stop de diefstal open de poortjes op Sloterdijk



Toon eerste bericht

319 reacties

Badge +3
#265 Amen! Kan niet wachten tot dat moment, want OV-chipkaart/TLS verdient miljoenen aan het alsmaar vervangen (€ 11,- altublieft) van verloren/gestolen/beschadigde/onleesbare kaarten (opdruk van foto, kaartnummer of geboortedatum niet meer goed leesbaar dus hoppa en kassa, vervangen maar!)

Eén keer je kaart in de wasmachine en einde verhaal (ook al werkt het ding dan nog prima!). Met een bankpas (of zelfs bankbiljetten) geen enkel probleem.

Materiaalkosten voor een ov-chipkaart? Ik gok nog geen 20 cent en dat is inclusief de apparatuur om ze te bedrukken (folie) plus programmeren van de chip. 80 cent erbij voor envelop plus postzegel en voor een euro ben je klaar. Snapt u het nog?

Maar goed, dat is allemaal off-topic natuurlijk 😞
@achja
Als je goedkoper wil reizen kan dat via Beverwijk maar sommige mensen voelen zich te goed om met een sprinter te reizen.
Reputatie 7
Badge +3
De aanloopverliezen? €126 mio in de periode 2002-2010.

Hier zijn nog meer interessante cijfers te vinden:
https://www.translink.nl/TLS_Corporate/media/Beeldbank/Jaarverslag/Vragen-en-antwoorden-financiering.pdf
Dat is wat men zelf vooral als argument gebruikt voor de huidige tarieven, mijn waardeoordeel zal TLS weinig interesseren 😃
Reputatie 4
Wanneer NS de reis niet tegen het aangekondigde tarief van €17,30 (100 tariefeenheden) kan leveren maar in de praktijk doodleuk €19 euro (115 tariefeenheden) laat aftikken door het onnozele omchecken in Sloterdijk dan grenst dat aan oplichting.

Als je doelbewust een te hoog tarief in rekening brengt, die situatie maandenlang laat voortduren en geen enkele moeite onderneemt om gedupeerde reizigers tegemoet te komen of zelfs maar te informeren dan grens het niet aan oplichting, maar dan is het dat gewoon.
Waarschijnlijk worden dit soort vraagtekens helemaal niet meer geplaatst omdat er inmiddels zo veel kosten zijn gemaakt dat op de schreden terugkeren niet meer gaat.
Dat is wel mijn ervaring in ieder geval. Het geld klotst tegen de muren en kritische mensen zijn al lang gestopt met vragen stellen. Zelfs de vele beveiligingsproblemen worden gewoon niet opgelost.

https://nieuws.ns.nl/ns-start-werkzaamheden-aan-poortjes-den-haag-centraal/?_ga=2.144664821.1366303046.1582672103-542190246.1438797135

 

Op stations waar poortjes gesloten zijn voel ik mij juist bijzonder onveilig. Het is alsof je opgesloten zit en bovendien neemt de doorztroom capaciteit bij het plaatsen van poortjes juist af, en niet toe!

De NS Bajes , genaamd Sloterdijk spant absoluut de kroon

Weg met die poortjes!

Ga je dit nu in 20 topics schrijven?

@achja
Als je goedkoper wil reizen kan dat via Beverwijk maar sommige mensen voelen zich te goed om met een sprinter te reizen.


Als je om 06.46 vanuit Haarlem in Alkmaar wil zijn, kan dat alleen maar via Sloterdijk. Via Beverwijk rijden dan nog geen treinen. Overigens natuurlijk nog geen reactie vanuit NS.
Badge +3
Het gaat momenteel dan ook niet om de feitelijke kostprijs, Translink geeft expliciet aan dat de kosten momenteel zo hoog zijn om aanloopverliezen uit het verleden te dekken.
Benieuwd.. naar de bron en of dat misschien al lang gelukt is :?

En dus, wanneer dan een ov-chipkaartje van nog geen euro (inclusief alles er op) een stuk goedkoper gaat worden.
naar de bron
Sorry, zie nu pas de reactie in dit topic. Kan de originele verklaring zo snel niet vinden, ben mobiel momenteel en TLS heeft een lading zoekresultaten gemaakt met "de feiten" en daarna een slappe FAQ. Zie o.a. dit artikel:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1578068/translink-gebruikt-ovchipkaart-als-melkkoe.html

FOUTE CONCLUSIES
Translink zegt het geld geen winst is, maar een terugbetaling van investeringen. "De OV-bedrijven hebben de eerste jaren van het bestaan van Translink vele miljoenen in Translink geïnvesteerd voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart en de backoffice (dienstverlening en systemen)", zegt de organisatie.

"Daarmee heeft Translink in de eerste tien jaar van haar bestaan (2001 t/m 2010) aanloopverliezen gekend. De positieve resultaten van Translink worden gebruikt om de aanloopverliezen te compenseren", aldus Translink in een verklaring.

In het perscommuniqué staat ook dat Translink heeft geen winstoogmerk heeft. De organisatie zegt dat een onafhankelijke partij gaat bekijken of het geld goed is besteed.


