Het zal vást al gevraagd zijn door iemand anders in dit forum...(maar ik ga écht niet alle 201 reacties doorspitten): NS wijzigt dus (eenzijdig) de voorwaarden voor mijn Voordeelurenkaart, waar ik dit jaar geen bal meer aan ga hebben (omdat ik sinds kort een autootje mág leren besturen voor langer dan mijn autorijlesperiode+ behaald examen), maar wat ik niet op wil geven..juist omdát ik misschien nog wel es (met mijn mindervalide medereiziger) het OV zal moeten nemen...(zeker als blijkt, dat ik de kosten van een autootje hebben niet bolwerken kan).
Van alle keren dát ik met de trein ben geweest..ben ik áltijd (als een derderangs reiziger) in de gangen gaan zitten (moest wel met een medereiziger met rolstoel). Dit afgelopen jaar werd ik er hórendol van, dat (zowel in als buiten de spits!!) het soms niet eens mógelijk was om mee te mogen reizen:gewoonweg geen plek, zelfs niet in de gangetjes!
Ik twijfelde dit jaar écht óf ik mijn (veel te dure) voordeelurenabo wel moest aanhouden. Afgelopen maand tóch maar weer betaald... Voor het geval ik tóch weer op het OV moet kunnen terugvallen. En nu worden de voorwaarden zódanig eenzijdig veranderd...dat ik eigenlijk nét zo goed dat VDU-abo hád kunnen opzeggen (had mij dit jaar dan €60,++ gescheeld *gggrrrrrr*. Amper een maand geleden betaald..nog geen één keer mee "gereisd"...en nú wordt ik voor mijn gevoel al "genaaid".(want kan me nu nóg "aanpassen" aan jullie gestelde "daltijden". Voor die 12-15x per jaar dat IK es met de trein reisde! (En dit jaar zero tot een enkele keer..als ik afgelopen weekend mijn concertje in de ZiggoDome niet had moeten laten schieten..).
Beste NS...hadden jullie me dit niet éérder kunnen laten weten?? Had ik mijn voordeelurenabo vorige maand NIET verlengd...(en had ik tegen die tijd wel een dalvoordeelkaart genomen, zodra ik weer van jullie ov afhankelijk zou worden).
Wil ik gráág" weten.. In hoeverre ik (met terugwerkende kracht) dan nog "recht" heb om mijn voordeelurenabo dan alsnóg te mogen laten ontbinden.. (Als jullie voorwaarden eenzijdig durven te veranderen zónder mij daarvan op de hoogte te stellen..dan mag ik toch zéker wel de KANS krijgen, om mijn abo óf om te laten zetten tot een andere abovorm..óf te beëindigen. Punt. Lijkt mij niet meer als redelijk en billijk. Of niet soms, mensen??
Graag een reactie hierop...anders zijn jullie volgend jaar zéker een (jarenlang trouw betalende!!) klant KWIJT. (Scheelt wel weer extra drukte in jullie veel te korte treintjes... Vooral geld blijven uitgeven aan dure stokpaardjes...en niks terug laten vloeien naar de reiziger... Daar maken jullie vrienden mee..)
Ik voel me nu echt een ordinaire melkkoe. (Alsof de regering dat al niet doet..*bah*)
Graag een coulante reactie op mijn vrzoek.
@Bibi. Je abonnement is gewoon maandelijks opzegbaar. Als je amper een maand geleden betaald hebt en vandaag nog opzegt, krijg je 10/12e deel van de 60 euro terug.
De voorwaarden van je abonnement worden niet gewijzigd. Samenreiskorting heeft nooit in de voorwaarden gestaan.
De mindervalide persoon, waar je over spreekt, kan (indien hij/zij niet zelfstandig met het openbaar vervoer kan reizen) gewoon een OV-begeleiderskaart aanvragen, waarmee een begeleider gratis mee kan reizen met de mindervalide.
@Bibi-ishierniethappymee
Kort samengevat: Samenreiskorting staat stiekem niet in de abonnementsvoorwaarden. NS ziet het als een losstaand product, een cadeautje dat niet bij uw abonnement hoort. U kunt wel uw abonnement per hele maand opzeggen (het resterende aantal maanden wordt dan terugbetaald), maar dat staat los van de Samenreiskorting.
Bedankt voor jullie reacties.
