die duiken dus ook niet in de huisregels.

 

Als hier nog verwarring over is, dan ben je echt een struisvogel geweest in de afgelopen jaren. Het is voor personeel echt wel duidelijk dat er helemaal niet gerookt mag worden. Dat sommige dat nog steeds wel doen is dan zo, maar die weten maar al te goed dat ze in overtreding zijn. Dat NS totaal niet handhaaft ook niet op grote stations is een tweede.

 

 

 

 

Als hier nog verwarring over is, dan ben je echt een struisvogel geweest in de afgelopen jaren. Het is voor personeel echt wel duidelijk dat er helemaal niet gerookt mag worden. Dat sommige dat nog steeds wel doen is dan zo, maar die weten maar al te goed dat ze in overtreding zijn. Dat NS totaal niet handhaaft ook niet op grote stations is een tweede.

Voor veel mensen betekent gedogen dat het in de praktijk is toegestaan, zie het drugsbeleid. Overigens zelfs rechters in Nederland hanteren gedogen als norm voor het wel of niet strafbaar zijn van iets.

Reputatie 7

Typisch Nederlands. Eigenlijk niet teveel regels van bovenaf willen (want "eigen verantwoordelijkheid", "we komen er samen wel uit", en "moet toch kunnen"), ze dan uiteindelijk wél formeel opstellen, ze eigenlijk nauwelijks vindbaar wegzetten, weinig handhaven, veel coulance/gedogen en denken ach laat maar, zo erg is het allemaal niet. En over tot de orde van de dag.

Reputatie 7
Badge +1

Typisch Nederlands. Eigenlijk niet teveel regels van bovenaf willen (want "eigen verantwoordelijkheid", "we komen er samen wel uit", en "moet toch kunnen"), ze dan uiteindelijk wél formeel opstellen, ze eigenlijk nauwelijks vindbaar wegzetten, weinig handhaven, veel coulance/gedogen en denken ach laat maar, zo erg is het allemaal niet. 

Even een zijsprongetje, daarom kan ik er best wel in komen dat minister Madlener, weigert regels voor fatbikes vast te stellen. Hij weet maar al te goed dat een dergelijke wet alleen maar voor de vorm er is en massaal zal worden overtreden.

 

Even een zijsprongetje, daarom kan ik er best wel in komen dat minister Madlener, weigert regels voor fatbikes vast te stellen. Hij weet maar al te goed dat een dergelijke wet alleen maar voor de vorm er is en massaal zal worden overtreden.

Ik ook. Handhaven zal in de praktijk niet gaan, dat vergt personeel dat er helemaal niet is en daar komt dus niets van terecht. Helemaal dwaas is de leeftijdsgrens van 12 jaar die D66 heeft bedacht aangezien vrijwel alle overlastgevers juist in de groep 12+ zitten.

Vergelijk het met de helmplicht voor snorfietsers en scooters sinds 1-1-23. Probeer in Amsterdam of Rotterdam (zeker in de zomer) maar eens iemand op een scooter te vinden die wel een helm op heeft. Dat valt niet mee. Als mensen al een helm opzetten is dat meestal 's winters tegen de kou.

Het rookverbod op stations past naadloos in dit rijtje. Voor de bühne, niet voor dagelijks gebruik.

Het rookverbod is ook alleen van toepassing op NS stations. Nog niet elke vervoerder heeft hetzelfde beleid. Op station Buitenpost en in Leeuwarden staan bijvoorbeeld nog rookpalen. Dit kan natuurlijk ook voor verwarring zorgen onder de reizigers. 

Reputatie 5

Typisch Nederlands. Eigenlijk niet teveel regels van bovenaf willen (want "eigen verantwoordelijkheid", "we komen er samen wel uit", en "moet toch kunnen"), ze dan uiteindelijk wél formeel opstellen, ze eigenlijk nauwelijks vindbaar wegzetten, weinig handhaven, veel coulance/gedogen en denken ach laat maar, zo erg is het allemaal niet. En over tot de orde van de dag.

Liever dit dan de slaafse houding tegenover APV's en huisregeltjes die in Duitsland heerst. En ironisch genoeg is het roken daar nog vrij losjes gereguleerd. 

 

Liever dit dan de slaafse houding tegenover APV's en huisregeltjes die in Duitsland heerst. 

Regels waar men zich niet aan hoeft te houden kun je beter afschaffen.

Dat is beter voor de politieke geloofwaardigheid.

Reputatie 7

Het rookverbod is ook alleen van toepassing op NS stations. Nog niet elke vervoerder heeft hetzelfde beleid. Op station Buitenpost en in Leeuwarden staan bijvoorbeeld nog rookpalen. Dit kan natuurlijk ook voor verwarring zorgen onder de reizigers. 

Dat wist ik niet. Verbazend eigenlijk dat het rookbeleid niet simpelweg landelijk is wat betreft openbaar vervoer.

In Emmen en Assen zag ik weer bushokjes waarin met een grote sticker vermeld stond dat je er niet in mag roken. In Breda (en veel andere steden) zie je die weer niet. Geen eenduidigheid. Niet dat veel mensen zich zullen laten weerhouden in een bushokje te roken, laat staan dat er op gehandhaafd wordt / kan worden…..

Reageer