Skip to main content
beantwoord

Roken op perron en stations


Goedendag

Ik heb een vraag en een klacht over het roken op stations en perrons.

Nergens op het perrons of om de stations staat duidelijk dat dat niet (meer) mag.

Ik heb daar veel last van, zeker als je staat te wachten met een mondkapje om, want de rook blijft daar "achter hangen".

 

Ik reis van Obdam naar Amsterdam Centraal en op de terugweg doe ik de overstap in Heerhugowaard en vooral daar zijn veel mensen (jongeren) aan het roken (en hebben hun mondkapje niet op!). Ik spreek ze er vaak op aan (meeste antwoorden: "dat wist ik niet" en "waar staat dat dan?"), maar ik blijf aan de gang en ik kan ook nergens naar verwijzen op het perron.

 

En wat wordt bedoeld met de stations? En hoever reikt het station? Ik stap dus uit op Amsterdam Centraal (en ook weer in op terugweg) en net buiten de uitgang wordt veel gerookt. Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen. 

Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein eromheen ook, dus daar zou ook niet gerookt mogen worden, maar er hangen geen borden. Of is mijn interpretatie niet juist?

 

Wanneer wordt dit aangepakt? Wanneer komen er overal borden te hangen? Wanneer wordt het NS-personeel geïnstrueerd dat als zij hun outfit aan hebben van de NS, het niet netjes is om te roken, zeker niet op het station zelf? Je ruikt het ook in de trein als een conducteur gerookt heeft (hoewel dat minder is met een mondkapje om 😉 ).

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Marc 

 

  • Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein. Er geldt een rookverbod. Onder dit rookverbod valt ook het gebruik van elektronische sigaretten en dergelijke.

Ik vind Stoptober trouwens idioter dan een campagne zoals NS en ProRail die aan het voeren zijn.

Voor de schijn een maand stoppen met roken en daarna weer verder gaan alsof er niets gebeurd is…

Net zoals met goede voornemens geldt, als je het in normale situatie niet kan, waarom zou het dan opeens wel moeten lukken in een speciale maand of een nieuw jaar?

 

Je houd jezelf en andere alleen maar voor de gek.

 

Je moet niet stoppen met roken omdat andere het willen, maar omdat jij het wilt. Anders gaat zoiets nooit lukken.


De meeste mensen zal het volgens mij trouwens worst wezen of er op het terras wel of niet gerookt wordt. Ze willen gewoon een leuk plekje in de zon of in de schaduw. 

Denk dat je je daarin vergist, niets irritanter als wanneer dat leuke plekje in de zon of schaduw wordt verstoord door de stank van een ander. Kan me er geweldig aan ergeren. Ben dan ook blij dat de roker steeds vaker in de hoek gedreven wordt. Ook de rookvrije terrassen zijn gelukkig steeds meer in opkomst.   


De meeste mensen zal het volgens mij trouwens worst wezen of er op het terras wel of niet gerookt wordt. Ze willen gewoon een leuk plekje in de zon of in de schaduw. 

Denk dat je je daarin vergist, niets irritanter als wanneer dat leuke plekje in de zon of schaduw wordt verstoord door de stank van een ander. Kan me er geweldig aan ergeren. Ben dan ook blij dat de roker steeds vaker in de hoek gedreven wordt. Ook de rookvrije terrassen zijn gelukkig steeds meer in opkomst.   

Nou ja, het is wel zo dat het bij een kroeg een stuk minder mensen er om zullen geven dan bij een restaurant.

 

Maar alsnog, er zijn mensen die er last van hebben.


Niet-rokers hebben het recht om geen last te hebben het roken van anderen. Het lijkt me niet meer dan terecht dat de overgrote meerderheid van de bevolking, de niet-rokers, dat recht steeds meer opeist. 

Ik vind heel irritant wanneer er op een terras gerookt wordt, zeker als ik daar iets eet. Ik juich het toe dat er steeds meer rookvrije terrassen komen. 

Ik ben overigens zelf een roker geweest en ben me pas later bewust geworden van het feit dat ik nogal wat overlast heb veroorzaakt. Jaren geleden meegedaan met Stoptober en ben ik van de verslaving weten af te komen.


Niet-rokers hebben het recht om geen last te hebben het roken van anderen. 

Het enige "recht" wat in de wet is vastgelegd is het recht op een rookvrije arbeidsplaats (daar is ook het rookverbod in cafes op gebaseerd, niet op overlast voor andere gasten). Maar er is nergens vastgelegd dat er zo'n recht bestaat in de openbare ruimte.

Wat betreft privaat terrein mag de eigenaar de regels bepalen met inachtneming van het recht op een rookvrije arbeidsplaats. 


Het station is geen openbare ruimte en de eigenaar heeft in de huisregels bepaald dat er niet gerookt mag worden. 
Een terras is geen openbare ruimte en een eigenaar kan bepalen dat er niet gerookt mag worden. 

Verder kan de wetgever natuurlijk vastleggen waar er wel en niet gerookt mag worden.
 


Reageer