Pe_pe: ik zal de tekst aanpassen, en toevoegen dat er voor de abonnementhouder zelf niets zal veranderen.
Mechtild: dat is niet onze bedoeling, gelukkig. Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.
Ik denk inderdaad dat vooral de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement zich benadeeld zullen voelen. Dat kan ik me goed voorstellen. Overigens heb je als houder van dit abonnement al meer voordeel dan de houders van de andere abonnementen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je gebruik maakt van Samenreiskorting in combinatie met dit abonnement, het niet eerlijk voelt dat de tijden waarop je het kunt gebruiken, worden aangepast. Jullie feedback geef ik dan ook door aan mijn collega's.
Erg vriendelijk dat u de feed back door geeft aan uw collega's. Die verdwijnt vervolgens onder in de la (of digitaal in de prullenbak) Het is toch te belachelijk voor woorden dat als je vanaf 1 januari samen reist je op de heen weg als mede reiziger wel korting kunt krijgen en op de terug weg niet? We wonen niet allemaal in het westen van het land, NS!!! Voor mensen uit het Noorden, Oosten en Zuiden is het vaak een flinke reis. Jaag mensen maar weer de auto in, met 4 man in de auto ben je dan goedkoper uit dan met de trein.. Omdat de NS niet tijdig heeft geanticipeerd op het reizigers aanbod, moet de VASTE klant weer inleveren? Chapeau NS! Prima geregeld! De weg van de minste weerstand kiezen, erg zwak!
Ik heb een voordeelurenkaart waarmee ik vanaf 9.00 uur de hele dag mag reizen. Als iemand met mij wil reizen met samenreiskorting, worden de uren waarop ik mijn kaart kan gebruiken dan plotseling beperkt? Want je kunt alleen maar samen reizen als je op dezelfde tijd in dezelfde trein stapt. Of geldt de samenreiskorting niet voor een duur voordeelabonnement, maar alleen voor de goedkope abonnementen?
Ja diezelfde vraag heb ik ook. Ik kan vrij reizen na 9 uur, dus nu zou ik niemand meer mee kunnen nemen tussen 16 en 19.30uur met korting, omdat de NS teveel treinen in onderhoud heeft, t moet niet gekker worden
@Marjolanda. Het gaat niet om treinen die in onderhoud zijn. De beperking geldt slechts bij een incheck tussen 16:05 en 18:25.
Bedankt voor jullie reacties.
Pe_pe: ik zal de tekst aanpassen, en toevoegen dat er voor de abonnementhouder zelf niets zal veranderen.
Mechtild: dat is niet onze bedoeling, gelukkig. Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.
Ik denk inderdaad dat vooral de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement zich benadeeld zullen voelen. Dat kan ik me goed voorstellen. Overigens heb je als houder van dit abonnement al meer voordeel dan de houders van de andere abonnementen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je gebruik maakt van Samenreiskorting in combinatie met dit abonnement, het niet eerlijk voelt dat de tijden waarop je het kunt gebruiken, worden aangepast. Jullie feedback geef ik dan ook door aan mijn collega's.
Erg vriendelijk dat u de feed back door geeft aan uw collega's. Die verdwijnt vervolgens onder in de la (of digitaal in de prullenbak) Het is toch te belachelijk voor woorden dat als je vanaf 1 januari samen reist je op de heen weg als mede reiziger wel korting kunt krijgen en op de terug weg niet? We wonen niet allemaal in het westen van het land, NS!!! Voor mensen uit het Noorden, Oosten en Zuiden is het vaak een flinke reis. Jaag mensen maar weer de auto in, met 4 man in de auto ben je dan goedkoper uit dan met de trein.. Omdat de NS niet tijdig heeft geanticipeerd op het reizigers aanbod, moet de VASTE klant weer inleveren? Chapeau NS! Prima geregeld! De weg van de minste weerstand kiezen, erg zwak!
........................................
Ik denk overigens dat dit helemaal niet mag, NS kan niet zomaar zijn regels aanpassen lijkt mij, ik denk dat ik me maar eens richt naar tros radar en klachtenkompas.
@Marjolanda
De Samenreiskorting komt in de voorwaarden van NS niet voor, dus de regels die NS aanpast bestaan feitelijk niet.
