OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas | NS Community
Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Check vanaf 31 januari bij ons in en uit met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Handig als je af en toe met de trein reist!

Voor wie is het?
OVpay is ideaal als je af en toe met het openbaar vervoer reist. Je hoeft geen los kaartje of OV-chipkaart meer te kopen. Als je incheckt met je betaalpas, reis je 2e klas en zonder korting.

Handig: zo heb je de vrijheid om te reizen op een manier die bij jou past!

Heb je een abonnement?
Dan blijf je reizen met je OV-chipkaart. Deze blijf je ook gebruiken voor andere diensten, zoals het huren van een OV-fiets of de fietsenstalling.

Zo werkt reizen met je betaalpas
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren. Je kan meteen op deze manier reizen.

  1. Haal de pas waarmee je wilt reizen bij het in- en uitchecken uit je portemonnee. Of gebruik de betaalpas op je mobiel.
  2. Hou je pas of je mobiel bij het inchecken tegen de kaartlezer.
  3. Check uit met dezelfde pas.

Zo makkelijk is het!

Bekijk de kosten op je bankrekening
Alle reiskosten die je maakt op een dag, worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. De afschrijving heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Bekijk je reizen in Mijn NS
Koppel je betaalpas aan Mijn NS. Zo heb je gelijk inzicht in je reisgeschiedenis en de kosten. Heb je geen NS-account? Vraag een account aan of ga naar je OVpay reisoverzicht en volg de instructies.

Haal je pas uit je portemonnee
Of je nu met je pinpas of OV-chipkaart reist, haal altijd je pas uit je portemonnee bij het in- en uitchecken. Zo weet je zeker dat je met de juiste pas reist. En voorkom je dubbele reiskosten. Heb je een e-ticket gekocht? Scan dan het ticket vanuit de NS-app bij de kaartlezer van de scan-ticket poorten.

Over OVpay
Binnenkort is het in het hele land en bij alle vervoerders mogelijk om in- en uit te checken met je betaalpas, creditcard en mobiel. Deze nieuwe manier van in- en uitchecken wordt onder de overkoepelende naam OVpay geïntroduceerd. Een gezamenlijk initiatief van alle vervoerders. Bekijk meer informatie op de website van OVpay.

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?
Je hoeft vantevoren niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Je hoeft je dus niet aan te melden. Natuurlijk moet je wel een geldige betaalpas hebben waarmee je contactloos kan betalen. 

Hoe weet ik wat een reis heeft gekost?
Je ziet de prijs van een rit niet op het paaltje of poortje. De kosten van een rit zie je nadat deze zijn afgeschreven van je rekening. De betaling heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Wil je een overzicht van welke kosten bij welke rit horen?
Koppel dan je betaalpas aan Mijn NS en bekijk hier wat een rit je heeft gekost. 

Wil je niet alleen je ritten bij NS zien, maar ook bij andere vervoerders? 
Download de OVpay app.

Of bekijk je reisoverzicht van één specifieke dag in je reisoverzicht op OVpay.nl

Hoe veilig is het reizen met mijn betaalpas?
Reizen met je betaalpas is veilig. Net zo veilig als contactloos betalen in de supermarkt. Jouw bank ziet niet hoe je reist. En de conducteur die je controleert, ziet geen bankgegevens. Bekijk ons privacy statement.

Ga natuurlijk wel voorzichtig om met je betaalpas of creditcard. En laat hem meteen blokkeren als je hem kwijt ben of hij is gestolen.

Ik ben per ongeluk ingecheckt met mijn betaalpas.
Wat vervelend! Dan kan het zijn dat je teveel hebt betaald. Beantwoord een paar vragen en wij vertellen je of en hoe je geld terug kan vragen.


Wil je meer informatie of heb je een andere vraag? Bekijk alle veelgestelde vragen over OVpay of laat het hier in dit topic weten.


