stop de diefstal open de poortjes op Sloterdijk



Toon eerste bericht

319 reacties

Badge +3
De essentie van het Londense "out-of-station interchange" is het toelaten van een overstap via de openbare weg, waarbij een beëindigde reis (uitcheck) als het ware opnieuw wordt geopend - onafhankelijk van het uiteindelijk te bereizen aantal zones. Dat is nauwkeurig per geval gespecificeerd (https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/out-of-station-interchanges). Ik zie niet in waarom dat in Nederland (Amsterdam, Den Haag) niet zou kunnen.
Dat is al het geval (binnen 35 minuten weer inchecken is vervolg van je reis) toch :?

Het probleem zit alleen maar in de (snellere) 'via' die aangeraden wordt, dus omreizen.

Vooral mensen met een Traject Vrij kijken dan raar op dat ze ineens een factuur krijgen omdat ze NIET met een sprinter (want dat is de kortste route toch, dus die mag en moet je nemen!) gegaan zijn....

...en vervolgens door het (veel) snellere reisadvies van de planner buiten hun traject zijn beland vanwege een overstap door gesloten poortjes :?

Vooral die laastste vier woorden zijn moeilijk hè? Zet dan -totdat het probleem opgelost is- in ieder geval één poortje open en je bent klaar!

In mijn optiek heeft dat weinig te maken met rit-naar-reis geneuzel, want je checkt in en bent binnen redelijke tijd van A naar B om daar vervolgens uit te checken.

En trappen lopen doe ik thuis wel.
Reputatie 7
Badge

Kwam deze zojuist tegen:

Dat is in ieder geval wat duidelijker dan de posters. Reisplanner geeft helaas nog wel Vermijd extra kosten: overstappen via de stationshal, wat verwarrend kan zijn omdat daar juist het binnengebied bedoeld wordt, en niet de stationshal met kaartautomaten e.d.

Ik blijf het verwarrend vinden omdat de andere "optie" er ook nog staat. Als ik daar - binnen de poortjes - sta, wil ik helemaal niet weten dat ik ook via de poortjes naar de sporen 3 en 4 kan, want dat kan niet (voor het tarief uit de prijsopgave die NS via de reisplanner geeft). En de bebording zegt hier inderdaad (terecht) "via spoor 11 en 12" en "via poorten" als opties terwijl ik volgens de reisplanner "via de stationshal" moet (om extra "kosten" te vermijden). Het kan dus ook nog wel wat consistenter.

Reputatie 6
Vooral mensen met een Traject Vrij kijken dan raar op dat ze ineens een factuur krijgen omdat ze NIET met een sprinter (want dat is de kortste route toch, dus die mag en moet je nemen!) gegaan zijn.[...]
Je mag volgend de voorwaarden met TrajectVrij iedere door de Reisplanner aanbevolen route volgen, mits de je onderweg niet onderbreekt (=uitcheckt). Helaas is dat op Amsterdam Sloterdijk (en Zuid, Muiderpoort, Bijlmer Arena, Den Haag Centraal, Hilversum) fysiek onmogelijk gemaakt.
Badge +3

De optie ‘via poorten’ is een stuk sneller dan trappen op en af, dus als een overstap je toch geen extra geld kost ga je natuurlijk niet helemaal via spoor 11/12.

‘Stationshal’ blijf ik inderdaad een vage benaming vinden, want men bedoelt het binnengebied (en daarvan zijn er twee, namelijk die op de foto en die bij spoor 3/4).

Reputatie 7
Badge
Vooral mensen met een Traject Vrij kijken dan raar op dat ze ineens een factuur krijgen omdat ze NIET met een sprinter (want dat is de kortste route toch, dus die mag en moet je nemen!) gegaan zijn.[...]
Je mag volgend de voorwaarden met TrajectVrij iedere door de Reisplanner aanbevolen route volgen, mits de je onderweg niet onderbreekt (=uitcheckt). Helaas is dat op Amsterdam Sloterdijk (en Zuid, Muiderpoort, Bijlmer Arena, Den Haag Centraal, Hilversum) fysiek onmogelijk gemaakt.

vergeet Boxtel en Almere niet!
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Het heeft wel degelijk te maken met het van rit naar reis-principe. Voordat de poortjes gesloten waren hoefde er niet omgecheckt te worden in Sloterdijk en bestond het probleem van het teveel betalen voor een door de Reisplanner gegeven advies niet. Haal de poortjes weg of zet ze open op de stations waar de tariefmatige problemen zich voordoen en het probleem is opgelost.
NS kan dan gaan nadenken over een softwarematige oplossing voor de problemen en in een later stadium de poortjes weer sluiten.