@Marjolanda. Zoals al tig keer in dit topic vermeld, staat de Samenreiskorting nergens opgenomen in de voorwaarden die behoren bij je abonnement. Wel staat in de voorwaarden opgenomen dat NS bijkomende voordelen (waar de Samenreiskorting toe behoort) mag wijzigen.
Ik wens je veel succes bij het leggen van contact met Radar en Klachtenkompas. Het zal zinloos zijn. NS zal de wijziging in het afzonderlijke product Samenreiskorting niet ongedaan maken. Hoogstens gaat er een woordvoerder van NS op televisie in gesprek met Antoinette Hertsenberg. Een bepaald slag mensen zal daarin erkenning van hun problemen vinden. Ongeacht het verloop van het gesprek, zal NS over gaan tot de orde van de dag.
@Marjolanda. Het gaat niet om treinen die in onderhoud zijn. De beperking geldt slechts bij een incheck tussen 16:05 en 18:25.
UHH het verhaal op tv was in actualiteitenprogramma, dat NS heel veel treinen ik geloof 750 die achterstallig onderhoud hebben en daardoor van t spoor gehaald zijn. Dat afzettend tegen de 5500 treinen die dagelijks op t spoor zijn, is dat een megapercentage. Ik heb een oude kortingkaart, dus die van 60 euro per jaar(zal ook wel weer duurder worden in 2016, maar goed) dus mijn man of mijn dochter en ik die regelmatig dagje amsterdam doen moeten dan rond 3 uur weer terug om op tijd in almere oostvaarders te zijn. Willen we van de volle samenreiskorting blijven genieten. Ik heb er geen goed woord voor over.
Je hoeft niet rond 15:00 weer terug om op tijd in Almere Oostvaarders te zijn. Als er uiterlijk wordt incheckt om 16:04.59, wordt er binnen de spits met Samenreiskorting gereisd. Dat heb ik je hierboven ook al gemeld. Het verschil tussen reizen met korting en vol tarief op het door jou genoemde traject bedraagt slechts 2,90. Of dat opweegt tussen een etentje in Amsterdam, mag je zelf bepalen.
Het verhaal over treinen die volgens jou in onderhoud zijn, staat grotendeels los van deze wijziging, die al te verwachten zijn. Er zijn in Nederland niet eens 750 treinen.
Je "oude kortingkaart" kost geen 60 euro, maar 61,30 in 2015 en 62,60 in 2016.
Het gaat niet om 750 treinen met achterstallig onderhoud, maar om 41 treinen die het einde van hun levensduur bereiken. Die treinen zijn overigens een halve eeuw prima onderhouden, anders hadden ze het zo lang niet uitgehouden.
Het Voordeelurenabonnement wordt inderdaad weer duurder: €62,60
Het gaat niet om 750 treinen met achterstallig onderhoud, maar om 41 treinen die het einde van hun levensduur bereiken.
Het Voordeelurenabonnement wordt inderdaad weer duurder: €62,60
Tuurlijk, hoe zou t toch komen dat ik de NS niet meer geloof.We worden weer ge..... waar we bijstaan. Ik heb een prima auto, ik weet niet hoor, misschien toch de file in?
Het is mij duidelijk dat de wereld verandert en dat er soms nieuwe voorwaarden worden gesteld aan diensten in het algemeen, soms pakken ze voordelig uit voor de klant en soms nadelig. Prima
De afgelopen maanden heb ik mij tijdens mijn treinreizen tussen de uren 0700-1100 & 15.00-19.00 me inderdaad als een derdeklasse reiziger gevoeld. Geen plek, meerdere keren overstappen dankzij de nieuwe dienstregeling, vertragingen net onder de 30 min. Zakelijk ga ik het liefste ook met de trein omdat ik dan zou kunnen werken in de trein, helaas is dit ook amper meer mogelijk gebleken de afgelopen maanden. En dan nog te bedenken dat ik regelmatig daarvoor een ticket voor de eerste klas heb gekocht.
Gezien de laatste wijziging van de voorwaarden en de prijsstijgingen (ik ben een houder van de oude voordeelurenkaart) is voor mij de maat wel vol. Samen met reispartners is het amper meer te doen om te reizen naar mijn reguliere bestemmingen en daarbij de aangepaste tijdsblokken te ontzien. Bedankt NS wij gaan vanaf nu met de auto of met de bus, dat scheelt in tijd en kosten(file's ruim meegerekend). De voordeelurenkaart gaat retour.
