Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016



Toon eerste bericht

292 reacties

Hi, I am the customer PRIVATE
I don't want to subscribe to Weekend Vrij, 2e klas. Instead I'd like to change to travelling after peak hours with a 40% discount. The automatic charge in my bank account will take place by the 11th of Jan.
Can you help?

thanks
Athina
Hi Athena, this is not the right topic, but off course you may send me a private message with your request (and all the details). I removed the cardnumber, because this is a public forum.

Please click on my name and send me a private message (privƩbericht).

Note: You can open a new topic with your request, so this topic will be only about 'samenreiskorting'. I will remove these messages in a short while.
@Pe_pe: hetgeen je aanhaalt is niet van toepassing voor het internationale treinverkeer. Degenen die meereizen met Samenreiskorting hoeven geen eenmalige ov-chipkaart aan te schaffen. Zij krijgen gewoon een internationaal ticket met in NL 40% korting. Degene met de kortingskaart toont deze aan de TM met uiteraard zijn/haar internationale treinticket en dat is voldoende.
@Pe_pe: hetgeen je aanhaalt is niet van toepassing voor het internationale treinverkeer. Degenen die meereizen met Samenreiskorting hoeven geen eenmalige ov-chipkaart aan te schaffen. Zij krijgen gewoon een internationaal ticket met in NL 40% korting. Degene met de kortingskaart toont deze aan de TM met uiteraard zijn/haar internationale treinticket en dat is voldoende.

Dank voor het corrigeren van het vorige antwoord. Ik zie dat ik veel gequote had, maar net niet de oorspronkelijke vraag. Die ging over de tijden waarop Samenreiskorting geldt voor een internationaal vervoerbewijs en is hiermee nog niet beantwoord:

@Sivan NS
Bij internationale vervoerbewijzen gelden ook voor 'nieuwe' abonnementen (en Samenreiskorting) de tijden van de Voordeeluren. Blijft dat ook voor Samenreiskorting ongewijzigd?
Ik heb zojuist een evaluatie van dit topic (en de andere topics die over de recente wijziging gaan) verstuurd naar de afdelingen die over dit onderwerp gaan. Zij zullen alle feedback en vragen meenemen ter verbetering. Ik wil iedereen dan ook bedanken voor jullie mening en betrokkenheid.
Ik heb zojuist een evaluatie van dit topic (en de andere topics die over de recente wijziging gaan) verstuurd naar de afdelingen die over dit onderwerp gaan. Zij zullen alle feedback en vragen meenemen ter verbetering. Ik wil iedereen dan ook bedanken voor jullie mening en betrokkenheid.
Wat betekent dat? Welke verbetering? Onze abonnementen zijn minder waard geworden, we hebben betaald voor iets wat niet meer geleverd wordt. Hoe gaat NS dat verbeteren? Met de belofte volgende keer niet meer te stelen? En het dan toch weer te doen?

Ik heb het zo gehad met NS!!!
So, now we are offered the 40% discount service that costs 50ā‚¬ while we paid more than 61ā‚¬... are we going to be paid back the proportional money? Otherwise, it would have been fair that the abonements are honoured until they expired. I have paid 11ā‚¬ more for a service I won't get.
Reputatie 6
Badge +1
So, now we are offered the 40% discount service that costs 50ā‚¬ while we paid more than 61ā‚¬... are we going to be paid back the proportional money? Otherwise, it would have been fair that the abonements are honoured until they expired. I have paid 11ā‚¬ more for a service I won't get.