211 reacties

Ik raad iedereen aan om de stap met in- en uitchecken met fysieke bankpas over te slaan en meteen te gaan in- en uitchecken met je telefoon. Die heb je (meestal) toch al bij de hand en daarmee voorkom je dat je loopt te hannesen met je bankpas en je portemonnee. Ik heb dat 

Wel natuurlijk alle bankpassen en creditcards uit het hoesje van je telefoon halen.

De mededeling over passen los aanbieden op de poortjes en paaltjes dekt daarom de lading niet. Je kunt ook je telefoon gebruiken.

Overdrijven is ook een vak. 95% van de mensen betaalt in de supermarkt ook met een pasje en niet met de telefoon. Dus dat hannesen lijkt nogal mee te vallen.

De hele discussie hier lijkt alleen maar te gaan tussen enkele techno-freaks (ja, ik ben zelf ook techneut) die steeds hun nieuwste speeltje willen gebruiken en volledig uit het oog verliezen waar het in het OV om draait.

Reputatie 7
Badge +3

Alles goed en wel. Ik ga niet inchecken met mijn telefoon, een telefoon is uitgevonden om mee te bellen. Ik heb geen bankpas op mijn telefoon en ga die er ook niet opzetten omdat men dat zo handig vindt of omdat het zou moeten.

Telefoons moeten regelmatig opgeladen worden. Het gaat dus wel erg druk worden in de 1e klas met al die mensen die even de telefoon moeten opladen omdat ze anders niet kunnen uitchecken.

 

Veel telefoons staan toe om, zelfs bij een lege batterij, de hoofdkaart nog altijd te gebruiken voor PIN-transacties (en dus ook in/uitchecken). Zie voor iPhone bijvoorbeeld: https://support.apple.com/guide/security/express-cards-with-power-reserve-sec90cd29d1f/web

Reputatie 7
Badge +3

Veel telefoons staan toe om, zelfs bij een lege batterij, de hoofdkaart nog altijd te gebruiken voor PIN-transacties (en dus ook in/uitchecken). Zie voor iPhone bijvoorbeeld: https://support.apple.com/guide/security/express-cards-with-power-reserve-sec90cd29d1f/web

Geen iPhone en niet van plan om met telefoon te betalen. Dus dat probleem zal ik niet hebben.

Overigens ben ik nog nooit mijn ov chipkaart verloren, maar wel mijn telefoon (wel teruggekomen).

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie in de supermarkt juist veel mensen met de telefoon betalen en niet met de bankpas.

Verder heb ik in Londen kunnen waarnemen dat daar al heel veel mensen met de telefoon betalen en niet meer met de Oyster Card of een bankpas of creditcard.

Het zal nog even wennen zijn maar wanneer mensen doorhebben dat ze met hun telefoon kunnen betalen dan gaan ze dat gewoon doen en stoppen ze met het hannesen met het uit de portemonnee halen van bankpas of creditcard.

Voor mensen als @MoDe blijft de mogelijkheid bestaan om met de OV-chipkaart te reizen. Net als in Londen gaat het er uiteindelijk om zo min mogelijk drempels op te werpen en het OV makkelijk te laten gebruiken door zo veel mogelijk reizigers. OVpay is een heel belangrijke stap.

Het gaat om je opmerking dat de 1e klas vol gaat zitten met telefoonladers. Dat hoeft niet nodig te zijn, want ook met een platte batterij kan je nog altijd basis NFC gebruiken. Wat jij allemaal wel of niet wil gebruiken is jouw feestje.

Ik zie in de supermarkt juist veel mensen met de telefoon betalen en niet met de bankpas.

Verder heb ik in Londen kunnen waarnemen dat daar al heel veel mensen met de telefoon betalen en niet meer met de Oyster Card of een bankpas of creditcard.

Het zal nog even wennen zijn maar wanneer mensen doorhebben dat ze met hun telefoon kunnen betalen dan gaan ze dat gewoon doen en stoppen ze met het hannesen met het uit de portemonnee halen van bankpas of creditcard.