Normaal gesproken voel ik geen enkele noodzaak om mijn ongenoegen te uiten op forums maar misschien helpt het voor de blijvende klanten nog dat de voorwaarden wat klantvriendelijker worden, want zoveel blijft er helaas niet meer over.
En nog een pluim voor de dames en heren van de webcare die gewoon hun best doen om te redden wat er te redden valt van dit belachelijke beleid dat door anderen is bedacht.
Onze voordeelurenabonnementen werden automatisch verlengd op 26 november van dit jaar en nog geen maand later kreeg ik het bericht dat er niemand meer mee mag reizen op mijn voordeelurenabonnement tegen dezelfde voorwaarden als ik. Ik word dus verplicht om op mijn duurdere abonnement te reizen volgens het daluren abonnement. Als ik dit 26 november had geweten had ik mijn abonnement niet verlengd. Nu heb ik een opzegtermijn van 1 maand ( ik heb al opgezegd op 22 december) en mijn abonnement eindigt 26 januari 2016!
Ik ben dus 2/12 van mijn dure abonnement plus "gratis" reizen kwijt.
Dit kan toch niet!
Bedankt (niet dus) NS:@
Goedemorgen iedereen. Aangezien gisteren de tweede lading berichten is verstuurd, begrijp ik dat er veel nieuwe reacties zijn. Goed dat jullie je feedback en je mening hier uiten!
Hoewel ik me kan voorstellen dat niet iedereen zin heeft om (inmiddels) 9 pagina's door te lezen, is het denk ik wel handig dat jullie ook de oudere berichten even goed lezen. Veel vragen zijn al gesteld en beantwoord.
Nog even ter herhaling van enkele belangrijke punten:
- het Voordeelurenabonnement is een doorlopend contract. De meesten van jullie zullen dit abonnement al langer dan 4 jaar hebben, aangezien het sinds 2011 niet meer wordt verkocht. Dit abonnement geeft de abonnementhouder recht op de hele dag korting na 9 uur 's ochtends. Ik kan me echter voorstellen dat er klanten zijn die dit abonnement alleen gebruiken met hun partner/vriend of vriendin. Dit betekent dat je nog steeds met hem of haar gebruik kunt maken van de Samenreiskorting, maar niet meer in de Voordeeluren. Jij kunt nog steeds na 9 uur de hele dag met korting reizen, maar als je samen met korting wil reizen, dienen jullie in de te reizen tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 6.30 uur. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen. Wellicht is het voor sommigen van jullie mogelijk om de reistijden hierop af te stemmen. Mocht dit echt niet wenselijk of mogelijk zijn, dan kun je jouw abonnement maandelijks opzeggen: je zit er dus nog niet een jaar aan vast.
- de Samenreiskorting is niet opgenomen in de voorwaarden en NS
- de Samenreiskorting is aangepast omdat we te maken hebben met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.
@Gergith: je geeft aan dat jouw abonnement 26 november is verlengd. Je hebt 21 december bericht gehad over het wijzigen van de Samenreiskorting. Je had toen eventueel meteen je abonnement kunnen opzeggen. NS zou dit dan per 25 januari hebben beëindigd. Je kunt dan nog tot en met 31 december gebruik maken van de Samenreiskorting in oude vorm. Het is dus niet zo dat je 2 maanden van je dure abonnement en Keuzedagen kwijt bent.
- het Voordeelurenabonnement is een doorlopend contract. (...) Jij kunt nog steeds na 9 uur de hele dag met korting reizen, maar als je samen met korting wil reizen, dienen jullie in de daluren te reizen.
Niet tijdens de Daluren, maar tijdens de uren die zowel Dal- als Voordeeluren zijn. Samen met korting reizen vóór 6.30 is voor houders van een Voordeelurenabonnement (als hoofdreiziger) niet mogelijk.
- de Samenreiskorting is niet opgenomen in de voorwaarden en NS mag de voorwaarden van de Samenreiskorting ook wijzigen.
Als er 'voorwaarden van de Samenreiskorting' bestaan, ontbreken die op de website.
Ik zal mijn bericht iets aanscherpen, bedankt.
@Pe_pe. Volgens mij worden de voorwaarden van de Samenreiskorting alleen gepubliceerd tijdens het bestelproces bij de automaat. Dat is ook het moment waarop de meereizende akkoord gaat met die voorwaarden.