If you own a subscription that costs ā‚¬ 61,-, you are a lucky person, as you get a discount when checking in during the afternoon peak. With the ā‚¬ 50,- subscription you don't get that, so for ā‚¬ 11,- a year you have a good extra deal...
Badge +3
So, now we are offered the 40% discount service that costs 50ā‚¬ while we paid more than 61ā‚¬... are we going to be paid back the proportional money? Otherwise, it would have been fair that the abonements are honoured until they expired. I have paid 11ā‚¬ more for a service I won't get.
It is not true that holders of a Voordeelurenabonnement (which cost 61.30 euro last year) now pay more than holders of Dal Voordeel (which costs 50 euros per year) without getting additional benefits. You pay a bit more per year, but you do get something more as well. Most notably, you still have the right to travel with discount when you check in during afternoon peak hours. The hours that you as a subscription holder can travel with discount yourself haven't changed, just the hours that someone can travel with discount when they travel with you.

The validity of Samenreiskorting is what has changed, but note that Samenreiskorting does not and did not depend on the subscription you have. Holders of Dal Voordeel suffer from this change as well. Before this year everyone could travel with Samenreiskorting in the afternoon peak hours, regardless of whether they were travelling with someone with a Voordeelurenabonnement or with someone with Dal Voordeel or another newer subscription. This led to the strange situation that the person with Dal Voordeel would pay the full fare while his fellow traveller would get a 40 percent discount. NS has stated that this is one of the reasons for the change that has been made.
Als Dalvoordeel niet klopte is het voldoende Dalvoordeel te wijzigen. Wil NS het geld dat ze door eigen schuld zijn misgelopen nu terug halen bij Voordeelurenabonnementen?
Gisteren werd mij nog telefonisch verzekerd dat er voor een voordeelurenabonnement niets gaat veranderen. Iemand die met mij meereist zou ook dezelfde tijden als ik kunnen reizen, dus na 09:00 uur en dan de hele dag.
N.a.v. reacties op het forum heb ik vandaag toch nog een keer gebeld en kreeg te horen wat ik al vreesde, mijn medereiziger heeft de dal-uren tijden.
Daarom hebben wij opgezegd.


Na overleg met mijn man hebben wij besloten om toch gebruik te blijven maken van het Voordeeluren abonnement. Gelijk gebeld met de NS en ik kreeg te horen dat het niet veranderd kan worden in het systeem. Ik moet gewoon niet voor 26 januari de chipkaart verwijderen uit het systeem op een NS station. Ik kan wel nog gewoon gebruik maken van de keuzedag die 25 januari eindigt. Vandaag onze eerste keuzedag gewoon zoals altijd opgehaald. Na thuiskomst is er een bericht van de NS: Uw abonnement is van uw OV-chipkaart verwijderd. Uw beƫindiging is nu definitief. Dit terwijl ik de OV chipkaart niet heb verwijderd. Dit is dus weer een onduidelijk advies van de NS waardoor ik toch mijn Voordeelurenabonnement ben kwijtgeraakt. Super bezig NS!:@
@Gergith
Bij wat voor automaat hebt u de keuzedag opgehaald?
Reputatie 7
Badge +4
U kunt de keuzedag op 25/1 nog gewoon opnemen/gebruiken. Ook al is het abonnement opgezegd en gedeactiveerd, dan is het toch nog geldig tot de vervaldatum. In uw geval 26/1. Dat geldt ook voor uw keuzedag.

Als het abonnement is beƫindigd, is de chipkaart daarna overigens nog gewoon te gebruiken voor de trein of ander openbaar vervoer. Uw abonnement geldt dan niet meer. Inderdaad jammer dat u uw VDU heeft beƫindigd, want een nieuwe wordt niet meer verstrekt.
U kunt de keuzedag op 25/1 nog gewoon opnemen/gebruiken. Ook al is het abonnement opgezegd en gedeactiveerd, dan is het toch nog geldig tot de vervaldatum. In uw geval 26/1. Dat geldt ook voor uw keuzedag.

Als het abonnement is beƫindigd, is de chipkaart daarna overigens nog gewoon te gebruiken voor de trein of ander openbaar vervoer. Uw abonnement geldt dan niet meer. Inderdaad jammer dat u uw VDU heeft beƫindigd, want een nieuwe wordt niet meer verstrekt.