Voor mensen als @MoDe blijft de mogelijkheid bestaan om met de OV-chipkaart te reizen. Net als in Londen gaat het er uiteindelijk om zo min mogelijk drempels op te werpen en het OV makkelijk te laten gebruiken door zo veel mogelijk reizigers. OVpay is een heel belangrijke stap.

Je vergeet totaal waar het om draait. Iemand die met de trein van Leiden naar Den Haag wil of oma Jansen die met de bus naar de markt wil. Het OV dreigt een peperduur speeltuintje voor betalingssystemen te worden. Veel van die systemen zijn nog fraudegevoelig ook maar dat wuiven de hobbyisten graag weg onder het mom van gemak en vooruitgang.

OV Pay is niks meer dan een manier om vernieuwing van de backoffice bij Translink te verkopen, en dat is hard nodig. Het huidige OVCP-systeem is juist enorm fraudegevoelig, er is met lapmiddelen geprobeerd om de grootste gaten op te lossen die sinds 2010 zijn gevonden, maar dat is maar het topje van de ijsberg.

OV Pay is niks meer dan een manier om vernieuwing van de backoffice bij Translink te verkopen, en dat is hard nodig. Het huidige OVCP-systeem is juist enorm fraudegevoelig, er is met lapmiddelen geprobeerd om de grootste gaten op te lossen die sinds 2010 zijn gevonden, maar dat is maar het topje van de ijsberg.

Nee, abonnementen koppelen aan bankpasjes zonder foto is in de praktijk helemaal niet fraudegevoelig.

En waarom moet de vernieuwing van de backoffice bij Translink trouwens verkocht worden? Het voortbestaan van Translink is geen doel op zich. Als het handiger of goedkoper is om kaartjes via een automaat te verkopen (zoals in Duitsland) moet je dat vooral doen. Het betaalsysteem in het OV is een middel en geen doel op zich. 

Je begint weer onredelijk te worden om maar je gelijk te krijgen, een abonnement op een bankpasje is helemaal geen optie en staat ook niet op de roadmap.

 

Als je de OVCP wil vernieuwen en iets wil doen aan de fraudegevoeligheid daarvan, zal je naar een type kaart moeten waarbij het systeem niet blind vertrouwd op wat op de kaart staat. Daarvoor is deze vernieuwing net zo goed nodig, want je techniek gaat op vergelijkbare manier werken: naar huis bellen bij transacties. Het staat nog gewoon op de planning om daarbij OVCP-kaarten uit te geven, inclusief foto. Maar om zo’n investering te verkopen mik je beter op OV Pay, dat krijg je makkelijk uitgelegd. Het probleem met (hardened) MFOC attacks niet.

 

--

Wat betreft je later toegevoegde passage, het is niet handiger of goedkoper om kaartjes via een automaat te verkopen. Een netwerk aan kaartautomaten heeft hetzelfde probleem, op enig moment moet je de soft- en hardware gaan vernieuwen omdat je leveranciers stoppen met leveren en onderhouden, of daar zo’n godsvermogen voor vragen dat het onbetaalbaar wordt. Ik ken geen bedrijf dat nog blij is met het hebben van COBOL-omgevingen, je betaalt je blauw aan de schaarse ontwikkelaars die het kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je mag je eigen definitie van telefoon gebruiken.

Maar we leven al een tijdje in het tijdperk van de smartphone en dat is eigenlijk een kleine (en zeer krachtige) computer met camera waarmee je toevallig ook kunt bellen. Bellen is een nauwelijks nog gebruikte functie van de smartphone. Omdat de smartphone in feite een computer is, kun je er allemaal verschillende apps op gebruiken. Ik gebruik thuis een app om de audio- en videoapparatuur te bedienen. Veel makkelijker dan losse afstandsbedieningen.

