Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016


Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken aan de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement.

We hebben te maken met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.

Ahoewel het geen leuke maatregel is voor iedereen, is het wel noodzakelijk.

Voordelig meereizen in de daluren
Als NS-abonnementhouder mag je in de daluren 3 reizigers meenemen met 40% korting. Jouw medereiziger zet Samenreiskorting op zijn eigen OV-chipkaart en checkt vanaf 1 januari 2016 in vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur om met 40% korting te kunnen reizen. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen.

Samen uit en thuis
Reis je dezelfde dag ook samen terug? Jouw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel de heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.



Ik heb een e-mail van NS ontvangen over wanneer Samenreiskorting geldig is. Waarom?
NS wil je graag informeren over hoe je gebruik kunt maken van Samenreiskorting en over de wijziging in de geldigheid van Samenreiskorting. Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Om gebruik te kunnen maken van Samenreiskorting, dient jouw medereiziger op werkdagen voortaan vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur in te checken met zijn eigen OV-chipkaart. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen

Hoe kan ik iemand met korting met mij mee laten reizen (Samenreiskorting)?
Als houder van een NS-jaarabonnement kun je maximaal drie personen met 40% korting in de daluren (vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur) laten meereizen. Medereizigers dienen hiervoor een eigen OV-chipkaart te hebben. Dit kan ook een OV-chipkaart van een andere vervoerder dan NS zijn. Jouw medereiziger zet bij de NS-kaartautomaat Samenreiskorting op zijn of haar eigen OV-chipkaart.

De medereiziger:
1. Houdt de OV-chipkaart voor de kaartlezer van de NS-Kaartautomaat, rechts onder het scherm.
2. Kiest ‘Samenreiskorting’ en de gewenste klasse.
3. Kiest ‘Akkoord’ en houdt de kaart opnieuw voor de lezer.
Samenreiskorting staat nu op de OV-chipkaart van je medereiziger en deze reist met 40% korting als er ingecheckt wordt in de daluren.

Overige belangrijke informatie over Samenreiskorting:
  • Voor het kunnen reizen op Samenreiskorting is een minimaal saldo van 10 euro op de kaart nodig.
  • 35 minuten na uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch. Reist u samen terug? Uw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.
  • Samenreiskorting is ook geldig bij de andere treinvervoerders en op de binnenlandse trajecten van NS International m.u.v. Thalys (voor sommige treinen is een toeslag nodig).
  • Kijk voor meer informatie op ns.nl/Samenreiskorting.
Hoe kan ik in de 1e klas reizen met Samenreiskorting?
Als je met iemand met een NS-abonnement wil meereizen en Samenreiskorting op uw OV-chipkaart zet, krijg je ook de mogelijkheid om de gewenste klasse te kiezen. Wanneer er minimaal € 10,- saldo op je OV-chipkaart staat en je checkt in tijdens de daluren, reis je met 40% korting in de klasse die je gekozen hebt.

Kunnen NS-reizigers met een Business Card ook mensen met korting met hun mee laten reizen?
Zakelijke reizigers met een NS-Business Card mét abonnement kunnen 3 mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting. Deze abonnementen zijn: Dal abonnement, Traject Vrij, Trein Vrij en OV Vrij abonnement. Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement kunnen geen mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting.

Kunnen Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement (NS-Business Card Basis) zelf met korting meereizen met iemand met een NS-abonnement?
Dat kan, alleen dienen zij hiervoor een andere OV-chipkaart te gebruiken, dan hun Business Card. Het product ‘Samenreiskorting’ kan namelijk niet op een Business Card gezet worden.

Kunnen studenten met een Studentenreisproduct ook mensen met korting met hun mee laten reizen?
Ja, studenten met een Studentenreisproduct kunnen ook 3 mensen tijdens de daluren met 40% korting met hun mee laten reizen.

Wat moet ik doen als ik moet overstappen, moet ik dan in- en uitchecken? Kan ik met mijn OV-chipkaart ook in treinen van andere treinvervoerders reizen?
Bij andere treinvervoerders kun je ook met je OV-chipkaart reizen. Zolang je reist met NS, en je jouw reis niet onderbreekt, hoef je alleen op je vertrekpunt in te checken en op de eindbestemming uit te checken. Stap je over op een andere vervoerder, dan moet je eerst uitchecken bij een NS-kaartlezer en daarna inchecken bij de andere vervoerder. Eenmaal ingecheckt bij een andere vervoerder, is het niet mogelijk nog uit te checken bij NS. Aan het einde van de reis check je uit bij de andere vervoerder. Als de medereiziger reist met Samenreiskorting en hij of zij checkt bij overstappen op een andere treinvervoerder binnen 35 minuten na uitchecken weer in, dan kan gewoon verder gereisd worden met de Samenreiskorting.