Het blijft natuurlijk uiterst merkwaardig dat NS van de problemen op de hoogte was voordat de poortjes in Sloterdijk werden gesloten. In plaats van eerst het algemene probleem op te lossen dat zich al voordeed in Muiderpoort, Hilversum etc is men het probleem nog een graadje erger gaan maken door ook in Sloterdijk de poortjes te sluiten. Je verstand staat erbij stil wanneer je het van een afstandje beziet.

@Rudi
Een situatie vergelijkbaar met Londen doet zich in Rotterdam voor in de metro. We zijn daar laatst overgestapt op station Beurs. Daar moesten we eerst uitchecken vanaf het perron van lijn D/E en toen weer inchecken om naar het perron van lijn A/B/C te komen. Bij de metro krijg je in zo'n geval simpel de mededeling "Overstap OK" en zijn er geen tariefmatige consequenties.
Badge +3
Dan benader het van een andere kant... Je reist van A naar B en de reistijd daarvoor is X minuten (route zonder geforceerde overstap).

Doe je dat (ongeveer) binnen die X minuten dan is de overstap (reizen buiten je traject) je vergeven... GTSR (geld terug bij snellere reis).
Reputatie 7
Badge
.... GTSR (geld terug bij snellere reis).
ook 6 maanden wachten, en dan opnieuw in bezwaar gaan?
Reputatie 7
Badge +3
Ik voorzie dan weer allerlei andere problemen. Wat gebeurt er als je na aankomst in B niet meteen uitcheckt maar eerst nog wat gaat eten of drinken binnen het poortjesgebied? Registreert het systeem dan jouw GTSR? Ik heb daar een hard hoofd in.

NS moet terug naar de tekentafel en met een fundamentele oplossing komen. Tot die tijd moet de mogelijkheid bestaan om op de knelpuntstations zonder omchecken en omlopen over te stappen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb geen oordeel of de techniek achter de OVCP-techniek achterhaald is of niet. Maar ik geloof Henk_NL op zijn woord.

Ik kan het systeem slechts beoordelen als gebruiker en zie dat de OV-chipkaart prima werkt in het stad- en streekvervoer. Gisteren zijn we met twee bussen van Connexxion en daarna de tram van GVB naar Amsterdam gereisd. Overstappen tussen verschillende vervoermiddelen en vervoerders gaan naadloos.

Vergelijk het stad- en streekvervoer eens met de chaos binnen de spoorsector. Binnen NS is het al chaotisch met overstappen als op Sloterdijk. De idiotie is niet te overzien wanneer je op stations poortjes en paaltjes van verschillende vervoerders ziet. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er zoveel topics zijn over problemen met in- en uitchecken, spits- en daltarieven, overstappen tussen vervoerders en ander ongemak. Eigenlijk is het dat wat de OV-chipkaart de spoorreizigers geeft: ongemak. Zeker in vergelijking met de tijden van het papieren kaartje.

Nu geef ik meteen toe dat de invoering van het OVCP-systeem bij het stad- en streekvervoer natuurlijk vele malen eenvoudiger was dan in de spoorsector. Als was het maar omdat het stad- en streekvervoer geen spits- en daltarieven kent. Maar misschien is dat precies het probleem. OVCP als opvolger van de strippenkaart is een doorslaand succes zonder veel nadelen. Voor de spoorsector zijn er heel veel problemen gecreëerd die daarvoor niet bestonden.
Reputatie 6
@Rudi
Een situatie vergelijkbaar met Londen doet zich in Rotterdam voor in de metro. We zijn daar laatst overgestapt op station Beurs. Daar moesten we eerst uitchecken vanaf het perron van lijn D/E en toen weer inchecken om naar het perron van lijn A/B/C te komen. Bij de metro krijg je in zo'n geval simpel de mededeling "Overstap OK" en zijn er geen tariefmatige consequenties.


In het Nederland geldt "overstap OK" altijd binnen één vervoerder bij uit- en inchecken binnen 35 minuten. In feite begint er weer een nieuwe reis en begint het afstandstarief gewoon opnieuw; alleen het instaptarief wordt niet opnieuw berekend. Omrijden in het stads- en streekvervoer betaalt de reiziger dus zelf.(Bij de spoorvervoerders geldt bovendien dat de lange-afstandskorting behouden blijft en de tariefperiode dal/spits niet wisselt.)