Reputatie 7
Badge +3

 

Het zal nog even wennen zijn maar wanneer mensen doorhebben dat ze met hun telefoon kunnen betalen dan gaan ze dat gewoon doen en stoppen ze met het hannesen met het uit de portemonnee halen van bankpas of creditcard.

Voor mensen als @MoDe blijft de mogelijkheid bestaan om met de OV-chipkaart te reizen. Net als in Londen gaat het er uiteindelijk om zo min mogelijk drempels op te werpen en het OV makkelijk te laten gebruiken door zo veel mogelijk reizigers. OVpay is een heel belangrijke stap.

Ik heb allang door dat je met een telefoon kunt betalen, maar ik ga dat gewoon niet doen. Dat gehannes met pasjes uit het hoesje halen, pincode intypen om scherm te ontgrendelen, de bankapp te voorschijn toveren… Ik tover mijn bankpasje in de winkel uit mijn telefoonhoesje of portemonnee haal deze uit het beveiligde hoesje en voila. Idem met ov-chipkaart (die wel in het hoesje blijft).

Betalen met telefoon is zo makkelijk dat bij mijn vorige werk de rijen door die telefoonbetalers alleen maar langer werden….

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je mag je eigen definitie van telefoon gebruiken.

Maar we leven al een tijdje in het tijdperk van de smartphone en dat is eigenlijk een kleine (en zeer krachtige) computer met camera waarmee je toevallig ook kunt bellen. Bellen is een nauwelijks nog gebruikte functie van de smartphone. Omdat de smartphone in feite een computer is, kun je er allemaal verschillende apps op gebruiken. Ik gebruik thuis een app om de audio- en videoapparatuur te bedienen. Veel makkelijker dan losse afstandsbedieningen.

Dat is fijn dat jij dat allemaal kan en wil. Maar ik hoef niet mijn hele hebben en houden in mijn smartphone te hebben. Ligt hij door al die apps alleen maar langer aan de lader. Lekker duurzaam. En ook goed voor de privacy.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het (voor de verandering 😉) helemaal eens met MoDe. Van mij hoeft dit allemaal ook niet. Noem het ouderwets, maar ik hoef niet m'n hele hebben en houwen in die telefoon. En niet alleen met dit voorbeeld, maar het geldt voor veel meer ‘vernieuwingen', waarvan anderen blijkbaar voor mij bepalen dat het ook ‘verbeteringen’ zijn. Wat mij vooral stoort is dat het opgedrongen wordt, er een extra risico bestaat, en je vaak geen mogelijkheid hebt om niet mee te doen.  Flex, dat er automatisch voor zorgt dat je extra risico loopt door het standaard mogelijk maken van (elektrische) OV-fietshuur. ING die de mogelijkheid tot contactloos betalen verplicht, waardoor je extra risco loopt bij pasverlies. OVpay met dezelfde reden. En zo zijn er nog vele voorbeelden.
Geen probleem als anderen graag een app gebruiken om te zappen, voor mij voldoet een (of meerdere) afstandsbedieningen prima.

(en dat voor een ICT-er 🤣)

Reputatie 7
Badge +3

De apps op mijn telefoon werken alleen als ik die ontgrendeld heb door gezichtsherkenning of door pincode. Dat geldt dus ook voor de betaalapp. Het vermindert de risico's op misbruik daardoor aanzienlijk. 

Er lijkt me helemaal niets mis met deze vernieuwingen. Maar ze moeten niet opgedrongen worden. Daarom lijkt OVpay mij wel een goede stap. Er komt een opvolger van de huidige OV-chipkaart maar daarnaast zijn er nieuwe betaalmogelijkheden. Ik juich dat toe.

Overigens zal ik het zelf (nog) niet gaan gebruiken. Ik blijf op saldo reizen met de OV-chipkaart gekoppeld aan automatisch opladen. Maar in Londen heb ik het reizen met de telefoon al getest en dat werkte prima. Voor incidentele reizigers als toeristen is het een uitkomst dat ze niet meer hoeven na te denken over het kopen een OV-chipkaart en het laden van saldo.