In het algemeen geldt dat als de klant van tariefperiode verandert, van spits naar dal of omgekeerd, dat er dan een nieuwe reis begint. Per 1 januari geldt er inderdaad dat de Samenreiskorting niet meer geldt in de avondspits en krijgen Samenreiskorting-klanten hier op dezelfde manier mee te maken als Dal Voordeel, Weekend Vrij, Traject Vrij, Dal Vrij klanten. Dus inderdaad, wanneer de klant in de avondspits incheckt bij de tweede vervoerder, ontvangt hij geen Samenreiskorting meer. Hiermee is de situatie gelijk getrokken met een Dal Voordeel klant.

Meer informatie
Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic!

292 reacties

[quote=Daantje]Mijn VDU kaart loopt nog tot juli. Ik heb hem gekocht met de huidige samenreiskorting tot juli, NS kan dat niet zomaar halverwege het jaar veranderen. Contract is contract, dat kan niet eenzijdig gewijzigd worden.[/quote

Het staat dan misschien niet in het contract, maar we zijn er inmiddels wel aan gewend. Heb door samenreiskorting met voordeelurenkaart mijn zus uit de auto weten te krijgen maar die vlieger gaat straks dus niet meer op. 😞
Dat je ergens aan gewend bent geraakt, betekent niet dat NS het niet zou mogen veranderen.

Ik denk zeker niet dat NS genegen is de beslissing (die er al jaren aan zat te komen), om de Samenreiskorting te veranderen van de Voordeeluren naar de Daluren, te herzien vanwege een paar persoonlijke verhalen. Bijvoorbeeld over mensen wier zus voortaan met de auto zal gaan.

Zelf verwacht ik dat de hoeveelheid mensen die met Samenreiskorting reizen, nauwelijks zal afnemen. Wel zullen ze op andere tijden gaan rijden. Ik verwacht verder dat mensen die verder van de Randstad af wonen, dankbaar gebruik zullen maken van de nieuwe mogelijkheid om voor 6:30 in te checken met Samenreiskorting.
Hoezo staat het niet in het contract? De regels waren duidelijk toen ik dit contract sloot, samenreiskorting geldig op tijden waarop ik met korting kon reizen. Als dat nu niet meer kan is het een wijziging van dit contract en dat mag alleen als beide partijen het daarmee eens zijn.
Ik lees graag de juridische onderbouwing van NS.
Er staat niets over Samenreiskorting in de overeenkomst die je hebt gesloten met NS. Wel in de voorwaarden (waarvan je hebt gegarandeerd dat je ze gelezen en begrepen hebt) opgenomen is dat NS zaken mag wijzigen. Bijvoorbeeld in artikel 12.1:
NS heeft het recht om extra voordelen die verbonden zijn aan een Abonnement en niet genoemd zijn in deze Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten, op elk moment aan te passen of in te trekken, tenzij NS uitdrukkelijk anders vermeld.

Hoeveel juridische onderbouwing heb je nodig? Het is me een raadsel waar je je verder op denkt te kunnen beroepen. Je kunt niet zomaar op hoge toon roepen dat iets in een contract staat, terwijl je (blijkbaar) helemaal niet op de hoogte bent van de inhoud van dat contract.
Het zal geen stand houden voor een rechter. En nu zoveel mensen benadeeld worden is een gezamenlijke rechtszaak zeker het overwegen waard.
Te snelle conclusie Luchtmacht.

Algemene voorwaarden mogen alleen worden gehanteerd wanneer deze niet in buitensporig negatief uitpakken voor klanten. Anders kunnen ze niet toepasselijk worden verklaard. Is dat hier van toepassing? JAZEKER.

De NS heeft de samenreiskorting altijd als belangrijke pilaar van het VDU in de markt gezet. Hiermee is het voldoende aannemelijk dat er klanten zijn die tot aanschaf van het VDU vanwege deze korting zijn overgegaan. De korting inperken kan gezien worden als contractbreuk en zelfs het moedwillig misleiden van klanten daar de NS zelfs nog geen half jaar geleden publiekelijk zei de korting te blijven hanteren.

Vanwege de inperking van korting geeft de NS de mogelijkheid het VDU op te zeggen. Te makkelijk van NS. Wanneer een bedrijf de dienstverlening dusdanig wijzigt dat deze in onevenredige kosten resulteert voor de belanghebbende kan het bedrijf aansprakelijk worden gesteld hiervoor. In dit geval kon de reiziger met de VDU uitgaan van een korting in januari. NS wijzigt dit. Zegt dat 10 dagen van te voren. Gevolg: reiziger moet extra kosten maken (tot 200,- of zelfs 300,-) en alternatieven zoeken in een zeer kort tijdsbestek. Duidelijk dat reiziger hier buitensporige hinder heeft.