@De Luchmacht 2
Dat zou kunnen, daar heb ik in elk geval niet gekeken. Het neemt niet weg dat ze op de website niet zouden misstaan, de voorwaarden van andere eenmalige vervoerbewijzen staan er ook.
Goedemorgen iedereen. Aangezien gisteren de tweede lading berichten is verstuurd, begrijp ik dat er veel nieuwe reacties zijn. Goed dat jullie je feedback en je mening hier uiten!
Hoewel ik me kan voorstellen dat niet iedereen zin heeft om (inmiddels) 9 pagina's door te lezen, is het denk ik wel handig dat jullie ook de oudere berichten even goed lezen. Veel vragen zijn al gesteld en beantwoord.
Nog even ter herhaling van enkele belangrijke punten:
- het Voordeelurenabonnement is een doorlopend contract. De meesten van jullie zullen dit abonnement al langer dan 4 jaar hebben, aangezien het sinds 2011 niet meer wordt verkocht. Dit abonnement geeft de abonnementhouder recht op de hele dag korting na 9 uur 's ochtends. Ik kan me echter voorstellen dat er klanten zijn die dit abonnement alleen gebruiken met hun partner/vriend of vriendin. Dit betekent dat je nog steeds met hem of haar gebruik kunt maken van de Samenreiskorting, maar niet meer in de Voordeeluren. Jij kunt nog steeds na 9 uur de hele dag met korting reizen, maar als je samen met korting wil reizen, dienen jullie in de te reizen tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 6.30 uur. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen. Wellicht is het voor sommigen van jullie mogelijk om de reistijden hierop af te stemmen. Mocht dit echt niet wenselijk of mogelijk zijn, dan kun je jouw abonnement maandelijks opzeggen: je zit er dus nog niet een jaar aan vast.
- de Samenreiskorting is niet opgenomen in de voorwaarden en NS
- de Samenreiskorting is aangepast omdat we te maken hebben met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.
@Gergith: je geeft aan dat jouw abonnement 26 november is verlengd. Je hebt 21 december bericht gehad over het wijzigen van de Samenreiskorting. Je had toen eventueel meteen je abonnement kunnen opzeggen. NS zou dit dan per 25 januari hebben beëindigd. Je kunt dan nog tot en met 31 december gebruik maken van de Samenreiskorting in oude vorm. Het is dus niet zo dat je 2 maanden van je dure abonnement en Keuzedagen kwijt bent.
Voor de duidelijkheid. Mijn medereiziger mag toch wel meereizen met 40% korting tussen 16:00 en 18:30 uur als hij/zij voor 16:00uur inchecked. Dat staat niet duidelijk in je verhaal.
Hoi Peter. Het moment van inchecken is leidend. Indien jouw medereiziger bijvoorbeeld om 15.58 ingecheckt, dan is de Samenreiskorting gewoon geldig.
[quoteVoor de duidelijkheid. Mijn medereiziger mag toch wel meereizen met 40% korting tussen 16:00 en 18:30 uur als hij/zij voor 16:00uur inchecked. Dat staat niet duidelijk in je verhaal.
Je medereiziger mag zelfs tot 16.04.59 inchecken daarvoor,
Met daarbij de aantekening dat het na 16:05 afmaken van de reis met 40 procent korting alleen van toepassing is wanneer niet tussentijds opnieuw moet worden ingecheckt, bijvoorbeeld vanwege het overstappen naar een andere vervoerder of het moeten passeren van poortjes bij het overstappen naar dezelfde vervoerder.
NS, mag ik u erop wijzen dat u tussentijds geen productvoorwaarden eenzijdig kan wijzigen.
M.a.w. bij het aangaan van een nieuwe contractperiode kunt u de productvoorwaarden wijzigen. De klant kan/mag dan zonder opgaaf van reden het contract verbreken.
Ik ga ervan uit dat de jurist van de NS dit ook weet. Dus abonnementhouders: u bent niet in overtreding als u de samenreiskorting nog op de oude manier toepast tot aan uw nieuwe contractsdatum.
U betaalt immers een hogere abonnementsprijs dan de houders van het daluren-abonnement!
Daar krijgt u dan ook deze service voor.
Ben benieuwd naar de mening van de NS. Proefproces m.i. de moeite waard!