Het tarief tussen twee stations bij NS wordt altijd berekend over de kortste route, niet over de werkelijk afgelegde afstand. Daartoe is er een tabel met onderlinge afstand tussen alle stations(combinaties). Bij uitchecken onderweg wordt de lopende reis afgesloten en berekend; bij weer inchecken wordt een nieuwe reis gestart. Wanneer de onderbreking op de kortste route ligt, is er geen prijsconsequentie: de lange-afstandskorting blijft gewoon gelden. Maar wanneer het reisadvies in de reisplanner een lange route aangeeft - en dat komt heel vaak voor - dan gaat het mis. Wanneer je op die langere route onderbreekt, berekent het systeem de reis over de werkelijk afgelegde afstand. Op Sloterdijk ben je voor sommige reizen gedwongen uit- en weer in te checken, waardoor je meer betaalt, ook als je helemaal niet op dat station wilt zijn.

Londen heeft een zonetarief voor het railvervoer, waarbij overstappen alleen mogelijk is "binnen de poortjes", anders begint een nieuwe reis en betaal je opnieuw het volle tarief. Maar ook daar zijn situaties waarbij dat onredelijk is, omdat er bijvoorbeeld een openbare weg tussen de overstapstations ligt. In die gevallen is er - tijdbeperkt - een overstap mogelijk, waarbij de oorspronkelijke reis wordt voortgezet en er pas aan het einde van de reis wordt afgerekend.

Ik ben het met Henk_NL eens dat er een fundamentele oplossing binnen het Chipkaartsysteem moet komen, maar niet dat dit binnen het huidige systeem onhaalbaar of ongewenst zou zijn.
In het huidige systeem blijf je zitten met het probleem dat je altijd interactie met de fysieke kaart nodig hebt, om wijzigingen te kunnen maken. Het systeem kan dus niet automatisch allerlei dingen bepalen, dat kan alleen als de kaart ook ergens bij een poortje of paaltje aangeboden wordt en dan binnen een zeer kort tijdsbestek. De data op de kaart is immers nog altijd bepalend, in plaats van een centrale administratie. Dat ligt een hoop oplossingen in de weg.

In het stad- en streekvervoer ligt dat ook allerlei ontwikkelingen in de weg, al gaat het om redenen die iMark inderdaad al aangeeft daar beter. Je ervaart als reiziger weinig nadeel.

Een deel van mijn conclusies zijn inderdaad gebaseerd op ervaringen met management, dat is helaas wat lastiger te onderbouwen, sorry.
Ik vind dat NS echt verschrikkelijk slecht met zijn klanten omgaat de laatste tijd. NS is gewaarschuwd over de poortjes op Sloterdijk. Toch steken ze als ware een struisvogel hun kop in het zand. Echt onbegrijpelijk en compleet te gek.
Reputatie 7
Badge +3
@Rudi
Volgens mij heb je niet helemaal begrepen wat ik probeerde uit te leggen. In het stad- en streekvervoer heeft binnen 35 minuten uit- en weer inchecken geen enkele consequentie voor de prijs van de reis. Daarom heeft het gedwongen passeren van de poortjes bij een overstap op metrostation Beurs in Rotterdam geen enkel nadelig gevolg. Het gaat ook niet om het overstappen binnen dezelfde vervoerder. Het werkt zo bij alle overstappen in het stad- en streekvervoer. Het OVCP-systeem doet precies wat het moet doen, is zeer gebruiksvriendelijk en voor iedereen begrijpelijk.

Bij de Spoorwegen gaat er juist van alles mis op het gebied van de gebruiksvriendelijkheid en de begrijpelijkheid. Zelfs voor reizen met dezelfde vervoerder zijn er onbegrijpelijke situaties. Wanneer je ook nog op een andere vervoerder moet overstappen, wordt het helemaal onhandig.
Mee eens behalve dat het onbegrijpelijk is. Het levert bakken extra geld op.

Had het NS geld gekost, had het allang opgelost geweest.
Badge +3
Ha! Zag toevallig dit filmpje... via deze pagina (helemaal onderaan):


Daar klopt dus weinig van, want bij binnen 35 minuten terug inchecken zegt een poortje "Overstap OK" i.p.v. "Ingecheckt", toch? 😛
NS weet best wel waar het over gaat.
Reputatie 7
Badge +3
@Rudi
Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde. De conclusie kan alleen maar zijn dat het OVCP-systeem prima geschikt was (en is) als opvolger van de strippenkaart maar dat het ongeschikt was (en is) als vervanger van papieren treinkaartjes. Het beste is dan ook dan NS en de andere spoorvervoerders zo snel mogelijk teruggaan naar de tekentafel en met iets beters komen.