Enkel rekenen met de feitelijke productiekosten is natuurljk wat kort door de bocht, er zitten meer kosten aan een OV-chipkaart en de bijbehorende infra. De vraag is of je de andere operationele kosten ook moet doorbelasten in de prijs van een OV-chipkaart. Daar valt een hoop tegen te zeggen, maar ook het een en ander voor. Gaat misschien een "beetje" buiten de scope van dit topic, al ben ik bang dat er binnenkort een slotje gaat volgen.
Ik begrijp de frustratie goed die op dit onderwerp zit. Als moderators kaarten we dit aan, maar dat betekent niet dat er meteen een oplossing is. Tot die tijd is de enige oplossing om het geld terug te vragen, zoals ook in eerdere topics al benoemd is.
Vergeet de kosten van de manager niet?

En nee, er zullen topics blijven bestaan waar geen slotje op komt. Lijkt me ook onwenselijk. Wist je dat ik het forum ooit weleens heb willen aankaarten? .... ?
Tussen niet meteen en 2 jaar wachten zit nogal wat...

Hoe gaat het met de werkgroep die hier al een maand keihard aan bezig is ?

Wanneer gaat de NS pro actief mensen waarschuwen op deze stations dat ze geld terug kunnen vragen ?
Ja maar deze niet, binnen 1 week komt er een "oplossing" en vervolgens een slotje.

Het lijkt me ook onwenselijk, dan kan je het forum wel sluiten.
Reputatie 7
Badge +3
Frustratie over dit onderwerp? Eerder enorme verbazing over zoveel ongeorganiseerde onkunde binnen een bedrijf met de grootte van NS.
Reputatie 1
Snap ook niet waarom in dit topic nou perse Sloterdijk wordt genoemd. Valt mij op dat via de Hemboog met een overstap in Zaandam dan niet genoemd wordt vanuit Den Haag gezien. Of je kunt dan over Haarlem reizen.
Reputatie 4
Ik begrijp de frustratie goed die op dit onderwerp zit. Als moderators kaarten we dit aan, maar dat betekent niet dat er meteen een oplossing is. Tot die tijd is de enige oplossing om het geld terug te vragen, zoals ook in eerdere topics al benoemd is.

Een oplossingworkaround die helaas alleen werkt als je je bewust bent van deze praktijken en dat maakt het nou juist zo kwalijk dat NS blijft weigeren om haar verantwoordelijkheid te nemen om de reiziger hierop te wijzen.

NS veroorzaakt een probleem en legt vervolgens alle ellende bij de reiziger neer. Zo gaat een fatsoenlijk bedrijf niet met haar klanten om.
Reputatie 7
Badge +3
Snap ook niet waarom in dit topic nou perse Sloterdijk wordt genoemd. Valt mij op dat via de Hemboog met een overstap in Zaandam dan niet genoemd wordt vanuit Den Haag gezien. Of je kunt dan over Haarlem reizen.
Omdat de reisplanner de overstap in Sloterdijk als beste (en op zondag enige) verbinding geeft. En dat in beide richtingen. Volgens de reisplanner kost een reis van Schagen naar Den Haag Centraal dan €17,30. Maar wanneer je op saldo reist rekent NS €19,00. Dat is de kern van de discussie.
Mijn glazen bol verwacht dat de "oplossing" gaat zijn dat de reisplanner deze adviezen niet meer geeft 😃
Dat is juist fantastisch, dan kan je een reis met maar 1 overstap via Sloterdijk daarna 'extra service' noemen en er E1.70 toeslag voor vragen 😃 De HSL-noord-noord!
Reputatie 7
Badge +3
Je hebt je roeping bij de afdeling Marketing van NS gemist. De €1,70 kunnen ze dan "comforttoeslag" noemen.
Denk niet dat ik geschikt ben om bij marketing te gaan zitten, dat wordt geen succes 🙂 Toch zie ik een geintje zoals dit nog wel als "oplossing" uit de hoge hoed komen.
Reputatie 7
Badge


Als AH in de folder zet dat een pot jam 1 euro kost, dan verwacht ik niet dat ik 1,50 moet betalen.
Als de reisplanner zegt dat een bepaalde reis, via Sloterdijk, me 17 euro kost, dan verwacht ik dus ook niet dat ik vervolgens 19 euro moet betalen.


Ja, maar het woord (diefstal) vind ik toch wel erg overdreven hoor. Natuurlijk zou het in de reisplanner moeten staan.. dat zeker. Maar om het nou een (ordinaire) diefstal te noemen vind ik wel een beetje ver gaan.
Reputatie 7
Badge
NS zou gewoon weer fulltime een intercity moeten laten rijden tussen Haarlem Alkmaar....en natuurlijk met als eindpunt Hoorn. Zo ging dat 12 jaar geleden ook en dat werkte prima. Overstappen in Amsterdam Sloterdijk was toen helemaal niet eens nodig.
Reputatie 4

Ja, maar het woord (diefstal) vind ik toch wel erg overdreven hoor. Natuurlijk zou het in de reisplanner moeten staan.. dat zeker. Maar om het nou een (ordinaire) diefstal te noemen vind ik wel een beetje ver gaan.


Ik noemde het geen diefstal maar oplichting en ik heb meermaals uitgelegd waarom.

Reageer