Ik ga hier niet mee akkoord. Ik heb gehandeld zoals mij telefonisch is aangeraden. Als ik mijn OV-Chipkaart niet zou verwijderen zou ik mijn VDU blijven houden. Er werd heel duidelijk gezegd en stond ook in de brief, dat ik zelf de kaart moest verwijderen op een NS Station
U hebt uw abonnement kennelijk wel van uw OV-chipkaart gehaald, door die beƫindiging tegelijk met de keuzedag op te halen.
U hebt uw abonnement kennelijk wel van uw OV-chipkaart gehaald, door die beƫindiging tegelijk met de keuzedag op te halen.

Kennelijk we, maar ik heb gehandeld zoals men mij telefonisch heeft gezegd. Ik heb alleen de Keuzedag opgehaald
En hebt u dat gedaan bij een NS-kaartautomaat of bij een ander type apparaat?
En hebt u dat gedaan bij een NS-kaartautomaat of bij een ander type apparaat?
Bij een NS-kaartautomaat op het station
Gisteren werd mij nog telefonisch verzekerd dat er voor een voordeelurenabonnement niets gaat veranderen. Iemand die met mij meereist zou ook dezelfde tijden als ik kunnen reizen, dus na 09:00 uur en dan de hele dag.
N.a.v. reacties op het forum heb ik vandaag toch nog een keer gebeld en kreeg te horen wat ik al vreesde, mijn medereiziger heeft de dal-uren tijden.
Daarom hebben wij opgezegd.


Na overleg met mijn man hebben wij besloten om toch gebruik te blijven maken van het Voordeeluren abonnement. Gelijk gebeld met de NS en ik kreeg te horen dat het niet veranderd kan worden in het systeem. Ik moet gewoon niet voor 26 januari de chipkaart verwijderen uit het systeem op een NS station. Ik kan wel nog gewoon gebruik maken van de keuzedag die 25 januari eindigt. Vandaag onze eerste keuzedag gewoon zoals altijd opgehaald. Na thuiskomst is er een bericht van de NS: Uw abonnement is van uw OV-chipkaart verwijderd. Uw beƫindiging is nu definitief. Dit terwijl ik de OV chipkaart niet heb verwijderd. Dit is dus weer een onduidelijk advies van de NS waardoor ik toch mijn Voordeelurenabonnement ben kwijtgeraakt. Super bezig NS!:@


Vandaag werd alles opgelost. Wij hebben onze Voordeelurenabonnementen terug.
Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.
Fijne zondag
Goed om te horen, Gergith!
Dus ik mag als voordeelabonnementhouder wel iemand met korting meenemen voor 9u 's ochtends maar moet zelf het volle pond betalen? Zojuist deelde een medewerker mij mee dat ik voor 6:30u wel met korting kan inchecken. Ik begrijp er niets meer van.
Dus ik mag als voordeelabonnementhouder wel iemand met korting meenemen voor 9u 's ochtends maar moet zelf het volle pond betalen? Zojuist deelde een medewerker mij mee dat ik voor 6:30u wel met korting kan inchecken. Ik begrijp er niets meer van.

Die medewerker mag terug op cursus, uw eigen uitleg is de correcte.
Toch is er iets raars. Het oude voordeelabonnement werkt pas vanaf 9 uur 's ochtends. Maar het nieuwe reizen met Voordeel is wel voor 6:30u te gebruiken. Is dit zo?
Ja, dat is zo...
Reputatie 4
Toch is er iets raars. Het oude voordeelabonnement werkt pas vanaf 9 uur 's ochtends. Maar het nieuwe reizen met Voordeel is wel voor 6:30u te gebruiken. Is dit zo?
Dat is ook logisch omdat anders houders van een voordeelurenabonnement door 's morgens net voor 6.30 uur in te checken zowel heen als terug met korting in de spits naar hun werk zouden kunnen reizen. En dat is nou net niet de bedoeling.

Bij houders van dalvoordeel is dat probleem er niet omdat zij in de middagspits niet met korting mogen reizen.

Reageer