Reputatie 7
Badge +3

OV-pay (of het nu met de telefoon of gewoon met de losse bakpas is) lijkt me ook een uitkomst om niet meer vol tarief e-tickets te hoeven kopen die je niet meer kan aanpassen of cancellen als je onverhoopt toch niet gaat reizen of als je een foutje hebt gemaakt met bestellen, hoe je ook niet meer te wachten tot het ticket een keer in de mail komt. 

Ik ken geen bedrijf dat nog blij is met het hebben van COBOL-omgevingen, je betaalt je blauw aan de schaarse ontwikkelaars die het kunnen.

Ha ha, ik ken nog zowel Cobol als Fortran uit de tijd van mijn opleiding. Moet het wel een dagje ophalen om weer operationeel te worden.

Reputatie 7
Badge +1

Dat gehannes met pasjes uit het hoesje halen, pincode intypen om scherm te ontgrendelen, de bankapp te voorschijn toveren… Ik tover mijn bankpasje in de winkel uit mijn telefoonhoesje of portemonnee haal deze uit het beveiligde hoesje en voila. Idem met ov-chipkaart (die wel in het hoesje blijft).

Betalen met telefoon is zo makkelijk dat bij mijn vorige werk de rijen door die telefoonbetalers alleen maar langer werden….

Ik tover mijn telefoon tevoorschijn, zorg dat het scherm ontgrendeld is (wat bij mij nog geen seconde duurt) en klaar. Eigenlijk precies zoals het met de pas ook werkt.

Dat is voor mij veel sneller dan portemonnee erbij halen, het goede pasje opzoeken en betalen.

Ik doe dat al vrij lang zo, en in het begin zag je mensen nog raar kijken omdat ze er niets van snapten. Tegenwoordig zie ik het veel meer.

Ik vind dat er echter wel wat te zeggen is voor wat @mrfreeze zegt: Zaken als automatisch OV (e)bike kunnen huren met NS Flex zouden gewoon uitgezet moeten kunnen worden voor hen die dat willen.

Van mij hoeft dit allemaal ook niet.

Misschien is dat ergens ook wel de keerzijde van het hebben van de IT-achtergrond, ik heb bij thuiskomst ook geen interesse in al die onzin. Geen smart home, gewoon een knop en het werkt, niet ‘s avonds op de bank ook weer met software moeten rommelen. Mobiel betalen doe ik al weinig want ik gebruik nog veel cash, en ook mobiel reizen is niet mijn hobby.

Ik ken geen bedrijf dat nog blij is met het hebben van COBOL-omgevingen, je betaalt je blauw aan de schaarse ontwikkelaars die het kunnen.

Ha ha, ik ken nog zowel Cobol als Fortran uit de tijd van mijn opleiding. Moet het wel een dagje ophalen om weer operationeel te worden.

Genoeg plek om nog bij te beunen als je die behoefte ooit zou hebben. Misschien kan je bij Jeroen intrekken? 

 

https://www.cnbc.com/2020/04/06/new-jersey-seeks-cobol-programmers-to-fix-unemployment-system.html

 

Dat was een heel bekend COBOL-verhaal in het begin van de virushysterie.

Reputatie 7

Dat is fijn dat jij dat allemaal kan en wil. Maar ik hoef niet mijn hele hebben en houden in mijn smartphone te hebben. Ligt hij door al die apps alleen maar langer aan de lader. Lekker duurzaam. En ook goed voor de privacy.

 

Zo mee eens. In principe kan straks vast echt alles via je zakcomputertje, maar waarom wil je dat, en om daar nu zo afhankelijk van te worden en de hele dag met dat ding in de aanslag te lopen... nee.....🙄 Moet je nu echt alles digitaliseren en automatiseren en voor iedere handeling apps hebben? Er zit wat mij betreft een grens aan - zoals dat met alles is. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat gehannes met pasjes uit het hoesje halen, pincode intypen om scherm te ontgrendelen, de bankapp te voorschijn toveren… Ik tover mijn bankpasje in de winkel uit mijn telefoonhoesje of portemonnee haal deze uit het beveiligde hoesje en voila. Idem met ov-chipkaart (die wel in het hoesje blijft).