Ik heb overigens in nieuwe R-Netbussen van Syntus al kaartlezers gezien die geschikt (zouden) zijn voor bankpasjes. Dan is de onhandige tussenstap van een chipkaart voor vervoer gekoppeld aan saldo laden helemaal niet meer nodig.
Helaas heb ik geen snipperdag vandaag, hlubbers 🙂
Ik zou het liefst met nieuwe info bij jullie aankomen, maar dit is helaas niet het geval. Er wordt hier in de organisatie zeker aandacht aan besteed en ik en de andere moderators hopen jullie snel van verdere info te voorzien.


Hoi Iris,

Ik en met mij volgens vele andere forumleden hebben een andere indruk bij een snelle oplossing. Ondertussen stamt jouw reactie van meer dan 1 maand geleden en wat heeft NS ondertussen gedaan:

Ze hebben gedurende 2 weken een slechte poster opgehangen. Toen daar teveel terechte kritiek op kwam. opa's en oma's en mensen met kinderwagen moesten maar trappen gaan lopen enz.enz., zijn deze posters verwijderd. Hierna is niets meer gebeurd. Jullie organisatie is al bijna een jaar bekend met dit probleem. Zouden de medewerkers die dit moeten oplossen nu eindelijk eens van hun ivoren topen willen nederdalen en dit probleem serieus nemen en binnen 2 weken willen oplossen.

Jullie lichten gewoon mensen op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vandaar dat de NS een werkgroep heeft opgericht.

Als het waar zou zijn wat jij zegt, zou NS dat ook zeggen...En zouden ze geen restitutie geven.
Ik snap je frustratie hlubbers en deel deze ook. Helaas hebben wij als Moderators weinig tot geen invloed op de ontwikkelingssnelheid van een oplossing op de lange termijn. Het enige wat wij kunnen doen is je kritiek dan wel feedback doorgeven (wat ik bij deze ook weer gedaan heb) en jullie zo goed mogelijk op de hoogte houden van eventuele updates omtrent dit probleem. Wanneer wij deze updates echter niet hebben is het ook lastig om jullie daarvan op de hoogte te houden.
Reputatie 7
Badge
NS weet best wel waar het over gaat.
Je bent nu op het forum! En daar zit ook niet-NS personeel. En verder hebben we ook geen glazen bol. :)

Dus kom eens met wat constructieve beargumentering. Tot dan beschouw ik deze discussie als waardeloos.
Badge +3
Ik heb overigens in nieuwe R-Netbussen van Syntus al kaartlezers gezien die geschikt (zouden) zijn voor bankpasjes. Dan is de onhandige tussenstap van een chipkaart voor vervoer gekoppeld aan saldo laden helemaal niet meer nodig.
Ik zou het van harte toejuichen, want als mijn bankpas stuk gaat heb ik overmorgen (zonder extra kosten) een nieuwe. Maar ja, hoe ga je saldo, abonnementen en andere producten (toegangsrechten of tegoed voor de koffieautomaat e.d.) op een bankpas zetten? Dat gaat niet lukken, en als het al lukt vindt de bank dat niet okee denk ik zomaar.
Ik snap je frustratie hlubbers en deel deze ook. Helaas hebben wij als Moderators weinig tot geen invloed op de ontwikkelingssnelheid van een oplossing op de lange termijn. Het enige wat wij kunnen doen is je kritiek dan wel feedback doorgeven (wat ik bij deze ook weer gedaan heb) en jullie zo goed mogelijk op de hoogte houden van eventuele updates omtrent dit probleem. Wanneer wij deze updates echter niet hebben is het ook lastig om jullie daarvan op de hoogte te houden.

En aangezien jullie medewerkers anders dan aangegeven dit topic doodzwijgen gebeurt er dus niets en zijn de reizigers de dupe. Fijn bedrijf de NS, jullie promoten een aantal jaren geleden nog dat de reiziger op 1, 2 en 3 zouden staan inmiddels staan ze op 101, 102 en 103 maar misschien ben ik daarin nog te optimistisch.
@hlubbers
Diefstal?? Je betaalt met de gesloten poortjes nu precies voor het gereisde aantal kilometers. Tot nu toe maakte je een omrit zonder daarvoor te betalen.


Dat is dus onzin: De reisplanner geeft deze route aan. De reisplanner geeft aan dat een reis voor morgen (12-2) van Haarlem naar Alkmaar om 05.44 uur bijvoorbeeld € 6,90 kost. Door de poortjes op Sloterdijk wordt dit hoger.

Derhalve is er m.i. sprake van diefstal en oplichting.

Reageer