Inmiddels bereiden organisaties juridische stappen voor.
@De Luchmacht 2 Je hebt gelijk, ik bedoelde inderdaad iets anders als wat ik schreef, wat er eigenlijk had moeten staan was het volgende: "Nu word er gesuggereerd dat er geen samenreiskorting in de avondspits meer zal zijn omdat het zo druk is op dat tijdstip en dat er daarom dit (als een van de tijdelijke) oplossing(en) zal zijn: Blijft mijn vraag dus, zodra het niet meer zo druk is op het spoor tijdens de avondspits gaat de NS dan de samenreiskorting in de avond spits wel weer terug invoeren?
Heeft NS onderzoek gedaan naar het aantal samenreizenden in de spitsuren? Zo ja wat zijn dan de aantallen, zetten die zoden aan de dijk om bij afschaffing de overvolle treinen substantieel meer zitplaatsen te bezorgen?.
Is dit wellicht een oplossing?> Om 15.59 uur inchecken op het station, lekker een bakkie doen en om, laten we zeggen 17.30 uur de trein pakken. Er is dan ingecheckt vóór 16.00 uur, zoals vanaf 1 januari voor de meereiskorting verplicht is.
Een voordeelurenabonnement kun je tegenwoordig niet meer aanschaffen, maar heb je er nog wel een, zoals ik, dan kun je op werkdagen na 09.00 uur onbeperkt in- en uitchecken, dus ook in de avondspits, en met 40% korting reizen. En je medereizigers ook, als die geen kortingsabonnement hebben. Toen Dal Voordeel werd ingevoerd, zou er voor houders van voordeelurenabonnementen niets veranderen, beloofde NS. Het is dan ook niet eerlijk, dat in 2016 mijn medereizigers ineens niet meer kunnen profiteren van de meereiskorting in de avondspits, terwijl ik zelf wel mijn korting krijg.
Is dit wellicht een oplossing?> Om 15.59 uur inchecken op het station, lekker een bakkie doen en om, laten we zeggen 17.30 uur de trein pakken. Er is dan ingecheckt vóór 16.00 uur, zoals vanaf 1 januari voor de meereiskorting verplicht is.

Men moet binnen een half uur na het inchecken aan de reis beginnen. Op elk ander station mag de reis wel 'onbeperkt' onderbroken worden, zolang er in totaal maar niet meer dan 6 uur tussen in- en uitchecken zit.
Is dit wellicht een oplossing?> Om 15.59 uur inchecken op het station, lekker een bakkie doen en om, laten we zeggen 17.30 uur de trein pakken. Er is dan ingecheckt vóór 16.00 uur, zoals vanaf 1 januari voor de meereiskorting verplicht is.

Men moet binnen een half uur na het inchecken aan de reis beginnen. Op elk ander station mag de reis wel 'onbeperkt' onderbroken worden, zolang er in totaal maar niet meer dan 6 uur tussen in- en uitchecken zit.

Misschien off-topic: het is mij al meermalen niet gelukt om binnen een half uur in de trein te stappen, omdat deze veel te laat arriveerde.
Misschien off-topic: het is mij al meermalen niet gelukt om binnen een half uur in de trein te stappen, omdat deze veel te laat arriveerde.