Betalen met telefoon is zo makkelijk dat bij mijn vorige werk de rijen door die telefoonbetalers alleen maar langer werden….

Ik tover mijn telefoon tevoorschijn, zorg dat het scherm ontgrendeld is (wat bij mij nog geen seconde duurt) en klaar. Eigenlijk precies zoals het met de pas ook werkt.

Dat is voor mij veel sneller dan portemonnee erbij halen, het goede pasje opzoeken en betalen.

Ik doe dat al vrij lang zo, en in het begin zag je mensen nog raar kijken omdat ze er niets van snapten. Tegenwoordig zie ik het veel meer.

Ik vind dat er echter wel wat te zeggen is voor wat @mrfreeze zegt: Zaken als automatisch OV (e)bike kunnen huren met NS Flex zouden gewoon uitgezet moeten kunnen worden voor hen die dat willen.

Wat ik niet snap is dat iedereen die zo lyrisch is over alles wat ze met de smartphone kunnen en willen doen zo blij zijn met OV pay omdat ze dan niet meer in pasjes hoeven te rommelen. Maar als jouw smartphone een huiscomputer is, dan heb je toch die pasjes allen digitaal? Ik hoef nooit in pasjes te rommelen, want ik heb alleen mee wat ik nodig heb.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik niet snap is dat iedereen die zo lyrisch is over alles wat ze met de smartphone kunnen en willen doen zo blij zijn met OV pay omdat ze dan niet meer in pasjes hoeven te rommelen. Maar als jouw smartphone een huiscomputer is, dan heb je toch die pasjes allen digitaal? Ik hoef nooit in pasjes te rommelen, want ik heb alleen mee wat ik nodig heb.

Intussen is er vandaag al zo ongeveer de hele dag een storing bij ING, klanten kunnen niet inloggen, geen overboekingen doen, pinnen zou wel moeten kunnen maar ik zie ook berichten dat mensen niet kunnen betalen met hun telefoon. Kun je dan nog wel inchecken met je ING betaalpas op je smartphone? 

Overigens kan ik wel gewoon inloggen bij mijn ING rekening en betalingen doen, ik maak gebruik van de ING scanner en dat werkt blijkbaar nog wel gewoon.

Het gedeelte op je GSM is een vrij dom geheel en verschilt niet eens zo heel erg veel van je fysieke bankkaart. Als PIN-transacties werken, zouden mobiele transacties net zo goed moeten werken.

Reputatie 7
Badge +3

ING meldt hierover “Mobiel Betalen doe je via de app. Wegens de problemen met de app werkt dit niet. Betalen met jouw Betaalpas zou wel gewoon moeten lukken.” Overigens zijn er ook klanten die zeggen niet met PIN te kunnen betalen, anderen kunnen dat wel.

 

En even als complete nitwit op dit gebied (nee, nog steeds geen smartphone), kun je 2 betaalpassen van 2 aparte rekeningen (en van 2 verschillende banken) op je telefoon zetten? Zelf heb ik namelijk zowel bij ING als bij de Rabobank een betaalrekening en hier betaalpassen van. Mocht er bij de ene bank storing zijn, kun je altijd nog de pas van de andere bank gebruiken.

Ik zie wel in MijnNS dat je daar maar 1 betaalpas kan toevoegen voor inzicht in je reisgeschiedenis. Ik neem aan dat je op zich wel met meerdere betaalpassen gebruik kan maken van OVpay (natuurlijk wel 1 per reis), maar je kunt dan niet van meerdere betaalpassen je reishistorie in je MijnNS account zien. 

Reageer