Het gaat om de vertrektijd volgens de dienstregeling.
Reputatie 1
Als ik als voordeelabonnementhouder incheck om 15:00 samen met mijn medereiziger met samenreiskorting en de reis duurt 2,5uur, reist hij/zij dan volledig met 40% korting.
Ja dat klopt tenzij er onderweg in de spits van vervoerder wordt gewisseld dan wel een overstap plaatsvindt op een station waar je moet uit/in checken om door gesloten poortjes te komen bij het andere perron.
Dat klopt Peter225. Het moment van inchecken bepaalt de ritprijs voor de gehele rit. Daarin verandert niets. Er dient uiterlijk om 6:34.59 of 16:04.59 te worden ingecheckt om met korting te kunnen reizen in respectievelijk de ochtend- en middagspits. Omchecken onderweg, tijdens de spits, onderbreekt de korting.
Ik begrijp dat de NS op deze wijze probeert om de oplossing voor de overvolle treinen af te wentelen op de gebruikers met een dalurenkaart. Het is een abonnementsverhoging als gevolg van het te laat aanschaffen van materieel, het gedoe met de hogesnelheidstreinen en het te vroeg aangaan van verplichtingen jegens het onderwijs. Ik stel voor dat de abonnementhouders met een dalurenkaart van de NS een flinke korting krijgen op hun abonnement (tenminste 15%) voor de duur van dit experiment, en dat het in 2017 weer wordt teruggedraaid als de NS aantoonbaar wel voldoende treinen heeft.
Ik heb een voordeelurenabonnement. NS wil nu ineens extra beperkingen voor het gebruik daarvan opleggen. Ik vind dat niet acceptabel.
Het is toch raar dat voorwaarden worden veranderd gedurende en bij mijn midden in een abonements periode , begrijp best dat jullie moeilijkheden hebben ! door dat jullie vergeten zijn treinen te bestellen waardoor er te weinig capiciteit in de spits uren is onstaan . maar jullie zouden dat niet op klant moeten afwenden , dat kan je wel doen bij een nieuwe abonements periode tenminste als de klant dan goed en tijdig wordt ingelicht ,dan is er keuze ( ook niet leuk) , maar nu is het gewooon slikken of ... dat kan echt !
Ik heb een voordeelurenabonnement. NS wil nu ineens extra beperkingen voor het gebruik daarvan opleggen. Ik vind dat niet acceptabel.
U hebt twee mogelijkheden.
  1. Zich erbij neerleggen
  2. Uw abonnement opzeggen
[quote=Daantje]Ik heb een voordeelurenkaart waarmee ik vanaf 9.00 uur de hele dag mag reizen. Als iemand met mij wil reizen met samenreiskorting, worden de uren waarop ik mijn kaart kan gebruiken dan plotseling beperkt? Want je kunt alleen maar samen reizen als je op dezelfde tijd in dezelfde trein stapt. Of geldt de samenreiskorting niet voor een duur voordeelabonnement, maar alleen voor de goedkope abonnementen?Ze willen duidelijk af van dat oude voordeeluren abonnement. Wij mogen geen mensen meer meenemen met 40% korting. ZEER DUIDELIJK N.S.
Het is toch raar dat voorwaarden worden veranderd gedurende en bij mijn midden in een abonements periode , begrijp best dat jullie moeilijkheden hebben ! door dat jullie vergeten zijn treinen te bestellen waardoor er te weinig capiciteit in de spits uren is onstaan . maar jullie zouden dat niet op klant moeten afwenden , dat kan je wel doen bij een nieuwe abonements periode tenminste als de klant dan goed en tijdig wordt ingelicht ,dan is er keuze ( ook niet leuk) , maar nu is het gewooon slikken of ... dat kan echt ,dat is iemand een taart verkopen en dan slagroomnkersen er afhalen .:( en ik er maak maar een paar keer per jaar gebruik van deze optie omdat ik dan iemand die zorg behoefd een leuke dag bezorg en dan is het mooi meegenomen dat je 40% goedkoper kan reizen . dit is mede de reden dat ik voor dit abonement heb gekozen!! en nu zal ik het volle pond moeten betalen . of wachten tot na de spits. dat is eigenlijk non optie om dat het dan veelste laat zou worden . wat alles veel moeilijker en duurder maakt .
Mijn Voordeeluren (VDU) abonnement is per 1-11-2015 automatisch verlengd. Ik heb toe betaald voor dit abonnement waar bij meereis-korting hetzelfde was als voor mij als VDU houder. Nu verandert de NS lopende het contract de condities. Ik vind dit niet juist en niet netjes van de NS. Ik begrijp de problemen van drukte op het spoor maar dat kan nooit een rede zijn een contract eenzijdig te veranderen. .Ik vind dat de NS dit niet mag doen en als er dan sprake is van overmacht de VDU houder een blijvende korting moet aan bieden op de prijs van het product.Je krijgt immers minder! Ik had nog overwogen de aanbieding van daluren (29 eur 1 jr) te nemen maar heb dit niet gedaan om mij meereis-korting vanaf 9.00u tot einde dag te behouden. Ik vraag de NS actie te ondernemen want ik kan het niet anders zien als contractbreuk!!! Het VDU product wordt al jaren niet meer verkocht aan nieuwe klanten. Dit en nu de aanpassing van de meereis korting geeft sterk de indruk dat de NS van de VDU klanten af wil. Het is echt niet netjes van de NS.
@DOEKEDA. De voorwaarden worden niet veranderd. Samenreiskorting is simpelweg niet opgenomen in de voorwaarden van je abonnement.

@Anton uit Houten. Waar in het volgens jou eenzijdig veranderde contract is volgens jou de Samenreiskorting opgenomen?
Ik heb een voordeelurenkaart waarmee ik vanaf 9.00 uur de hele dag mag reizen. Als iemand met mij wil reizen met samenreiskorting, worden de uren waarop ik mijn kaart kan gebruiken dan plotseling beperkt? Want je kunt alleen maar samen reizen als je op dezelfde tijd in dezelfde trein stapt.

Nee, maar als u incheckt vóór 6:30 betaalt u als Voordeelurenabonnee Vol tarief, terwijl de Samenreiziger wel korting krijgt. Onder meer tijdens de middagspits is dat andersom.

Reageer